Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022

Amatariel

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (3 minutter siden):

100 dager igjen til termin for meg i dag! Whoooo - nå syns jeg det går fort! Skrekkblandet fryd. Har egentlig lyst til å være gravid mye lenger enn det, for det er så deilig å kose seg! Skulle ønske både 1. og 3. trimester var som dette :rolleyes:

100-dager igjen er en magisk milepæl 😃 

87 dager igjen her nå, og enig med deg - tiden går så mye fortere nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsoo skrev (På 13.10.2021 den 19.43):

Så dumt at du ikke får fortsette med hjemmekontor når det funker for deg amatariel. Man har vel krav på tilrettelagt arbeid i svangerskapet, og hjemmekontor må vel være en form for det eller? 

SoftKitty skrev (På 13.10.2021 den 22.41):

Jeg og trodde tilrettelegging var et krav til arbeidsgiver når arbeidstaker er gravid? Og hjemmekontor om du trenger det må da absolutt være en tilrettelegging? Vil de heller at du skal bli sykemeldt, det er jo rart isåfall? Skjønner heller ikke hvorfor kollegaer skal bry seg om hvordan andre gjør jobben sin, det irriterer meg skikkelig 🙈 

Ja dette er ganske dust. "Problemet" er at at arbeidsgiveren min er grei og tilrettelegger egentlig akkurat slik jeg selv ønsker. Føler nesten at jeg bestemmer selv, for bare jeg sier "vil ha litt mer hjemmekontor" eller "jeg trenger...." så sier sjefen "ja ja ja" og er alltid enig. Så det er ikke arbeidsgiveren som er problemet egentlig. Men kollegene mine.

For etter at landet åpnet etter pandemien så var hovedregelen at vi alle skulle tilbake fysisk på kontoret. Men alle trives jo godt med hjemmekontor innimellom, så sjefen har sagt at dette skal være en gode vi skal fortsette med. Men det er ikke sett så positivt at flere har hjemmekontor samme dag i staben vår. Noe som er dust fordi i hele pandemien har 80% av oss vært på hjemmekontor daglig. Vi jobber under folk som ofte trenger vår hjelp, og nå som de også er fysisk til stede så stikker de hodet inn til oss og trenger bistand. De blir irriterte igjen dersom de ikke finner riktig person i gangene (noe som også er dust, for de har da klart å be om hjelp på e-post/tlf gjennom hele pandemien). Så da er det en irritasjon som setter seg, og en del av de eldre damene her har bare bestemt at vi må fordele oss riktig. Spør om det er ok hver gang noen vil ha hjemmekontor osv. Og når jeg tar 2-3 dager av uken så mener de at det ikke blir noen dager igjen til dem. Kan forstå den, men jeg ville jo ikke gjort dette om jeg ikke hadde vært gravid da. Så jeg syns jo ikke jeg burde bli tatt med på akkurat denne ordningen da. Men de mener at når jeg er borte så vises det så godt ovenfor dem vi bistår, at da kan ikke enda flere være borte uansett. Såååe ja. 

Er helt enig med dere, så jeg må nok bare "sette skapet på plass". Tenker at jeg må få en 20% sykemelding slik at jeg får en fridag til å dele opp uken (onsdag). Og bare si at jeg skal ha èn hjemmekontordag før og èn etter denne dagen. Jeg kjenner at det tapper meg for alt av krefter nå å være fysisk på kontoret to dager på rad. Får gjort veldig lite på hjemmebane nå, og det er ikke slik det skal være (legens ord fra tidligere svangerskap husker jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel 

Uff, kjedelig at det skal være sånn at man skal måtte kjenne på samvittigheten når det kommer til sånne ting. Tenker at så lenge man får jobben gjort, er det vel hipp som happ hvor du utfører den? 

DEt er vel positivt for alle at du greier å stå lengst mulig i jobb, vel. 

Tror du bare må sette "skapet på plass" som du selv skriver. Det er lett å glemme at jobben gjerne kommer i tillegg til alt annet. Det er krevende å skulle kombinere graviditet med full jobb, og samtidig skulle følge opp livet hjemme med barn og alt det innebærer. 

Selv fungerer jeg som "normalt" gjennom selve arbeidsdagen, men er ganske kokt på ettermiddagene og i helgene. Kjenner veldig på et behov for noen fridager.  Jeg sover minimalt på nettene, og alt overskudd går med på å komme meg gjennom arbeidsdagen. 

Skal til jordmor nå førstkommende torsdag, og tenker jeg må ta opp problemstillingen da, men synes det er litt voldsomt å skulle ta en sykemelding fordi jeg er trøtt, liksom 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (8 minutter siden):

Jeg sover minimalt på nettene, og alt overskudd går med på å komme meg gjennom arbeidsdagen. 

Skal til jordmor nå førstkommende torsdag, og tenker jeg må ta opp problemstillingen da, men synes det er litt voldsomt å skulle ta en sykemelding fordi jeg er trøtt, liksom 😅

Ja det syns jeg du skal ta opp. For det er ikke sånn at man skal bruke opp ALL energien sin på jobb de siste svangerskapsukene. Jeg lærte dette da jeg var gravid med nr. 2. Tenkte også det var litt voldsomt å bli sykemeldt fordi jeg var trøtt og sliten... men legen mente jeg hadde svangerskapsutmattelse og sykemeldte meg 50% fra uke 20 den gangen. Hun sa da at man skal ha krefter til å ta vare på seg selv med egentid, kunne gå på butikken, gjøre litt husarbeid, ta vare på øvrige barn osv. Man får bare lønn i himmelen av å gi ALT på arbeidsplassen, og i verste fall kan det ødelegge for fremtiden med at man får smerter av å presse seg. Man skal jo gjøre seg klar til fødsel og ny rolle med en nyfødt, og da må man ha noe energi.

Jeg står jo i full jobb nå, og er absolutt ikke så trøtt og sliten som den gangen med nr. 2. Men jeg kjenner veldig på at jeg tappes ved å dra fysisk til kontoret mange dager i uken. Så jeg kommer til å be om èn dag sykemelding i uka, altså 20%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel

Det er vel akkurat det jeg tenker også. Jeg har lyst til å være til stede for øvrige barn, og kanskje kjenne at jeg har litt krefter til overs når babyen faktisk er her. Som du sier - det er ingen som takker meg for å stå i jobb lenger enn kroppen vil. 

Har de siste dagene begynt å kjenne på litt kynnere og at det verker i korsryggen når jeg sitter. Har også litt murringer og menslignende ilinger, så tenker at jeg må ta det på alvor. Kanskje burde jeg vel ringt legen allerede i dag for å forhøre meg litt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Amatariel said:

For det er ikke sånn at man skal bruke opp ALL energien sin på jobb de siste svangerskapsukene.

Hun sa da at man skal ha krefter til å ta vare på seg selv med egentid, kunne gå på butikken, gjøre litt husarbeid, ta vare på øvrige barn osv.

Jeg er så enig i dette, det skal ikke være sånn at alt man orker er jobb, gravid eller ei. Da er man ikke frisk nok til å jobbe fullt, mener jeg. Jeg har selv gått 20 % sykemeldt noen uker nå grunnet vedvarende hodepine, og det hjalp veldig her så tror det blir forlenget. Begynner også å kjenne på et lavere energinivå, skal ikke så mye til før jeg blir innmari trøtt og sliten, og da er det godt å kunne ta seg litt kortere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Solina

jeg er også inne på tanken om å forhøre meg om 20% sykemelding kan være aktuelt for meg. Hvordan fordeler du sykemeldingen? Tar du en hel dag, eller fordeler du det og tar kortere dager i stedet? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Parv said:

@Solina

jeg er også inne på tanken om å forhøre meg om 20% sykemelding kan være aktuelt for meg. Hvordan fordeler du sykemeldingen? Tar du en hel dag, eller fordeler du det og tar kortere dager i stedet? 🙂

Jeg tar kortere dager, syntes det var skjermtid en full dag som var tung, og det gir også mest mening ovenfor jobben 😊 

Jeg har forresten også en del korsrygg- og mensmurringer om dagen, særlig når jeg sitter en stund (og ikke orker jeg stå eller gå for mye heller, for da klager hofta/bekkenet 🤷🏻‍♀️). Har tenkt det er helt normalt og ikke noe å bekymre seg over, men tenkte å nevne det for legen neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (38 minutter siden):

Jeg tar kortere dager, syntes det var skjermtid en full dag som var tung, og det gir også mest mening ovenfor jobben 😊 

Jeg har forresten også en del korsrygg- og mensmurringer om dagen, særlig når jeg sitter en stund (og ikke orker jeg stå eller gå for mye heller, for da klager hofta/bekkenet 🤷🏻‍♀️). Har tenkt det er helt normalt og ikke noe å bekymre seg over, men tenkte å nevne det for legen neste gang. 

Ja, det er tungt å sitte så lange strekk om gangen. Har også kontorjobb, og merker at jeg blir sittende veldig bakoverlent nå. 😆 Ryggen har begynt å klage på sittingen, og magen min ligger ganske høyt, så føler jeg blir kvalt om jeg skal sitte normalt. Når snart ikke frem til tastaturet 🤣

Merker at sittingen fremprovoserer litt kynnere og murringer jeg også, og i tillegg er det ikke behaglig å stå veldig mye. Skal nevne det for jordmor på torsdag, og er spent på hva hun sier om sykemelding. Må vel uansett snakke med lege om det er aktuelt å sykemelde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjente jeg mitt første spark mot et ribbein 😅 Det var en sær følelse det!😂 

Baby har hatt litt rart bevegelsesmønster de siste ukene. Søndager og mandager har hun hatt sterke spark og bevegelser, men nesten hele resten av uka er det mindre kraft🤔 Blir alltid så bekymret på tirsdagene 😅

Dog har hun blitt såpass sterk nå at jeg kjenner bevegelse selv om jeg har kynnere. Merker også mer til at hun beveger seg og ikke bare at hun sparker. Utrolig gøy å følge utviklingen hennes og det blir nok ikke mindre gøy når hun blir født😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brimi kanskje hun bare har mer krutt å gå på etter helga? 😆 

her har bevegelsene de siste ukene gått over fra å være tydelige «dunk» og spark, til å bli mer glidende. Kjenner veldig godt når babyen flytter seg fra en side til den andre og kan tydelig kjenne hvordan han ligger utenpå magen. Innimellom sparker han skikkelig fra, men det merkes at det begynner å bli litt mindre plass å bevege seg på der inne nå 🥰 

Rart å tenke på at man går rundt med en baby på rundt 1,1 kg inni magen 😱

Men dere.. er det noen fler som sliter med kløe? 
Jeg holder på å bli gal! Det klør og klør, men ingenting lindrer. Klør spesielt mye rundt brystene og mellom lårene. 
Noen som har noen gode tips til noe som kan hjelpe og lindre litt? 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klør enn så lenge bare på/rundt brystvortene 🙈 Og tydligvis i nesa for jeg nyser HELE TIDEN og er så tett også 🤧

Hjelper ikke fuktighetskrem litt? Kanskje du kan bade/dusje med noe oljer? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ParvForundrer meg ikke om det er det😂 Jeg synes det er helt merkelig å ha en mageboer😅   Har du prøvd å smøre deg inn med babyolje i dusjen? Det hjelper på kløen min ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@SoftKitty jaa, jeg nyser også hele tiden! 🤧😆 er også konstant litt tett i nesa, men det er vel også et typisk gravid-symptom. 
 Jeg smører meg med parfymefri, lett bodylotion, og det fungerer sånn delvis og for en kort stund. 

Tror jeg må prøve olje i dusjen ja. Det er nok mest hormonelt, så det er nok lite jeg får gjort noe med utover dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv

Jeg ble tipset om A derma exomega control balm. Den skal lette kløe også :)

I alle appene leser jeg at toppen av livmoren skal være ca 2 cm over navelen nå. Min livmor går til ca rett under navelen (kjenner det ekstra godt når magen er hard/har kynner). Er 22 uker påvei. Er også lav 160 cm høy. Noen andre som har reagert på at sin livmor er liten/kort? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Shea body butter fra BodyShop og L'Occitane sin shea bodylotion funker best når jeg har kløe pga tørr hud (har prøvd en del forskjellig før), kanskje verdt å prøve, selv om det er hormonelt så tror jeg at huden også blir tørrere? Men ikke sikker da. 

Edit: A derma eller annet fra apoteket er sikkert også et godt tips :) 

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk sett på A-derma sin og har tenkt å stikke innom apoteket og kjøpe den i ettermiddag. Ser den kan brukes til baby også! 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det klør skiiiiikkelig og ingenting fra apoteket hjelper så hør med legen. Jeg hadde en sinnsyk kløe sist svangerskap, og fikk en salve på resept som funket som krutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kokosolje morgen og kveld å har enda ikke fått noe kløe, men magen har ikke blitt noe særlig stor heller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel Ja, det klør ganske intenst til tider. Spesielt på natten. 

Leggene har jeg klødd til blods og brystene mine ser ikke spesielt innbydende ut de heller for tiden etter all kløingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...