Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Så gøy @Elsoo gratulerer med overstått OUL 😊💙 Har dere jente eller gutt fra før?

Vi er ikke enige om navn..  Jeg hadde 2-4 stk jeg veldig likte og de likte såklart ikke han.. Men vi har iallfall noen få som vi begge ikke hater og noen få vi kanskje liker begge to så håper vi klarer å bli enige til slutt 😄 Det er ett navn begge liker godt men det er litt upraktisk av diverse grunner så må tenke litt mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med vel overstått OUL @Elsoo💙 

Navn er vanskelig altså! Jeg har én favoritt som jeg har hatt siden lenge før jeg i det hele tatt så for meg barn, men så er det jo veldig artig å sondere litt etter nye også. Men synes veldig fort jeg kjenner at «nei, dette er ikke en …». Her blir det nok noen alternativer også får vi se hva det blir når hun kommer ut 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel Gynekologen sa ingenting om termindato så regner med at den stemmer fremdeles 🤭

@SoftKittyVi har jente fra før og derfor er jeg extra fornøyd siden vi får en av hver. Mannen vil bare ha 2 barn. Jeg vil egentlig ha 3 men ikke 3 tette så kanskje jeg får overtalt mannen om noen år 🤞 også kan det jo vise seg at to er nok for meg også 🙃

Nå har vi kommet ned til 2 navn som vi begge er ganske fornøyd med, jeg har en favoritt og mannen den andre.  Men heldigvis har vi jo godt med tid enda til å bestemme oss.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig med navn ja! Vi begynte prosessen med å være helt uenige i alt i foreslo til hverandre, jeg ble nesten bekymret for at vi ikke skulle finne noe. Nå har vi klart å lage en liten liste med navn som begge kan godta. Men vi har ikke de samme favorittene innad på den listen, så det må nok bli en form for kompromiss til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, navn ja...
Jeg har alltid hatt en drøm om å kunne kalle datteren min opp etter bestemoren min, og synes det faktisk er litt sårt at jeg faktisk ikke får gjort det når vi nå venter gutt. 

(er glad for gutt altså, men dere alle vet vel sikkert hvordan det er.. 😅

Jeg har helt alvorlig absolutt ingen guttenavn som jeg liker kjempegodt, og aner ikke hva jeg vil kalle ham. Det eneste navnet jeg egentlig kunne tenke meg, er mannen i mot. 

Mannen har egentlig låst seg fast på et navn, som jeg egentlig ikke liker så godt, men jeg prøver å la det vokse på meg.  Det spørs om vi må inngå et slags kompromiss ja. For dette blir ikke lett 😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (4 timer siden):

er glad for gutt altså, men dere alle vet vel sikkert hvordan det er.. 😅

Jepp! Jeg har hatt guttenavn klart siden sist jeg ble gravid. Oppkalt etter min oldefar, og passer perfekt inn i søskenflokken. Mannen helt med på det også. Og så får vi beskjed om jente på OUL. Sååå tilbake til start... Litt kjipt at mannen ikke vil ha det ene jentenavnet jeg føler sterkt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parv skrev (7 timer siden):

Jeg har helt alvorlig absolutt ingen guttenavn som jeg liker kjempegodt, og aner ikke hva jeg vil kalle ham. Det eneste navnet jeg egentlig kunne tenke meg, er mannen i mot.
 

Følern! Kom over et navn som jeg tenkte var såååå fint, kjente ingen med det navnet, helt til jeg fortalte mannen om det og det kom fra han «jeg er jo onkel til en som heter det» 😂 hvor tidlig kan mann skylde på ammetåka? Spør for en venn alså😇 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Jepp! Jeg har hatt guttenavn klart siden sist jeg ble gravid. Oppkalt etter min oldefar, og passer perfekt inn i søskenflokken. Mannen helt med på det også. Og så får vi beskjed om jente på OUL. Sååå tilbake til start... Litt kjipt at mannen ikke vil ha det ene jentenavnet jeg føler sterkt for. 

Jepp. Har også et navn etter en oldefar jeg ønsker å bruke, men som mannen synes er "for gammelt".

Prøver å tenke at det er "bare navn", og at det uansett blir fint til han. Det er jo nok av andre ting som man kan bruke tiden på å bekymre seg for, strengt tatt. 😅 Med førstemann falt egentlig navnet bare ned fra himmelen da vi lå på sykehuset. Hadde det samme problemet da. Ante ikke hva han skulle hete, og hadde heller ingen navn jeg likte skikkelig godt da.

 

I dag hadde jeg for øvrig samtale med  arbeidsgiveren i forbindelse med svangerskap, permisjon osv. SÅ rart at det faktisk bare er litt i overkant av to måneder til permisjon. Har i tillegg en uke igjen med ferie som må avvikles før den tid. Hjelp! 

Sendte også inn søknad om foreldrepenger denne uka, så nå begynner alt å føles veldig virkelig. Fikk til og med avklart at det var ok med noen uker ulønnet permisjon. 

Hvordan har dere gjort det mtp terminberegningen og permisjon, forresten?

Jeg er forespeilet litt tidlig fødsel og at det kan bli planlagt keisersnitt. Hvis jeg plutselig føder 3-4 uker fød tiden, vil jeg da måtte inn og endre søknaden, eller går det noen automatikk i dette?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (4 minutter siden):

Følern! Kom over et navn som jeg tenkte var såååå fint, kjente ingen med det navnet, helt til jeg fortalte mannen om det og det kom fra han «jeg er jo onkel til en som heter det» 😂 hvor tidlig kan mann skylde på ammetåka? Spør for en venn alså😇 

Haha! Så typisk!! Men navnet er utelukket fordi din manns onkjel heter det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (14 minutter siden):

Haha! Så typisk!! Men navnet er utelukket fordi din manns onkjel heter det da? 

Min mann er onkel til en liten gutt som heter det😁 han har ikke så mye kontakt med den familien, så det kunne gått, men jeg mistet lysten på det navnet med en gang, blir jo to søskenbarn med samme navn😅 vil egentlig kalle opp gutten min etter min avdøde far, men samtidig føler jeg at jeg ikke kan "stjele" navnet hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har sykemeldt seg pga psyken? Jeg er et emosjonelt vrak om dagene, sliter med alle følelser og merker jeg stresser meg gjennom jobb. I går sovnet jeg på jobb også (har hviletid, men pleier ikke sovne). Ringte inn syk idag da jeg var så emosjonelt ustabil igår når jeg kom hjem fra jobb, at jeg hadde sammenbrudd. Er dette grunnlag for sykemelding? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Theziken said:

Noen her som har sykemeldt seg pga psyken? Jeg er et emosjonelt vrak om dagene, sliter med alle følelser og merker jeg stresser meg gjennom jobb. I går sovnet jeg på jobb også (har hviletid, men pleier ikke sovne). Ringte inn syk idag da jeg var så emosjonelt ustabil igår når jeg kom hjem fra jobb, at jeg hadde sammenbrudd. Er dette grunnlag for sykemelding? 

Uff det høres ikke bra ut, jeg synes du skal snakke med fastlegen din ❤️ Om du ikke funker på jobb kan psykisk sykdom/symptomer være like god grunn som fysisk. Hvis du går til jordmor på helsestasjon så tror jeg også mange helsestasjoner har psykiatrisk sykepleier (min har det), kanskje noe du kan få samtale med om du ringer dem og spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brimi skrev (26 minutter siden):

Er det noen som vet om det gjør noe at vognposen er litt for stor for barnevogna?🙈 

Det gjør nok ingenting. Er vel bare å "balle" den litt nedi. Vi tenker å bruke bilstolposen i vogna til å begynne med. Tror egentlig de fleste vognposer vil være litt store til bagen. 🙂

AnanasPåTaco skrev (1 time siden):

Min mann er onkel til en liten gutt som heter det😁 han har ikke så mye kontakt med den familien, så det kunne gått, men jeg mistet lysten på det navnet med en gang, blir jo to søskenbarn med samme navn😅 vil egentlig kalle opp gutten min etter min avdøde far, men samtidig føler jeg at jeg ikke kan "stjele" navnet hans..

Å, det er en fin tanke ❤️ Skjønner likevel at du tenker at du "stjeler" navnet hans, men samtidig er det jo en veldig fin måte å hedre ham på. Sønnen deres vil jo sikkert også føle en ekstra tilknytning til bestefar på den måten.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (18 minutter siden):

vis du går til jordmor på helsestasjon så tror jeg også mange helsestasjoner har psykiatrisk sykepleier (min har det), kanskje noe du kan få samtale med om du ringer dem og spør?

Har blitt henvist til et lavterskel tilbud av jordmor hvor jeg har en psykolog student jeg kan snakke med. Men kjenner jeg kanskje hadde trengt mer profesjonell hjelp. Hun er veldig grei hun jeg går til, men hun kan ikke hjelpe meg på en måte som en profesjonell psykolog hadde kunnet. Har vært i bup før, og litt dps. Bare vanskelig å komme inn igjen i systemet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Theziken said:

Har blitt henvist til et lavterskel tilbud av jordmor hvor jeg har en psykolog student jeg kan snakke med. Men kjenner jeg kanskje hadde trengt mer profesjonell hjelp. Hun er veldig grei hun jeg går til, men hun kan ikke hjelpe meg på en måte som en profesjonell psykolog hadde kunnet. Har vært i bup før, og litt dps. Bare vanskelig å komme inn igjen i systemet 

Mm skjønner, jeg ville nok hørt med fastlegen da, de har jo mulighet til å henvise flere steder enn jordmor kan og de kan også gi sykemelding om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Parv skrev (57 minutter siden):

Å, det er en fin tanke ❤️ Skjønner likevel at du tenker at du "stjeler" navnet hans, men samtidig er det jo en veldig fin måte å hedre ham på. Sønnen deres vil jo sikkert også føle en ekstra tilknytning til bestefar på den måten.  

 

Ja vi får se hva det blir til, har jo enda ganske lang tid på å bestemme oss❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (4 timer siden):

Jepp. Har også et navn etter en oldefar jeg ønsker å bruke, men som mannen synes er "for gammelt".

Ja det er fort gjort og havne i den "følelsesfellen". Har jo veldig med assosiasjoner å gjøre. Om man bare har kjent gamle folk med disse navnene så er det vanskelig å se for seg en liten baby. Kjenner ingen baby Olga liksom 😅 Men guttenavnet jeg ønsket meg veldig var Ludvik. Er nok helt sikkert mange som syns det er et gammelmannsnavn (mamma og bestemor ville nok tenkt det), men i de siste årene så har jeg sett et par gutter i barnehage og skole som heter dette så da har jeg liksom også følt at det passer til små barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (32 minutter siden):

Ja det er fort gjort og havne i den "følelsesfellen". Har jo veldig med assosiasjoner å gjøre. Om man bare har kjent gamle folk med disse navnene så er det vanskelig å se for seg en liten baby. Kjenner ingen baby Olga liksom 😅 Men guttenavnet jeg ønsket meg veldig var Ludvik. Er nok helt sikkert mange som syns det er et gammelmannsnavn (mamma og bestemor ville nok tenkt det), men i de siste årene så har jeg sett et par gutter i barnehage og skole som heter dette så da har jeg liksom også følt at det passer til små barn. 

Enig! Jeg synes også Ludvik er kjempefint! Kjenner faktisk til flere som har kalt barna sine det og hadde det selv på min liste. 
Henry og Olav stod også på min liste. 

Virker som de typisk «bestefar»-navnene er på vei tilbake. Kan derimot ikke helt se for meg at vi kommer til å se så mange Arne, Rune og Jan eller Britt, Trine og Laila i barnehagen 🤔 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig heldig! Forelsket meg i et jentenavn og et guttenavn, og samboeren likte begge to så vi hadde klart til begge kjønn❤️💙 Blir jo en gutt dette, så får «spare» jentenavnet enn så lenge😅 Det som var viktig for meg var at navnet var forholdsvis «sjeldent» slik at det ikke er mange i samme klasse som heter det. Navnet vi har valgt har jeg aldri sett eller kjent noen som heter. Håper det fortsetter sånn til februar 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...