Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Dame1989 skrev (13 minutter siden):

Er det cabo close elastisk sjal du har? :)

Ja det er dette
Syns det er en magisk bæresjalsele! Passer perfekt fra nyfødt og de første månedene. Har vært avhengig av den både for å få gjort husarbeid hjemme, men også på reise. Også denne gangen skal jeg ut å fly med baby når hun er bare noen få uker gammel (alene), og det klarer jeg knapt uten denne selen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parv skrev (15 minutter siden):

Vi avventer bæresele og ser an behovet litt, men tror det blir Ergobaby 360. Var veldig fornøyd med Neonate med førstemann, så jeg har kjøpt det denne gangen også. Har aldri hatt monitor mer kamera og savnet det ikke med førstemann, da vi for det meste kun brukte monitoren i vogna. 😅 

De fleste tingene på utstyrslista er krysset ut nå, så nå gleder vi oss bare til og teste ut alt 😁

Jeg vil nok ha babycall med kamera :)

Jeg tenker også at jeg bør avvente med å kjøpe inn noen ting etter behov, men som førstegangsfødende vil jeg helst ha ting i orden 🙈 Selv om jeg omtrent ikke har kjøpt noe enda 🙈  Så blir nok å kjøpe inn det meste så får jeg heller selge det jeg ikke får bruk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på babycall med kamera, men har ikke kjøpt ennå. Har ikke kjøpt inn noe annet enn ett lite klesplagg, har vært så trøtt i det siste har iallfall ikke orket å handle 🙈 Men driver å googler og søker litt på finn da. Bæresele var noe jeg tenkte man kjøpte litt senere, men den @Amatariel linket så jo veldig fin ut da :) Er det trygt for baby å være i helt fra den er liten? Også sånn for benstilling og alt mulig man leser om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (13 minutter siden):

Bæresele var noe jeg tenkte man kjøpte litt senere, men den @Amatariel linket så jo veldig fin ut da :) Er det trygt for baby å være i helt fra den er liten? Også sånn for benstilling og alt mulig man leser om?

Sjal er nydelig! Elastisk og former seg etter babyen. Minsta her brukte den fra hun var én dag gammel 😅 husker det fordi vi kom hjem fra sykehuset og jeg skulle få sove litt. Mannen gikk rundt med henne i cabooen mens han ryddet og ordnet hjemme 💕 Slik sjalsele er mest nyttig i starten. Når de nærmer seg 3-4 mnd begynner de å bli tunge og kan sige litt. Så etterhvert greit å ha en bæresele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (16 minutter siden):

Jeg vil nok ha babycall med kamera :)

Jeg tenker også at jeg bør avvente med å kjøpe inn noen ting etter behov, men som førstegangsfødende vil jeg helst ha ting i orden 🙈 Selv om jeg omtrent ikke har kjøpt noe enda 🙈  Så blir nok å kjøpe inn det meste så får jeg heller selge det jeg ikke får bruk for :)

Jeg tenkte også at jeg skulle være veldig fornuftig denne gangen og ikke kjøpe mer enn nødvendig før babyen kom, men kjenner jo at det er vanskelig å dy seg 😅 Har jo barn fra før, men han begynner å bli så stor at alt vi hadde til han er enten solgt eller gitt bort, så måtte jo starte helt på nytt. 

hadde også tenkt å kjøpe mer brukt denne gangen, men har til nå kun fått tak i en brukt brystpumpe! 😂 

Har vært flink til å handle på salg, og ser at mye av det som ser ok ut på bruktmarkedet ligger veldig nært opp mot det jeg har betalt for ny vare.. 🤔 

Til nå har det blitt vogn, bilstol, bedside crib, Stokke Steps med tilhørende vippestol, Voksi City vognpose, babycall, brystpumpe og stellebord. 
 

Har stort sett fått tak i det vi trenger av klær, samt sengetøy, madrasser, dyner og lammeskinn. Tror det må bli stopp nå  frem til vi skal fylle opp med bleier og stellesaker 😅 


 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv imponerende! Vi har ingenting annet enn litt klær 😅 har såvidt begynt å se etter vogn da, men det er jo en jungel i seg selv.. 

@Amatariel takk for tips om bæresjalsele! Jeg har store planer om å være kengumamma, og synes bæresjal ser fint ut men litt knot å ta av og på, så dette var jo en god miks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle til fastlegen i dag og der hadde de fått inn influensavaksine. Lå klart inne på kontoret til fastlegen så nå er jeg influensavaksinert også 😂😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989For et sammentreff! Min fastlege hadde også nettopp fått inn vaksinen, og ga meg tilbudet idag. Vipps var jeg også influensavaksinert 😃

Når det gjelder innkjøp begynner vi å få alt i hus allerede faktisk, hehe, litt ivrig førstegangsgravid.. 🙃😎 Fortsatt i tenkeboksen angående bæresjal/sele og babycall, tar gjerne imot flere erfaringer om noen har 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å få influensavaksine sånn kjapt og greit :)Jeg skal jo til fastlegen imorgen for noe annet kanskje jeg også kan få den da... :) Tenkte vel egentlig vente litt for leste i en annen tråd her på forumet at baby også blir beskyttet om man tar den i 3. trimester? Men det har kanskje ikke så mye å si?

Må ta dose 2 av corona snart også jeg, i dag er det akkurat 4 uker siden dose 1. Mannen vil at jeg skal ta Pfizer (tok Moderna som dose 1) fordi han vil jeg skal få så lite bivirkinger som mulig pga foster.. men kan jeg spørre om det tro? Jeg er over 30.. 

 

Igår syntes jeg magen var så mye stram og ubehagelig. Håper det bare var kynnere og ikke noe galt.. føles bedre idag da. Noen andre som har kjent noe sånt? Sov veldig dårlig natt til i går + måtte fysisk på kontoret så ble jo en litt slitsom dag, håper de bare var derfor. Jeg blir så lett bekymret, det er veldig slitsomt.. Søndag var jeg bekymret fordi jeg plutselig kjente så mye liv i noen timer i strekk liksom, mer enn jeg har kjent før.. at det var stress der inne feks :( Alt jeg finner når jeg googler er om senere i graviditeten og ofte anbefales det å ringe føden feks, vet ikke en gang hvem man kan ringe og spørre i uke 20, kan vel ikke ringe føden så tidlig og har ikke vært hos helsesøster ennå. Legevakten i Oslo skal jeg helst være døden nær før jeg nærmer meg 😄 (+ at jeg kvier meg for å spørre helsepersonell fordi jeg VET at jeg er en engstelig person så aner ikke hva som er reelle og irrasjonelle bekymringer).

På begge UL (uke 12 og 19) har de kommentert at hun beveget seg mye da så kanskje bare en veldig aktiv krabat der jeg ofte kommer til å kjenne mye begelse etter som det blir mer tydlig å kjenne 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty Jeg tok akkurat dose 2 av corona vaksine med moderna, samme som dose 1. Fikk ingen bivirkninger, men heller ikke noe valg om hvilken jeg ville ha 😊

Jeg får også ubehagelig følelse i magen hvis jeg er i for mye aktivitet. Kjennes veldig tung, stram og kompakt ut. Er ikke farlig, bare sikkert lurt å ta det litt med ro. Jeg tar jevnlig pauser og beveger meg veldig rolig😅 Kjenner også tidvis veldig mye liv, hele døgnet og i hele magen. Tar det bare som et godt tegn😄 Er mest når det er motsatt med ingen liv man bør være oppmerksom. 

Så gøy at mange har begynt innkjøp. Jeg har det meste etter nummer 1, så lite innkjøp her. Ser at ikke som ble kjøpt inn sist ble brukt. Bæresele ligger feks urørt i skuffen😜 babycall vil jeg absolutt anbefale med kamera for soverom, men også praktisk med vanlig call for vogn til utesoving. Veldig fornøyd med Philips avent med kamera og Neonate trådløs uten👍 @Isabel94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Påske-egget said:

@SoftKitty Jeg tok akkurat dose 2 av corona vaksine med moderna, samme som dose 1. Fikk ingen bivirkninger, men heller ikke noe valg om hvilken jeg ville ha 😊

Jeg får også ubehagelig følelse i magen hvis jeg er i for mye aktivitet. Kjennes veldig tung, stram og kompakt ut. Er ikke farlig, bare sikkert lurt å ta det litt med ro. Jeg tar jevnlig pauser og beveger meg veldig rolig😅 Kjenner også tidvis veldig mye liv, hele døgnet og i hele magen. Tar det bare som et godt tegn😄 Er mest når det er motsatt med ingen liv man bør være oppmerksom. 

 

Så heldig du var som ikke fikk bivirkninger, og fint å være ferdig vaksinert! 😊

Det var omtrent akkurat sånn det kjentes i går, og jeg startet dagen med å gå et stykke i oppoverbakke fra parkering til kontoret og det var da jeg først kjente det. Så da var det sikkert derfor da. Jeg får bare hvile ennå mer/fortsette å hvile masse, og bevege meg ennå mer i sniletempo enn jeg allerede gjør😅 Ser misunnelig på gravid venninne som jogger rundt og har null symptomer haha. Gikk en liten tur i skogen på lørdag uten å merke noe annet enn absurd høy puls da, men da var jeg også mer avslappet og ikke så trøtt. Vanskelig balanse når man jo BØR trene men også må hvile/høre på kroppen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (1 time siden):

Må ta dose 2 av corona snart også jeg, i dag er det akkurat 4 uker siden dose 1. Mannen vil at jeg skal ta Pfizer (tok Moderna som dose 1) fordi han vil jeg skal få så lite bivirkinger som mulig pga foster.. men kan jeg spørre om det tro? Jeg er over 30.. 

Jeg har fått inntrykk at det beste for å få minst bivirkninger er å ta samme vaksine til begge dosene? 🤔 Jeg fikk Moderna som dose 1, nettopp fordi min by skulle få mange doser av den inn slik at det var sannsynlig at det er den som er klar her når jeg skal ha dose 2 (sa hun som satte vaksinen på meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og influensavaksine altså... er det lurt å ta? Har aldri vurdert det før, som ikke-gravid. Men er man mer utsatt som gravid kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Amatariel said:

Og influensavaksine altså... er det lurt å ta? Har aldri vurdert det før, som ikke-gravid. Men er man mer utsatt som gravid kanskje?

Ja jeg har lest det i gravid-appen min (Helseoversikt, som jeg tror er en trygg kilde) og på div forum/nettsider at gravide oppfordres spesielt til å ta den. Det er gratis for gravide sto det i appen. Det er visst meldt om potensielt ekstra kraftig influensa-sesong i år/til vinteren. Jeg har aldri tatt den før men tenker å ta den nå pga dette :) 

Tror ikke man er mer utsatt for smitte som gravid, men det jeg leste var at det er mer risikofylt for den gravide og for baby om man får influensa som gravid.

Endret av SoftKitty
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty jeg hadde en lite liv-skrekk i helgen (var øyeblikket fra å ringe føden), og tar mye liv over lite når som helst. Har heldigvis fått igjen med renter, så hun lå nok bare på lading 😅 Veldig glad i mye liv i magen jeg 🥰

Jeg fikk moderna som begge doser og merket svært lite til nummer to. Tror det der er veldig individuelt hvordan man reagerer. Men nå skal man vel få velge hvilken man vil ha? Jeg fikk i alle fall det da jeg tok andre (Oslo).

Influensavaksinen er anbefalt gravide i 2. og 3. trimester 🙃 https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-risikogrupper/. Jeg skal ta den etter glukosebelastningen neste uke. Blir mye stikking i høst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er kjempekoslig når jeg kjenner liv, blir glad hver gang selv om det er kjemperar følelse ❤️ Gleder meg til det blir mer tydlig. Jeg begynte mest å stusse fordi det var så markant endring fra tidligere dager. Også googlet jeg det og da virket det som at senere i svangerskapet skal man ta kontakt med helsevesen ved uvanlig økning i liv. Men slo meg til ro med at det nok ikke gjaldt for meg i uke 20 (jeg vet jo ikke helt hva som er "vanlig" for mitt foster ennå) :) Men takk for alle beroligende ord også, det hjelper 😊

💉-høst 😄

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er i uke 26 nå og synes fremdeles det er vanskelig å vite hva som er vanlig bevegelser for min baby🙈 For hver gang jeg tror jeg har skjønt mønsteret hennes, så forandrer det seg😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (2 timer siden):

Er i uke 26 nå og synes fremdeles det er vanskelig å vite hva som er vanlig bevegelser for min baby🙈 For hver gang jeg tror jeg har skjønt mønsteret hennes, så forandrer det seg😅 

Enig. 😅 

Merket det er et slags mønster der, men likevel ikke. 
 

Har følt det har vært litt mindre aktivitet de siste dagene,  og blir litt paranoid selv om jeg vet at det er vanlig at det varierer litt ettersom hvor mye aktivitet man selv er i. Jeg kjenner jo liv og spark både inni og utenpå, men synes ikke det har vært så kraftige spark som for et par dager siden. 

 Var på en lang fjelltur i helga, og etter det har det gått slag i slag med høstferie-aktiviteter med sønnen og hans kompiser. Kanskje babyen rett og slett er litt sliten av alt, eller at jeg bare ikke har tid til å kjenne etter på samme måte.  

Skal heldigvis på kontroll i morgen, så satser på at jeg får roet meg ned litt igjen da. 
 

 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (25 minutter siden):

Enig. 😅 

Merket det er et slags mønster der, men likevel ikke. 
 

Har følt det har vært litt mindre aktivitet de siste dagene,  og blir litt paranoid selv om jeg vet at det er vanlig at det varierer litt ettersom hvor mye aktivitet man selv er i. Jeg kjenner jo liv og spark både inni og utenpå, men synes ikke det har vært så kraftige spark som for et par dager siden. 

 Var på en lang fjelltur i helga, og etter det har det gått slag i slag med høstferie-aktiviteter med sønnen og hans kompiser. Kanskje babyen rett og slett er litt sliten av alt, eller at jeg bare ikke har tid til å kjenne etter på samme måte.  

Skal heldigvis på kontroll i morgen, så satser på at jeg får roet meg ned litt igjen da. 
 

 
 

 

Er nok litt av begge deler tror jeg? Da jeg ble så dårlig av lavt blodsukker, kjente jeg lite liv fram til kvelden. Nå tenker jeg på at jeg burde egentlig ha ringt enten føden eller legevakten, men jeg ble beroliget av at jeg kjente bevegelse. Har hatt sterke bevegelser i etterkant, så det gikk nok bra med baby🙈

Hvis du har hatt mye å gjøre er det mulig du ikke har registrert at det har vært bevegelse. Og de er vel kjent for å være relativt rolige når vi er i bevegelse, mens når vi legger oss ned så er det full rulle?🤭 Hvis du er veldig bekymret er det bedre å ringe føden, så slipper du å engste deg😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brimi Det er lett å tenke man burde ringt i etterkant ja. Vi er nok alle litt redde for å «være til bry». Man burde nok være flinkere til å tenke at det aldri skader å ta en telefon for mye enn en for lite😌 

Synes det er vanskelig å avgjøre hva som er lite liv, og spesielt hva som anses som endret bevegelsesmønster. Bevegelsene vil jo kjennes forskjellig etter hvordan baby ligger i magen også. 
Og NÅR er det på tide å ringe? Er det timer, eller er det en dag?
 

Her er det for øvrig ganske aktivt i magen igjen nå, heldigvis. Lillebror vekte meg i halv fem-tiden og turner fortsatt 😆 

Håper på å få sove en liten time igjen før ny dag på jobb i morgen 🙄🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...