Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

At navnet var sjeldent var viktig for oss også 😊 Vi begynte letingen etter navn fra begge kjønn når vi bestemte oss for å prøve :) Når vi fikk vite at det ble jente så valgte vi det vi begge likte best, men vi har fremdeles lista i tilfelle hun ikke passer til navnet vi har valgt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De eneste navnene vi begge liker så langt er såklart kjempevanlige/populære 🙈 Finne noe som både er litt sjeldent men likevel greit å stave og uttale OG vi begge liker det virker umulig akkurat nå. Jeg tenker vi må tenke litt på det over tid her.

Ludvik er fint da, men om mannen ikke liker det ville jeg forsøkt å se etter navn i samme "stil" og se om det er andre du finner da som du liker, kanskje mannen liker ett av dem 😊 Litt sånn "gamle" navn er jo in igjen nå har jeg sett, typisk sånne navn fra våre besteforeldre/oldeforeldres generasjon.

Kanskje du finner noe her:

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/AdbjvA/tysk-navneboelge-i-norge-her-er-300-navn-du-kan-vurdere

https://www.babyverden.no/navn/oldefarsnavn-er-de-nye-trendy-navnene/

Edit: Kom plutselig på at du skal ha jente og at jeg misforsto posten din @Amatariel 😄 Men uannsett mange fine navn i de artiklene!

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, SoftKitty said:

De eneste navnene vi begge liker så langt er såklart kjempevanlige/populære 🙈 Finne noe som både er litt sjeldent men likevel greit å stave og uttale OG vi begge liker det virker umulig akkurat nå. Jeg tenker vi må tenke litt på det over tid her.

Enig 👆🏻 Jeg er ganske opptatt av å unngå navn som må forklares eller staves for mye. Og foreløpig er jeg bare gira på navn som er høyt på topp-lista 🤷🏻‍♀️ Tydelig en kvinne av min tid 😅 også har man så mange assosiasjoner, så mange navn utgår helt automatisk hos enten den ene eller den andre. 

Jeg slet også veldig med å komme på guttenavn, før vi visste kjønn, så var glad for å slippe mer av det 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørmål om kynnere. 

Når dere ikke har kynnere kjennes da livmor hard ut? 

For magen min kjennes hard ut omtrent hele tiden. Ikke noe ubehag, men føles noe stram/opplåst ut utover kvelden/natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (12 minutter siden):

Et spørmål om kynnere. 

Når dere ikke har kynnere kjennes da livmor hard ut? 

For magen min kjennes hard ut omtrent hele tiden. Ikke noe ubehag, men føles noe stram/opplåst ut utover kvelden/natten. 

Når jeg har en kynner blir livmor hard og stikker på en måte ut av magen. Da kan jeg både se og føle livmor utenpå magen og jeg kjenner at livmoren strammes. Noen ganger om jeg er aktiv kan det være ubehagelig/vondt. Om hele magen er hard hele tiden er det sikkert fordi du er oppblåst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (28 minutter siden):

Når jeg har en kynner blir livmor hard og stikker på en måte ut av magen. Da kan jeg både se og føle livmor utenpå magen og jeg kjenner at livmoren strammes. Noen ganger om jeg er aktiv kan det være ubehagelig/vondt. Om hele magen er hard hele tiden er det sikkert fordi du er oppblåst? 

Jeg kjenner det kun når jeg er i ro og kjenner på magen. Og da er den som regel hard. Vanskelig å se om den står ut da jeg har litt ekstra polstring på magen :)

En sjelden gang kan magen være myk og da lurer jeg på hvor magen har blitt av 🙈 

Så lenge det ikke er vondt eller annet får jeg håpe at det ikke er noe farlig. Hatt litt mer vondt i korsryggen og tisset litt oftere så lurer kanskje på om det kan være en uvi. Har time til fastlege på tirsdag så får levert en urinprøve da :) Nesten ikke kjent noe liv i dag heller, men det er vanlig har jeg hørt. Er kun 20+3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Theziken skrev (6 minutter siden):

Hvor tidlig kan man ta 3d bilder på ultralyd? 

Mener å ha lest at de beste resultatene er fra uke 24😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 det er ikke alltid jeg ser kynnere på magen jeg heller, det vises best på morgenen om jeg ligger på rygg. Vanligvis varer ikke kynnere lenge, så etter ett minutt eller 2 er det som oftest over. 

Jeg hadde tidligere i svangerskapet veldig stram og oppblåst mage men har fått movicolon og blitt mye bedre i etterkant

Endret av Elsoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok også hatt litt kynnere den siste uken. Ikke vondt i det hele tatt, men kjenner at magen blir stram som en tromme (det føles som at det skal revne rundt navlen 😅). 
Ubehagelig, kan jeg vel si. 

Jeg har egentlig trodd at det har vært babyen som har ligget og presset utover, men innser jo at det må være en form for kynnere. Magen har jo nesten doblet seg i størrelse under disse periodene. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg er unormal som er gravid med nr. 4 og ikke tror jeg har kjent en kynner noen gang? 🤔 Er det veldig vanlig, sånn at alle har det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel 

Er det ikke sånn at «alle» har det i en eller annen grad, men at det for noen ikke kjennes i det hele tatt? Jeg aner ikke 😅 
 

jeg trodde som sagt at det var babyen som flyttet seg som gjorde magen så hard/stram, men ble gjort oppmerksom på at det sannsynligvis er kynnere, selv om det verken er vondt eller spesielt ubehaglig.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (2 minutter siden):

Er det ikke sånn at «alle» har det i en eller annen grad, men at det for noen ikke kjennes i det hele tatt? Jeg aner ikke 😅 

Ja det kan jo hende at jeg har det uten at jeg kjenner det? :vetikke: Kroppen min er rar sånn sett... hvis kynnere er som svake rier så er det i alle fall sannsynlig, for det tar lang tid før jeg kjenner rier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er like vanlig å ha det som å ikke ha det. De fleste som får det merker det i slutten av graviditeten mens noen får det tidlig. Jeg kjente det første gangen i uke 12. Man får det gjerne etter sex, så da kan man kjenne ekstra godt etter.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med kynnere rundt uke 21. Ikke noe vondt eller særlig ubehag, bare en uvant og rar følelse. Føles som en muskelkrampe, og magen blir helt hard midt på. Er stort sett over ila. 1-2 min. 
@Dame1989 Ellers er generelt magen min litt hardere nå enn den pleier, særlig om kvelden når jeg er ekstra stinn og oppblåst, men ikke knallhard liksom. Mer at jeg merker hvor livmor ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dame1989 skrev (3 minutter siden):

Hvilken babymonitor har dere kjøpt/tenkt til å kjøpe? :)

Og bæresele? Sett litt på både babybjørn og ergobaby :)

Vi har brukt Philips Avent babycall med video til de to siste barna. Men er maaange år siden den ble kjøpt, og jeg syns den virker litt ustabil (hentet ned fra loftet i går). Ikke rart ettersom den er 12 år gammel :icon_lol: Men har virkelig vært strålende fornøyd. Elsker kamera, kunne aldri levd uten. Har surfet litt rundt i dag og ser Dema V21 er best i test, så vurderer den.

Jeg har brukt både Babybjørn bæresele og Ergobaby 360, og foretrekker helt klart sistnevnte. Men slike her bæreseler riktignok til barn som har blitt noen måneder gamle. Til nyfødte og den første tiden er bæresjal uuvurderlig! Selv er jeg veldig glad i Caboo sin, som er et man slipper å knyte selv. Altså en slags sele, men i sjalform. Utrolig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Vi har brukt Philips Avent babycall med video til de to siste barna. Men er maaange år siden den ble kjøpt, og jeg syns den virker litt ustabil (hentet ned fra loftet i går). Ikke rart ettersom den er 12 år gammel :icon_lol: Men har virkelig vært strålende fornøyd. Elsker kamera, kunne aldri levd uten. Har surfet litt rundt i dag og ser Dema V21 er best i test, så vurderer den.

Jeg har brukt både Babybjørn bæresele og Ergobaby 360, og foretrekker helt klart sistnevnte. Men slike her bæreseler riktignok til barn som har blitt noen måneder gamle. Til nyfødte og den første tiden er bæresjal uuvurderlig! Selv er jeg veldig glad i Caboo sin, som er et man slipper å knyte selv. Altså en slags sele, men i sjalform. Utrolig deilig!

Jeg har også sett på Dema V21 i dag :)

Er det cabo close elastisk sjal du har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (12 minutter siden):

Hvilken babymonitor har dere kjøpt/tenkt til å kjøpe? :)

Og bæresele? Sett litt på både babybjørn og ergobaby :)

Vi avventer bæresele og ser an behovet litt, men tror det blir Ergobaby 360. Var veldig fornøyd med Neonate med førstemann, så jeg har kjøpt det denne gangen også. Har aldri hatt monitor mer kamera og savnet det ikke med førstemann, da vi for det meste kun brukte monitoren i vogna. 😅 

De fleste tingene på utstyrslista er krysset ut nå, så nå gleder vi oss bare til og teste ut alt 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...