monroe927 Skrevet 27. september 2021 #1301 Del Skrevet 27. september 2021 7 av 10 gravide kvinner anbefales å ta glukosebelastning, ikke kun basert på vekt. Det er andre faktorer som også spiller inn. Dersom du føder ditt første barn og er eldre enn 25 skal du ha tilbud, og dersom du har forhøyet BMI skal du ha tilbud om den (blant annet). Overvekt gjør at man er i risikogruppe for å utvikle svangerskapsdiabetes, men helt normalvektige kan også få det. Voldsom vektøkning er et bedre referansepunkt enn vekt, og glukosetesten er der for å avdekke før barnet eventuelt blir veldig stort. Mor får ofte lite til ingen symptomer på diabetes. Du skal komme fastende, lurt å ta den på morgenkvisten, så skal du drikke en sukkerholdig drikke - deretter sitte rolig i 2 timer (du skal ikke forbrenne noe av sukkeret gjennom aktivitet). Du måles i forkant (fastende) og bør ha blodsukker på under 5. Så måles du etter 2 timer og bør ha et blodsukker på under 9. Glukosebelastningstest er et flott redskap for å avdekke diabetes tidlig, og deretter kunne behandle det på best mulig måte. Det er ikke noe skambelagt i dette, og det er ikke nødvendigvis knyttet til et usunt kosthold. Synes det er veldig rart om du må trygle fastlege dersom du er i risikogruppe. Man får tilbud om glukosebelastning mellom uke 24-28. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 27. september 2021 #1302 Del Skrevet 27. september 2021 AnanasPåTaco skrev (1 time siden): Noen som har tatt glukosebelastningstest og vet hva blodsukkeret skal ligge på før og etter? Har trygla til fastlegen om å få ta den etter en ekkel jordmor på ultralyden kalte meg feit, men nå kjenner jeg at jeg gruver meg i tilfelle det viser seg at jeg har svangerskapsdiabetes🙄 I alle dager.. Noen skulle virkelig revurdert yrket sitt. Fikk også forklart at det er mange faktorer som avgjør om man trenger glukosebelastning. Jeg måtte ikke, men vet ikke hva bakgrunnen for at jeg slapp unna var. Legen nevnte at det er en del uenighet i miljøet vedr. glukosebelastning og at dette kanskje var noe som kom til å endres på etterhvert. Fikk inntrykk av at min fastlege kanskje ikke var stor tilhenger av det. Ikke godt å si. Svangerskapsdiabetes kan ramme helt tilfeldig og trenger ikke ha noe å gjøre med din vekt eller livsstil. 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fhuzzy Skrevet 27. september 2021 #1303 Del Skrevet 27. september 2021 For en utrolig usympatisk jordmor du møtte @AnanasPåTaco, håper den du møter på de vanlige kontrollene er hyggeligere og bedre egnet til å ha omsorg for gravide. Jeg skal ta glukosebelastningstest i uke 27, jordmor anbefalte mellom uke 26 og 28. Jeg er førstegangsgravid over 25 og vi skal visst helst ta en sånn test. I skrivet jeg fikk fra jordmor skal blodsukkeret være under 6 når du kommer fastende og under 7,8 to timer etter at du har drukket glukosedrikken. Slik jeg har skjønt det på jordmor så kan dette ramme helt tilfeldig, så de er ganske nøye med å sjekke flere gravide enn før. Og den største risikoen hvis du får svangerskapsdiabetes, er en veldig stor baby. De får også forhøyet blodsukker hvis mor har det, og da kan de bli veldig store innen fødselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 27. september 2021 #1304 Del Skrevet 27. september 2021 (endret) Jeg skal også ta glukosebelastning, skal ta den i uke 24. Fikk beskjed av fastlegen min på første svangerskapskontroll at den ble tatt på svangerskapskontrollen i uke 24, men så bestilte jeg den kontrollen hos jordmor istedet og så kunne ikke helsestasjonen ta den testen sa de så da må jeg til fastlegen også samme uken. De sa vel egentlig at jeg skulle bestille uke 25 faktisk men tror det ble til at jeg bestilte i uke 24... Rart de ikke er enige om hvilken uke som er riktig da 😄 Endret 27. september 2021 av SoftKitty 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel94 Skrevet 28. september 2021 #1305 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg skal også ta glukosetesten i uke 24. Jeg må ta fordi jeg er over 25-år, førstegangsfødende, og har en bror med diabetes. Min mor har født bare store barn selvom hun ikke hadde det selv 🙈 Min fastlege sa at det var ikke så viktig at den tas akkurat i uke 24, men mellom 24-28. Gruer meg litt til å møte fastende, da jeg fortsatt sliter med kvalme og må spise med en gang jeg våkner for å prøve å unngå doskåla.. (22+1). Om noen har positiv erfaring med denne sukkerdrikken på tom mage så rop ut😎💕 Håper den ikke er så ekkel som jeg har hørt… 🤞🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 28. september 2021 Forfatter #1306 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg har fått time til glukosetesten i uke 27. Har tatt den en gang før. Vil si at hele opplegget er veldig hauset opp av folk ute på nettet @Isabel94 Det var virkelig ingen problemer. Jeg blir også kvalm om morgenen dersom jeg ikke spiser mat, men så lenge man er innstilt så går det som oftest bra. Tar de tiltak som er mulig. Pleier vanligvis ta buss til byen når jeg skal på jobb, men når jeg skal ta denne testen så blir det bil (mannen kjører meg). Selve drikken syns jeg ikke var ekkel i det hele tatt. Første halvdel egentlig ganske god - kald og søt. Siste halvdel måtte tas i litt mindre slurker. Men er jo ikke så mye som skal ned, så er over på null komme niks. Det verste med alt syns jeg er at det er så kjedelig å vente Men ha med en god bok! Og matpakke til å spise etterpå så snart siste prøven er tatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sullamitt Skrevet 28. september 2021 #1307 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg tok glukosebelastning i uke 12 fordi jeg er overvektig. Møtte opp så tidlig som mulig på legekontoret for å slippe å faste langt utover dagen. Jeg synes drikken smakte litt godt, men den er ufattelig søt! Du må drikke den ganske fort også. Husker ikke akkurat hvor lang tid, men husker jeg følte jeg måtte tømme den i meg. Jeg fikk ikke lov å gå rundt, men måtte sitte stille på en vond stol hele tiden. Det er to lange timer, men godt å få svar på om det er noe eller ikke. Var ufattelig kvalm den første timen, også gikk det litt over den andre timen. Men tror det var innafor å kaste opp etter en halvtime eller noe, for da har kroppen tatt opp nok til å få gyldige svar. Mine svar var helt perfekte, så må jeg igjennom det samme rundt uke 24. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 28. september 2021 Forfatter #1308 Del Skrevet 28. september 2021 Sullamitt skrev (35 minutter siden): måtte sitte stille på en vond stol hele tiden. Det er to lange timer, Uff, det er jo dårlig tilrettelegging 😕 Om noe sånt blir tilbydd flere her inne så anbefaler jeg å be om muligheter for et annet rom/stol. Søsteren min tok nylig denne testen, og hun fikk et eget rom, sitteliggende på en god benk. Sa hun hadde det helt toppers med å se på tv-serier på mobilen sin. To timer fløy raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fhuzzy Skrevet 28. september 2021 #1309 Del Skrevet 28. september 2021 Amatariel skrev (14 minutter siden): Uff, det er jo dårlig tilrettelegging 😕 Om noe sånt blir tilbydd flere her inne så anbefaler jeg å be om muligheter for et annet rom/stol. Søsteren min tok nylig denne testen, og hun fikk et eget rom, sitteliggende på en god benk. Sa hun hadde det helt toppers med å se på tv-serier på mobilen sin. To timer fløy raskt. Enig der! Da jeg snakket med mitt legekontor for å bestille timen, avtalte vi at helsesekretæren skulle gjøre klart så jeg kunne sitte og jobbe disse to timene. Vanskelig for meg å skulle ta nesten en halv dag, medregnet reisetid osv., uten å jobbe. Det var ikke noe problem for helsesekretæren og hun mente at det ikke skulle påvirke prøven 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sullamitt Skrevet 28. september 2021 #1310 Del Skrevet 28. september 2021 Amatariel skrev (1 time siden): Uff, det er jo dårlig tilrettelegging 😕 Om noe sånt blir tilbydd flere her inne så anbefaler jeg å be om muligheter for et annet rom/stol. Søsteren min tok nylig denne testen, og hun fikk et eget rom, sitteliggende på en god benk. Sa hun hadde det helt toppers med å se på tv-serier på mobilen sin. To timer fløy raskt. Oj jøss, det skal jeg høre om neste gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnanasPåTaco Skrevet 28. september 2021 #1311 Del Skrevet 28. september 2021 Da var det overstått! 4.0 på fastende blodsukker og 5.1 to timer etter glukosedrikken👏🏻😊 Smakte som ublandet husholdningssaft, ikke godt men det gikk ned😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel94 Skrevet 28. september 2021 #1312 Del Skrevet 28. september 2021 Så fint å lese erfaringene deres! Takk for at dere deler, nå gruer jeg meg ikke så fælt lenger 😃🙏🏻 Får ta med en litt ekstra god matpakke, og tenke at man bare må gjennom det 💕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillek Skrevet 28. september 2021 #1313 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg gruet meg også veldig til glukosebelastningstesten i forkant, nettop fordi jeg blir så kvalm hvis jeg ikke spiser på morningen. Men det gikk veldig fint, over all forventning faktisk😃 Jeg valgte sitronsmak på drikken, og den gikk helt fint å drikke raskt! Fikk en god stol etterpå, så eneste problemet mitt var at jeg ble så trøtt at jeg holdt på å sovne😅 Men leste bok og koste meg, og hadde med god matpakke + drikkeflaske som jeg så andre her også tipset om💕 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sullamitt Skrevet 28. september 2021 #1314 Del Skrevet 28. september 2021 Hvordan ligger dere på natten? Jeg får ekstreme smerter i hoftene når jeg ligger på siden, det har kommet de siste dagene, selv med pute mellom bena. Har bbhugme. På magen er det vondt å ligge, og å rigge på ryggen er heller ikke så behagelig. En umulig situasjon😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 28. september 2021 #1315 Del Skrevet 28. september 2021 15 minutter siden, Sullamitt said: Hvordan ligger dere på natten? Jeg får ekstreme smerter i hoftene når jeg ligger på siden, det har kommet de siste dagene, selv med pute mellom bena. Har bbhugme. På magen er det vondt å ligge, og å rigge på ryggen er heller ikke så behagelig. En umulig situasjon😅 Jeg ligger på siden og halvveis på magen (begynner å bli ubehagelig, jeg er en magesover så er litt vanskelig 😄) men jeg har ikke merket noe i hoftene på det, høres kjipt ut! Er det ikke noe med at man ikke skal ligge på ryggen etter en viss tid, er det 20 uker? Eller senere? Kanskje du kan kjøpe en ekstra overmadrass som er veldig myk og ha oppå din vanlige? For å avlaste hoftene mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solina Skrevet 29. september 2021 #1316 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Jeg skal ta glukosebelastning i uke 27, gruer meg også litt til fasten.. Så det var godt å lese litt erfaringer! Tenker jeg bare må legge alt best mulig til rette, ha med mat og underholdning, så går det nok fint 😊 håper jeg kan få sitte på eget rom og vente. Det er ok å strikke mens man venter ja? Ikke for mye bevegelse det? 😝 Jeg skal ta influensavaksinen i samme slengen, så det blir full formiddag på legekontoret! 😅 Endret 29. september 2021 av Solina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 29. september 2021 #1317 Del Skrevet 29. september 2021 Sullamitt skrev (10 timer siden): Hvordan ligger dere på natten? Jeg får ekstreme smerter i hoftene når jeg ligger på siden, det har kommet de siste dagene, selv med pute mellom bena. Har bbhugme. På magen er det vondt å ligge, og å rigge på ryggen er heller ikke så behagelig. En umulig situasjon😅 Huff, det høres ikke godt ut 😞 Jeg bruker BbHugme og ligger mer over på magen enn på siden med puten. Ellers må jeg legge puten dobbelt mellom beina for at det ikke skal bli ubehaglig.. Noen ganger sitter jeg nærmest og sover med pute bak ryggen. Jeg har også faktisk nesten sittet og sovet enkelte netter, når jeg føler magen har presset oppover. Har mage som ligger høyt, og har veldig ofte følelsen av å miste blodtilstrømmingen til hodet 😅 Kjennes ut som at noen holder rundt halsen min. Flere som har kjent på dette? Eller er det noe jeg burde ta opp med lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnanasPåTaco Skrevet 29. september 2021 #1318 Del Skrevet 29. september 2021 Solina skrev (3 timer siden): Det er ok å strikke mens man venter ja? Ikke for mye bevegelse det? 😝 De sa ingen ting på at jeg strikket hvertfall🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solina Skrevet 29. september 2021 #1319 Del Skrevet 29. september 2021 5 hours ago, AnanasPåTaco said: De sa ingen ting på at jeg strikket hvertfall🥰 Godt! Regner jo med at det er i orden. Viktig å utnytte all dødtid godt, om man skal komme gjennom alt på strikkelista 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 29. september 2021 #1320 Del Skrevet 29. september 2021 I dag har jeg vært på min første time hos jordmor Jeg har blitt henvist til gynekologisk (?) på sykehuset tror jeg🤔 Skal ihvertfall ha en samtale et sted og få et skriv om hvordan fødsel forhåpentligvis skal bli, med mindre det skjer noe livstruende med enten meg eller baby. Skal også få litt ekstra oppfølging fra nå av og utover + etter fødsel. Symfyse-målet var bittelitt under gjennomsnittet, men ellers virket alt bra 😊 Skal tilbake til mandag for glukosebelastningstest 🙈 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå