Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Elsoo skrev (7 minutter siden):

Så bra at blødningen har stoppet@Sullamitt💜 tenker du å vente å se hvordan det går? Mange opplever blødning uten at det er noe i veien. 

@Amatariel Fant dette på fhi over graviditet og risikofaktorer:   https://www.fhi.no/publ/2020/risikofaktorer-ved-covid-19-infeksjon-hos-gravide/

Jeg tror jeg skal vente ja, med mindre jeg begynner å blø mer. Også skal jeg ringe i morgen å høre om de tar ultralyd på poliklinisk time. Hvis de ikke gjør det bestiller jeg meg en ekstra ultralyd selv rundt uke 12☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Theziken skrev (52 minutter siden):

Jeg er 11+6 dager på vei. Sjekka vekten i stad og da hadde jeg gått ned ett kg. Er dette farlig? 

Nei det er ikke farlig å gå ned litt i første trimester 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (18 timer siden):

Nei, det er helt grusomt å se blod😢 Er 9+6, 10+0 nå på søndag. Har lest at morkaken tar over som ca akkurat nå, og det stor sannsynlighet for litt blod, men 3-4 dager etter at de få symptomene jeg hadde nesten er vekke er dårlig timing😖

Er det noen med litt bedre nyheter?😅

Jeg blødde på den tiden, alt var bra. Symptomene kom og forsvant hele tiden ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24aa skrev (1 minutt siden):

Jeg blødde på den tiden, alt var bra. Symptomene kom og forsvant hele tiden ❤️

Takk for beroligende ord🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (Akkurat nå):

Takk for beroligende ord🥰

Jeg ble hysterisk både ved blødning og manglende symptomer. Dro på mange ultralyder! Men var virkelig ingenting feil ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går bra med deg @Sullamitt! Jeg har også blødd flere ganger innimellom, brun utflod. Alt er bra her nå, i uke 12 😀

 

Et litt annet tema: er det noen som har begynt å tenke på hvordan de skal løse det med permisjon? Jeg regner ikke med at vi får barnehageplass før i august her i vår kommune, og permisjonen varer vel til ca desember, så det er mange mnd som skal dekkes på våren der.

Endret av Magenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Magenta said:

Et litt annet tema: er det noen som har begynt å tenke på hvordan de skal løse det med permisjon? Jeg regner ikke med at vi får barnehageplass før i august her i vår kommune, og permisjonen varer vel til ca desember, så det er mange mnd som skal dekkes på våren der.

Jeg har tenkt masse på egen hånd, uten at vi foreløpig har snakket noe særlig om det her hjemme. Er ikke så fristet av 100 % ulønnet permisjon, i hvert fall ikke så lenge, så ser eventuelt for meg en slags 50/50-løsning, eventuelt dagmamma. Tenker også søke barnehageplass allerede i 2022, og håpe det blir noe ledig i noenlunde riktig tid 😌 

Men spent på å høre flere tanker! Synes personlig det er ganske døvt at det ikke bare er løpende opptak hele året 🤷🏻‍♀️ (Men jeg er ikke politiker og kan sikkert ikke nok om hva som kreves..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (7 minutter siden):

Men spent på å høre flere tanker! Synes personlig det er ganske døvt at det ikke bare er løpende opptak hele året 🤷🏻‍♀️ (Men jeg er ikke politiker og kan sikkert ikke nok om hva som kreves..)

Handler en del om bemanningsnormen til barnehageansatte og at ofte er det allerede fulle avdelinger, så det er ikke nok voksne til at et barn kan starte. Da må det eventuelt være en ledig plass. Flere i barnehagen jeg jobber i er det foreldre som er irriterte over at barna deres ikke får plass fra når de ønsker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ultralyd 13+0 fikk vi vite at vi venter ei jente og at alt ser helt perfekt ut 😍 Så spennende og deilig!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Theziken said:

Handler en del om bemanningsnormen til barnehageansatte og at ofte er det allerede fulle avdelinger, så det er ikke nok voksne til at et barn kan starte. Da må det eventuelt være en ledig plass. Flere i barnehagen jeg jobber i er det foreldre som er irriterte over at barna deres ikke får plass fra når de ønsker

Ja, og jeg skjønner jo det. Jeg blir ikke irritert på barnehagene, de gjør jo bare som de får beskjed om, er heller er stikk til politikerne ☺️ Blir jo litt sånn at man kjenner på noe ekstra når man står midt oppi det selv, hehe 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det og vet ikke hva vi kommer til å gjøre. Blir jo fort 6 måneder hvor jeg sikkert må ta permisjon uten lønn. Ikke bare bare å skulle spare opp ca 180 000 kr. 5 uker ferie må bli brukt og så får man vel kontantstøtte på ca 7000 kr i måneden (evt ventestøtte) vis jeg ikke tar feil? 

Er vel liten sjanse å få barnehageplass i mars i Oslo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (22 minutter siden):

Ja, og jeg skjønner jo det. Jeg blir ikke irritert på barnehagene, de gjør jo bare som de får beskjed om, er heller er stikk til politikerne ☺️ Blir jo litt sånn at man kjenner på noe ekstra når man står midt oppi det selv, hehe 😌

Er helt enig med deg altså! Synes selv det burde vært løpende opptak hele året 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper og tror at vi får plass tidligere. Eller så må vi finne dagmamma tenker jeg. Vi planlegger å flytte i permisjonstiden så jeg vet ikke helt hvilken barnehage vi skal søke på, men regner med det går ann å søke plass på flere? 

Har også fått vite at det er en barnehage som har opptak hele året der vi skal flytte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (4 timer siden):

 

Et litt annet tema: er det noen som har begynt å tenke på hvordan de skal løse det med permisjon? Jeg regner ikke med at vi får barnehageplass før i august her i vår kommune, og permisjonen varer vel til ca desember, så det er mange mnd som skal dekkes på våren der.

Vi har snakket en del om dette faktisk. Ender med at jeg går hjemme nesten ett år (mors del + hele fellesperioden + ferie + ulønnet i noen uker (rundt åtte-ti uker mener jeg)). Far overtar rett rundt ettårsdagen og tar gradert perm slik at vi får strukket den helt til juni hvor jeg igjen går til sommerferie. Dette forutsetter at fars jobb ikke motsetter seg gradert perm på denne måten (at han plukker vekk vakter og er hjemme når jeg er på jobb og selv er på jobb ettermiddager/kvelder/netter). Det har gått fint for andre på arbeidsplassen hans :) Vi har allerede spart opp til at jeg kan gå hjemme en god stund lenger enn det som er planen nå, dersom det blir nødvendig. 
Vi søker det løpende opptaket og om vi skulle få plass så vil vi bruke det til å gjøre graderingen til far noe enklere, slik at vi kan få noe familietid på kveldstid i blant også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løser det seg ganske greit, vil jeg tro. Er så heldig at vi bor i en kommune med flust av gode barnehageplasser med mulighet for løpende opptak. 
Synes det er hårreisende at det ikke er løpende opptak på landsbasis. Det fører jo rett og slett til at man (i de fleste tilfeller mor) tvinges til å ta ulønnet permisjon som igjen er en stor risiko mtp at man mister rettigheter som sykepenger, pensjon etc. Dessuten er det ikke alle som har mulighet til å gå flere måneder uten lønn. Og hva med dem som er aleneforsørgere?! 
Samtidig ønsker en stor del av politikerne at kontantstøtten skrotes fordi man ønsker folk ut i jobb… Det er SÅ bakvent. 
(Det var dagens utblåsning!) 

Tenker jeg tar 100% permisjon så lenge jeg kan + ferie og muligens en mnd ulønnet om behovet melder seg. Deretter tar mannen sin del. 
 

Jeg er glad dette er noe vi slipper å bekymre oss for her og skulle ønske dette ikke skulle trenge å være en problemstilling for noen som helst i 2021. 


 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med deg, @Sullamitt? 🥰 

 

Jeg føler jeg vokser noe voldsomt om dagen. Magen har begynt å bli nokså fremtredende og kroppen føles tung og begrenset. Kvalmen gjorde også nytt come back i dag, noe jeg synes er veldig unødvendig nå når ting liksom skal være litt lettere 😅  

Har ikke turt å gå på vekten, og håper jeg slipper det. Føles som at jeg legger på meg for hvert måltid jeg spiser 😂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (16 timer siden):

Hvordan går det med deg, @Sullamitt? 🥰 

 

Jeg føler jeg vokser noe voldsomt om dagen. Magen har begynt å bli nokså fremtredende og kroppen føles tung og begrenset. Kvalmen gjorde også nytt come back i dag, noe jeg synes er veldig unødvendig nå når ting liksom skal være litt lettere 😅  

Har ikke turt å gå på vekten, og håper jeg slipper det. Føles som at jeg legger på meg for hvert måltid jeg spiser 😂 

 

Takk som spør🥰 Jeg hadde den blødningen på lørdag kveld, ingenting hele søndag, bortsett fra litt på kvelden, også ingenting på mandag bortsett fra mikroblødning på kvelden igjen. Har ikke blødd noe mer etter det, og håper det ikke kommer mer i det hele tatt🤞🏻 Kjenner jeg er ganske nervøs for hva som skjer i magen, men jeg har ultralyd om 12 dager, så da får jeg svaret. Sjekket med privat ultralyd, men da var det ikke ledig time før 5. uansett, så da venter jeg likesågodt til den 9.☺️ Lang ventetid, men nå har vi ganske mye planer den neste uken, så da satser jeg på at tiden går litt fortere enn vanlig❤️
 

Til det med vekten så er det vanlig å gå opp en del i starten, så det er ikke krise, men jeg skjønner at du synes det er kjipt. Jeg er skikkelig oppblåst og magen som er ganske stor fra før bare tyter ut😅 Har heller ikke turt å veie meg. Skal gjøre det før neste ultralyd, men skal prøve å unngå å veie meg så mye som mulig. Jordmor sa til meg at det er ingen som kan tvinge deg til å veie deg, det er helt opp til deg selv. Og det du kan gjøre er at de som gjør kontroll på deg veier deg og skriver ned tallene uten at du trenger å se på de❤️
 

Jeg har mistet skikkelig matlysten, jeg som egentlig er så glad i mat😋 Middag er blitt et grusomt måltid, og jeg vil mye heller bare ha brødskiver. Og kokte poteter😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (2 minutter siden):

Takk som spør🥰 Jeg hadde den blødningen på lørdag kveld, ingenting hele søndag, bortsett fra litt på kvelden, også ingenting på mandag bortsett fra mikroblødning på kvelden igjen. Har ikke blødd noe mer etter det, og håper det ikke kommer mer i det hele tatt🤞🏻 Kjenner jeg er ganske nervøs for hva som skjer i magen, men jeg har ultralyd om 12 dager, så da får jeg svaret. Sjekket med privat ultralyd, men da var det ikke ledig time før 5. uansett, så da venter jeg likesågodt til den 9.☺️ Lang ventetid, men nå har vi ganske mye planer den neste uken, så da satser jeg på at tiden går litt fortere enn vanlig❤️
 

Til det med vekten så er det vanlig å gå opp en del i starten, så det er ikke krise, men jeg skjønner at du synes det er kjipt. Jeg er skikkelig oppblåst og magen som er ganske stor fra før bare tyter ut😅 Har heller ikke turt å veie meg. Skal gjøre det før neste ultralyd, men skal prøve å unngå å veie meg så mye som mulig. Jordmor sa til meg at det er ingen som kan tvinge deg til å veie deg, det er helt opp til deg selv. Og det du kan gjøre er at de som gjør kontroll på deg veier deg og skriver ned tallene uten at du trenger å se på de❤️
 

Jeg har mistet skikkelig matlysten, jeg som egentlig er så glad i mat😋 Middag er blitt et grusomt måltid, og jeg vil mye heller bare ha brødskiver. Og kokte poteter😂

Så godt å høre at blødningen har gitt seg 🥰 håper og tror at alt er bra i magen. Skjønner at tiden frem til UL føles lang, men plutselig er dagen der. Greit å fylle dagene litt.  Og sÅ må man faktisk bare akseptere at det ikke er noe man får endret på uansett på dette tidspunktet. ❤️

Kokte poteter faktisk 😂 

Matlysten min er enorm, til tross for kvalmen. Mat er det eneste som hjelper. Jeg har derimot fått litt avsmak for de fleste typer  bearbeidet kjøtt som kjøttdeig, karbonader, kjøttkaker osv. men det er jo ting man har godt av å spise litt mindre av uansett. 
 

Jeg er ikke så bekymret for vekten i seg selv, men synes likevel det er litt kjipt at kroppen forandrer seg og at jeg føler meg så lite attraktiv.. Godt tips å be jordmor om å bare notere vekten uten at jeg trenger å se den. Jeg er uansett ikke overvektig og helsa er ellers god, så med mindre vektoppgangen blir voldsom, er sikkert ikke vekta mi noe som trenger å være et tema uansett 

 Har bestemt meg for å komme meg litt på trening igjen fremover og gjøre det jeg kan for å føle meg litt finere/freshere ellers. 
På fredag blir det full overhaling hos frisøren, og tenker jeg skal gå til innkjøp av et par fine gravidbukser nå, sånn at jeg har klær som passer i det minste 😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...