Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Så koselig at du kan SE magen Parv. Da må det nok føles mer virkelig ja. Her har aldri magen poppet før langt over uke 20. Og mtp at jeg har fått mer og mer mage generelt etter hvert svangerskap så tar det sin tid. Denne gangen lurer jeg på om jeg noensinne blir å få en tydelig gravidmage... 

Gratulerer med 14 uker forresten! Forstår akkurat hvordan du har det! Har selv mistet i den uka. Blir bra når vi kommer over den :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Isabel94 takk for gode ord 🥰 

 

Så kjedelig at formen fortsatt er så dårlig 😞 Får håpe det går litt lettere etterhvert og at energien kommer tilbake! 
Likevel er det litt «godt» å kjenne at noe er på gang, selv om det er litt plagsomt også!  Ukene som kommer er jo gjerne litt «rolige», og jeg hadde nok blitt  veldig mye mer bekymret om alle symptomer plutselig forsvant 😅 

Kan også skrive under på oppblåst! Magen fungerer ikke helt som den skal om dagen, og alt går litt tregt. både luft og noen ekstra kilo bidrar nok til at kulen vises litt ekstra godt denne gangen! 
Jeg er andregangs og magen har kommet ganske mye tidligere nå enn forrige gang ja. Da kom den vel ikke før uke 18-19, tror jeg, så det er ikke så unaturlig at det ikke vises så mye enda hos deg da🥰 

Gleder meg veldig til å kjenne liv, altså. Håper det begynner å kile litt snart, selv om det kanskje er litt tidlig enda. 
 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel 

Uff ja, uke 14 har for meg vært en større milepæl enn uke 12, egentlig. Skal bli så godt å komme over den «kneika» der for oss begge!  🥰 

Når har du begynt å kjenne tydelig liv i magen i dine tidligere svangerskap? Greier nesten ikke å vente på den bekreftelsen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom uke 16-20 har jeg kjent noe lite innvendig. Veldig sporadisk i starten. Har mye å si hvordan morkaken ligger for å kunne kjenne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Takk for omtanken! 🥰 
Hehe ja ingen tvil om at jeg er gravid i det minste… 🤢 Har fortsatt endel flytteesker etter flytting stående som jeg så gjerne skulle ha pakket ut av, så håper at formen blir bedre før ferien er over.. Litt indre uro over at ting ikke er helt på plass her (selv om jeg prøver hardt å la være tenke på det…) 🙈 Jeg har også hørt at magen kommer fortere for hver graviditet, så jeg smører meg med tålmodighet 💕 Koselig når den begynner å vises 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at magen har begynt å synes @Parv 😀 

Formen min er veldig fin noe jeg synes er skummelt (som alltid) 🙈 Kanskje litt trøttere på kvelden. Jeg er i skikkelig feriemodus så gjør veldig lite om dagen. Kanskje jeg hadde kjent mer vis jeg var mer aktiv. Er jo kun 7+4 så skikkelig kvalme osv kan fortsatt komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Isabel94 bare å senke skuldrene og la flytteeskene stå der de står, du 🥰 De går ingen steder, og du har fortsatt goood tid. 😊 

Magen vil nok komme før eller siden ja! Nyt at du enda kan knyte skolisser og se tærne dine, du, for det kommer en dag… 😆✌️ 
 
@Dame1989 formen kan fortsatt forandre seg mye ja 😆 

I mitt første svangerskap kjente jeg ikke på noe som helst. Helt merkelig at jeg ikke var mer bekymret da, men det har nok noe med alderen og erfaringene våre å gjøre det der.. 😅

Prøv å nyte at du slipper unna de verste plagene! Dessuten er det kanskje lettere og holde formen god når man er i feriemodus og ikke stresser rundt, som du sier ja 🥰 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere alle har hatt en fin helg ❤️

Det har vært noen lange og slitsomme dager med besøk, men nå kan jeg endelig slenge beina på sofaen å puste ut. Var på UL på lørdag (13+2), og alt var fint. Av det hun kunne se, var det tipp topp. Hun spurte om vi ville vite det hun mente var kjønnet, og jeg svarte straks ja! Hun sa hun var 90% sikker på at vi venter ei lita jente ❤️ En kjempefin opplevelse. Nå tar jeg bare livet med ro, og venter på at magen skal vokse og at OUL nærmer seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 @ParvJeg er bare 7+3 men er så oppblåst og rar i magen at jeg synes jeg ser gravid ut allerede 🤭 mannen også!

gratulerer med jente @Mellifluous

i helga feiret jeg bursdag og drakk alkoholfri øl men fikk spm om jeg ville ha cocktail og måtte da takke nei, noe jeg vanligvis ikke gjør, så tenker nok at noen av vennene mistenker graviditet allerede. 

Vi har dratt på ferie nå og skal bare slappe av og kose oss i en uke, det passer ypperlig siden jeg har vært så trøtt og sliten i det siste.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ny her. Jeg er 10+1 uker på vei, med første barn. Synes det er spennende og skummelt på en og samme tid, men sliter mye med redsel knyttet til at graviditeten ikke skal gå bra. Jeg lurer på om det er noen som har kjent på gjentakende mensen murringer og trykk i magen over lengre tid, men ikke i en intens grad men nok til at du føler deg kvalm og sliten av det? I tillegg til at det kommer en mer klumpete utflod? Har sjelden smerter knyttet til utfloden men den kommer i tide og utide.. Håper noen kan svare en litt stressa førstegangsgravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er ny her. Jeg er 10+1 uker på vei, med første barn. Synes det er spennende og skummelt på en og samme tid, men sliter mye med redsel knyttet til at graviditeten ikke skal gå bra. Jeg lurer på om det er noen som har kjent på gjentakende mensen murringer og trykk 

Er det farlig at det er blod på papiret? Har ikke vondt i magen, men blir så forferdelig stressa😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (32 minutter siden):

Er det farlig at det er blod på papiret? Har ikke vondt i magen, men blir så forferdelig stressa😭

Hei, og gratulerer så mye 🥰 

Både murringer, trykk og annerledes utflod er vel ganske normalt. Mange har også småblødninger i løpet av første del av graviditet.  (mange som henger med i denne tråden har hatt det, og det har gått fint - meg selv inkludert) ☺️ 
 

Skjønner veldig godt det gjør deg stressa og bekymret. Blod er veldig utrivelig når man er gravid 😔 Ta en telefon til fastlegen din og beskriv blødningen og eventuelle smerter/ubehag. Kanskje du kan få henvisning til en tidlig ultralyd for å sjekke at alt er ok. 
  
Jeg er ingen ekspert, men generelt er ikke litt blodspor på papiret noe som nødvendigvis er noe å bekymre seg for. Dersom det er snakk om brunlig utflod, er det som regel rester fra en gammel blødning og ikke noe pågående. 
Blør du konstant, eller var det bare en gang? 
 

krysser fingrene for deg og spiren din ❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (7 timer siden):

Hei, og gratulerer så mye 🥰 

Både murringer, trykk og annerledes utflod er vel ganske normalt. Mange har også småblødninger i løpet av første del av graviditet.  (mange som henger med i denne tråden har hatt det, og det har gått fint - meg selv inkludert) ☺️ 
 

Skjønner veldig godt det gjør deg stressa og bekymret. Blod er veldig utrivelig når man er gravid 😔 Ta en telefon til fastlegen din og beskriv blødningen og eventuelle smerter/ubehag. Kanskje du kan få henvisning til en tidlig ultralyd for å sjekke at alt er ok. 
  
Jeg er ingen ekspert, men generelt er ikke litt blodspor på papiret noe som nødvendigvis er noe å bekymre seg for. Dersom det er snakk om brunlig utflod, er det som regel rester fra en gammel blødning og ikke noe pågående. 
Blør du konstant, eller var det bare en gang? 
 

krysser fingrene for deg og spiren din ❣️

Nei jeg blør ikke konstant, var noen prikker med noe som lignet på litt friskt blod på papiret i går kveld. Er ikke knyttet til smerter men synes det er skummelt fordiom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Theziken skrev (10 timer siden):

Hei! Jeg er ny her. Jeg er 10+1 uker på vei, med første barn. Synes det er spennende og skummelt på en og samme tid, men sliter mye med redsel knyttet til at graviditeten ikke skal gå bra. Jeg lurer på om det er noen som har kjent på gjentakende mensen murringer og trykk i magen over lengre tid, men ikke i en intens grad men nok til at du føler deg kvalm og sliten av det? I tillegg til at det kommer en mer klumpete utflod? Har sjelden smerter knyttet til utfloden men den kommer i tide og utide.. Håper noen kan svare en litt stressa førstegangsgravid

God morgen - og gratulerer 🥳

Rundt samme tid som deg hadde jeg også en veldig «tygdefølelse» nederst i magen (verst ved bevegelse) kunne våkne om natten av smerter. Var generelt ganske ubehagelig hele tiden, begynte å bli en smule urolig, men skulle samtidig på 12-ukers kontroll hos fastlegen. Han konstanterte at det mest sannsynlig var luft i magen hos meg🙉 Minifom pluss litt tilpasning i kosten fjernet problemet.

Det er helt normalt å ha lett ubehag i magen, spesielt i begynnelsen, det er mye som vokser og gror der nede nå. 
 

Blir det smerter kombinert med feber, blødning osv - ta kontakt med lege. Det kan også være en UVI som gir samme plager, en vanlig urinprøve hos legen kan eventuelt avdekke det👌 
Når du er så langt på vei som du er - er det som regel alltid en forklaring på problemene, som ikke er de verste baner som vi ofte tenker 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (2 timer siden):

God morgen - og gratulerer 🥳

Rundt samme tid som deg hadde jeg også en veldig «tygdefølelse» nederst i magen (verst ved bevegelse) kunne våkne om natten av smerter. Var generelt ganske ubehagelig hele tiden, begynte å bli en smule urolig, men skulle samtidig på 12-ukers kontroll hos fastlegen. Han konstanterte at det mest sannsynlig var luft i magen hos meg🙉 Minifom pluss litt tilpasning i kosten fjernet problemet.

Det er helt normalt å ha lett ubehag i magen, spesielt i begynnelsen, det er mye som vokser og gror der nede nå. 
 

Blir det smerter kombinert med feber, blødning osv - ta kontakt med lege. Det kan også være en UVI som gir samme plager, en vanlig urinprøve hos legen kan eventuelt avdekke det👌 
Når du er så langt på vei som du er - er det som regel alltid en forklaring på problemene, som ikke er de verste baner som vi ofte tenker 🥰

Var hos legen på mandag og da konstaterte han med at jeg ikke har UVI. Har derimot lav oppvekst av gruppe B streptokokker. Men jeg tror ikke det skal ha noe å si? 

Jeg er også veldig tissetrengt ofte, og går mye på do, men det er kanskje normalt i et svangerskap? Prøver å ikke stresse så mye men kjenner det er vanskelig når man ikke har kontroll på det som skjer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (4 timer siden):

Var hos legen på mandag og da konstaterte han med at jeg ikke har UVI. Har derimot lav oppvekst av gruppe B streptokokker. Men jeg tror ikke det skal ha noe å si? 

Jeg er også veldig tissetrengt ofte, og går mye på do, men det er kanskje normalt i et svangerskap? Prøver å ikke stresse så mye men kjenner det er vanskelig når man ikke har kontroll på det som skjer 

Å være tissetrengt ofte er helt normalt ja. 
så lenge det ikke kommer mer blod enn det du beskriver, tenker jeg du kan senke skuldrene og stresse ned. Spesielt når du ikke har smerter. 

Det er som du sier - man har ikke kontroll over det som skjer med kroppen, og det er nok det «verste» med graviditet i starten.  
 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Parv skrev (6 minutter siden):

Å være tissetrengt ofte er helt normalt ja. 
så lenge det ikke kommer mer blod enn det du beskriver, tenker jeg du kan senke skuldrene og stresse ned. Spesielt når du ikke har smerter. 

Det er som du sier - man har ikke kontroll over det som skjer med kroppen, og det er nok det «verste» med graviditet i starten.  
 



 

Ja okei, takk! Er spørsmål til, vet du om det er vanlig å ikke ha særlig ømme bryst? Jeg har ikke hatt de mest typiske gravid tegnene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (14 minutter siden):

Ja okei, takk! Er spørsmål til, vet du om det er vanlig å ikke ha særlig ømme bryst? Jeg har ikke hatt de mest typiske gravid tegnene.. 

Jeg tror nok mange opplever å ikke ha veldig utpregede gravidsymptomer ☺️ 
 

Jeg hadde lite symptomer i min første graviditet, men har vært ganske dårlig denne gangen. Symptomene har variert ganske mye fra dag til dag også. 
 

Kanskje er det flere som kan dele litt erfaringer rundt dette? Uansett - ingen graviditet er lik og alle opplever ting forskjellig. 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har kommentert noe her. Men angående gravidsymptomer så har jeg hatt veldig lite av dette! Eneste jeg har kjent på stort sett hele veien er at jeg har vært mer trøtt og sliten. Har hatt noe ømme bryst i en periode, men absolutt ikke hele veien.

Er nå kommet til uke 13 og fikk se en tilsynelatende helt frisk liten aktiv baby på UL tidligere i uken 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ca 9+3, og har siden uke 6 vært veldig plaget med kvalme. De første symptomene var ømme pupper og en helt annen verden av trøtthet, og slik er det enda! Sover gjerne hvertfall én lur om dagen, og totalt 10-12 timer i døgnet😅 Brystene er også ømme, ikke konstant, men av og på igjennom dagen😅 Jeg tisser mye oftere, og har innimellom murringer og mens-lignende smerter (veldig milde, da).. Kvalmen gjør at absolutt ingenting av mat frister, jeg må spise i intervaller og konstant brekker meg. Gleder meg til det går over (Og håper inderlig den gjør det snart) 

Likevel vet jeg at det kunne vært verre, og på en måte er jeg takknemlig for de symptomene jeg har! Er jeg plutselig ikke kvalm en time eller to, blir jeg jo litt engstelig😅😂 Ikke at det er nødvendig, for den vender alltid tilbake 😩 

 

Jeg var jo på TUL i forrige uke, neste er i uke 12 en gang.. Det virker sååå langt unna😅 Dere som har bikket uke 12 nå, synes dere at første trimester har gått fort eller sakte? Evt noen uker/perioder som gikk fortere enn andre? 

Håper det går greit med alle og at dere får til å nyte litt av sommeren☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...