Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

goodiva95 skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at plager som fremfall av livmor og blære forverres av overvekt.

Forverres kanskje, men da må man jo ha fått fremfall først av andre årsaker. Eller?

Endret av Ardwinna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

EN TING er å gå til legen fordi man sliter av pusteproblemer; har dårlig kondis osv. det gir grunnlag for å komme med slike faktabaserte uttalelser. Å sjekke livmoren har ingenting med vekten å gjøre. "at du reagerer såpass sterkt" hvordan er det å reagere sterkt ved å lage tråd om dette? ikke projiser dine erfaringer ovenfor en annen person. 

Jeg bruker M/38 i topper, L/40-42 på bukse for referanse.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Tenker det også er vesentlig hvorfor du dro for «å sjekke livmoren». Om det hadde med fertilitet å gjøre er det helt på sin plass å kommentere vekta i hvertfall. På samme måte som en lege ville gjort det for en som ville sjekke blodtrykk eller kolesterol.

Anonymkode: d829e...97e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange ikke fatter konsekvensen av hvor mange plager og tilstander i kroppen som blir verre av overvekt. Ingen lege i verden bryr seg om kroppen din er estetisk, eller prøver å påføre noen moralsk forsømmelse. Men når man kommer til lege som skal hjelpe deg med helseplager, sykdommer og symptomer, så er det myyye oftere enn folk fatter direkte sammenheng med vekt. Man får tåle objektive faktaopplysninger uten å bli så himla hårsår fordi man selv føler seg dømt, stygg, uten selvkontroll, eller hva det nå er som blir trigget så innmari av en slik opplysning. 

Anonymkode: 7f1bf...b1e

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke uregelmessigheter fant gynekologen da hun undersøkte livmoren? Her er det noe mer enn at hun bare så på kroppen din og mente at du burde gå ned i vekt. En lege setter symptomer og avvik i en kontekst. Og gynekologi er selvfølgelig påvirket av overvekt som det meste annet i kroppen. 

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodiva95 skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at plager som fremfall av livmor og blære forverres av overvekt.

Men får man fremfall av å være overvektig?

Anonymkode: e7c70...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det er vanlig for en lege å gi beskjed dersom en pasient har en levemåte som på sikt vil være skadelig for vedkommede.

Det har faktisk legen en plikt tll.

Tenker du bør undersøke sinnet ditt dersom du tar deg nær av dette. (Beklager, nå ga jeg en kommentar på noe du ikke spurte om. Du virker å være opptatt av slikt.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart at folklar det gå så lamgt at de får beakjed om å gå ned 10 kg, man burde vel se dette selv før det går så langt. Jeg lar det gå 5 kg  over min idealvekt, derfra tar jeg tak i det og går ned de 5 igjen. Desto eldre jeg har blitt desto hardere å gå ned de 5 kgene. 

Anonymkode: 4f7e9...b9e

Driver du og går opp og ned de fem kiloene over år?  Er det så heldig da? Blir jojoslanking det da. 

Anonymkode: ba689...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (2 minutter siden):

Forverres kanskje, men da må man jo ha fått fremfall først av andre årsaker. Eller?

Nei. Det øker sjansen for å få disse plagene i utgangspunktet. Veldig mange helseplager ville aldri oppstått i første omgang, og er veldig vanskelig å behandle ordentlig når de kommer, hos overvektige.  Ofte er det som virkelig hjelper, å gå ned i vekt, men det er visst ikke lov å opplyse pasienten om som helsepersonell.  Man skal heller tilby risikofylt kirurgi eller medisiner med mulige bivirkninger. 

Anonymkode: 7f1bf...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologene vil gjerne at pasientene sine skal se bra ut. :regn:

Anonymkode: 3c2f5...543

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dro til gynekologen for å sjekke livmoren, ikke at jeg hadde planet om å få barn altså. Også etter at hun sjekket livmoren og jeg var ferdig, så sa hun at jeg burde slanke meg minst 10kg. er det vanlig å si sånt?? har dere opplevd noe lignende?
 

Anonymkode: 30a72...f75

Overvekt kan ofte gjøre det vanskelig å bli gravid så det er kun med ditt beste i tankene hun har kommet med den uttalelsen. Hennes fokus er jo på underliv, seksualitet og svangerskap. Høy overvekt forhindrer jo hos mange svangerskap. Så det er jo en logisk ting da. Likevel skjønner jeg jo at det er en sur kommentar å få men fra en fagperson vet du i det minste at det er pga helse og ikke fordi de synes noe stygt om deg. Jeg også kunne trengt å gått ned minst 10kilo men hadde blitt fornærma om en kollega sa det, dersom legen hadde tatt det opp så hadd jeg kanskje fått ræva i gir og gjort noe med det.

Anonymkode: cd6e1...0dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AllahBallah said:

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det er vanlig for en lege å gi beskjed dersom en pasient har en levemåte som på sikt vil være skadelig for vedkommede.

Det har faktisk legen en plikt tll.

Tenker du bør undersøke sinnet ditt dersom du tar deg nær av dette. (Beklager, nå ga jeg en kommentar på noe du ikke spurte om. Du virker å være opptatt av slikt.)

Undersøke sinnet sitt? Hvordan gjør man det?  Det er dessuten vanlig å ta seg nær av når noen kommenterer kroppen din negativt. 

Anonymkode: ba689...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her handler alt om hvordan det sies. Om man sier at plagene dine kan komme av overvekt, du bør vurdere å gå ned noen kg. Så er det en ting. Om du sier, du må ned 10 kg! Det blir jo bare feil. 

Overvekt er et skjørt tema, da overvektige blir ofte sett ned på. Så man er allerede sårbar og dette bør en lege virkelig forstå. Man starter ikke å slanke seg fordi noen slenger en bemerkning, da risikerer man heller trøstespising. 

Anonymkode: d6fde...c15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klesstørrelse har ingenting å si.

Veier du for mye, veier du for mye.

Siden du virker så sjokkert, har du vel lurt deg selv i lang tid.

Anonymkode: d10f8...30b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klesstørrelse har ingenting å si.

Veier du for mye, veier du for mye.

Siden du virker så sjokkert, har du vel lurt deg selv i lang tid.

Anonymkode: d10f8...30b

Hvem har sagt at jeg er sjokkert? Jeg vet godt om min egen vekt, det jeg stiller kritisk spørsmål er måten leger tror de kan uttale seg i saker som pasienten ikke stiller søkelyset mot.


Her har dere alle bilde av meg: https://imgur.com/a/jtQetbE


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Undersøke sinnet sitt? Hvordan gjør man det?  Det er dessuten vanlig å ta seg nær av når noen kommenterer kroppen din negativt. 

Anonymkode: ba689...844

Fy faen så jævla trist,

når en lege ikke kan gi livsviktige råd, i frykt av at noen skal "ta seg nær av det".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt at jeg er sjokkert? Jeg vet godt om min egen vekt, det jeg stiller kritisk spørsmål er måten leger tror de kan uttale seg i saker som pasienten ikke stiller søkelyset mot.


Her har dere alle bilde av meg: https://imgur.com/a/jtQetbE


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Så hvis jeg går til legen pga en forkjølelse, men det er åpenbart at jeg er suicidal og driver med selvskading - NÅÅÅDE LEGEN om han eller hun stiller spørsmål om det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig overvektig i mange år, og aldri har noen form for lege nevnt vekt.  Når jeg selv har tatt opp temaet, så har de ikke virket særlig interessert i å diskutere det i det hele tatt. Jeg har prøvd å ymte frempå om at jeg ønsker hjelp til endring, men det har ikke vært gehør for det, så at leger har blitt mere frempå om dette er jo bare bra.

( Jeg har hormonforstyrrelser og har gått opp mye i vekt pga ulike medisiner + psykiske utfordringer, vet ikke om det kan ha en sammenheng med at de er forsiktige rundt temaet... )

MEN det er så klart noe med måten blir fremlagt på og sagt, er man overvektig så er det er overveiende sannsynlighet for at man selv vet dette. Da vil det være bedre å forklare på en saklig måte at pga overvekten vil det kunne skape problemer på ulike områder, og at det finnes hjelp med å endre livsstil dersom man selv synes at dette er vanskelig på egenhånd.

Du er feit og må slanke deg, vil nok i de fleste tilfeller ha motsatt effekt.

Anonymkode: faef4...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt at jeg er sjokkert? Jeg vet godt om min egen vekt, det jeg stiller kritisk spørsmål er måten leger tror de kan uttale seg i saker som pasienten ikke stiller søkelyset mot.


Her har dere alle bilde av meg: https://imgur.com/a/jtQetbE


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Kjære deg, det har ingenting med at du ikke ser flott ut. Men du er rett i fedme-kategorien, og det er ikke bra for noen deler av helsen din, heller ikke den gynekologiske.

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det her handler alt om hvordan det sies. Om man sier at plagene dine kan komme av overvekt, du bør vurdere å gå ned noen kg. Så er det en ting. Om du sier, du må ned 10 kg! Det blir jo bare feil. 

Overvekt er et skjørt tema, da overvektige blir ofte sett ned på. Så man er allerede sårbar og dette bør en lege virkelig forstå. Man starter ikke å slanke seg fordi noen slenger en bemerkning, da risikerer man heller trøstespising. 

Anonymkode: d6fde...c15

Sen menstruasjon har alltid eksistert hos meg helt siden jeg var 11 år. 10 kg forandring vil neppe forandre livmoren, tenk realistisk. Jeg har vært 15 kg tynnere (med samme høyde) og fortsatt det samme, derfor ser jeg ikke grunn til å be meg gå ned i vekt ettersom at det ikke er hovedfaktoren. 

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...