Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjære deg, det har ingenting med at du ikke ser flott ut. Men du er rett i fedme-kategorien, og det er ikke bra for noen deler av helsen din, heller ikke den gynekologiske.

Anonymkode: 71ea6...cea

BMI er forlengst utgått, og nei; det er overvektig. ikke fedme. 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AllahBallah skrev (4 minutter siden):

Så hvis jeg går til legen pga en forkjølelse, men det er åpenbart at jeg er suicidal og driver med selvskading - NÅÅÅDE LEGEN om han eller hun stiller spørsmål om det?

Tilstanden din er kritisk, min er ikke. Hvis du var suicidal og driver med selvskading, har du større sjanse for å dø enn vekten min. Din sammenligning er patetisk.  

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem har sagt at jeg er sjokkert? Jeg vet godt om min egen vekt, det jeg stiller kritisk spørsmål er måten leger tror de kan uttale seg i saker som pasienten ikke stiller søkelyset mot.


Her har dere alle bilde av meg: https://imgur.com/a/jtQetbE


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Hvis det er deg så har du jo en fin figur, så for meg noen på 120kilo jeg nå.
Det var jo former og allting.
Det der var ikke en som var sykelig overvektig det var ei dame med formfull figur. 

Men uansett, både fastlege og gynekolog kan du bytte og var jeg deg ville jeg vurdert det. Det er viktig og trives med fastlegen og det er viktig og føle seg vel hos gynekologen. De skal opptre profesjonelt og holde seg til tema.

Anonymkode: cd6e1...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sen menstruasjon har alltid eksistert hos meg helt siden jeg var 11 år. 10 kg forandring vil neppe forandre livmoren, tenk realistisk. Jeg har vært 15 kg tynnere (med samme høyde) og fortsatt det samme, derfor ser jeg ikke grunn til å be meg gå ned i vekt ettersom at det ikke er hovedfaktoren. 

Anonymkode: 30a72...f75

Men sa du det til legen da? Tenk på det fra legens synspunkt: det kommer en pasient med menstuasjonsforstyrrelser, man vet at overvekt er en kjent medvirkende årsak til dette og legen ber deg derfor gå ned i vekt.


Det er overhodet ikke noe merkelig med dette. Synes du virker litt nærtagende..

Anonymkode: d829e...97e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det virker som om mange ikke fatter konsekvensen av hvor mange plager og tilstander i kroppen som blir verre av overvekt. Ingen lege i verden bryr seg om kroppen din er estetisk, eller prøver å påføre noen moralsk forsømmelse. Men når man kommer til lege som skal hjelpe deg med helseplager, sykdommer og symptomer, så er det myyye oftere enn folk fatter direkte sammenheng med vekt. Man får tåle objektive faktaopplysninger uten å bli så himla hårsår fordi man selv føler seg dømt, stygg, uten selvkontroll, eller hva det nå er som blir trigget så innmari av en slik opplysning. 

Anonymkode: 7f1bf...b1e

En lege er ikke bare en lege. En lege er også en støttespiller. De fleste leger vet at vekt er et sårt tema for mange, og da er det ufølsomt å kommentere det rett før pasienten skal gjennom en invaderende og sårbar undersøkelse som en GU er. Det handler om takt. Det er ikke alltid alt passer å si. Alt til sin tid. Jeg er så lei av leger som bare tenker på det medisinske uten omtanke og forståelse for pasienten. De ser seg så blind på egne prosedyrer at de glemmer at opplevelsen kan være en helt annen for pasienten. Det er et helt menneske de behandler, ikke bare overvekten. Selv om de ikke mener det vondt må de forstå at det kan såre.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 14
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg all indignasjonen din på å gå ned de 10 kiloene da! 

Du minner meg om moren min som er overvektig og fikk beskjed om at å gå ned i vekt ville hjelpe på leddplagene hun hadde sånn at hun slapp å bytte ut kneet. I stedet så var hun opptatt av å samle anekdoter fra normalvektige som også hadde vondt i et kne, så da var det i hvert fall ikke overvekten som gjorde det, og hvorfor er leger så fobiske mot overvekt, så fokk de liksom. 

Blir helt matt. 

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legg all indignasjonen din på å gå ned de 10 kiloene da! 

Du minner meg om moren min som er overvektig og fikk beskjed om at å gå ned i vekt ville hjelpe på leddplagene hun hadde sånn at hun slapp å bytte ut kneet. I stedet så var hun opptatt av å samle anekdoter fra normalvektige som også hadde vondt i et kne, så da var det i hvert fall ikke overvekten som gjorde det, og hvorfor er leger så fobiske mot overvekt, så fokk de liksom. 

Blir helt matt. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Se bildet hun har posta hun er ikke tykk hun, hun er bare formfull.

Anonymkode: cd6e1...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

En lege er ikke bare en lege. En lege er også en støttespiller. De fleste leger vet at vekt er et sårt tema for mange, og da er det ufølsomt å kommentere det rett før pasienten skal gjennom en invaderende og sårbar undersøkelse som en GU er. Det handler om takt. Det er ikke alltid alt passer å si. Alt til sin tid. Jeg er så lei av leger som bare tenker på det medisinske uten omtanke og forståelse for pasienten. De ser seg så blind på egne prosedyrer at de glemmer at opplevelsen kan være en helt annen for pasienten. Det er et helt menneske de behandler, ikke bare overvekten. Selv om de ikke mener det vondt må de forstå at det kan såre.

Teknisk sett ga legen kommentaren etter at han var ferdig. :opplyser:

Anonymkode: 3c2f5...543

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legg all indignasjonen din på å gå ned de 10 kiloene da! 

Du minner meg om moren min som er overvektig og fikk beskjed om at å gå ned i vekt ville hjelpe på leddplagene hun hadde sånn at hun slapp å bytte ut kneet. I stedet så var hun opptatt av å samle anekdoter fra normalvektige som også hadde vondt i et kne, så da var det i hvert fall ikke overvekten som gjorde det, og hvorfor er leger så fobiske mot overvekt, så fokk de liksom. 

Blir helt matt. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Hvis du har fulgt med på tråden, hadde du visst bedre. Jeg sa tydelig klar at problemet med menstruasjon ikke var noe bedre da jeg var 15 kg tynnere (2 år siden), derfor vil disse 10 kg ikke ha noe å si for tilstanden min.  Forskjell mellom meg og moren din er at jeg har null plager i kroppen, det er bare sen menstruasjon som er problemet; ikke sammenlignbart. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jo da, det er jo vanlig, men folk vet jo vanligvis selv hvordan situasjonen er. Og når man er i en såpass avkledd og sårbar situasjon som dette, så kan det være unødvendig vondt med ekstra fordømmelse.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har fulgt med på tråden, hadde du visst bedre. Jeg sa tydelig klar at problemet med menstruasjon ikke var noe bedre da jeg var 15 kg tynnere (2 år siden), derfor vil disse 10 kg ikke ha noe å si for tilstanden min.  Forskjell mellom meg og moren din er at jeg har null plager i kroppen, det er bare sen menstruasjon som er problemet; ikke sammenlignbart. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Men kanskje problemet kan forverres av overvekten.

Anonymkode: 3c2f5...543

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvem har sagt at jeg er sjokkert? Jeg vet godt om min egen vekt, det jeg stiller kritisk spørsmål er måten leger tror de kan uttale seg i saker som pasienten ikke stiller søkelyset mot.


Her har dere alle bilde av meg: https://imgur.com/a/jtQetbE


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Du bør nok dele dette bildet her for jeg tror mange ser for seg noe helt annet enn det dette bildet viser.

Anonymkode: cd6e1...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Rart at folklar det gå så lamgt at de får beakjed om å gå ned 10 kg, man burde vel se dette selv før det går så langt. Jeg lar det gå 5 kg  over min idealvekt, derfra tar jeg tak i det og går ned de 5 igjen. Desto eldre jeg har blitt desto hardere å gå ned de 5 kgene. 

Anonymkode: 4f7e9...b9e

Så langt som 10 kg. overvekt? 

Ts, det var en merkelig setting, men det er like mange raringer i helsevesenet som ellers i samfunnet. 

Anonymkode: baa0a...77a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør nok dele dette bildet her for jeg tror mange ser for seg noe helt annet enn det dette bildet viser.

Anonymkode: cd6e1...0dd

Man kan ikke lett vurdere overvekt ut fra ett uskarpt bilde. Tipper TS også har valgt et bilde som hun TS er ganske fornøyd med, det representerer ikke nødvendigvis virkeligheten så godt. Trodde folk hadde fått med seg såpass i disse SOME-tider.

Anonymkode: d829e...97e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er vekta relevant for gynekologisk helse. PCOS er f. eks. direkte tilknyttet overvekt og gir økt hårvekst, ufrivillig barnløshet og cyster på eggstokkene. Ikke noe å bli fornærmet over. Ta heller til deg rådet fra legen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gyn sa det. Var der for noe som ikke kunne knyttes til at vekt skulle tas opp. Men han spurte om min vekt og sa at jeg ville antagelig få bedre hormonbalanse med å gå ned noen kg. 
 

Syns det var kjedelig å høre der og da.. ikke vant til det for har alltid vært slank. Men jeg trengte å høre d for jeg var faktisk overvektig på det tidspunktet og ja, jeg klarte å gå ned i vekt og det rundt de tidene klarte jeg også å bli gravid

Anonymkode: 0e870...d65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kanskje problemet kan forverres av overvekten.

Anonymkode: 3c2f5...543

Absolutt kan det forverres OM vekten min blir større; men legen vet ikke om min bakgrunn, hun kan umulig vite hvordan vekten min utvikler seg i fremtiden, derfor har hun ikke grunnlag til å uttale seg 'der og da'. Ser ikke grunnlag i min tilstand for å si "du må gå ned 10 kg" som om det vil løse problemet mitt. Det er aldeles ikke noe 'må' her, for jeg er ikke i en kritisk posisjon. Selvfølgelig er jeg ikke i mot for å snakke om vekt, men da bør man heller spørre pasienten med hvordan står det til med livsstilen, har mat-vanen endret seg, har det skjedd noe sist i livet osv. prøve å finne faktorer som har påvirket utviklingen av vekten; ikke bare der og da "gå ned 10 kg" etter å sjekket livmoren. Tenk litt lengere.


TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrin skrev (5 minutter siden):

Selvsagt er vekta relevant for gynekologisk helse. PCOS er f. eks. direkte tilknyttet overvekt og gir økt hårvekst, ufrivillig barnløshet og cyster på eggstokkene. Ikke noe å bli fornærmet over. Ta heller til deg rådet fra legen. 

Har ikke PCOS. ugyldig kommentar.

TS.


 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AllahBallah said:

Fy faen så jævla trist,

når en lege ikke kan gi livsviktige råd, i frykt av at noen skal "ta seg nær av det".

Herregud, «livsviktige» råd er vel å overdrive. 

Anonymkode: ba689...844

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legen mener du bør få ned i vekt, så er det for helsen sin del. Kan du mer om kvinneplager enn gynekolog? Den sier det ikke for å være slem men for å hjelpe deg. 

Jeg hadde gjort hva jeg kunne for å gå med i vekt om jeg fikk den beskjeden. Hvorfor vil ikke du, istedenfor å fokusere på at det ble sagt? 

Og ja, vekt kan påvirke livmor.

Anonymkode: 95372...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...