Gå til innhold

Fortell ting om arbeidsplassen din som andre blir sjokkerte av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i vernet bedrift, hvor de detaljstyrer sine annsatte. Hvor alvorlig andre syns dette er vet jeg ikke men tenkte jeg ville svare..

Vi var 11 stykker som havnet i konflikthåndtering med leder, 8 har skiftet avdeling/sluttet. Både BHT og personen/psykolog fra konflikthåndteringen mente at lederen burde flyttes, da man kunne bytte ut de ansatte gang på gang men det samme kom til å skje. Lederen har ikke blitt flyttet og bruker hersketeknikker for alt det er verdt. Noe som nå har skjedd, og jeg er på leit etter ny jobb, samt de nye som har startet har også funnet seg noe nytt/sluttet

Meg og en kollega ble skjellt ut av leder for vi hadde glemt lunsj og gikk på butikken for å kjøpe hver sin yoghurt (butikken ligger 20 steg fra arbeidsplassen) 

Vi har røykeforbud på bedriften, og avdlederene skal melde om de ser noen som røyker. Men disse gjemmer seg ute rundt på steder og smugrøyker selv. Har tatt dette opp med personalleder som mener at det ikke ligger i ¨vår¨  jobb å ta avdelingslederene så de får holde på slik de vil.

En ansatt har blitt fortalt an hun burde slutte i jobben fordi de mener hun ikke passer i jobben som barn og ungdomsarbeider ( men er ifølge alle oss ¨på gulvet¨ en av de flinkeste vi kjenner¨ ) 

Vi blir tatt til siden og kjeftet huden full om vi svarer ærlig på undersøkelser med navn eller i personalmøte hvor de som stiller spm kan se/hører hvem som har svart. 

Personalleder for bedriften er kjent for å være ekstremt frekk og uhyggelig med visse ansatte og forholder seg til egne regler til den enkelte ordinært ansatte som ¨tydligvis¨ ikke gjelder alle. Men utad er bedriften ¨en redning¨ 

Jeg har holdt ut i bedriften altfor lenge fordi jeg ikke kommer til å få nær så god lønn om jeg bare skifter til en annen jobb, men nå tror jeg faktisk begeret er fullt opp. 

Anonymkode: e81b7...875

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobbet på en institusjon og hadde min egen bruker for å logge meg på pc, Mail osv. Hun som hadde meg på opplæring forlangte at jeg skulle gi min tilgang til henne (og andre). 
Altså oppgi brukernavn og passord. 
Jeg tok dette opp med ledelsen og nektet å oppgi mitt passord osv. Mye pga av da kan hun eller han som bruker min innlogging snoke på journaler osv

Det var helt vanlig det fikk jeg høre. Sluttet i den jobben, klarer ikke å forholde meg til idioter (og da er det ikke pasientene jeg snakker om, pasientene var stort sett hyggelige). 

Anonymkode: 77d67...e5e

Hun ønsket altså å snoke på pasienter fra din konto?? Fy f.....

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er helt vanlig praksis å si opp folk utenfor kontorlokalet. En mellomleder som lurer deg med ut på lunch, eller lignende. Mens man sitter der så deaktiverer de adgangskortet ditt, og du får ikke engang lov å gå inn for å hente dine personlige eiendeler.

Jobber i utlandet for de som ikke skjønte det. Er godt å nesten ikke betale skatt, men å kunne miste jobben på dagen er ganske negativt.

Anonymkode: 4f939...be6

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/6/2021 at 12:55 PM, AnonymBruker said:

Familiemedlem jobbet i hifi-bransjen. Reklamasjonsprodukter, eller varer som kom tilbake fra reparasjon, ble lagt tilbake i originaleske, tapet med originaltape og solgt på nytt - som nye.

På en hotellrestaurant: Gjenstående vin i flasker, etter spisegjester, ble helt over dersom det var samme vinen, og samlet i flasker og solgt som vin pr. glass senere på kvelden.

 

Anonymkode: aeeaf...630

Sånn miljømessig synes jeg ikke noen av disse var så ille? 🥳

Varene som ble reparert har jo garanti.

Vinen er jo like god uavhengig om den kommer fra en åpen flaske fra bordet eller baren dersom den ble solgt samme kveld :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i123 skrev (På 8.5.2021 den 18.06):

Er det forresten noen som jobber på hotell som kan svare meg på en ting jeg alltid har lurt på: 

Sengetepper og pynteputer på hotell, blir de noen gang vasket?

Jeg har vært innom flere hoteller, og der fikk vi informasjon om at pynteputer, tepper og dyner skulle vaskes årlig. Den eneste dyna som jeg vet faktisk ble vasket, den satte jeg selv til vask pga spy. (Det var en ordinær vaskemaskin i kjelleren.)

Sengeteppene ble vasket hvert andre år. Flere av gjestene brukte sengeteppene som dyner, så der jeg jobbet var dette det absolutt skitneste på hele rommet. At det fortsatt brukes sengetepper eller pynteputer på hotellrom er ufattelig.

Anonymkode: 0f797...d28

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært innom flere hoteller, og der fikk vi informasjon om at pynteputer, tepper og dyner skulle vaskes årlig. Den eneste dyna som jeg vet faktisk ble vasket, den satte jeg selv til vask pga spy. (Det var en ordinær vaskemaskin i kjelleren.)

Sengeteppene ble vasket hvert andre år. Flere av gjestene brukte sengeteppene som dyner, så der jeg jobbet var dette det absolutt skitneste på hele rommet. At det fortsatt brukes sengetepper eller pynteputer på hotellrom er ufattelig.

Anonymkode: 0f797...d28

Mange kaster jo sengeteppet på gulvet... 🙄

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun ønsket altså å snoke på pasienter fra din konto?? Fy f.....

Anonymkode: 5516f...f0c

Det vet jeg ikke. Men min argumentasjon var hvorfor i helsikke hun skulle ha min bruker når hun hadde sin egen 🤨. Jeg er glad jeg stod på mitt og har mitt på det rene 😇

Anonymkode: 77d67...e5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange kaster jo sengeteppet på gulvet... 🙄

Anonymkode: 5516f...f0c

Personlig synes jeg det var eklere å se fuktige sengetepper som stinket kropp ligge krøllet sammen i sengen, enn at det lå på gulvet. 
Det var rom med og uten tepper der jeg jobbet. Gulvene ble ordentlig vasket, og gulvteppene ble renset av firma. (Gulvteppene var faktisk ikke så skitne som man gjerne tror. Mange gjester tar av seg skoene.)

Anonymkode: 0f797...d28

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saph
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår kan glemme å levere tilbake. Og stjeling er heller ikke ok. Men rive ut kapitler av boka... hvorfor gjør dem det? 

Anonymkode: 77d67...e5e

Folk er drittsekker som liker å ødelegge for andre uten grunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.58):

Jobbet i bolig for multifunksjonshemmede da jeg var student. De fleste var flinke og oppriktig glade i beboerne, men det var unntak dessverre. F.eks en bruker hadde alltid avføring om natten og det luktet intenst. Denne brukeren våknet alltid tidlig (6- tiden), og jeg opplevde flere ganger at h*n ikke var tatt opp da jeg kom på jobb klokken 9. De ansatte satt da i stuen, drakk kaffe og pratet - og kom gjerne med kommentarer lignende dette: «Nå var det godt du kom, XXX har ventet lenge på deg hehe». Var så forbanna og sprakk fullstendig til slutt. Tenk deg å ligge i timesvis med full bleie, uten å ha mulighet til å si ifra eller stå opp. 😢

Vi hadde også et ekstremt stort problem med maur, og flere ganger fant jeg maur inni både klær og bleier på beboerne. Det ble meldt inn gang på gang, men fikk beskjed om at det bare var sånn det var. Uverdig. 

Anonymkode: 440c2...b9c

Dårlig gjort av de. Som nattevakt vil jeg gjerne legge til at det ikke skal forventes at brukere blir stelt av nattevaktene. Men de skal selvsagt få hjelp til skift ved behov. Var denne beboeren "krevende" på noe viss? Tung, utagerende, gjorde "ekle" ting? Har opplevd lignende før og problemet har vært at mange var sliten og lei. Ekstremt tungt stell, utagering og spytting/biting osv. Til slutt prøvde alle å unngå å stelle vedkommende. Ble jo tatt opp på møter. Egentlig hadde vi trengt økt bemanning for å håndtere denne brukeren, men vi fikk jo ikke det. I slike tilfeller er det viktig å få litt pauser og dele på når man steller den personen. Man kan fort miste tålmodigheten. Det kan være forståelig, men da er det viktig å si i fra før det skjer. Så man får seg et par dager pause. 

Anonymkode: f2116...48a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkokeren på hotell hadde jeg villet holdt meg unna. Den kan fort bli brukt til trusevask, av de som ikke forstår at den er for tevann. 

Anonymkode: 7a9f8...a90

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på hotell, og der er det mye ekkelt av enkelte ansatte. 

Flere unnlot å bytte sengetøy og bare strakk litt på lakenet. Glassene som står på badet ble bare skylt i kaldt vann og tørket (ofte meg skittent håndkle) og overflatene ble vasket med skitne kluter. 

Gjestene sine ting ble gått igjennom og dersom det lå snopeposer åpent så spiste hushjelpen av det. 

Sjekker alltid sengetøy og pakker ned alt når jeg forlater rommet. Glass drikker jeg aldri av på rommet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er barne og ungdomsarbeider og jobber på barneskole. Bare den siste månden har jeg blitt truet med kniv av elev, fått slag og spark som resulterte i legebesøk for å dokumentere, blitt bitt som ble nok et legebesøk. Det er heller ikke ett barn som står bak dette, men to forskjellige elever. Ledelsen bare trekker på skuldrene, og foreldrene mener at det er ikke deres barn det er noe feil med, men skolen. Jeg mener det er en kombinasjon og hele systemet. Jeg vet godt at barna som utagerer ikke gjør det for å være jævlig, for de har det så klart vanskelig. Men når ikke skolen griper inn og ikke foreldrene gjør noe da er det en stor svikt et sted. For barna trenger hjelp og det er vondt å være vitne til. 

Jeg jobber også i Sfo hvor vi ikke får vite om eventuelle diagnoser barna har som kan påvirke hverdagen deres. Det er tilfeldig at jeg vet at "Knut" har en traume diagnose siden jeg er med et par timer i klassen og jeg derfor vet fordi læreren har nevnt det i en bisetning.. Det er så sykt dårlig informasjonsflyt og lærerne aner sjelden om barna skal på Sfo eller ikke er flere ganger vi på Sfo har måtte ringt hjem og sagt "det har vert en misforståelse her så Kari ble sendt på bussen hjem" og vi på Sfo får så ørene flagger fordi læreren ikke gidder å sjekke lista vi har gitt dem. Å nei vi har ikke mulighet til å gå rundt å samle opp unger før Sfo fordi vi på Sfo alltid er satt opp til inspeksjon i friminuttet mellom skole og Sfo. Siden det forventes at vi likevel bidrar til å hjelpe med påkledning av barna har halvparten av bussbarna kommet seg på bussen Innen vi har kommet oss ut i inspeksjon, og vi aner ikke at "Kari" mangler før opprop på sfo... 

Anonymkode: 0d9bd...42b

Kjenner meg igjen i alt du skriver. Vi springer rundt ubemannet som hodeløse høns «styrt» av en tafatt ledelse. 

Anonymkode: 20bc8...a9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vannkokeren på hotell hadde jeg villet holdt meg unna. Den kan fort bli brukt til trusevask, av de som ikke forstår at den er for tevann. 

Anonymkode: 7a9f8...a90

Hehe, eksen min fortalte meg akkurat det samme, men....Man KOKER vann jo. Alle bakterier dør jo der. 

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet noen år på privat barnevernsinstitusjon. Her er det pengene som styrer, og har stått i situasjoner som har vært helt hårreisende.

Noen ungdommer har for lav bemanning, som fører til rett og slett farlige situasjoner. Har måtte låse meg inn flere ganger fordi ungdom har gått bananas med glass, vaser, eller i verste fall - våpen og/ eller kniv. Dette er vi likevel trent til å stå i, og man vet jo ikke helt når det kan smelle, så det kan jeg ikke bare legge på arbeidsplassen alene. 

Men, det som virkelig er sykt er at mange ganger når ungdom er på rømmen på natten eller ikke kommer hjem til avtalt tid, får vi som personal beskjed om å bare gå å legge oss. Ledelsen er ikke interessert i å sette inn vikar neste dag for at man skal sove ut, så vi får valget om å ikke ha hviletid eller legge oss uten å ha kontroll på ungdommen. Jeg har flere ganger vært ute til halv 5 på morgenen for å få hjem en rusa/ drita ungdom, for så å måtte stå opp med en annen ungdom klokken 6 for å rekke skolen. Her får vi ikke betalt, fordi vi tross alt fikk lov å gå å legge oss. "Problemet" er at vi faktisk blir glad i ungdommene våre, og hadde det vært min 14 åring jeg ikke fant hadde jeg ikke bare gått å lagt meg! Jeg har ved flere anledninger fått beskjed om å legge meg, og heller valgt å hjelpe ungdommen som er strandet et stykke unna, og det har vært situasjoner som virkelig ikke hadde vært greit for ungdommen om ikke de hadde hatt sitt personal tilgjengelige. Har blitt sagt ifra om flere ganger, men de gjør ikke noe med det. Problemet er ikke å være våken på natten, problemet er at ledelsen gir totalt faen i ungdommene som bor der og de behovene som melder seg. 

Anonymkode: 98fdf...623

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vannkokeren på hotell hadde jeg villet holdt meg unna. Den kan fort bli brukt til trusevask, av de som ikke forstår at den er for tevann. 

Anonymkode: 7a9f8...a90

Jeg skjønner ikke... mener du at personer vasker truser OPPI vannkokeren? Fordi de har med seg for lite undertøy?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er ikke dette på grunn av arbeidsplassen, men hadde en sjokkerende hendelse på barnehagen jeg jobbet deltid i for en liten stund tilbake. To 5-åringer hadde gjemt seg inne i det ene rommet og lukket døren. Da jeg gikk for å hente dem og åpnet døra, sto han ene og sugde tissen til han andre. Ble seriøst sjokkert. Varslet leder med en gang som tok det videre, og vet egentlig ikke hva som skjedde videre siden jeg bare jobba der som ringeakt. 

Anonymkode: 33f25...7a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i123 skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke... mener du at personer vasker truser OPPI vannkokeren? Fordi de har med seg for lite undertøy?

Og hvorfor oppi vannkokeren når man har et baderom? 🙄🤣

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nå er ikke dette på grunn av arbeidsplassen, men hadde en sjokkerende hendelse på barnehagen jeg jobbet deltid i for en liten stund tilbake. To 5-åringer hadde gjemt seg inne i det ene rommet og lukket døren. Da jeg gikk for å hente dem og åpnet døra, sto han ene og sugde tissen til han andre. Ble seriøst sjokkert. Varslet leder med en gang som tok det videre, og vet egentlig ikke hva som skjedde videre siden jeg bare jobba der som ringeakt. 

Anonymkode: 33f25...7a8

Det finnes ikke nok emojis for å reagere på dette.....

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...