Gå til innhold

Termingruppe november/desember 2021


Gullegg

Anbefalte innlegg

Hurra for 19 uker @Niny🤩

Har forstått det slik at det ikke er farlig å ikke gå opp i vekt så lenge dette ikke er resultat av bevisst slanking, eller at du er så dårlig at du får i deg alt alt for lite. Er du undervektig? I så fall er det kanskje litt annerledes. Ville fortsatt å spise deg mett, og så heller ta det opp på neste møte med lege eller jordmor. Så får du et profesjonelt svar også 😊 

Har du på et tidligere tidspunkt i graviditeten vært lavere i vekt? Altså at du har fått tilbake noen kilo, men likevel ikke er tilbake på startvekt, eller har du totalt gått ned 1-2 kilo og så har det hele tiden stått stille der? 

Selv er jeg ned 6-7 kilo fra min startvekt, står stille der på andre uken nå. Er fjorten uker. Er godt innenfor normalvektig, og har fått beskjed om at det ikke er noe å bekymre seg over. Trenger ikke fokusere på å gå opp, men bare spise når jeg er sulten, stoppe når jeg er mett 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk Bbhugme gravid/ammepute i posten idag. Og fyttigrisen, noe mer behagelig skal en lete lenge etter! 😊 Absolutt verdt hver krone 😊 litt tidlig med gravidpute for min del sånn egentlig 🙈 men det er aldri feil å sitte og ligge behagelig 😅😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioritura skrev (2 minutter siden):

Fikk Bbhugme gravid/ammepute i posten idag. Og fyttigrisen, noe mer behagelig skal en lete lenge etter! 😊 Absolutt verdt hver krone 😊 litt tidlig med gravidpute for min del sånn egentlig 🙈 men det er aldri feil å sitte og ligge behagelig 😅😊

Jeg fikk min forrige uke, den gjør natten mye bedre 😍 Lettere å hvile godt på dagtid også! Har ønsket meg en slik siden noen år før jeg engang ble gravid 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker_navn skrev (3 timer siden):

Vi er omtrent like langt! Jeg blir også 12 uker i neste uke. Skal bli godt å få senket skuldrene litt. Kanskje også fortelle det til andre? Har fortalt det til noen venninner, men har ikke gjort det offisielt.

Jeg er ganske åpen med familien, så de vet allerede, i tillegg til svigermor. Men samboeren min vil vente med å si det til resten av slekta til etter neste ultralyd. Da skal jeg også si det til flere venner enn de nærmeste! Det blir fint. Forhåpentligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (3 timer siden):

Hurra for 19 uker @Niny🤩

Har forstått det slik at det ikke er farlig å ikke gå opp i vekt så lenge dette ikke er resultat av bevisst slanking, eller at du er så dårlig at du får i deg alt alt for lite. Er du undervektig? I så fall er det kanskje litt annerledes. Ville fortsatt å spise deg mett, og så heller ta det opp på neste møte med lege eller jordmor. Så får du et profesjonelt svar også 😊 

Har du på et tidligere tidspunkt i graviditeten vært lavere i vekt? Altså at du har fått tilbake noen kilo, men likevel ikke er tilbake på startvekt, eller har du totalt gått ned 1-2 kilo og så har det hele tiden stått stille der? 

Selv er jeg ned 6-7 kilo fra min startvekt, står stille der på andre uken nå. Er fjorten uker. Er godt innenfor normalvektig, og har fått beskjed om at det ikke er noe å bekymre seg over. Trenger ikke fokusere på å gå opp, men bare spise når jeg er sulten, stoppe når jeg er mett 😊

Neida, jeg er nok langt ifra undervektig 🙈 

Sommervekten min ifjor var ca min ideal/drømmevekt, men har i 5-6 år svingt ca 6-8 kg mellom sommer og vinter hvert år. Nå ble jeg jo også gravid på høyeste vintervekten, så har nok å ta av enda føler jeg 😅 Siste tiden har jeg hatt et sterkt søstsug også, så spist en del godteri på kvelden, men vekten enser det ikke 😜

Her har jeg en graf som ikke sier noe om faktisk vekt, bare svingningene hittil, men begynte å plotte fra forrige mens, så første er jo for ca 19 uker siden.. Har gått smått oppover siste tiden, men likavel stått nesten iro siste måneden. Nå er jo baby begynt å vokse godt også. Fosteret i seg selv ble estimert ca 240 gr på mandag utifra hodemål, så kommer jo morkake, fostervann, blodmengde osv i tillegg 🤷🏻‍♀️

Screenshot_20210604_160843.thumb.jpg.5e1691f380f672585407371ff57a21d9.jpg

Endret av Niny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (6 timer siden):

Hei dere, jeg er i uke 19 idag! 🙈🎉🤩

Men har ikke lagt på meg noe enda. Er fortsatt -1,5/-1 kg fra startvekt og ligger jevnt litt opp og ned der på vekten. Magen har begynt å vokse godt, men vekten ligger fortsatt på minussiden. 🤔

Flere som har samme erfaring, eller vært borti det samme i tidligere svangerskap? 

Jeg spiser meg mett til måltidene og er stort sett bare litt sulten i kanskje en liten time før middag.. 🤷🏻‍♀️

Legen min nevnte sist jeg var inne for sykemelding, at jeg burde småspise hele dagen, men jeg blir dårlig av tanken og har lite matlyst. Spyr fortsatt akkurat om morningene før jeg får spist noe, så mister ikke noe næring der, bare litt galle 😅 

Hurra og gratulerer! 
 

Det er i alle fall ikke uvanlig å gå ned i første tri, noe jeg gjorde både forrige gang og denne. Ikke så mye pga kvalme, men pga konstant oppblåsthet så jeg konstant følte meg mett. Prøvde å få i meg kalorier via drikke og mat som feks yoghurt. 

I dag er jeg 18+ 5 og har gått opp 0,4 ifra startvekt. 
Forrige gang sa JM til meg at babyen tok den den trengte, så dwt var evt meg det tæret på. Så lenge jeg ikke følte meg slapp og evt tok tilskudd (selvfølgelig også sunt kosthold) var det ikke farlig. 
 

Da jenta mi ble født hadde jeg lagt på meg 6.5 kg inkl «alt», så en uke etter fødsel veide jeg minus 3 kg. Frisk og opplagt hele tiden, normal baby osv. 

Jeg var heller ikke overvektig fra start av (ca 59-60 kg i utgp ved begge svangerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte går dere andre til jordmor? Jeg var i uke 8, og skal ikke før i slutten av juli igjen.. syntes det er voldsomt sent 🤔 da er jeg nesten 25 fullgåtte (24+6)😬 mulig jeg bare er utålmodig, men.. ja 😂 følte jeg gikk så jevnlig med frøkna vi har 😄 

Endret av Snurrepurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til jordmor i uke 11 og skal tilbake i uke 16. Men hun sa at neste kontroll  egentlig ikke skulle vere før rundt uke 24, hun syns bare det var greitt å følge opp litt oftere 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time hos jordmor hver fjerde uke, og har hatt det siden uke 6. Fikk inntrykk av at det var rutine for henne, men på kommunens sider hvor det er oppført tid for kontroll er det ikke riktig så ofte. Sykehuset sier jeg har risikosvangerskap, jordmor sa at det var ikke noe hun vektla særlig. Så tror ikke det er derfor det er hyppige timer heller 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde første kontroll hos fastlege i uke 12, og har ikke vært i kontakt med jordmor enda. Tenkte bestille time etter OUL, og da blir nok intervallet ganske likt ditt @Snurrepurre😊 ikke helt bestemt meg for om jeg bare skal ta neste kontroll hos fastlegen, for jeg må uansett dit igjen for ny blodprøve i uke 24 pga blodtype😅 men kanskje ålreit å ha vært hos jordmor også👍🏻

Endret av Melie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melie skrev (1 time siden):

Jeg hadde fleste kontroll hos fastlege i uke 12, og har ikke vært i kontakt med jordmor enda. Tenkte bestille time etter OUL, og da blir nok intervallet ganske likt ditt @Snurrepurre😊 ikke helt bestemt meg for om jeg bare skal ta neste kontroll hos fastlegen, for jeg må uansett dit igjen for ny blodprøve i uke 24 pga blodtype😅 men kanskje ålreit å ha vært hos jordmor også👍🏻

Aaah.. haha! Sist hadde jeg en overivrig jordmor skjønner jeg 😂

 

ååh.. ja, jeg må også inn på blodtyping av fosteret 😬 minnes med skrekk den svære sprøyta jeg fikk sist da frøkna var rh positiv 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå til jordmor hver andre uke pga risiko svangerskap, hadde svangerskapsforgifting med lillemor, så skal følges opp tett fra tidlig av denne gangen tilfelle jeg må starte på blodtrykksmedisiner tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (10 timer siden):

Aaah.. haha! Sist hadde jeg en overivrig jordmor skjønner jeg 😂

 

ååh.. ja, jeg må også inn på blodtyping av fosteret 😬 minnes med skrekk den svære sprøyta jeg fikk sist da frøkna var rh positiv 🥴

Bare å glede seg til den skjønner jeg😂 får først se hva blodtypen er, men er vel stor sannsynlighet for at den er positiv når far er det?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melie skrev (57 minutter siden):

Bare å glede seg til den skjønner jeg😂 får først se hva blodtypen er, men er vel stor sannsynlighet for at den er positiv når far er det?😊

Tror det er høy sannsynlighet for det ja 😅 selv har jeg neg far og pos mor, men mormor er neg (så mamma er neg+pos -bærer). 

Hos oss så er jeg ganske sikker på at mannen har pos-pos foreldre, og da er det nok minimal/ingen sannsynlighet for at vi får neg barn 😆.  
 

Sprøyta var heldigvis ikke vond, (den ble satt bak i hoftekammen på meg i 2017.) Men jeg ble bare så satt ut over størrelsen! Man er jo vant til å se de «snille» vaksinesprøytene ol. Som skal i armen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både faren og moren mi er positive, men mormor var visst også neg så da var jeg den heldige arveren av det 😅 etter flere runder ivf har sprøytetoleransen blitt kraftig utvidet for å si det sånn, så det skal nok gå fint uansett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Snurrepurre said:

Hvor ofte går dere andre til jordmor? Jeg var i uke 8, og skal ikke før i slutten av juli igjen.. syntes det er voldsomt sent 🤔 da er jeg nesten 25 fullgåtte (24+6)😬 mulig jeg bare er utålmodig, men.. ja 😂 følte jeg gikk så jevnlig med frøkna vi har 😄 

Jeg har ikke vært hos jordmor enda. Var hos legen på første kontroll i rundt uke 8, og da satt vi opp neste kontroll som blir i uke 12/13. Er det visse prøver man ikke kan ta hos jordmor? F.eks blodtyping og glukosebelastningstest? Jeg blir nødt til å ta glukosebelastningstesten grunnet at jeg er av asiatisk opphav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bruker_navn skrev (1 time siden):

Jeg har ikke vært hos jordmor enda. Var hos legen på første kontroll i rundt uke 8, og da satt vi opp neste kontroll som blir i uke 12/13. Er det visse prøver man ikke kan ta hos jordmor? F.eks blodtyping og glukosebelastningstest? Jeg blir nødt til å ta glukosebelastningstesten grunnet at jeg er av asiatisk opphav. 

Hos min jordmor kan de ikke ta noen prøver. Kun urinprøve jeg skal ta med dit, men ellers må jeg til legen av alt som har med blodprøver, blodtyping, glukosebelastningstest osv 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker_navn skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke vært hos jordmor enda. Var hos legen på første kontroll i rundt uke 8, og da satt vi opp neste kontroll som blir i uke 12/13. Er det visse prøver man ikke kan ta hos jordmor? F.eks blodtyping og glukosebelastningstest? Jeg blir nødt til å ta glukosebelastningstesten grunnet at jeg er av asiatisk opphav. 

Må til lege ja, men jordmor skrev rekvisisjon som jeg tok med - sånn at jeg kun behøvde å møte opp til blodprøve 🙂 du burde vel egentlig ta  testene i 1 trimester? Hadde ringt til JM 🙂 jeg fikk rekvisisjon i uke 8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Niny said:

Hos min jordmor kan de ikke ta noen prøver. Kun urinprøve jeg skal ta med dit, men ellers må jeg til legen av alt som har med blodprøver, blodtyping, glukosebelastningstest osv 🤷🏻‍♀️

 

6 minutter siden, Snurrepurre said:

Må til lege ja, men jordmor skrev rekvisisjon som jeg tok med - sånn at jeg kun behøvde å møte opp til blodprøve 🙂 du burde vel egentlig ta  testene i 1 trimester? Hadde ringt til JM 🙂 jeg fikk rekvisisjon i uke 8. 

 

Takk for svar. Har allerede tatt blodprøve en gang. Fikk skjema fra legen hvor det står at Rhesus prøve tas i uke 24 og glukosebelastningstest tas i uke 24-28. Da går jeg sikkert til lege for disse testene og jordmor etter dette. Jeg kjenner legen min veldig godt. I tillegg har hun ultralydapparat på kontoret, så hun har vist meg foster to ganger allerede. Det var stas 💗

Endret av bruker_navn
La til litt info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker_navn skrev (3 minutter siden):

 

 

Takk for svar. Har allerede tatt blodprøve en gang. Fikk skjema fra legen hvor det står at Rhesus prøve tas i uke 24 og glukosebelastningstest tas i uke 24-28. Da går jeg sikkert til lege for disse testene og jordmor etter dette. Jeg kjenner legen min veldig godt. I tillegg har hun ultralydapparat på kontoret, så hun har vist meg foster to ganger allerede. Det var stas 💗

Så bra, da høres det ut som at du er i rute 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...