Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse

Wit

Anbefalte innlegg

Sånn da er jula over, og det er tilbake til alle de gode vanene både i matveien og når det gjelder det å bevege seg litt. I går klarte jeg å komme meg ut på tur selv om det var dritglatt ute. Så det er jeg fornøyd med 👍 Så er det bare å følge opp med de gode matvanene jeg vet at jeg klarer å følge opp hvis jeg virkelig vil 😜 Og ja, det vil jeg nå.

Nå skal 2023 bli det året der de siste kiloene mine SKAL bort. Dette går ikke lenger tenker jeg. Så nå får jeg bare ta meg sammen og komme meg helt i mål, ikke gi meg nå liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wit skrev (31 minutter siden):

Sånn da er jula over, og det er tilbake til alle de gode vanene både i matveien og når det gjelder det å bevege seg litt. I går klarte jeg å komme meg ut på tur selv om det var dritglatt ute. Så det er jeg fornøyd med 👍 Så er det bare å følge opp med de gode matvanene jeg vet at jeg klarer å følge opp hvis jeg virkelig vil 😜 Og ja, det vil jeg nå.

Nå skal 2023 bli det året der de siste kiloene mine SKAL bort. Dette går ikke lenger tenker jeg. Så nå får jeg bare ta meg sammen og komme meg helt i mål, ikke gi meg nå liksom.

Heia, heia! Dette klarer du! Tenk hvor langt du har kommet allerede, nå er det bare sjarmøretappen igjen. 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (2 timer siden):

Heia, heia! Dette klarer du! Tenk hvor langt du har kommet allerede, nå er det bare sjarmøretappen igjen. 😅

Vel, føles ikke sånn da 😂 MEN, jeg vet jo at dette er fullt mulig, så da er det bare å stramme inn litt igjen for å gå den siste biten av denne reisen...... For jeg skal ALDRI tilbake dit jeg var 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da starter året bra 😉 Kom meg ut en tur i dagslys i dag og fikk gått i skogen. Dritglatt, men med pigger på skoen gikk det greit 👍 Tur i går og tur i dag er ihvertfall den starten jeg trenger for å komme i gang igjen.

Skal på vekta også etterhvert, men tenker jeg må vente en uke sånn at all den gode maten fra jula er kommet litt ut av kroppen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våget meg på vekta i dag, og det var heldigvis ikke så ille som jeg fryktet 😉

Tenker jeg fra neste fredag starter med vektoppdateringer igjen for å se nedgangen. Ikke helt klar denne uka 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er så tungt (sic) å gå på vekta etter en periode man vet ikke har vært bra. Men da vet man iallfall hva ståa er, liksom. 😅

Har hatt mange slike perioder i løpet av 2022 hvor tallet på vekta bare går opp, så jeg kjenner godt den følelsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk @Luka_S Men det var faktisk mye bedre enn fryktet ;) Så dette går fint altså. Vil bare vente en uke sånn at kroppen har stabilisert seg etter mye annen mat og drikke over en liten periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så starter jeg på igjen med vektoppdatering. Det har som sagt gått litt opp før jul og nå i jula men ikke så ille som jeg trodde. Dette siste halvåret har ikke vært en bra periode for meg med mamma som døde og alt i forkant av det. Det ble mye "rask" og "feil" mat. Jeg prøvde hele tiden og hente meg inn igjen, men det var litt vanskelig. Prøvde å være flinkere i slutten av året, men det holdt liksom ikke helt. 

MEN, nå starter jeg på ny frisk og SKAL ned de siste kiloene mine. Så da er det bare å starte med å logge vekt igjen. Tror det holder meg litt i ørene....

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing i september 2022: 

01.09.2022 - 87,7 kg

2023:

06.01.2022 - 89,8 kg (Startvekt 2023) 

Totalt ned så langt i 2023 - 0 kg

Endret av Wit
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superimponert over at det bare er et par kilo opp, det er jo det jeg greide å spise på meg bare nå i jula, liksom! 😅

Dette greier du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (10 minutter siden):

Jeg er superimponert over at det bare er et par kilo opp, det er jo det jeg greide å spise på meg bare nå i jula, liksom! 😅

Dette greier du!

😂 Joda, men det skulle jo egentlig vært et lavere tall da. Har vært noen kilo lavere enn nå og det var jo det jeg ønsket skulle være utgangspunktet nå også 😂

MEN, jeg fant ut at det var bare å "rive av plasteret" å faktisk skrive det her igjen sånn at jeg kanskje skjerper meg litt og faktisk klarer å gjennomføre målet mitt 😉

Har forresten fått til 3 fine turer til nå denne uka og det er veldig bra når været har vært som det har vært. Fant ut at jeg måtte komme meg ut i all slags vær som jeg gjorde i starten, og heller ta kortere turer når været og føret ikke er det beste. Selv om turen i går var kortere, så var den tyngre på grunn av all snøen som lå over alt. Og jeg bor i en ås, så oppover blir det uansett en eller gang i løpet av turen. Fikk bra puls i går, og det er det viktigste.

Prøver å ikke være for streng mot meg selv heller. Jeg vet jo at dette er fullt mulig å klare, så er det bare å ta seg sammen og faktisk gjøre det som må gjøres. Altså holde meg til det stramme matregimet jeg hadde tidligere i ukene og faktisk komme meg ut på turer. Nøkkelen til vektnedgang vet jeg jo at ligger der.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg fått til turene mine som er målet. Så sånn sett har det vært bra. Matmessig har jeg også holdt meg helt til det jeg skal spise. Så får vi se hva vekta viser i morgen 😉 Jeg føler meg utrolig oppblåst for tiden, så veldig usikker på om det blir noen endring denne uka, men vi får se 😉 

Tenkte å prøve meg på en ny tur i dag også. Været er OK, så da er det litt koseligere å faktisk være ute. 

Prøver å huske å skrive her inne jevnlig, siden det fungerte greit sist. Jeg er jo ikke i mål, så jeg kan jo ikke lukke dagboka mi enda ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en litt dårlig veiing..... Jeg har spist helt riktig hele uka og har vært på 4 treningsturer. MEN, vekta rikker seg ikke.... Joda, vet at det har skjedd tidligere, men gjerne ikke de første ukene da.....

01.09.2022 - 87,7 kg

2023:

06.01.2023 - 89,8 kg (Startvekt 2023) 
13.01.2023 - 89,8 kg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wit skrev (11 timer siden):

Dette ble en litt dårlig veiing..... Jeg har spist helt riktig hele uka og har vært på 4 treningsturer. MEN, vekta rikker seg ikke.... Joda, vet at det har skjedd tidligere, men gjerne ikke de første ukene da.....

01.09.2022 - 87,7 kg

2023:

13.01.2023 - 89,8 kg

Så utrolig surt å legge ned masse innsats og så ikke få noe uttelling! Håper det går bedre neste uke. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (På 13.1.2023 den 18.28):

Så utrolig surt å legge ned masse innsats og så ikke få noe uttelling! Håper det går bedre neste uke. 🤞

Ja, jeg håper det 😉 Vet jo fra tidligere at det kan være sånn, men trodde jeg skulle se forskjell de første ukene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Wit! Nå tenker jeg at jeg må legge igjen en kommentar så jeg ikke føler meg som den stalkeren 😅 Men nå har altså lest igjennom hele dagboken din, så føler nesten at jeg 'kjenner' deg litt. Side for side, og fulgt deg kilo for kilo ned, igjennom gallestein og din mammas bortgang. Var så trist å lese om det, og ble rett og slett rørt 💔

Men jeg må virkelig si at du er en inspirasjon! Navnet på dagboken er på sin plass - så mye utrolig bra du har gjort for helsen din 👏 Du tenkte at du skulle endre livsstil, og så har du rett og slett bare gjort det. Selv om det er alt annet enn bare bare. Det er jo slike her historier man selv som overvektig drømmer om. Og når man får lese en sånn ekte historie på denne måten, så gir det håp for oss andre. Moro at du f.eks selv leste et par dagbøker før du gikk i gang selv.

Jeg er i alle fall råimponert over jobben du har lagt ned hittil! All forståelse for at motivasjonen får seg en knekk når vekten står stille/går litt opp, men at du ikke har gitt opp er utrolig bra. Det er lett å glemme de små tingene man slet med før, men innerst inne husker man nok det. Jeg kjenner meg veldig igjen i slike 'dustete' ting som at det er vondt og vanskelig å bare reise seg opp fra gulvet (!). Spesielt slike ting som slanke tar for gitt. At du en gang var der, men nå er på "andre siden" er utrolig motiverende. 

Ønsker deg all lykke til med de siste kiloene ned, jeg er sikker på at du også klarer dette målet til slutt :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for kjempekoselig melding @Amatariel 💕

Flott og fint at du også finner inspirasjon i min dagbok, for det er jo litt av meningen med å lage denne. Og så har den vært til støtte og trøst gjennom prosessen så langt.

Det finnes jo ingen "quick-fix" når noen skal endre livsstil og gå ned mange kilo i vekt. Det krever hardt arbeid og mye disiplin innimellom. MEN, det er jo mulig, og etterhvert så blir denne livsstilen en del av hverdagen. 

Nå er det snart 2 år siden jeg startet, og jeg hadde jo håpet at jeg hadde nådd målet mitt nå... MEN, jeg har jo heldigvis ikke gått opp igjen alle kiloene, og jeg jobber fortsatt saaaaakte mot målet mitt 😊 Den største utfordringen er jo akkurat det å få hverdagen til å tilpasse seg denne nye livsstilen. Det å aldri gli helt ut igjen og gå tilbake der jeg var før. Nå er jo alle gamle klær kastet også, så det ville i så fall blitt veldig dyrt 😂

Så til hvordan de siste ukene har vært..... Jeg fikk influensa for 2 uker siden med feber og verk i hele kroppen. Hostet mye, så det endte opp med akutt bronkitt og veldig vanskelig å puste. Gikk til legen forrige mandag og fikk litt hjelp gjennom inhalasjonsspray med kortison og hostesaft for natta. Uten mye søvn på over en uke på grunn av hoste var jeg rimelig sliten. Ble sykemeldt ut forrige uke og det tror jeg var nødvendig. Så to hele uker har jeg holdt senga/sofaen før jeg igjen var på jobb denne uka. Kjenner at formen ikke er helt 100% igjen, men er jo mye bedre heldigvis.

Maten har vært "så der" når jeg har vært syk. Har spist og drukket mye jeg normalt ikke spiser i ren selvmedlidenhet tror jeg 😂 Så første veiing på 3 uker blir i morgen.... Ingen trening og dårlig mat er vel ikke den beste kombinasjonen, men forhåpentligvis er det ikke så ille allikevel.

I dag har jeg hjemmekontor og det er litt deilig etter 3 dager på kontoret. Det tar liksom litt tid for at kroppen skal bli fylt av energi igjen etter en sånn runde, og særlig når pusten enda ikke er helt der den skal være.

Men ha en fin dag alle sammen, så noterer jeg ny vekt i morgen 👍

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av sykdom har jeg ikke veid meg på noen uker. Men må jo være fornøyd at jeg faktisk har gått ned til tross for mye "dritt-mat" når jeg var syk. 

01.09.2022 - 87,7 kg

2023:

13.01.2023 - 89,8 kg
03.02.2023 - 89,5 kg

Totalt ned så langt i 2023 - 0,3 kg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (Akkurat nå):

Det er bra! Håper du holder deg frisk framover nå. God helg! 😊

Håper jeg også 👍

God helg til deg også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...