Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse


Wit

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye 🥳👏🏻. Du har vært kjempeflink og målet er rett foran deg. Du er en stor inspirasjon 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk alle sammen 😊

Nå er jeg på Vestlandet på besøk hos mamma. Blir litt mer "vanlig" spising disse dagene her, men det går nok fint det også. Passer bare på porsjonene.

Nå har jeg laget litt mat som hun har i fryseren og som gjør det enkelt å tine for å lage en rask middag. Har også bakt kake som hun kan ta frem når hun får besøk 😊 Heldigvis liker ikke jeg kaker, så det ble ingen fristelse for meg. Det er greit å kunne fikse litt småting som gjør hverdagen hennes enklere. Koronatestet meg før jeg dro og tok ny test i dag to dager etter flytur og flyplass med mye folk. Heldigvis fortsatt negativ, så jeg håper dette går helt fint. Ville teste for å være helt sikker på at jeg ikke smitter henne. Heldigvis ser det ut til at jeg har klart å være så forsiktig som jeg bare kan, og håper jeg fortsatt er frisk til jeg drar hjem igjen på torsdag.

Litt usikker på vekta denne uka siden jeg ikke får spist "som vanlig" men det får bare være. Dette får være en "annerledes" uke, og så tar jeg det derfra.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne uka måtte jo bare bli litt opp. Etter en uke hos mamma med helt annen mat enn det jeg normalt spiser og litt flyplass mat innimellom måtte det bli litt opp. Tror noe av dette er vannvekt, men det vil vise seg neste uke.

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing før jul: 

17.12.2021 - 85,2 kg

2022:

07.01.2022 - 83,8 kg (- 1,4 kg) 
14.01.2022 - 83,0 kg (- 0,8 kg)
21.01.2022 - 83,3 kg (+ 0,3 kg)
28.01.2022 - 83,1 kg (- 0,2 kg)
04.02.2022 - 81,7 kg (- 1,4 kg)
11.02.2022 - 82,2 kg (+0,5 kg)

Totalt ned så langt 31,7 kg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått time til MR av galleblære. Det tok ikke 2 mnd som de fryktet, så har time i slutten av februar. Krysser fingre for at jeg er klar for operasjon etter dette 👍

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at vekten gikk litt opp denne uken Wit :) Opplever ingen nedgang jeg heller. Men tenker at selv om det ikke alltid går ned, så er vi på riktig veg likevel :) God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du får komme raskt til MR🙌🏼 
 

Du var jo forberedt på at vekten kunne gå opp denne uka, men jeg tenker at det var verdt det?☺️ 
 

God helg 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker 0,5 opp ikke var så verst denne uken, og så veldig verdt det når du har hatt god tid med din mor ❤️ Og lykke med galletime denne mnd 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en uke med korona og dårlige matvaner som følge av det får jeg være fornøyd med at jeg gikk litt ned. Fikk positiv test på mandag for en uke siden og har vært ganske slått ut. Men matlysten var der, og da selvsagt helst på mat som ikke nødvendigvis var så sunn.....

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing før jul: 

17.12.2021 - 85,2 kg

2022:

07.01.2022 - 83,8 kg (- 1,4 kg) 
14.01.2022 - 83,0 kg (- 0,8 kg)
21.01.2022 - 83,3 kg (+ 0,3 kg)
28.01.2022 - 83,1 kg (- 0,2 kg)
04.02.2022 - 81,7 kg (- 1,4 kg)
11.02.2022 - 82,2 kg (+0,5 kg)
18.02.2022 - 82,0 kg (- 0,2 kg)

Totalt ned så langt 31,9 kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjedelig. God bedring, @Wit ❤️ Hvordan er formen nå? 

Jeg er også en av de som får veldig lyst på feil mat når jeg er syk. Og synes det er dobbelt så vanskelig å motstå når jeg for det første ikke har lyst på vanlig mat og for det andre ligger mye hjemme og kjeder meg. Men prøver å tenke at det er lov å unne seg litt når man er syk og samtidig prøve å unngå at det blir for mye å ta igjen til etterpå, men det er jo vanskelig å finne den perfekte balansen når man først ligger nede for telling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (4 timer siden):

Huff, så kjedelig. God bedring, @Wit ❤️ Hvordan er formen nå? 

Jeg er også en av de som får veldig lyst på feil mat når jeg er syk. Og synes det er dobbelt så vanskelig å motstå når jeg for det første ikke har lyst på vanlig mat og for det andre ligger mye hjemme og kjeder meg. Men prøver å tenke at det er lov å unne seg litt når man er syk og samtidig prøve å unngå at det blir for mye å ta igjen til etterpå, men det er jo vanskelig å finne den perfekte balansen når man først ligger nede for telling. 

Formen er mye bedre nå og jeg er på jobb igjen 😊 Problemet forrige uke var at jeg også var så utmattet og sliten at jeg heller ikke orket tanken på å stå og lage mat. Da ble det enklere mat, og heller ikke like sunn 😒 Fikk jeg lyst på popcorn, så spiste jeg popcorn liksom.....

MEN, nå har jeg kommet gjennom dette, og de gode valgene er tilbake 😊 Satser på en uke med mer vektnedgang og ingen flere unnskyldninger 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo det @Bolla! men skulle jo heller ønske jeg mistet matlysten helt 😂 Men, jeg gir meg jo ikke, så selv om jeg går ned noen kilo flere ganger er ikke alternativet å gi opp (selv om jeg selvsagt har tenkt den tanken MANGE ganger).

KJenner på kroppen at koronaen henger litt i. Jeg er fortsatt mer sliten og sliter litt med å huske ting. Så jeg får ta tiden litt til hjelp. Tror heller ikke at lange turer er akkurat det som er det beste for meg akkurat nå. Er fortsatt ganske snørrete og hoster, så jeg får gi kroppen tid til restitusjon. Samtidig er jeg glad for at jeg faktisk nå slipper å bekymre meg for at jeg er smittet hver eneste dag og jeg ble syk ETTER at jeg fikk besøkt mamma. 

I dag sitter jeg på hjemmekontor igjen, og det er litt deilig. Kjenner faktisk at jeg ble sliten av dagen i går med folk rundt meg og en litt masete dag med mye møter. 

Men, dette er jo en ny uke, og jeg SKAL enda lenger ned denne uka. Erfaringsmessig vet jeg også at etter noen uker med liten eller ingen nedgang så løsner det plutselig og jeg hopper ned et stykke igjen. Hadde vært deilig å nærme seg 7-tallet først i vekta, så jeg håper ikke det tar for lang tid.

Jeg har innsett at disse siste ca. 7 kiloen tar ganske lang tid å gå ned. Jeg orker ikke en superstreng periode for å presse meg ned i vekt, men prøver å ta disse siste kiloene i et rolig tempo. Har større tro på at jeg da faktisk også klarer å bli værende der og ikke går opp igjen med en eneste gang. For dette er jo - som jeg har skrevet mange ganger før - ikke en slankekur men en livsstilsendring. Jeg skal leve sunnere i fremtiden og ikke gå opp igjen alle disse kiloene. Det er ikke noe alternativ å la det snike seg på igjen og plutselig sitte der jeg startet i fjor. Jeg skal ikke gjennom en slik reise en gang til. Det er noe som bare må unngås. I fremtiden skal jeg være flinkere til å stoppe opp og ta tak med en gang hvis jeg ser at jeg går noen kilo opp. Det er lettere å gå ned 5 kilo enn å gå ned nesten 40. 

Jeg har også seriøst begynt å vurdere om jeg skal operere bort løshud når jeg er ferdig og har holdt meg nede i vekt en stund. Det er veldig mye løs hud på mage, lår og armer. Noe strammer seg kanskje opp, men ikke alt. Jeg tror ikke dette er noe som dekkes gjennom det offentlige, så dette har jeg tenkt å spare til for å gi meg den ekstra følelsen av å få kroppen min tilbake. Men her har jeg ikke bestemt meg helt enda. Vi får se hvordan det blir til slutt. Høres veldig forfengelig ut syns jeg selv, men det har noe med å slippe denne hengende huden som ikke akkurat ser bra ut nå når kroppen ellers begynner å få en bedre fasong. Vil gjerne kunne gå i bikini uten å tenke på at det disser over alt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen bekjente der koronaen har hengt i ganske lenge, så du skal passe på deg selv og lytte til kroppen @Wit. Men timingen var jo egentlig ganske perfekt i fht. din mor ❤️ 

Er litt i samme båt som deg mtp de siste kiloene. Kjenner på at motivasjonen er litt begrenset, og jeg orker liksom ikke helt ta det ekstra taket som trengs. Samtidig er det jo ikke snakk om en slankekur, og jeg føler jeg ligger ganske godt an når det gjelder livstilsendringen. 

Kan godt forstå tankene dine mtp hud. Jeg har lest at det kan stramme seg opp med tiden, og har tenkt at jeg må ta meg sammen når det gjelder styrketrening for å se om muskler kan fylle litt av den "ledige" plassen. Men en ting om gangen. Jeg synes forresten ikke det er forfengelig, du gjør en veldig stor innsats for deg selv om din egen kropp nå, og det å ha det godt i egen kropp er også et viktig aspekt av det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som du har taklet unntakstilstanden bra jeg!

Skulle ønske jeg var en av de som mister matlysten når de blir syke. Jeg er jo helt omvendt. Har lyst på alt liksom, og synes i tillegg synd på meg selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (18 timer siden):

Synes det høres ut som du har taklet unntakstilstanden bra jeg!

Skulle ønske jeg var en av de som mister matlysten når de blir syke. Jeg er jo helt omvendt. Har lyst på alt liksom, og synes i tillegg synd på meg selv :ler:

Takk 🙌

Problemet mitt er at jeg har lyst på feil mat når jeg er syk 😜 Og særlig når smakssansene er litt dårlige. Vil ha noe som smaker=usunn drittmat

Ellers kjenner jeg fortsatt at jeg er litt sliten @Bokdamen så jeg prøver å ta det litt med ro, men det er ikke alltid like enkelt med fulle arbeidsdager som er preppet med møter 😜 Og ja, jeg er veldig glad for at dette kom etter at jeg hadde fått besøkt mamma. Jeg skal prøve å høre litt på kroppen og bruke den tiden jeg trenger for å bli helt bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt sakte, men det går nedover.....- Disse siste kiloene er skikkelig seige. Håper bare ikke jeg mister motivasjonen helt før jeg kommer i mål ;) 

Jeg er heller ikke helt frisk igjen etter korona-runden forrige uke. Skikkelig snørrete og hoster enda, så jeg har ikke fått noen turer denne uka. Tenkte å prøve meg på en liten tur i ettermiddag, så får vi se hvordan det går 😎 Skulle så gjerne sett 7-tallet først i vekta før påske. Det hadde gitt litt mer inspirasjon til den siste innspurten....

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing før jul: 

17.12.2021 - 85,2 kg

2022:

07.01.2022 - 83,8 kg (- 1,4 kg) 
14.01.2022 - 83,0 kg (- 0,8 kg)
21.01.2022 - 83,3 kg (+ 0,3 kg)
28.01.2022 - 83,1 kg (- 0,2 kg)
04.02.2022 - 81,7 kg (- 1,4 kg)
11.02.2022 - 82,2 kg (+0,5 kg)
18.02.2022 - 82,0 kg (- 0,2 kg)
25.02.2022 - 81,6 kg (- 0,4 kg)

Totalt ned så langt 32,3 kg

Endret av Wit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God helg! 😄 

Kjenner meg igjen i det at det går seigt mot slutten (jeg har vel holdt på med "fire siste kilo" i et halvt år nå), men det skjer nok mye i kroppen mot slutten av en større vektnedgang som gjør at ting bremser litt, så det er kult å se at du fortsatt har en tydelig progresjon. 

Håper at du blir helt frisk og rask snart. :) Hodet og motivasjonen vil nok koble seg mer på når du er helt frisk igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (12 minutter siden):

God helg! 😄 

Kjenner meg igjen i det at det går seigt mot slutten (jeg har vel holdt på med "fire siste kilo" i et halvt år nå), men det skjer nok mye i kroppen mot slutten av en større vektnedgang som gjør at ting bremser litt, så det er kult å se at du fortsatt har en tydelig progresjon. 

Håper at du blir helt frisk og rask snart. :) Hodet og motivasjonen vil nok koble seg mer på når du er helt frisk igjen. 

Takk @KaBom 😊 Ja, kroppen har jo vært gjennom en stor endring, og jeg er nok ikke like streng i matregimet som jeg var i starten. Skal på en måte nærme meg det normale også, selv om det er litt over 6 kilo igjen til målet. Håper allikevel at jeg klarer å komme dit før sommeren. Hadde vært greit å "kun" ha feriekiloene å håndtere etter ferien og ikke flere av disse andre i tillegg. Noen kilo har jeg jo gått ned ganske mange ganger 😜

Jeg bærer heldigvis kiloene mine bra, så alle rundt meg syns jeg ser helt fantastisk ut, og de tror nesten ikke på meg når jeg sier hva jeg faktisk veide før jeg startet (først nå jeg faktisk har turt å si det 😉) Men jeg vet jo at jeg for egen del fortsatt bør gå ned til det jeg selv har satt som mål. Det vil gjøre det enklere for meg å justere senere også hvis jeg skulle gå opp et par kilo igjen.

Har tenkt mye gjennom hvordan jeg skal holde vekten. I starten er det viktig med de ukentlige veiingene. Sånn at jeg faktisk holder kontroll på at jeg ikke går opp flere kilo igjen. Meningen er at jeg skal kunne justere meg ned igjen hvis jeg ser at jeg går opp 3-4 kilo. Vet jo at vekta kan variere litt fra uke til uke, men det er viktig at jeg ikke lar det bli en "sovepute" og lar kiloene snike seg på igjen. Har lovet meg selv at jeg ALDI skal havne der jeg var igjen. Når jeg nå etterhvert (forhåpentligvis) har klart denne store jobben, så skal det være for resten av livet. Jeg skal ikke la kroppen min forfalle igjen slik den var før. Det er viktig for meg å huske hvor store endringer dette har medført i livet mitt. Plutselig kan jeg gå lange turer, jogge litt, løper opp og ned trapper, kan knytte skolisser uten å sette meg, kommer meg opp igjen fra gulvet uten å slite for mye osv. Alle disse små tingene som alle tar som en selvfølge. Og ikke minst det å faktisk ha god plass i et flysete og ha et belte som det er laaaaaangt igjen før blir for stramt. Jeg trenger ikke lenger passe på hvem som setter seg ved siden av meg på bussen, for jeg har god plass i kun et sete.

Ble et litt lenger innlegg enn tenkt, men det var mange tanker som fløy gjennom hodet når jeg satte meg ned for å skrive.

Ønsker alle andre her inne en riktig god helg 😎😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode tanker over her, lurt å tenke hva som kommer etter at vektnedgangen er ferdig 🤗 

Fin nedgang denne uka også, og såå nært målet 👏🏻️ 
God helg 🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det egentlig veiedag igjen, men nå velger jeg å ikke logge. Vekta står på stedet hvil, og det er litt umotiverende å logge hele tiden. Tenker derfor jeg nå fremover logger vekt litt sjeldnere for å faktisk roe fokuset litt på vekta. Skal fortsatt ned de siste 6-7 kiloene, men innser at dette vil ta tid siden motivasjonen ikke lenger er like høy som den var for ett år siden. Jeg går ikke opp, men ikke ned heller.......

For å oppmuntre litt tok jeg heller noen nye mål i dag, og siden september har livvidden minket med 8 cm til 83 cm. Hoftevidden har minket med 3 cm til 108 cm og bryst er på stedet hvil på 102 cm (det siste er egentlig greit, for det var ikke nødvendigvis her jeg ønsket å gå så mye mer ned).

Så målene mine begynner jeg å bli mer fornøyd med. Ser selvsagt på kroppen også at jeg har blitt helt anderledes enn jeg var tidligere, så kanskje den nå bare trenger litt tid igjen for å stabilisere seg etterhvert som jeg nærmer meg målet.

Denne helga skal jeg på hyttetur med venner så jeg har bestemt meg for å ta bort litt av vekt fokuset og faktisk bare kose meg. Det er meldt fint vær, så vi skal være mye ute og kose oss med bålmat og god drikke.

Så da blir planen fremover å komme tilbake til aktivitetsnivået jeg hadde tidligere, kutte fokuset på vekta for å unngå frustrasjon og manglende motivasjon, og heller slappe litt av. La de siste kiloene forsvinne sakte men sikkert uten å fokusere for mye på dem.

Høres ut som jeg har gitt opp, men jeg har ikke det 😉 Må bare finne tilbake motivasjonen og det gjør jeg ikke gjennom ukentlig frustrasjon for en vekt som nesten ikke rikker seg. Har jo gått i rykk og napp de siste månedene, så jeg vet jo selvsagt at dette sikkert vil skje fremover også. Logger jeg vekt sjeldnere vil jeg også bli mer fornøyd med tallene jeg ser.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...