Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse


Wit

Anbefalte innlegg

Du har de samme tankene som meg ser jeg, tror det er en sunn innstilling i en livsstilsendring, man må kunne unne seg noe i blant hvis det skal være en varig endring. :jepp: 

Skjønner godt at legen er fornøyd! Og det må være ubeskrivelig godt å se at målet nærmer seg, selv om det går saktere nedover nå enn det gjorde i starten☺️
kjempelurt å bruke målebånd👌🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wit skrev (22 timer siden):

Takk 😘

Jeg fant mye motivasjon her inne selv i fjor når jeg startet. Selv om det akkurat da føltes veldig langt frem. Men, jeg lover deg at det går ganske fort. Syns nå det er helt utrolig at det allerede har gått et år, og at jeg har klart å kvitte meg med 30 kilo. Nå har "den ny mathverdagen" blitt mer og mer en vane, og jeg tenker ikke så mye på det lenger. I starten regnet jeg mye på kalorier i forhold til hva jeg spiste. Nå vet jeg sånn ca. hvor mye kalorier de forskjellige tingene inneholder og klarer å sette sammen en dag ut fra det. For meg har det vært viktig å ikke gå på en streng diett, men gjøre de grepene som var nødvendig i hverdagen. Og når jeg først "fikk de under huden", så går det overraskende fint 👍

Jeg har også hele tiden gitt meg selv lov til litt utskeielser i helgene (men alt med måte). For hvis ikke ville dette vært helt umulig. Og det å se at vekten går nedover, og at klærne blir alt for store har virkelig vært en motivasjon.

MEN, selvsagt er ikke alle uker like enkle. Noen ganger tenker jeg at jeg bare kan gi opp og at jeg har gjort nok. Heldigvis slipper de tankene forholdsvis fort og jeg fortsetter med det jeg har startet. Nå ser jeg at målet er innen rekkevidde, og det er litt lett å tenke at det er ikke så farlig lenger. Legen er kjempefornøyd med meg, og sier at det jeg har gjort er kjempebra. Samtidig så vet jeg at jeg bør gå ned det siste også for å være i mål med det jeg selv ønsker.

En ting jeg angrer på at jeg ikke gjorde var å beholde en bukse og en genser som passet tidligere. Sånn bare for å se hvor mye mindre jeg har blitt. Men, jeg bruker målbåndet og da ser jeg jo virkelig hvor mye større jeg var 😊

Og du er så nærme nå! Sjarmøretappen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (På 29.1.2022 den 8.40):

Og du er så nærme nå! Sjarmøretappen 😄

Takk, men kjenner det er litt vanskeligere å beholde motivasjonen nå enn det var tidligere 😉

MEN, jeg skal selvsagt ikke gi meg. Etterpå starter jo den "vanskelige" jobben med å faktisk holde meg der. Men dette skal jeg klare 👍

I helga har jeg vært sammen med venner og kost meg med bålgryte på hytta. Den er stappfull av grønnsaker, så veldig sunn middag der. Ble noe godt i glasset også, men håper allikevel at uka blir OK. Vi får se 😜

Nå er det en uke med mye hjemmekontor før jeg reiser på besøk til mamma på søndag. Skal også innom legen på sykehuset denne uka, så håper på positiv melding om rask operasjon 🤞

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke så mange turer denne uka. Har en del småting som må ordnes før jeg skal besøke mamma i helga. Må kjøpe inn litt ting og tang som jeg skal ha med meg når jeg drar på besøk.

Håper jeg klarer å få til et "vanlig" kost-regime når jeg er på besøk hos henne også. Må jo nesten spise det hun har lyst på 😉

Men denne uka holder jeg meg til matplanen. Så langt er det ingen problemer med akkurat det.

Kjenner nå at motivasjonen ikke lenger er helt der den var for et år siden, så jeg må stable på beina de siste rester av motivasjon for å stå løpet ut.

Kroppen er jo helt annerledes nå enn den var for et år siden. Jeg kan jogge, løpe i trappa, snøre på meg sko stående, reise meg fra sofaen veldig enkelt, snu meg i senga om natta uten å våkne av det, har mye mer energi, kan kjøpe klær i vanlige butikker, blir ikke andpusten av å gå raskt opp en liten bakke, jeg har god plass i et flysete, kan ta sit-ups uten at magen kommer i veien og ikke minst så har helsa blitt mye bedre 😊

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du får en helg med mammaen din :) 

Jeg tror det er naturlig at motivasjonen endrer seg over tid. Dette er jo ikke noe nytt og spennende som du akkurat har begynt med - det har jo blitt livsstilen din. :) Og da vil man jo også se noen bølgedaler. Men veldig fint å lese at du tar deg tid til å tenke over alt du har oppnådd på et år! Tenk at det snart er et år siden jeg fant dagboka til deg og @Dundre og tenkte at "dette har jeg også lyst til å få til!". Det var flaks for meg, det. 

Håper at du får en fin travel uke. 😄 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (9 timer siden):

Så fint at du får en helg med mammaen din :) 

Jeg tror det er naturlig at motivasjonen endrer seg over tid. Dette er jo ikke noe nytt og spennende som du akkurat har begynt med - det har jo blitt livsstilen din. :) Og da vil man jo også se noen bølgedaler. Men veldig fint å lese at du tar deg tid til å tenke over alt du har oppnådd på et år! Tenk at det snart er et år siden jeg fant dagboka til deg og @Dundre og tenkte at "dette har jeg også lyst til å få til!". Det var flaks for meg, det. 

Håper at du får en fin travel uke. 😄 

Jeg får faktisk fra søndag til torsdag med mamma 😊 Hun bor 50 mil unna meg, så jeg skal jobbe fra henne noen dager når jeg først drar.

Ja, du har helt rett i at dette er livsstilen min nå, og at det derfor er naturlig at motivasjonen endrer seg. Det som er det viktigste er jo å aldri falle helt av å gå tilbake til gamle usunne vaner. Det er derfor jeg også har tatt bilder i prosessen for å faktisk klare selv å se hva jeg har oppnådd dette året.

Så fint at du ble oppmuntret av dagboken min 😊 Jeg fant jo selv noen dagbøker for et år siden som oppmuntret meg til å lage en dagbok her. Det er oppmuntrende å se andre som har klart det jeg selv ønsket å oppnå. Og nå er jeg snart der, det er en utrolig tanke 👍

I dag skal jeg på sykehuset for utredning til operasjon av galleblæra. Krysser det jeg har for at de også ser at en forholdsvis rask operasjon er nødvendig 🤞

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wit skrev (22 timer siden):

Kjenner nå at motivasjonen ikke lenger er helt der den var for et år siden, så jeg må stable på beina de siste rester av motivasjon for å stå løpet ut.

Kroppen er jo helt annerledes nå enn den var for et år siden. Jeg kan jogge, løpe i trappa, snøre på meg sko stående, reise meg fra sofaen veldig enkelt, snu meg i senga om natta uten å våkne av det, har mye mer energi, kan kjøpe klær i vanlige butikker, blir ikke andpusten av å gå raskt opp en liten bakke, jeg har god plass i et flysete, kan ta sit-ups uten at magen kommer i veien og ikke minst så har helsa blitt mye bedre 😊

Jeg blir så imponert over en slik fremgang! Utrolig bra gjort! Skjønner godt motivasjonen daler nå når det sikkert går saktere og man ikke ser resultater like fort som før. Men håper det vil gå bra å stå løpet ut. Du har vært svært flink og jeg heier på deg videre 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det gikk bra på sykehuset i dag, og at operasjonsdato ikke blir for langt fram i tid 🤞🏼🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundre skrev (13 minutter siden):

Håper det gikk bra på sykehuset i dag, og at operasjonsdato ikke blir for langt fram i tid 🤞🏼🤞🏼

Det gikk greit på sykehuset, men de ønsker at jeg skal ta en MR først for å se at det ikke sitter noen stener i gallegangen siden jeg hadde litt forhøyede leververdier. Dette kunne også skyldes sist anfall som var på torsdag, men de ville være sikker. Dette kan det ta inntil 2 måneder før jeg får. Når jeg er ferdig med det skal legen ringe meg for å avtale timer for operasjon (eller noe annet hvis en av stenene ikke sitter der den bør). Så ja, det tar litt tid..... MEN, det går riktig vei ihvertfall 😊

Og ja, for første gang fortalte jeg faktisk akkurat hvor mye jeg veide når legen spurte 😉 Tidligere har jeg nok trukket av noen kilo 😂

Endret av Wit
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasifica skrev (20 minutter siden):

Jeg blir så imponert over en slik fremgang! Utrolig bra gjort! Skjønner godt motivasjonen daler nå når det sikkert går saktere og man ikke ser resultater like fort som før. Men håper det vil gå bra å stå løpet ut. Du har vært svært flink og jeg heier på deg videre 😄 

Det går mer i rykk og napp nå enn tidligere, men heldigvis fortsatt stort sett ned 😉

OG takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (29 minutter siden):

Og ja, for første gang fortalte jeg faktisk akkurat hvor mye jeg veide når legen spurte 😉 Tidligere har jeg nok trukket av noen kilo 😂

For en deilig følelse ❤️ Håper det går noenlunde fort frem til MR!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (35 minutter siden):

Og ja, for første gang fortalte jeg faktisk akkurat hvor mye jeg veide når legen spurte 😉 Tidligere har jeg nok trukket av noen kilo 😂

Hahaha, fantastisk 👍🏼 
Jeg vet hva du mener, for slik var det til meg også da jeg var til legen nå i januar. 
For selv om jeg hadde gått opp endel i desember, så er jo vekta nå noe jeg ikke skjemmes over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA løsnet det litt igjen 🤪 Hadde nok rett i at jeg følte meg litt oppblåst sist uke og at noe vann ble holdt igjen i kroppen, for denne uka er det bare glede 😅 Jeg har nådd TO milepæler. En av de er at jeg har gått ned mer enn 30 kilo totalt til nå (faktisk over 31 kg). Dette har jeg ventet på et par uker nå. I tillegg har jeg nå en BMI under 30, og den er offisielt 29,6 (!). Jeg er altså endelig "kun" overvektig 👍💪😎🤪😊 Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle klare for et år siden. Så nå får jeg bare holde fokus og komme meg ned de siste kiloene til "målet" som er 75 kg. Nå ser jeg virkelig en ende på denne "reisen" 😊

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing før jul: 

17.12.2021 - 85,2 kg

2022:

07.01.2022 - 83,8 kg (- 1,4 kg) 
14.01.2022 - 83,0 kg (- 0,8 kg)
21.01.2022 - 83,3 kg (+ 0,3 kg)
28.01.2022 - 83,1 kg (- 0,2 kg)
04.02.2022 - 81,7 kg (- 1,4 kg)

Totalt ned så langt 31,2 kg

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow! For et fantastisk tall! Gratulerer så mye med to store milepæler i reisen. Må føles godt å gå inn i helga med dette! 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (7 minutter siden):

Wow! For et fantastisk tall! Gratulerer så mye med to store milepæler i reisen. Må føles godt å gå inn i helga med dette! 😄 

Ja, det er kjempedeilig å ha oppnådd disse to milepælene 😍 Helt utrolig faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Strålende @Wit 🥳 Gratulerer med to store mål oppnådd! Så deilig at innsatsen din gir utslag, du har vært imponerende her i januar 👏💪 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Bolla! og @Bokdamen 😘

Er bittelitt stolt nå over å ha kommet så langt. Startet med en BMI på 41, og nå er den altså under 30. Det har gjort veldig mye for helsa så langt. Målet mitt på 75 kilo gjør ikke at jeg kommer under "overvekt", men dette er et tall jeg klarer å leve med og som jeg vet fra tidligere er passe for meg.

Kjenner litt på usikkerheten av hva jeg skal gjøre når jeg har nådd målet mitt. Jeg er jo blitt flink til å gå ned, så da starter jobben med å være flink til å holde meg der. Det blir liksom en ny ting, og som jeg nok trenger litt tid på å klare sånn helt 100%. Jeg kommer nok ikke til å veie meg like mye da som nå, men vil holde et regelmessig blikk på vekta for å kunne justere igjen hvis jeg skulle gå opp noen kilo. Tenker at ved å fort ta tak hvis jeg går opp noen kilo unngår jeg å havne der jeg startet denne lange reisen som nå snart nærmer seg slutten. Kjenner jeg "grugleder" meg litt til det 😉 Viktig å fortsatt opprettholde de gode vanene, samtidig som jeg kan øke kalori inntaket litt.

Nå er det snart helg heldigvis, og det kjenner jeg på kroppen at skal bli veldig bra. Har hatt ei lang uke med møter hele tiden. Hodet er slitent, og i natt sov jeg kjempedårlig fordi mange jobb-tanker surret rundt i hodet. Det er et tydelig tegn på at hodet trenger litt fri.

Ønsker alle en riktig fin helg 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk med to milepæler! 🎉🎉👏🏼👏🏼     
Dette må du nyte, samtidig som du klapper deg på skuldra over den fantastiske jobben du har gjort, og som du fortsetter å gjøre! 
Februar 2022 ser annerledes ut enn hva februar 2021 gjorde! 
Du klarer de siste kiloene også, så kommer jobben om å ‘lære å spise på nytt’. For min egen del tenker jeg endel på dette som skjer når målet engang nås. For jeg viser jo at jeg kan å gå ned i vekt. Det å styre unna fristelser og spise etter matplan er ikke vanskelig for min del, sånn i det store og hele. Jeg sliter med måtehold. Begrense meg når jeg spiser. Hva er normal mengde? Dette må jeg lære meg… Men den tid den sorg 😉 

God helg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...