Gå til innhold

Sjalusi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for trøstende ord. Jeg håper jeg legger for mye i det..

Jeg skal virkelig jobbe med sjalusien min, det var jo derfor jeg startet tråden. 

Det er sjalusien min som gjør at vi krangler

Anonymkode: a7b04...9e0

Bra du innser det i alle fall. Da har dere et godt utgangspunkt for å "reparere" dette (om det er noe å reparere).
Jeg var nok en del sjalu i starten av forholdet vårt da hun var svært sosial og attraktiv, og menn (og noen kvinner) la seg etter henne. Hun fikk mange "tilbud", men har trygget meg på alle måter slik at jeg heldigvis ikke er det minste sjalu lenger, uten å være naiv. Hun har mange venner, både mannlige og kvinnelige, men backer raskt ut om de ønsker noe mer enn vennskap. Absolutt ingen typiske tegn til utroskap og vi kommuniserer godt.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er utroskap i mine øyne. 
Helt ærlig så tror jeg mannen din har et godt øye til denne kollegaen. 

Anonymkode: 7dd03...89d

Utro bare fordi han tar en kaffekopp med en kollega han kanskje liker godt og har felles jobbinteresser med? 😲. Han prøver jo å trygge henne så godt han kan, men hun virker ikke særlig mottakelig for dette.
Enkelte mennesker er ikke skapt for å være i et forhold. Brutal sannhet, men dessverre sant. Nå kjenner vi sikkert ikke til alle små detaljer i denne aktuelle saken, men ingen i et forhold eier den andre parten. Man er to selvstendige individer og må få ha et sosialt liv også uten partner ellers blir man kvalt i forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

911 skrev (1 minutt siden):

Bra du innser det i alle fall. Da har dere et godt utgangspunkt for å "reparere" dette (om det er noe å reparere).
Jeg var nok en del sjalu i starten av forholdet vårt da hun var svært sosial og attraktiv, og menn (og noen kvinner) la seg etter henne. Hun fikk mange "tilbud", men har trygget meg på alle måter slik at jeg heldigvis ikke er det minste sjalu lenger, uten å være naiv. Hun har mange venner, både mannlige og kvinnelige, men backer raskt ut om de ønsker noe mer enn vennskap. Absolutt ingen typiske tegn til utroskap og vi kommuniserer godt.

Utro bare fordi han tar en kaffekopp med en kollega han kanskje liker godt og har felles jobbinteresser med? 😲

Ja, når man går bak ryggen på partneren på den måten så er det utroskap i mine øyne. Hva er utroskap for deg? Sex? Hva med forelskelse? Eller chatting? 

Anonymkode: 7dd03...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, når man går bak ryggen på partneren på den måten så er det utroskap i mine øyne. Hva er utroskap for deg? Sex? Hva med forelskelse? Eller chatting? 

Anonymkode: 7dd03...89d

Da har vi litt ulike syn på utroskap og det er selvsagt helt i orden. Vi lever heldigvis i et fritt land.
Mannen unnlot å nevne denne kaffekoppen fordi har visste at partneren var ekstremt sjalu og ville forlate han bare han snakket med noen av det motsatte kjønn. Man må da få lov til å være litt sosial før alle roper ulv. I løpet av et langt liv er det naivt å tro at man ikke vil kjenne dragning mot andre enn partner. Man er utro om man gjør noe med dette "crushet". En kaffekopp anser jeg ikke som å gjøre noe med disse følelsene, uten at vi vet om mannen har annet enn vennskapelige følelser for kollegaen. Faren med å være så sjalu er at hun driver mannen mot andre mer "normale" damer.

Selvsagt kan man gjøre avtaler om kun å ha sosial omgang med samme kjønn, men dette må da være et veldig "avstumpet" liv og slik man lever i noen ekstreme muslimske land. Jeg tviler på at majoriteten vil ha et slikt liv.

Forelskelse er ikke i mine øyne utroskap da man ikke kan styre selv hva man føler. Om man responderer på disse følelsene kan det føre til utroskap. Det er hårfin balanse mellom å være sosial og å flørte så jeg er svært forsiktig med å dra "utrokortet". Klining og sex med andre, og som ikke er avtalt og i tillegg skjult for partner, tror jeg nok de fleste vil anse som utroskap. Prat med andre, enten dette foregår på nett eller ikke, anser jeg slett ikke for utroskap, spesielt om dette er åpent for partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (8 minutter siden):

Da har vi litt ulike syn på utroskap og det er selvsagt helt i orden. Vi lever heldigvis i et fritt land.
Mannen unnlot å nevne denne kaffekoppen fordi har visste at partneren var ekstremt sjalu og ville forlate han bare han snakket med noen av det motsatte kjønn. Man må da få lov til å være litt sosial før alle roper ulv. I løpet av et langt liv er det naivt å tro at man ikke vil kjenne dragning mot andre enn partner. Man er utro om man gjør noe med dette "crushet". En kaffekopp anser jeg ikke som å gjøre noe med disse følelsene, uten at vi vet om mannen har annet enn vennskapelige følelser for kollegaen. Faren med å være så sjalu er at hun driver mannen mot andre mer "normale" damer.

Selvsagt kan man gjøre avtaler om kun å ha sosial omgang med samme kjønn, men dette må da være et veldig "avstumpet" liv og slik man lever i noen ekstreme muslimske land. Jeg tviler på at majoriteten vil ha et slikt liv.

Forelskelse er ikke i mine øyne utroskap da man ikke kan styre selv hva man føler. Om man responderer på disse følelsene kan det føre til utroskap. Det er hårfin balanse mellom å være sosial og å flørte så jeg er svært forsiktig med å dra "utrokortet". Klining og sex med andre, og som ikke er avtalt og i tillegg skjult for partner, tror jeg nok de fleste vil anse som utroskap. Prat med andre, enten dette foregår på nett eller ikke, anser jeg slett ikke for utroskap, spesielt om dette er åpent for partner.

Så det du sier er at det er greit å gå bak partnerens rygg om du gjør noe som partneren reagerer på? For å slippe å se partneren lei seg og sint? 
Dette blir totalt feil for meg. 

Anonymkode: 7dd03...89d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så det du sier er at det er greit å gå bak partnerens rygg om du gjør noe som partneren reagerer på? For å slippe å se partneren lei seg og sint? 
Dette blir totalt feil for meg. 

Anonymkode: 7dd03...89d

TS her

Jeg synes jo ikke det er greit. Å derfor reaksjonen min. 

Men jeg prøver nå å velge og tenke at det kun er en kollega som han sier. Han har ikke noe interesse for henne på en annen måte enn kollega. Jeg har spurt han flere ganger om det er et snev av forelskelse der. Han sier nei.. Å sier at hadde han ikke elsket meg så hadde han vært ærlig på det. Å alt han gjør for meg for å trygge meg hadde han vel ikke gjort om han snakker sant?! Bare det at han blir med til parterapi..det er langt utenfor hans komforsone. At han sitter der å sier til terapeuten at han elsker meg og det er meg han vil være med. Å at han gjør alt for meg. Min mann er ikke god på å snakke om følelser. Så her viser han meg at han faktisk gjør alt for meg. Men jeg er åpen og ærlig på at denne kaffekoppen og messengermeldingene gnager i meg fremdeles.. Å derfor er jeg blitt ekstremt sjalu.... 

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så det du sier er at det er greit å gå bak partnerens rygg om du gjør noe som partneren reagerer på? For å slippe å se partneren lei seg og sint? 
Dette blir totalt feil for meg. 

Anonymkode: 7dd03...89d

Om for eksempel denne damen inviterte på uformell en kopp kaffe så er det litt uhøflig å avslå i mine øyne. Skulle han si at han ikke kunne siden han hadde en ekstremt sjalu kjæreste som ville gå fra han om han tok denne kaffen? Latterlig spør du meg. Man må da kunne ha et sosialt liv uten at samboer går helt av hengslene. Jeg har forsøkt å forklare hvorfor han kanskje holdt dette skjult, men han er jo ikke her så vet ingenting for sikkert.

Men da vet du hva jeg mener, og jeg vet hva du mener, så ser ikke nytten av å fortsette denne diskusjonen. Vi er enige om å være uenige og det er helt fint. Man blir ikke uvenner bare fordi man har litt ulikt syn på saker :-), men jeg hadde ikke klart å være sammen med en dame som var så kontrollerende som dere, og min kjæreste hadde nok forlatt meg om jeg skulle bestemme hvem hun var venn med. Jeg kjenner alle hennes venner og de aller fleste kjenner meg.

Og til TS: du må lære deg å stole på han. Han gjør ALT i sin makt for å trygge deg og sier han elsker deg og bare deg. Om du ikke klarer å overvinne denne sykelige sjalusien din vil du på sikt risikere å miste han. Håper du kommer deg ut av denne "gjørma" og kan ikke annet enn å ønske deg lykke til.

Endret av 911
Ekstrakommentar til TS.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

911 skrev (7 minutter siden):

Om for eksempel denne damen inviterte på uformell en kopp kaffe så er det litt uhøflig å avslå i mine øyne. Skulle han si at han ikke kunne siden han hadde en ekstremt sjalu kjæreste som ville gå fra han om han tok denne kaffen? Latterlig spør du meg. Man må da kunne ha et sosialt liv uten at samboer går helt av hengslene. Jeg har forsøkt å forklare hvorfor han kanskje holdt dette skjult, men han er jo ikke her så vet ingenting for sikkert.

Men da vet du hva jeg mener, og jeg vet hva du mener, så ser ikke nytten av å fortsette denne diskusjonen. Vi er enige om å være uenige og det er helt fint. Man blir ikke uvenner bare fordi man har litt ulikt syn på saker :-), men jeg hadde ikke klart å være sammen med en dame som var så kontrollerende som dere, og min kjæreste hadde nok forlatt meg om jeg skulle bestemme hvem hun var venn med. Jeg kjenner alle hennes venner og de aller fleste kjenner meg.

Og til TS: du må lære deg å stole på han. Han gjør ALT i sin makt for å trygge deg og sier han elsker deg og bare deg. Om du ikke klarer å overvinne denne sykelige sjalusien din vil du på sikt risikere å miste han. Håper du kommer deg ut av denne "gjørma" og kan ikke annet enn å ønske deg lykke til.

Takk. Ja jeg forstår det. Å jeg vet at jeg kan risikere å miste han med oppførselen min og sjalusien min. Ønsker jo ikke det.. 

Det var forresten han som spurte om de skule ta en kaffekopp. Men jeg får bare stole på at han gjorde det fordi han synes det er hyggelig å prate med kollegaer. Å som han sier, noen kollegaer trives man ikke med, andre er hyggelig å prate med. 

Med litt hjelp og tid håper jeg at jeg kan takle dette. Jeg og mannen min hadde en lang og god prat i går kveld om dette. Uten krangling 👍 Og vi har time hos parterapaut denne uken. Satser på litt hjelp der. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk. Ja jeg forstår det. Å jeg vet at jeg kan risikere å miste han med oppførselen min og sjalusien min. Ønsker jo ikke det.. 

Det var forresten han som spurte om de skule ta en kaffekopp. Men jeg får bare stole på at han gjorde det fordi han synes det er hyggelig å prate med kollegaer. Å som han sier, noen kollegaer trives man ikke med, andre er hyggelig å prate med. 

Med litt hjelp og tid håper jeg at jeg kan takle dette. Jeg og mannen min hadde en lang og god prat i går kveld om dette. Uten krangling 👍 Og vi har time hos parterapaut denne uken. Satser på litt hjelp der. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Høres ut som du/dere er på riktig vei. Veldig vondt å være så ekstremt sjalu og mistenksom. Skal han ikke kunne ta en kaffe med gode kollegaer uten at du truer med å forlate han er ikke forhold noe for deg. Rart du finner ut dette etter 20 år. I det ene øyeblikket skriver du at du forlater han umiddelbart om han tar kontakt med henne og i neste ønsker du ikke at han skal forlate deg? Dette er jo en KOLLEGA. Han kan jo risikere å miste jobben om han ikke evner/får lov til å samarbeide med andre selv om de er kvinner. Håper du innser at det er du som er problemet og fortsetter å jobbe med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (31 minutter siden):

Høres ut som du/dere er på riktig vei. Veldig vondt å være så ekstremt sjalu og mistenksom. Skal han ikke kunne ta en kaffe med gode kollegaer uten at du truer med å forlate han er ikke forhold noe for deg. Rart du finner ut dette etter 20 år. I det ene øyeblikket skriver du at du forlater han umiddelbart om han tar kontakt med henne og i neste ønsker du ikke at han skal forlate deg? Dette er jo en KOLLEGA. Han kan jo risikere å miste jobben om han ikke evner/får lov til å samarbeide med andre selv om de er kvinner. Håper du innser at det er du som er problemet og fortsetter å jobbe med dette.

Jada, jeg innser at jeg har et problem. Men jeg innbiller meg at dette ikke hadde vært et så stort problem hvis han bare hadde vært åpen om det, og ikke skjult det, både kaffekoppen og messengermeldingene. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jada, jeg innser at jeg har et problem. Men jeg innbiller meg at dette ikke hadde vært et så stort problem hvis han bare hadde vært åpen om det, og ikke skjult det, både kaffekoppen og messengermeldingene. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Hvor mye vet du om kollegaen egentlig? Er hun singel? Attraktiv? Alder? Skilt?

Anonymkode: aa8e7...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor mye vet du om kollegaen egentlig? Er hun singel? Attraktiv? Alder? Skilt?

Anonymkode: aa8e7...7de

Hun er gift... utenlandsk. Pen dame. På min alder. Forstår hun er veldig populær hos sine mannlige kollegaer. Er ikke veldig mange damer i bedriften. 

 

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for trøstende ord. Jeg håper jeg legger for mye i det..

Jeg skal virkelig jobbe med sjalusien min, det var jo derfor jeg startet tråden. 

Det er sjalusien min som gjør at vi krangler. 

Anonymkode: a7b04...9e0

Hva med å bli enige sammen hvordan dere skal løse dette? Ja, du har kanskje noe å jobbe med selv, og du kan jo spørre det om du har opplevd noe som kanskje gjør at du reagerer slik. Men vil det hjelpe å få bekreftelse fra ham i for-/etterkant av et sånt møte? Vil du vite at han skal treffe noen eller late som ingenting? Hjelper det å treffe vedkommende selv? Snakk om det i lag og bli enig:) Man går til kamp mot slikt i lag som par, ikke alene.

Anonymkode: c0bc7...ca8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hun er gift... utenlandsk. Pen dame. På min alder. Forstår hun er veldig populær hos sine mannlige kollegaer. Er ikke veldig mange damer i bedriften. 

 

Anonymkode: a7b04...9e0

Hun er gift? Og populær blant menn? Da ville jeg lent meg tilbake og slappet godt av, TS 🙂

Anonymkode: aa8e7...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hun er gift? Og populær blant menn? Da ville jeg lent meg tilbake og slappet godt av, TS 🙂

Anonymkode: aa8e7...7de

TS her

😄

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hun er gift? Og populær blant menn? Da ville jeg lent meg tilbake og slappet godt av, TS 🙂

Anonymkode: aa8e7...7de

Måtte le litt først av kommentaren din. Men hva mener du egentlig med det?                  *må ha det inn med teskje 🙈

Ts

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva med å bli enige sammen hvordan dere skal løse dette? Ja, du har kanskje noe å jobbe med selv, og du kan jo spørre det om du har opplevd noe som kanskje gjør at du reagerer slik. Men vil det hjelpe å få bekreftelse fra ham i for-/etterkant av et sånt møte? Vil du vite at han skal treffe noen eller late som ingenting? Hjelper det å treffe vedkommende selv? Snakk om det i lag og bli enig:) Man går til kamp mot slikt i lag som par, ikke alene.

Anonymkode: c0bc7...ca8

Ja vi prøver å løse det sammen også. Jeg har innrømmet for han at jeg har et problem jeg må jobbe med, men også sagt at jeg trenger hans hjelp. Vi går jo til parterapi sammen. Å jeg føler jo til en viss grad at han gjør det han kan for å hjelpe meg. Men samtidig blir jeg lei meg og føler han ikke bryr seg, når jeg f.eks sender han melding når han er på jobb, skriver at jeg er glad i han eller bare spør hvordan han har det. Å da ikke får svar. Spør han hvorfor han ikke svarer, får til svar at han hatt det så travelt, eller ikke fått med seg at han har fått melding. Men jeg da har sett han er innom facebokk flere ganger i løpet sv dagen. Jeg får jo en følelse av at han ikke bryr seg eller prioriterer meg... 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Måtte le litt først av kommentaren din. Men hva mener du egentlig med det?                  *må ha det inn med teskje 🙈

Ts

Anonymkode: a7b04...9e0

For det første: De fleste vil vel føle seg mindre truet av ei som er gift enn av ei som er singel? Det er vel en grunn til at hun er gift?

For det andre: Om hun er vakker og omsvermet, er invitasjoner til kaffe fra diverse menn hverdagskost for henne. Ikke noe hun tenker over en gang. Og antakelig har hun også draget på menn som er langt mer attraktive enn akkurat din mann?

Anonymkode: aa8e7...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 10.27):

TS her..  Svarer flere i samme melding her.

Vi går i parterapi pga dette. Å vi har jo pratet litt om sjalusi der... mulig jeg trenger mer profesjonell hjelp.

Kaffekoppen var bak min rygg ja. Han sier hsn ikke turte å si noe om det, for han visste hvordan jeg ville reagere.. Det var i forbindelse med jobben de skulle møtes og da tok de en kaffekopp...

Nei, jeg har aldri opplevd vold, omsorgssvikt eller noe... 

Anonymkode: a7b04...9e0

Jeg var i lignende situasjon. Gubben jobba i et firma det bare var mannfolk, plutselig kom det ei dame på samme alder som oss. Jeg er sykelig sjalu, og sleit VELDIG med dette når dette pågikk. Det som var hovedproblemet her er at firmaet skulle ansette en som kunne avlaste samboern min, fordi han jobba så mye overtid. Hu kom rett i fra fagskolen og hadde omtrent null erfaring ute i "felten", og samboer måtte derfor gi hu opplæring og jobbe med hu hver eneste dag, samt rydde opp i jobbene hu gjorde feil i 6mnd. Så i stedet for avlastning så ble det motsatt, han jobbet til 22 nesten hver eneste dag i flere mnd, så dette hjalp veldig lite på sjalusien min. Jeg holdt faktisk til slutt på å ta livet mitt pga jeg var så sykelig sjalu.
Kombinasjon med at jeg var så deprimert og sjalu, og at han jobbet så mye overtid OG holdt på med oppussing hjemme, endte med at han ble utbrent og måtte sykemelde seg i nesten 4mnd, samtidig som han fikk hjelp av psykolog selv. 
JEG ødla han det året, fordi jeg var så sjalu. Men det hjalp å snakke om det, hele tiden, og for meg hjalp det å få beskjed på forhånd at de skulle jobbe sammen, og at han ikke skulle lyve/skjule det for meg, for da ble det værre.

Han slutta i jobben forresten, og fikk en mye bedre jobb som ikke utnytta han. Han jobber med 1 dame som han har fortalt om selv, og sjalusien min har blitt mye "bedre", hvis en kan kalle det det 😅

Moralen med hele greiene er: Be om hjelp nå mens du kan. IKKE takk ja til antidepressiva som gjør deg mer likegyldig(Det gjorde det værre for meg, og var også litt av grunnen til at jeg nesten tok livet mitt), snakk om problemet begge to og vær åpen. Be han ikke holde ting skjult for deg.

Anonymkode: 2be83...39e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi prøver å løse det sammen også. Jeg har innrømmet for han at jeg har et problem jeg må jobbe med, men også sagt at jeg trenger hans hjelp. Vi går jo til parterapi sammen. Å jeg føler jo til en viss grad at han gjør det han kan for å hjelpe meg. Men samtidig blir jeg lei meg og føler han ikke bryr seg, når jeg f.eks sender han melding når han er på jobb, skriver at jeg er glad i han eller bare spør hvordan han har det. Å da ikke får svar. Spør han hvorfor han ikke svarer, får til svar at han hatt det så travelt, eller ikke fått med seg at han har fått melding. Men jeg da har sett han er innom facebokk flere ganger i løpet sv dagen. Jeg får jo en følelse av at han ikke bryr seg eller prioriterer meg... 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Det er jo ikke du som har et problem! Det er han som har gått bak ryggen din! 

Anonymkode: 7dd03...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mannen min kan ikke ha en slik kontakt med andre kvinner. Og motsatt. Vi er helt enige og lever fint med det. Må man virkelig gå ut å ta en kaffe med en kollega av motsatt kjønn? 

Anonymkode: 7dd03...89d

Man må ingenting. Men kontakt mellom kolleger er verdifullt. Jeg hadde forsåvidt ikke hatt noe imot å kun møte min kollega mens hans kone er der så hun selv kunne se at det ikke var noe romantisk mellom oss.

Anonymkode: 490ae...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...