Gå til innhold

Sjalusi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis kjæresten min hadde reagert sånn på en kopp kaffe hadde heller ikke jeg sagt noe om det. 🤐

Jeg kan slite med sjalusi selv, men vet at det ligger hos meg. Har lært teknikker hos coach for å håndtere det og det har hjulpet masse, det anbefales.

Anonymkode: 6211b...e11

Hva slags coach er det? Hvor finner man slike? 

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun reagerer ikke på kaffekoppen, men på  at han lyver og  skjuler ting for henne!! Løgn og skjule ting fra partneren i et forhold skaper berettiget usikkerhet, og er ikke noe å bygge videre på! Å gi henne skylden når han først velger å lyve og skjule ting er ikke greit! Hvis jeg må lyve eller skjule noe for partneren min, så lar jeg heller være! Gir ikke partneren min skyldfølelse eller skylden, hvis det er jeg som lyver eller skjuler ting og blir ferska! Da er det jeg som er skyldig i løgn og svik og gir ikke den som jeg har sveket eller løyet til skylden for min løgn!!Attpåtil be henne gå til psykolog så hun kan takle at partneren  lyver og skjuler ting . Makan!! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

TS, hvordan er selvtilliten din? Føler du deg generelt usikker på deg selv eller på eget utseende? Blir du mindre sjalu dersom det er en kvinnelig kollega som ikke er pen, søt, flott etc.? 

Anonymkode: ad003...b67

Selvtilliten er nok ikke på topp nei... Er nok ikke den mannfolka snur seg så fort etter 😄 Spiller nok ikke noen rolle hvordan kollegaen hans ser ut... Eller vet ikke, han har ingen kolleger som er mindre pene...

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (5 minutter siden):

Hun reagerer ikke på kaffekoppen, men på  at han lyver og  skjuler ting for henne!! Løgn og skjule ting fra partneren i et forhold skaper berettiget usikkerhet, og er ikke noe å bygge videre på! Å gi henne skylden når han først velger å lyve og skjule ting er ikke greit! Hvis jeg må lyve eller skjule noe for partneren min, så lar jeg heller være! Gir ikke partneren min skyldfølelse eller skylden, hvis det er jeg som lyver eller skjuler ting og blir ferska! Da er det jeg som er skyldig i løgn og svik og gir ikke den som jeg har sveket eller løyet til skylden for min løgn!!Attpåtil be henne gå til psykolog så hun kan takle at partneren  lyver og skjuler ting . Makan!! 

Du må ærlig talt ta dæ en bolle! TS Sier selv hun har gitt han rikelig med grunn til å lyve om det...! Ref at hun hadde ikke akseptert det og klikket i vinkel uansett! Da lyver man fordi det er TOTALT INNAFOR uansett fan hvem du tror du er, å ta en kaffe med en kollega.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med sjalusi... veldig... 

Har vært gift med min mann i 12 år...sammen i 20. I høst oppdaget jeg at han hadde hatt kontakt med en kvinnelig kollega via messenger en god stund. Ikke noe romantisk skriveri eller noe sånt. Hadde også tatt en kaffekopp med henne, uten å si noe til meg. Så jeg...knakk helt sammen. Kjente på en følelse av at han hadde vært utro. Men han lover at det aldri har vært noe fysisk mellom de. Å det tror jeg på. Vet han ikke har vært utro på den måten. Vi har  krangla myyye ang dette! Jeg har følt på et svik og tillitsbrudd..

Saken er nå at vi prøver å gå videre. Vi elsker hverandre og vil for all del fortsette å være gift. Men jeg kjenner at sjalusien river i meg. Jeg klarer ikke å tenke på en gang at han prater med kvinnelige kollegaer.. Noen som kjenner seg igjen? Har noen tips og råd for hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne sjalusien? 

Anonymkode: a7b04...9e0

Forstår deg godt! Siden han har hatt kontakt med henne og tatt kaffe uten å si noe til deg, vil jeg anse det som et tillitsbrudd.

Jeg kan fint drikke kaffe med mannlige venner, sende meldinger og møtes for turer. Men da vet mannen min om det og dette er også venner av min mann. Kunne ikke falle meg inn å flørte med noen av disse, jeg gjør aldri noe som jeg ikke kan gjøre foran mannen min. Ingen av oss er sjalu, men vi vet begge nøyaktig hvor grensene går i forholdet vårt, og holder oss godt innenfor disse. 

Var du sjalu før dette skjedde? Har dere snakket om sånt tidligere og satt grenser for hva som er greit i forholdet deres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (10 minutter siden):

Hun reagerer ikke på kaffekoppen, men på  at han lyver og  skjuler ting for henne!! Løgn og skjule ting fra partneren i et forhold skaper berettiget usikkerhet, og er ikke noe å bygge videre på! Å gi henne skylden når han først velger å lyve og skjule ting er ikke greit! Hvis jeg må lyve eller skjule noe for partneren min, så lar jeg heller være! Gir ikke partneren min skyldfølelse eller skylden, hvis det er jeg som lyver eller skjuler ting og blir ferska! Da er det jeg som er skyldig i løgn og svik og gir ikke den som jeg har sveket eller løyet til skylden for min løgn!!Attpåtil be henne gå til psykolog så hun kan takle at partneren  lyver og skjuler ting . Makan!! 

Fikk du utropstegn på billigsalg? 

Anonymkode: 490ae...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krutegodt skrev (1 time siden):

Brent barn skyr ilden! Det er klart at han unngår å fortelle at han skal ta en kaffekopp når reaksjonene er såppass!  å måtte leve i ett fengsel er ikke greit bare fordi partner forlanger det...!

Men det som er merkelig er at mannen til TS reflekterte over dette. Det er det som gir grunn til sjalusi.

Om jeg tar en kaffe med en mann fra jobb så er jo ikke dette noe jeg tenker at jeg må fortelle til mannen min. Med mindre det er utenfor arbeidstid da, og jeg må forklare hvorfor jeg ikke kan hente i barnehagen el.l. 
 

Som TS skriver så har mannen hennes og denne kvinnen også i lang tid hatt kontakt på messenger. Om man kombinerer dette med at mannen driver med hemmelighold om «kaffe» så skjønner jeg at det er mulig å bli sjalu. For det jeg ikke skjønner er hvorfor dette med kaffen i det hele tatt er et tema. Hvorfor husker mannen til TS i det hele tatt at han har «tatt en kaffe» med denne kollegaen? Og hvorfor reflekterte han over at dette var noe som måtte «skjules»?

Anonymkode: aa8e7...7de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (4 minutter siden):

Forstår deg godt! Siden han har hatt kontakt med henne og tatt kaffe uten å si noe til deg, vil jeg anse det som et tillitsbrudd.

Jeg kan fint drikke kaffe med mannlige venner, sende meldinger og møtes for turer. Men da vet mannen min om det og dette er også venner av min mann. Kunne ikke falle meg inn å flørte med noen av disse, jeg gjør aldri noe som jeg ikke kan gjøre foran mannen min. Ingen av oss er sjalu, men vi vet begge nøyaktig hvor grensene går i forholdet vårt, og holder oss godt innenfor disse. 

Var du sjalu før dette skjedde? Har dere snakket om sånt tidligere og satt grenser for hva som er greit i forholdet deres? 

Jeg hadde nok ingen grunn til å være sjalu før. Ikke sånn hvertfall. Husker han for noen år siden hadde vært på låvedans, og tatt en dans med ei dame. Jeg husker jeg kjente det reiv og sleit i meg...

Trudde vi hadde de samme grensene . Så for meg har han kryssa den grensa, men som han sier; han har ikke gjort noe galt.

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med sjalusi... veldig... 

Har vært gift med min mann i 12 år...sammen i 20. I høst oppdaget jeg at han hadde hatt kontakt med en kvinnelig kollega via messenger en god stund. Ikke noe romantisk skriveri eller noe sånt. Hadde også tatt en kaffekopp med henne, uten å si noe til meg. Så jeg...knakk helt sammen. Kjente på en følelse av at han hadde vært utro. Men han lover at det aldri har vært noe fysisk mellom de. Å det tror jeg på. Vet han ikke har vært utro på den måten. Vi har  krangla myyye ang dette! Jeg har følt på et svik og tillitsbrudd..

Saken er nå at vi prøver å gå videre. Vi elsker hverandre og vil for all del fortsette å være gift. Men jeg kjenner at sjalusien river i meg. Jeg klarer ikke å tenke på en gang at han prater med kvinnelige kollegaer.. Noen som kjenner seg igjen? Har noen tips og råd for hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne sjalusien? 

Anonymkode: a7b04...9e0

Skjønner deg godt!

Mannen min er kollega med flere damer på jobb, men han har aldri snakket med dem privat på messenger eller sånt. Og min mann er ikke typen til å ha venninner.

Så om han hadde snakket med en kollega privat over lengre tid, som på messenger, så hadde jeg også reagert. Det er utenfor den kontakten de trenger å ha via jobb.

Og da hadde det også vært GRUNN til å reagere, ettersom han aldri har gjort det før. Så hvorfor nå så god venn med en annen dame? Han har da aldri hatt damer som kun venner før!

 

 

Anonymkode: 494ca...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det som er merkelig er at mannen til TS reflekterte over dette. Det er det som gir grunn til sjalusi.

Om jeg tar en kaffe med en mann fra jobb så er jo ikke dette noe jeg tenker at jeg må fortelle til mannen min. Med mindre det er utenfor arbeidstid da, og jeg må forklare hvorfor jeg ikke kan hente i barnehagen el.l. 
 

Som TS skriver så har mannen hennes og denne kvinnen også i lang tid hatt kontakt på messenger. Om man kombinerer dette med at mannen driver med hemmelighold om «kaffe» så skjønner jeg at det er mulig å bli sjalu. For det jeg ikke skjønner er hvorfor dette med kaffen i det hele tatt er et tema. Hvorfor husker mannen til TS i det hele tatt at han har «tatt en kaffe» med denne kollegaen? Og hvorfor reflekterte han over at dette var noe som måtte «skjules»?

Anonymkode: aa8e7...7de

Han husker jo det selvfølgelig. Han er jo ikke fjern. Fra den kaffekoppen ble tatt og til jeg oppdaget dette, gikk det 2-3 uker. Å jeg har mast mye om den kaffekoppen. For jeg ser på det som mistenkelig og tillitsbrudd.. 

Å han sier grunn til at han ikke sa noe, var fordi han visste at jeg ikke hadde taklet det så godt. Når jeg spør han hvorfor han da tok den kaffekoppen når han visste jeg ville bli lei meg, så svarer han at må få ha kollegaer og venner... 

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høna eller egget? Skjuler han ting fordi kjæresten er sykelig sjalu, eller er hun sykelig sjalu fordi han skjuler ting?

Anonymkode: d9049...2ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok ingen grunn til å være sjalu før. Ikke sånn hvertfall. Husker han for noen år siden hadde vært på låvedans, og tatt en dans med ei dame. Jeg husker jeg kjente det reiv og sleit i meg...

Trudde vi hadde de samme grensene . Så for meg har han kryssa den grensa, men som han sier; han har ikke gjort noe galt.

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Hvilken grense?

Kombinere et jobbmøte med en kopp kaffe, og prate jobb med en kollega på messenger? Søk hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Hvilken grense?

Kombinere et jobbmøte med en kopp kaffe, og prate jobb med en kollega på messenger? Søk hjelp.

Du tar det for gitt at det er jobb de snakket om.. bruker vel ikke messenger og kafébesøk på fritiden  til «jobbsnakk»? Tar vel dette på jobb evt en e-post eller telefon hvis det er viktig utenom arbeidstid. Lyve og skjule ting for partneren er aldri greit, hvorfor har han gitt henne grunn til å være usikker tidligere? Hvorfor respekterer ikke han hennes grenser? 
Grenser i parforhold var nevnt i et annet innlegg, det er viktig å diskutere dette tidlig i forholdet, trygge hverandre og finne en felles enighet og felles plattform for hvor disse grensene går. Er partene svært forskjellige som mennesker, med forskjellig syn på hva som er greit og ikke i et forhold er det lett å ty til du er så sjalu kortet, men virkeligheten er at den ene parten tråkker over grensene til den andre, gang på gang og det gir grobunn for usikkerhet og såre følelser. Å gi den andre følelse av skyld og skam for sine egne grenser eller følelser er aldri greit. Ei heller å lyve eller skjule ting.. jobb hører hjemme på jobb, ikke messenger snap, insta eller kafébesøk i på fritiden. Da må han være ærlig og kalle en spade for en spade..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trulteline skrev (1 time siden):

Hun reagerer ikke på kaffekoppen, men på  at han lyver og  skjuler ting for henne!! Løgn og skjule ting fra partneren i et forhold skaper berettiget usikkerhet, og er ikke noe å bygge videre på! Å gi henne skylden når han først velger å lyve og skjule ting er ikke greit! Hvis jeg må lyve eller skjule noe for partneren min, så lar jeg heller være! Gir ikke partneren min skyldfølelse eller skylden, hvis det er jeg som lyver eller skjuler ting og blir ferska! Da er det jeg som er skyldig i løgn og svik og gir ikke den som jeg har sveket eller løyet til skylden for min løgn!!Attpåtil be henne gå til psykolog så hun kan takle at partneren  lyver og skjuler ting . Makan!! 

Ser du ikke at totale overreaksjoner og sykelig sjalusi etterhvert fører til hvite løgner og fortielser? 

Hvis du omtrent ble skjelt huden full eller fikk fysisk vold mot deg for noe som er helt uskyldig så hadde du vel holdt kjeft...,eller er du allerede så kontrollert av en annen at du ikke ser problemet?

 

Anonymkode: 6211b...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Kanskje det var meg han tok den kaffekoppen med? Jeg hadde en mannlig kollega som er gift, vi var kun venner, jeg hadde ingen interesse av han utover det. Han snakket også mye om kona si på jobb og også litt når vi hadde den kaffekoppen og snakket om jobb. Han sa bare fine ting om kona si og viste ingen interesse for noe annet enn vennskap. Vi møttes til en kaffekopp i fjor, på sensommeren en gang, vet ikke om han fortalte det til kona eller ikke, det var jo ingen stor greie, jobbrelatert hovedsakelig. Snakket vel et kvarter eller noe før vi gikk hver til vårt. Det hender vi sender en melding til hverandre, men det er helt overfladisk og vi kommer aldri til å bli noe annet enn venner og nå tidligere kollegaer. Vi kom godt overens bare som kollegaer og i vårt arbeide ble det tid til litt utenomsnakk mens vi arbeidet. Jeg fortalte om min familie og han om sin, helt vanlige samtaler som man ville hatt med en venn/kollega av samme kjønn. Er det denne mannen du er gift med så kan jeg love deg at du har en veldig bra mann som elsker deg uendelig høyt. Og om det ikke er det så høres han lik ut som min tidligere kollega. 

Anonymkode: 1e9ce...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at sjalusi oppstår om ting blir skjult, Selv om det aldri har skjedd noe mellom de. Så er det forståelig at man føler på en type svik når man finner ut av noe man ikke visste. Siden da kommer all overtenkingen om at "hvorfor skjulte han det??" "er det noe på gang?". Synes man aldri skal skjule en kontakt for kjæresten sin, det virker bare suspicious selv om det muligens ikke er noe spesielt. 

 

Anonymkode: 6fe3c...b2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Trulteline said:

Du tar det for gitt at det er jobb de snakket om.. bruker vel ikke messenger og kafébesøk på fritiden  til «jobbsnakk»? Tar vel dette på jobb evt en e-post eller telefon hvis det er viktig utenom arbeidstid. Lyve og skjule ting for partneren er aldri greit, hvorfor har han gitt henne grunn til å være usikker tidligere? Hvorfor respekterer ikke han hennes grenser? 
Grenser i parforhold var nevnt i et annet innlegg, det er viktig å diskutere dette tidlig i forholdet, trygge hverandre og finne en felles enighet og felles plattform for hvor disse grensene går. Er partene svært forskjellige som mennesker, med forskjellig syn på hva som er greit og ikke i et forhold er det lett å ty til du er så sjalu kortet, men virkeligheten er at den ene parten tråkker over grensene til den andre, gang på gang og det gir grobunn for usikkerhet og såre følelser. Å gi den andre følelse av skyld og skam for sine egne grenser eller følelser er aldri greit. Ei heller å lyve eller skjule ting.. jobb hører hjemme på jobb, ikke messenger snap, insta eller kafébesøk i på fritiden. Da må han være ærlig og kalle en spade for en spade..

Hun sier jo selv at hun har sett at de prater om jobb på messenger, og at kaffen var i forbindelse med jobb.

Og her er spaden nettopp sykelig usikkerhet og sjalusi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Hun sier jo selv at hun har sett at de prater om jobb på messenger, og at kaffen var i forbindelse med jobb.

Og her er spaden nettopp sykelig usikkerhet og sjalusi.

Står ingenting i opprinnelig innlegg om at samtalen på Messenger eller kaffekoppen var jobbrelatert, kun at det var en kollega og at han løy og skjulte det for henne. Det er løgnen og at han skjuler ting som er problemet her.Hun opplever at han lyver og han dytter skyld og skam over på henne for hennes  følelser og reaksjon på løgn. At han lyver og ikke snakker sant er ikke det et viktig poeng her? Spaden referer  kun til løgnen, som er grobunn for utrygghet og mangel på respekt for henne. Respekt for partners grenser og følelser. Det er det jeg skriver om tidligere, tror det er viktig å finne noen som ligner seg selv, og at grenser og det som er «kontrakten» i forholdet er tydelig forankret og at det er enighet om hva som er greit og ikke. Da er det ikke nødvendig med hverken løgn eller behov for å skjule ting for partner. Ikke alle forhold er liv laga når grenser brytes fordi de ikke er like i utgangspunktet. Løgn og skjule ting det er aldri greit, det undergraver hele forholdet. Det er løgnen og det å skjule ting for partneren som er feil her. Hva vet vi som skriver her hvilke tillitsbrudd det har vært før, hvilke grenser som er trått over og hvordan det kan såre og lage grobunn for usikkerhet. Enighet om hvor grensene går i det enkelte forhold, de er nok forskjellige i alle forhold, men det må være enighet om hva som er akseptert og hva som ikke kan aksepteres, da er det ikke et tema å lyve eller skjule ting, rett og slett fordi det ikke er noe å lyve om eller skjule for den andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trulteline said:

Står ingenting i opprinnelig innlegg om at samtalen på Messenger eller kaffekoppen var jobbrelatert, kun at det var en kollega og at han løy og skjulte det for henne. Det er løgnen og at han skjuler ting som er problemet her.Hun opplever at han lyver og han dytter skyld og skam over på henne for hennes  følelser og reaksjon på løgn. At han lyver og ikke snakker sant er ikke det et viktig poeng her? Spaden referer  kun til løgnen, som er grobunn for utrygghet og mangel på respekt for henne. Respekt for partners grenser og følelser. Det er det jeg skriver om tidligere, tror det er viktig å finne noen som ligner seg selv, og at grenser og det som er «kontrakten» i forholdet er tydelig forankret og at det er enighet om hva som er greit og ikke. Da er det ikke nødvendig med hverken løgn eller behov for å skjule ting for partner. Ikke alle forhold er liv laga når grenser brytes fordi de ikke er like i utgangspunktet. Løgn og skjule ting det er aldri greit, det undergraver hele forholdet. Det er løgnen og det å skjule ting for partneren som er feil her. Hva vet vi som skriver her hvilke tillitsbrudd det har vært før, hvilke grenser som er trått over og hvordan det kan såre og lage grobunn for usikkerhet. Enighet om hvor grensene går i det enkelte forhold, de er nok forskjellige i alle forhold, men det må være enighet om hva som er akseptert og hva som ikke kan aksepteres, da er det ikke et tema å lyve eller skjule ting, rett og slett fordi det ikke er noe å lyve om eller skjule for den andre.

Kaffekoppen var jobbrelatert, men ser at messenger-samtalen bare var ikke-romantisk.

Du mener oppriktig at en lyger og skjuler ting for sin partner når man har et ikke-romantisk vennskap til en kollega, og har tatt én kaffe i forbindelse med jobb?

Dette er en logikk jeg ikke følger. Jeg føler ikke at fruen skjuler noe eller lyver til meg når hun prater med sine kollega, spiser ute med dem når de er på jobbreiser osv. Jeg har ingen interesse av å mikrostyre eller bli satt inn i hver eneste av hennes relasjoner - det hadde vært ufattelig slitsomt.

Det er ikke løgn å ha normale vennskapelige relasjoner til ens kollega.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Kaffekoppen var jobbrelatert, men ser at messenger-samtalen bare var ikke-romantisk.

Du mener oppriktig at en lyger og skjuler ting for sin partner når man har et ikke-romantisk vennskap til en kollega, og har tatt én kaffe i forbindelse med jobb?

Dette er en logikk jeg ikke følger. Jeg føler ikke at fruen skjuler noe eller lyver til meg når hun prater med sine kollega, spiser ute med dem når de er på jobbreiser osv. Jeg har ingen interesse av å mikrostyre eller bli satt inn i hver eneste av hennes relasjoner - det hadde vært ufattelig slitsomt.

Det er ikke løgn å ha normale vennskapelige relasjoner til ens kollega.

Kaffekoppen var på en måte utenom jobb. De møttes fordi min mann måtte levere noe til denne kollegaen, (de jobber ikke på samme arb.plass, men samme bedrift)  og han da hadde spurt om de kanskje skulle ta en kaffe.. 

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...