Gå til innhold

Sjalusi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei TS. Kanskje det var meg han tok den kaffekoppen med? Jeg hadde en mannlig kollega som er gift, vi var kun venner, jeg hadde ingen interesse av han utover det. Han snakket også mye om kona si på jobb og også litt når vi hadde den kaffekoppen og snakket om jobb. Han sa bare fine ting om kona si og viste ingen interesse for noe annet enn vennskap. Vi møttes til en kaffekopp i fjor, på sensommeren en gang, vet ikke om han fortalte det til kona eller ikke, det var jo ingen stor greie, jobbrelatert hovedsakelig. Snakket vel et kvarter eller noe før vi gikk hver til vårt. Det hender vi sender en melding til hverandre, men det er helt overfladisk og vi kommer aldri til å bli noe annet enn venner og nå tidligere kollegaer. Vi kom godt overens bare som kollegaer og i vårt arbeide ble det tid til litt utenomsnakk mens vi arbeidet. Jeg fortalte om min familie og han om sin, helt vanlige samtaler som man ville hatt med en venn/kollega av samme kjønn. Er det denne mannen du er gift med så kan jeg love deg at du har en veldig bra mann som elsker deg uendelig høyt. Og om det ikke er det så høres han lik ut som min tidligere kollega. 

Anonymkode: 1e9ce...b04

Oi da... Jobber dere ikke i samme bedrift lenger?

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (12 minutter siden):

Kaffekoppen var jobbrelatert, men ser at messenger-samtalen bare var ikke-romantisk.

Du mener oppriktig at en lyger og skjuler ting for sin partner når man har et ikke-romantisk vennskap til en kollega, og har tatt én kaffe i forbindelse med jobb?

Dette er en logikk jeg ikke følger. Jeg føler ikke at fruen skjuler noe eller lyver til meg når hun prater med sine kollega, spiser ute med dem når de er på jobbreiser osv. Jeg har ingen interesse av å mikrostyre eller bli satt inn i hver eneste av hennes relasjoner - det hadde vært ufattelig slitsomt.

Det er ikke løgn å ha normale vennskapelige relasjoner til ens kollega.

Nei, det er ikke noe galt i å ha kollegaer, heller ikke å drikke kaffe, jobbrelatert eller ikke. Jeg kaller det ikke løgn å ha kollegaer! Det som jeg leser i det opprinnelige innlegget hennes er at han bevisst lyver og skjuler det for henne, hvem han er sammen med og hva han gjør. Det er i løgnen og at han skjuler ting for henne bevisst som er problemet og det er her sviket ligger. Noen her mener at hun behandler han dårlig, men å lyve og skjule ting for partner om det være seg kaffe eller andre ting er ikke greit, da må en faktisk regne med en reaksjon, det er jo løgnen som er sviket ikke kaffen.. 
Hvilke grenser som gjelder vil jo være like mange og forskjellige som det finnes par, tror det kan være viktig å finne en partner som ligner seg selv, og at grenser og «kontrakten» i forholdet er tydelig og forankret i enighet om hva som er greit og ikke greit, ved gjensidig  enighet om hva som gjelder i det enkelte forhold unngår en slike situasjoner som beskrevet i innlegget. Har paret en felles enighet så er det jo ingen som behøver å lyve eller skjule noe. Da unngår paret usikkerhet, opplevelse av tillitsbrudd og opplevelse av svik samt mange krangler..jeg vil påstå at uavhengig av situasjonen også denne som diskuteres, å bevisst lyve og skjule hva en gjør for partneren aldri vil føre annet en dritt med seg. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusi er dritvond, omden er overdreven eller ei.. Men det kan være dritvondt å bo med noen som er ekstremt sjalu også. 

Jeg synes du skal be om private timer også, for å jobbe med sjalusien din.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (31 minutter siden):

Nei, det er ikke noe galt i å ha kollegaer, heller ikke å drikke kaffe, jobbrelatert eller ikke. Jeg kaller det ikke løgn å ha kollegaer! Det som jeg leser i det opprinnelige innlegget hennes er at han bevisst lyver og skjuler det for henne, hvem han er sammen med og hva han gjør. Det er i løgnen og at han skjuler ting for henne bevisst som er problemet og det er her sviket ligger. Noen her mener at hun behandler han dårlig, men å lyve og skjule ting for partner om det være seg kaffe eller andre ting er ikke greit, da må en faktisk regne med en reaksjon, det er jo løgnen som er sviket ikke kaffen.. 
Hvilke grenser som gjelder vil jo være like mange og forskjellige som det finnes par, tror det kan være viktig å finne en partner som ligner seg selv, og at grenser og «kontrakten» i forholdet er tydelig og forankret i enighet om hva som er greit og ikke greit, ved gjensidig  enighet om hva som gjelder i det enkelte forhold unngår en slike situasjoner som beskrevet i innlegget. Har paret en felles enighet så er det jo ingen som behøver å lyve eller skjule noe. Da unngår paret usikkerhet, opplevelse av tillitsbrudd og opplevelse av svik samt mange krangler..jeg vil påstå at uavhengig av situasjonen også denne som diskuteres, å bevisst lyve og skjule hva en gjør for partneren aldri vil føre annet en dritt med seg. 

 

Han har vel ikke løyet om noe som helst? Han valgte å ikke fortelle at han tok en kaffe med en kollega. Er ikke gitt at man har meldeplikt overfor partner om alle man drikker kaffe med.

Det største sviket i dette forholdet er vel ts sin mistillit overfor sin egen mann. 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke noe galt i å ha kollegaer, heller ikke å drikke kaffe, jobbrelatert eller ikke. Jeg kaller det ikke løgn å ha kollegaer! Det som jeg leser i det opprinnelige innlegget hennes er at han bevisst lyver og skjuler det for henne, hvem han er sammen med og hva han gjør. Det er i løgnen og at han skjuler ting for henne bevisst som er problemet og det er her sviket ligger. Noen her mener at hun behandler han dårlig, men å lyve og skjule ting for partner om det være seg kaffe eller andre ting er ikke greit, da må en faktisk regne med en reaksjon, det er jo løgnen som er sviket ikke kaffen.. 
Hvilke grenser som gjelder vil jo være like mange og forskjellige som det finnes par, tror det kan være viktig å finne en partner som ligner seg selv, og at grenser og «kontrakten» i forholdet er tydelig og forankret i enighet om hva som er greit og ikke greit, ved gjensidig  enighet om hva som gjelder i det enkelte forhold unngår en slike situasjoner som beskrevet i innlegget. Har paret en felles enighet så er det jo ingen som behøver å lyve eller skjule noe. Da unngår paret usikkerhet, opplevelse av tillitsbrudd og opplevelse av svik samt mange krangler..jeg vil påstå at uavhengig av situasjonen også denne som diskuteres, å bevisst lyve og skjule hva en gjør for partneren aldri vil føre annet en dritt med seg. 

 

TS her. 

Jeg tenker at hvis du må skjule noe for partneren din, så gjør du noe som ikke er ok. Men så er det igjen alvorlighetsgrad på hva man skjuler. 

Jeg  ble lei meg.. så prøver jeg igjen å forstå og skjønne at det er jo ikke "ulovlig" å ta en kopp kaffe med en kollega..

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi da... Jobber dere ikke i samme bedrift lenger?

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Nei ikke nå lenger :)

Anonymkode: 1e9ce...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan uansett ikke styre hva han gjør, så disse sjalu tankene du har er egentlig helt bortkastet og unødvendig. 
Jeg har nettopp blitt skilt, men var sammen med min mann nesten lenge som dere var sammen. Forholdet vårt tok pga sykelig sjalusi fra min eksmanns side. Det ble bare verre og verre med årene, det ødela både meg og han fullstendig. Jeg er veldig glad i han, men å leve med noen som er så sjalu er det nok mange som ikke takler. Jeg følte at jeg etterhvert «måtte» komme med små løgner sånn at det ikke ble ett helvete hjemme, og det ble en veldig ond sirkel for oss begge.

Anonymkode: 5f366...d88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan uansett ikke styre hva han gjør, så disse sjalu tankene du har er egentlig helt bortkastet og unødvendig. 
Jeg har nettopp blitt skilt, men var sammen med min mann nesten lenge som dere var sammen. Forholdet vårt tok pga sykelig sjalusi fra min eksmanns side. Det ble bare verre og verre med årene, det ødela både meg og han fullstendig. Jeg er veldig glad i han, men å leve med noen som er så sjalu er det nok mange som ikke takler. Jeg følte at jeg etterhvert «måtte» komme med små løgner sånn at det ikke ble ett helvete hjemme, og det ble en veldig ond sirkel for oss begge.

Anonymkode: 5f366...d88

Ja jeg skjønner deg godt. Som min mann sier, så vil han at vi skal ha det bra sammen. Det er meg han elsker og vil ikke ha noen andre. Men han syns det er vanskelig når jeg er så kontrollerende og sliter med sjalusi. Men han har håp og tro på at det går seg til. Å jeg har ingen grunn til å være sjalu. Letter sagt enn gjort. Men jeg forstår at jeg har et problem, må finne ut hvordan jeg kan løse det problemet... 

Hun kollegaen hadde sendt han melding på messenger for en stund siden (jeg har nektet han å ha noe kontakt med henne) , han svarte henne... Sa ingenting til meg om det fordi han var redd det ville starte en krangel, igjen. Men han hadde lagret meldingene, (det var bare en morsom video hun sendte, som han svarte på) for å vise meg når ting fikk roet seg mellom oss.  Jeg snoket på pc'n hans å fant det ut selv. Å da ble det hvertfall et hel.... her. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei ikke nå lenger :)

Anonymkode: 1e9ce...b04

Ok  , da er det ikke deg 😉

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (2 timer siden):

Han har vel ikke løyet om noe som helst? Han valgte å ikke fortelle at han tok en kaffe med en kollega. Er ikke gitt at man har meldeplikt overfor partner om alle man drikker kaffe med.

Det største sviket i dette forholdet er vel ts sin mistillit overfor sin egen mann. 

Det er der du tar feil, slik jeg leser det første innlegget hennes. Mannen/ samboeren gjorde et bevisst valg med viten og vilje, han var bevisst på å ville skjule akkurat  dette møtet. Det er ergo en løgn når han bevisst skjuler det for henne. Å kalle det «å unnlatende å fortelle sannheten er bare en pen omskrivning av samme senario.. slike typer av omskriving av sannheter er tillitsbrudd og hun reagerer på dette med rette! Det er overhodet ikke synd om denne mannen, han er ikke utsatt for noe tillitsbrudd her, det er ikke hun som bevisst skjuler noe, med denne typen oppførsel kan han ikke forvente eller forlange hennes tillit. Tillit er noe en gjør seg fortjent til, å skjule eller bevisst unnlatende fortelle om utvalgte eller bestemte ting er ikke greit. Denne mannen er ikke utsatt for tillitsbrudd, han har begått et tillitsbrudd og de må sammen bygge opp tilliten seg  imellom på nytt. Sette grenser som begge er enige om( nå handler det ikke om kaffe) på generelt grunnlag finne ut av forventninger og grenser for deres forhold for fremtiden, slik at løgn og det å skjule ting ikke lenger er et tema. 

Endret av Trulteline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (3 minutter siden):

Det er der du tar feil, slik jeg leser det første innlegget hennes. Mannen/ samboeren gjorde et bevisst valg med viten og vilje, han var bevisst på å  skjule akkurat  dette møtet. Det er ergo en løgn når han bevisst skjuler det for henne. Å kalle det «å unnlatende å fortelle sannheten er bare en pen omskrivning av samme senario.. slike typer av omskriving av sannheter er tillitsbrudd og hun reagerer på dette med rette! Det er overhodet ikke synd om denne mannen, han er ikke utsatt for noe tillitsbrudd her, det er ikke hun som bevisst skjuler noe, med denne typen oppførsel kan han ikke forvente eller forlange hennes tillit. Tillit er noe en gjør seg fortjent til, å skjule eller bevisst unnlatende fortellende bestemte ting er ikke greit. Denne mannen er ikke utsatt for tillitsbrudd, han har begått et tillitsbrudd og de må sammen bygge tilliten dem imellom på nytt. 

TS her..

Å det er det jeg egentlig tenker, at han har skjult noe for meg, unnlatt å fortelle noe. Å ergo, tillitsbrudd. Å dermed er det vel ikke rart jeg blir sjalu og mistenksom?! Han sier jeg ikke har noen grunn, han elsker meg og vil ikke ha noen andre...

Men så ser jeg jo samtidig at å ta en kaffekopp med en kollega er ganske uskyldig.... 

 

 

 

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ham det også hemmelig for deg om han drikker kaffe med sine mannlige kollegaer? 

Og om han ikke gjør det, så hvorfor holdt han det hemmelig med henne da? 

Utroskap starter som regel ikke med full sex og som en affere bak partnerens rygg. Det starter i det små. Hverdagslig kontakt. Som utvikler seg til små flørtende kommentarer. Et lite møte her og der. En KAFFEKOPP som man skjuler for partneren sin... Osv osv... 

Er virkelig ikke meningen å kaste bensin på bålet her, men i min verden er det slik. Og din mann høres mer ut som han er lei seg for ham ble avslørt i sin løgn/ unnlatelse til å si ifra om dette, enn han er for selve møtet! 

I min verden er alt man må skjule for partneren (bortsett fra hyggelige overraskelser ala gaver o.l), et svik mot partneren og forholdet! Og spesielt om man har kontakt med en annen av motsatt kjønn- som man føler man må skjule!! 

Anonymkode: fee4a...d3f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS her..

Å det er det jeg egentlig tenker, at han har skjult noe for meg, unnlatt å fortelle noe. Å ergo, tillitsbrudd. Å dermed er det vel ikke rart jeg blir sjalu og mistenksom?! Han sier jeg ikke har noen grunn, han elsker meg og vil ikke ha noen andre...

Men så ser jeg jo samtidig at å ta en kaffekopp med en kollega er ganske uskyldig.... 

 

 

 

Anonymkode: a7b04...9e0

Opplever du deg selv som sjalu generelt, eller er følelsen av mistillit knyttet til at han valgte å skjule akkurat dette ene spesielle møtet for deg? Hva med disse Messenger meldingene hva tenker du om de nå? Hva betyr de for deg og for han?  En kaffe med en kollega kan være helt ok det, men er dette vanlig oppførsel fra din mann sin side? Drikker han ofte kaffe ute eller spiser middag med kollegaer som han forteller om?Eller er dette noe nytt og er noe annerledes nå? Hvis han virkelig helt bevisst og med viten og vilje hadde et ønske om å skjule dette ene møte for deg, at noe er annerledes en det pleier å være, kan det virke som han forsøker å projisere sin egen dårlige samvittighet over på deg ved å kalle deg sjalu. Det er menneskelig og helt naturlig å reagere hvis partneren din bevisst forsøker å skjule noe. 

Endret av Trulteline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Holder ham det også hemmelig for deg om han drikker kaffe med sine mannlige kollegaer? 

Og om han ikke gjør det, så hvorfor holdt han det hemmelig med henne da? 

Utroskap starter som regel ikke med full sex og som en affere bak partnerens rygg. Det starter i det små. Hverdagslig kontakt. Som utvikler seg til små flørtende kommentarer. Et lite møte her og der. En KAFFEKOPP som man skjuler for partneren sin... Osv osv... 

Er virkelig ikke meningen å kaste bensin på bålet her, men i min verden er det slik. Og din mann høres mer ut som han er lei seg for ham ble avslørt i sin løgn/ unnlatelse til å si ifra om dette, enn han er for selve møtet! 

I min verden er alt man må skjule for partneren (bortsett fra hyggelige overraskelser ala gaver o.l), et svik mot partneren og forholdet! Og spesielt om man har kontakt med en annen av motsatt kjønn- som man føler man må skjule!! 

Anonymkode: fee4a...d3f

Må være slitsomt å være deg. En rask KAFFEKOPP, en gang, mellom kollegaer som snakker om jobbrelaterte ting betyr ikke begynnelsen på noe som helst. Det var jobbrelatert, men han var redd for at hun skulle vite fordi hun er usikker, slik som du tydeligvis er. Jeg tok en kopp med min kollega, som viser seg å ikke være TS sin mann. Det var kun jobbrelatert. Er ikke sikkert at jeg selv hadde husket å fortelle det hjemme heller, fordi det var nettopp jobbrelatert.

En kaffekopp i jobbsammenheng er for det meste helt uskyldig, selv om det sikkert finnes unntak. Man kan ikke la være å snakke med kollegaer fordi de er av motsatt kjønn. Min nåværende kjærlighet er omringet av vakre kvinner hver eneste dag på jobb, mange som vakrere enn meg, skulle hatt det svært vondt med din tankegang. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 1e9ce...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fikk du utropstegn på billigsalg? 

Anonymkode: 490ae...2ce

JA!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Må være slitsomt å være deg. En rask KAFFEKOPP, en gang, mellom kollegaer som snakker om jobbrelaterte ting betyr ikke begynnelsen på noe som helst. Det var jobbrelatert, men han var redd for at hun skulle vite fordi hun er usikker, slik som du tydeligvis er. Jeg tok en kopp med min kollega, som viser seg å ikke være TS sin mann. Det var kun jobbrelatert. Er ikke sikkert at jeg selv hadde husket å fortelle det hjemme heller, fordi det var nettopp jobbrelatert.

En kaffekopp i jobbsammenheng er for det meste helt uskyldig, selv om det sikkert finnes unntak. Man kan ikke la være å snakke med kollegaer fordi de er av motsatt kjønn. Min nåværende kjærlighet er omringet av vakre kvinner hver eneste dag på jobb, mange som vakrere enn meg, skulle hatt det svært vondt med din tankegang. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 1e9ce...b04

Enig i at det er greit å drikke kaffe med mannlige kollegaer. MEN - jeg tror vi trygt kan legge til grunn at mannen til TS og denne kollegaen kommuniserer «privat» og ikke bare jobbrelatert. Å ta en kaffe/øl etc etter noe jobbgreier, er ikke noe man gjør kun for å prate jobb.

Anonymkode: aa8e7...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krutegodt skrev (10 timer siden):

Du må ærlig talt ta dæ en bolle! TS Sier selv hun har gitt han rikelig med grunn til å lyve om det...! Ref at hun hadde ikke akseptert det og klikket i vinkel uansett! Da lyver man fordi det er TOTALT INNAFOR uansett fan hvem du tror du er, å ta en kaffe med en kollega.

 

Å lyve og skjule ting for partner skaper mer usikkerhet og er aldri innafor! Kan ikke se av det opprinnelige innlegget hennes  at hun har gitt han grunn til å hverken lyve eller skjule noe, kanskje hans løgn og trang til å holde ting skjult har kanskje gjort henne usikker? Det finnes aldri en god grunn til å lyve eller skjule ting fra partner. Det er sterkt ødeleggende for begge parter og en svært dårlig løsning i alle tilfeller å velge og skjule eller lyve om hvem en møter eller hvor en er. Å skjule og lyve for partner skaper, uavhengig av situasjonen, grunnlag for mistillit og er et tillitsbrudd uavhengig av hva den som lyver og skjuler ting måtte mene å ha som grunn. Det er et felles ansvar å bygge tillit i et forhold, det hjelper ikke med løgn og holde ting skjult det vil aldri komme noe godt ut av det! 

Endret av Trulteline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser du ikke at totale overreaksjoner og sykelig sjalusi etterhvert fører til hvite løgner og fortielser? 

Hvis du omtrent ble skjelt huden full eller fikk fysisk vold mot deg for noe som er helt uskyldig så hadde du vel holdt kjeft...,eller er du allerede så kontrollert av en annen at du ikke ser problemet?

 

Anonymkode: 6211b...e11

Det er ikke nevnt noe om å bli skjelt ut eller fysisk vold i det opprinnelig innlegget hennes. Det er vel ikke å drikke kaffe som er problemet. Å skjule og lyve eller fortie vil aldri være en god løsning. Hvis denne mannen har en trang til å skjule ting og lyve for partner er det ikke rart det kommer en reaksjon, noe annet er ikke å vente. Å kalle henne sykelig sjalu er rett og slett ikke ok! Uavhengig av hva noen måtte mene finnes det ikke en god grunn til å bevisst, med viten og vilje holde skjult eller lyve til den andre parten i et  forhold, det skaper bare mer usikkerheter og er et tillitsbrudd. Det er et felles ansvar å bygge tillit i et forhold, å skjule og lyve for partner vil aldri gi tillit, skaper bare mistro og usikkerhet .

Endret av Trulteline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her. 

Jeg tenker at hvis du må skjule noe for partneren din, så gjør du noe som ikke er ok. Men så er det igjen alvorlighetsgrad på hva man skjuler. 

Jeg  ble lei meg.. så prøver jeg igjen å forstå og skjønne at det er jo ikke "ulovlig" å ta en kopp kaffe med en kollega..

Anonymkode: a7b04...9e0

Med god grunn lot han være å fortelle deg, selv om han ikke gjorde noe galt med kollegaen. Han må skjule ting som egentlig er unødvendig fordi du er sykelig sjalu.

Sånt skaper en uholdbar situasjon og du risikerer at det går troll i ord.

Anonymkode: d9049...2ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med god grunn lot han være å fortelle deg, selv om han ikke gjorde noe galt med kollegaen. Han må skjule ting som egentlig er unødvendig fordi du er sykelig sjalu.

Sånt skaper en uholdbar situasjon og du risikerer at det går troll i ord.

Anonymkode: d9049...2ea

Dette. Man føler til slutt at man omtrent ikke får puste. 

Anonymkode: 490ae...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...