Gå til innhold

Sjalusi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette. Man føler til slutt at man omtrent ikke får puste. 

Anonymkode: 490ae...2ce

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette. Man føler til slutt at man omtrent ikke får puste. 

Anonymkode: 490ae...2ce

Å lyve og skjule ting for partner skaper mer usikkerhet og er aldri greit! Kan ikke se av det opprinnelige innlegget hennes  at hun har gitt han grunn til å hverken å lyve eller skjule noe, kanskje hans løgn og trang til å holde ting skjult har kanskje gjort henne usikker?  Det finnes aldri en god grunn til å lyve eller skjule ting fra partner. Å lage seg « gode unnskyldninger» for å skjule og lyve er ikke greit, da er du på ville veier! Da begår en jo et  tillitsbrudd. Det er sterkt ødeleggende for begge parter og en svært dårlig løsning i alle tilfeller å velge og skjule eller lyve om hvem en møter eller hvor en er. Å skjule og lyve for partner skaper, uavhengig av situasjonen, grunnlag for usikkerhet , mistillit og er et tillitsbrudd uavhengig av hva den som lyver og skjuler ting måtte mene å ha som grunn. Det er et felles ansvar å bygge et forhold med trygghet og tillit, gjennom handling og ord, det hjelper ikke med løgn og holde ting skjult, det kommer det aldri noe godt ut av for noen av partene..

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette. Man føler til slutt at man omtrent ikke får puste. 

Anonymkode: 490ae...2ce

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med god grunn lot han være å fortelle deg, selv om han ikke gjorde noe galt med kollegaen. Han må skjule ting som egentlig er unødvendig fordi du er sykelig sjalu.

Sånt skaper en uholdbar situasjon og du risikerer at det går troll i ord.

Anonymkode: d9049...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trulteline skrev (19 minutter siden):

 

Å lyve og skjule ting for partner skaper mer usikkerhet og er aldri greit! Kan ikke se av det opprinnelige innlegget hennes  at hun har gitt han grunn til å hverken å lyve eller skjule noe, kanskje hans løgn og trang til å holde ting skjult har kanskje gjort henne usikker?  Det finnes aldri en god grunn til å lyve eller skjule ting fra partner. Å lage seg « gode unnskyldninger» for å skjule og lyve er ikke greit, da er du på ville veier! Da begår en jo et  tillitsbrudd. Det er sterkt ødeleggende for begge parter og en svært dårlig løsning i alle tilfeller å velge og skjule eller lyve om hvem en møter eller hvor en er. Å skjule og lyve for partner skaper, uavhengig av situasjonen, grunnlag for usikkerhet , mistillit og er et tillitsbrudd uavhengig av hva den som lyver og skjuler ting måtte mene å ha som grunn. Det er et felles ansvar å bygge et forhold med trygghet og tillit, gjennom handling og ord, det hjelper ikke med løgn og holde ting skjult, det kommer det aldri noe godt ut av for noen av partene..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (11 timer siden):

Opplever du deg selv som sjalu generelt, eller er følelsen av mistillit knyttet til at han valgte å skjule akkurat dette ene spesielle møtet for deg? Hva med disse Messenger meldingene hva tenker du om de nå? Hva betyr de for deg og for han?  En kaffe med en kollega kan være helt ok det, men er dette vanlig oppførsel fra din mann sin side? Drikker han ofte kaffe ute eller spiser middag med kollegaer som han forteller om?Eller er dette noe nytt og er noe annerledes nå? Hvis han virkelig helt bevisst og med viten og vilje hadde et ønske om å skjule dette ene møte for deg, at noe er annerledes en det pleier å være, kan det virke som han forsøker å projisere sin egen dårlige samvittighet over på deg ved å kalle deg sjalu. Det er menneskelig og helt naturlig å reagere hvis partneren din bevisst forsøker å skjule noe. 

Jeg anså meg før ikke så sjalu... Alt med dette plager meg. Messengermeldingene, kaffekoppen... Det river i hjertet. Det gjør meg trist. Og det gjør vondt. For jeg er sikker på at min mann har /har hatt mer interesse av denne kollegaen enn andre kollegaer. Å jeg er drit lei av å gå å tenke på dette. Det har vært sånn i et halvt år. 

Terapeuten vi går til mener at hvis jeg er 100% sikker på at han ikke har vært utro, så må jeg legge dette fra meg og gå videre. Akseptere interessen min man har hatt. Å se at det er meg min mann vil ha, at det er meg han elsker... Men terapeuten har sagt til min mann at det er viktig at han trygger meg nå. Å det gjør min mann. Som min mann har sagt til meg, og til terapeuten , han gjør alt for meg. Han elsker meg. Sagt at vi skal være sammen, for vi elsker hverandre. Og at han aldri har tenkt tanken å gå i fra meg.

Vi har jo vært sammen i 20 år, skal jeg gå fra det etter en slik hendelse? Han har jo ikke gjort noe fysisk med denne kollegaen... Jeg kan jo ikke gå fra mann og barn pga en kaffekopp og noen meldinger?? 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på.. 

Dersom dere ikke har vært oppi denne situasjonen før.. altså det har ikke skjedd noe før. Hvordan visste han at du ville reagere slik om han fortalte om kaffekoppen og meldingene? Hvorfor sier han du er kontrollerende og sykelig sjalu? Her må det være mer til historien.. 

Hvis du har lest alt de har skrevet ( dersom ikke, be om å få lese alt) så kan du jo SE at det ikke er noe. Hva så om han TENKTE at hun var interessant? Alle har lov å tenke hva de vil og det må du bare akseptere, eller la han gå. 

Dersom han opplever deg som kontrollerende og sykelig sjalu og du faktisk er det... Så kan du drive han rett i armene til en annen om du ikke gir deg. Slikt er psykisk mishandling om det fortsetter over tid der det ikke er grunn.  Ta et valg og stå for det. Enten akseptere og gå videre, eller la være og gå fra.  Jeg forstår du ble såret, men det må faktisk være noe som ligger bak der. Altså at han vet hvordan du reagerer. Ergo er du kanskje FOR sjalu? Terapi alene er tingen. 

 

Anonymkode: 2ca29...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på.. 

Dersom dere ikke har vært oppi denne situasjonen før.. altså det har ikke skjedd noe før. Hvordan visste han at du ville reagere slik om han fortalte om kaffekoppen og meldingene? Hvorfor sier han du er kontrollerende og sykelig sjalu? Her må det være mer til historien.. 

Hvis du har lest alt de har skrevet ( dersom ikke, be om å få lese alt) så kan du jo SE at det ikke er noe. Hva så om han TENKTE at hun var interessant? Alle har lov å tenke hva de vil og det må du bare akseptere, eller la han gå. 

Dersom han opplever deg som kontrollerende og sykelig sjalu og du faktisk er det... Så kan du drive han rett i armene til en annen om du ikke gir deg. Slikt er psykisk mishandling om det fortsetter over tid der det ikke er grunn.  Ta et valg og stå for det. Enten akseptere og gå videre, eller la være og gå fra.  Jeg forstår du ble såret, men det må faktisk være noe som ligger bak der. Altså at han vet hvordan du reagerer. Ergo er du kanskje FOR sjalu? Terapi alene er tingen. 

 

Anonymkode: 2ca29...fc2

Jeg har på en måte lyst til å gå..men klarer ikke...

Vi har ikke vært i denne situasjonen før, men min mann kjenner meg nesten bedre ennjeg kjenner meg selv. Så han veit jeg ikke hadde likt det... 

Har vært hos terapeuten et par ganger alene. Blir nok flere turer alene. 

Leste ikke alle meldingene, bare noen. Da jeg konfonterte det med han slettet han henne fra chatten for å vise meg at hun ikke betydde noe for han... Har sagt til han at jeg vurderer å be henbe om å få lese alle meldingene, og det har han sagt jeg bare kan gjøre, for det er ikke noe der han redd for at jeg skal lese... 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange mener man skal fortelle alt til samboer/ektefelle. Spørsmålet er hvor man skal sette en grense. Skal man føre en logg på alt man har gjort i løpet av dagen blir dette veldig slitsomt.
Jeg jobber i en bedrift der vi er litt spredt lokalisert og trenger av og til besøke andre avdelinger og da tar vi alltid en kaffekopp sammen, kanskje til og med en lunsj på en nærliggende kafe om det passer slik. Skulle jeg fortelle dette til min kone gjennom 30 år hadde hun nok sett litt rart på meg.
Jeg er heldigvis ikke så veldig sjalu og sagt at hun får gjøre hva hun vil så lenge hun kan stå for dette. Dessuten ber jeg henne fortelle om det skjer noe som kan nærme seg utroskap. En klem og litt flørt går greit. Utover dette vil jeg vite.
Dagligdagse ting kan vi prate om over middagen bare for å fortelle hvordan arbeidsdagen har vært. Man må bare lære seg å stole på hverandre. Sjalusi kan ødelegge et ellers svært godt forhold.

Jeg skjønner egentlig mannen til TS litt dersom hun tidligere har blitt oppfarende og veldig sjalu bare han har snakket med eller danset med en annen dame. Da ville kanskje også jeg holdt en uskyldig kaffekopp skjult for ikke å lage unødvendig drama for en dagligdags greie. Sikkert slitsomt å være i et slikt forhold der man må veie sine ord og nøye vurdere hva man gjør for at samboer ikke skal bli sjalu. Hos oss kan den ene si at "i dag møtte jeg xxx og vi tok en kaffe etter jobb. Derfor ble jeg litt sen. Hyggelig å treffe på h*n igjen". Ingen lager drama av dette (om man ringer og sier man blir litt sen), men vi er alle ulike og reagerer ulikt.

Kanskje TS burde ta en prat med sin samboer og si at det er greit alt du gjør, men fortell/vis meg. Det vil gjøre alle trygge. Helt enig at løgn ikke er akseptabelt i noen sammenhenger, men vil ikke kalle det hemmeligholdelse å la være og si at i dag tok jeg en kaffe med den eller den.

Huff, beklager. Dette ble lengre enn jeg tenkte 😉 

Anonymkode: 451b1...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har på en måte lyst til å gå..men klarer ikke...

Vi har ikke vært i denne situasjonen før, men min mann kjenner meg nesten bedre ennjeg kjenner meg selv. Så han veit jeg ikke hadde likt det... 

Har vært hos terapeuten et par ganger alene. Blir nok flere turer alene. 

Leste ikke alle meldingene, bare noen. Da jeg konfonterte det med han slettet han henne fra chatten for å vise meg at hun ikke betydde noe for han... Har sagt til han at jeg vurderer å be henbe om å få lese alle meldingene, og det har han sagt jeg bare kan gjøre, for det er ikke noe der han redd for at jeg skal lese... 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Synes oppriktig synd på deg TS. Du er syk og må få hjelp før dette går skikkelig galt. Vurdere å gå fra en mann som elsker deg bare for at han tok en uskyldig kopp kaffe med en kollega? Håper du får hjelp. ❤️ 
Litt annerledes blir det om mannen har løyet om hva han har gjort og hvem han har møtt. Det er aldri greit, men vær obs på at det er forskjell på å lyve og ikke fortelle hvis man mener dette er en bagatell og en hverdagslig greie som en kaffekopp er.

Endret av 911
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (23 timer siden):

Hvis en av partene i et forhold må lyve eller skjule hva de holder på med er det antakelig ikke ok eller greit det de driver med!!

Enkel leveregel i et parforhold:

« det jeg må lyve om eller skjule for partneren min det skal jeg rett og slett ikke gjøre!!»

Hørtes ut som han manipulerer deg til å føle skyld, enda det er han som lyver og  skjuler ting og sårer deg med løgn og bedrag ..å møte kollegaer privat er nå en ting, men å lyve om det og skjule disse møtene det er faktisk ikke greit, det er det som er problemet. Det finnes ingen unnskyldning for det, sviket ligger i løgnen og at partneren din skjuler ting for deg, i tillegg gir deg skyld og skamfølelse, blir helt målløs, du tar din partner i løgn og så manipulerer han deg til å få dårlig samvittighet det er rett og slett råttent gjort. Hvorfor krangler dere? Å manipulere deg til å føle deg dårlig når han lyver og skjuler ting for deg, får meg til å lure på om han skjuler noe mer en en kaffekopp...

Jeg er også sykelig sjalu, og min erfaring er at noen lyver nettopp for å unngå den reaksjonen når de vet at samboeren reagerer så sterkt. Men selvfølgelig, verre å finne ut at man blir løyet til. Men litt forståelse for det allikevel. 

Anonymkode: c475e...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (På 18.2.2021 den 11.36):

Hvis en av partene i et forhold må lyve eller skjule hva de holder på med er det antakelig ikke ok eller greit det de driver med!!

Enkel leveregel i et parforhold:

« det jeg må lyve om eller skjule for partneren min det skal jeg rett og slett ikke gjøre!!»

Hørtes ut som han manipulerer deg til å føle skyld, enda det er han som lyver og  skjuler ting og sårer deg med løgn og bedrag ..å møte kollegaer privat er nå en ting, men å lyve om det og skjule disse møtene det er faktisk ikke greit, det er det som er problemet. Det finnes ingen unnskyldning for det, sviket ligger i løgnen og at partneren din skjuler ting for deg, i tillegg gir deg skyld og skamfølelse, blir helt målløs, du tar din partner i løgn og så manipulerer han deg til å få dårlig samvittighet det er rett og slett råttent gjort. Hvorfor krangler dere? Å manipulere deg til å føle deg dårlig når han lyver og skjuler ting for deg, får meg til å lure på om han skjuler noe mer en en kaffekopp...

Dette! Være åpen på det, og fortelle kona om hva som skjer? Det løser det aller meste. Når det ikke skjer? Da kommer slike reaksjoner ofte fra partner, så og si til TS at hun skal søke hjelp? Mannen har må også ta sitt ansvar og være ærlig, det løser det aller meste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er også sykelig sjalu, og min erfaring er at noen lyver nettopp for å unngå den reaksjonen når de vet at samboeren reagerer så sterkt. Men selvfølgelig, verre å finne ut at man blir løyet til. Men litt forståelse for det allikevel. 

Anonymkode: c475e...2b0

Helt enig. Løgn er aldri greit. Det gir bare grobunn for tvil og mistanke. Da er det bedre å fortelle hva man har gjort så får motparten bare lære seg å takle at man prater med andre, eller tar en kopp kaffe som i dette tilfellet. Så lenge man er åpen og ærlig vil forhåpentligvis den sjalu parten etter hvert se at det ikke er noen ting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (4 timer siden):

Helt enig. Løgn er aldri greit. Det gir bare grobunn for tvil og mistanke. Da er det bedre å fortelle hva man har gjort så får motparten bare lære seg å takle at man prater med andre, eller tar en kopp kaffe som i dette tilfellet. Så lenge man er åpen og ærlig vil forhåpentligvis den sjalu parten etter hvert se at det ikke er noen ting å bekymre seg for.

Ja, vi har en avtale nå, at hvis hun tar kontakt igjen skal jeg få vite. Ikke bare lagre det, og vise meg når vi har kommet oss over kneika.. Bare for å trygge meg og vise meg at jeg kan stole på han... 

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, vi har en avtale nå, at hvis hun tar kontakt igjen skal jeg få vite. Ikke bare lagre det, og vise meg når vi har kommet oss over kneika.. Bare for å trygge meg og vise meg at jeg kan stole på han... 

Anonymkode: a7b04...9e0

Skal jeg være ærlig så høres det helt sprøtt ut, spinnvilt, at dere går i terapi fordi mannen din kommer godt overens med en kvinnelig kollega.       Hva sier mannen din om dette? 

Anonymkode: aa8e7...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulteline skrev (8 timer siden):

Å lyve og skjule ting for partner skaper mer usikkerhet og er aldri greit! 

Man er alltid to om å skape et sunt forhold med god kommunikasjon. 

Men det ville jo vært mye bedre å forlate forholdet om den sjalu personen ikke er villig til å oppsøke hjelp. 

Anonymkode: 490ae...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

911 skrev (6 timer siden):

.. Så lenge man er åpen og ærlig vil forhåpentligvis den sjalu parten etter hvert se at det ikke er noen ting å bekymre seg for.

Bare å være ærlig og så løser alt seg? Dette paret har vært sammen i 20 ÅR...Er vel ikke en skit som løser seg her uten heftig terapi. 

Anonymkode: 490ae...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal jeg være ærlig så høres det helt sprøtt ut, spinnvilt, at dere går i terapi fordi mannen din kommer godt overens med en kvinnelig kollega.       Hva sier mannen din om dette? 

Anonymkode: aa8e7...7de

Mannen min hadde aldri innbilt seg at vi skulle havne her for en kaffekopp og messengermeldinger... Men han sier, han blir med meg og gjør det jeg ønsker og trenger... Samtidig som han ønsker å få hjelp til å bedre ting slik at vi ikke krangler så mye om dette.. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mannen min hadde aldri innbilt seg at vi skulle havne her for en kaffekopp og messengermeldinger... Men han sier, han blir med meg og gjør det jeg ønsker og trenger... Samtidig som han ønsker å få hjelp til å bedre ting slik at vi ikke krangler så mye om dette.. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

Har han fremdeles messenger kontakt med denne kollegaen? 

Jeg forstår at det kan virke litt vondt og sårt. Men han har jo ikke vært utro som du sier. 

Anonymkode: a7b04...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er bekymringsfullt altfor mange her inne som mener at mannen har gjort noe galt. 

Det handler ikke om at en har brytt ei grense når han ikke sier noe, eller at han garantert skjuler noe siden han ikke sa noe om den kaffen. Det handler nettopp om hva mannen sier: han gadd ikke si noe fordi han visste det kom til å bli rabalder.

Sjalu partnere framtvinger partnere som må lyve om småting. Istedet for å gå etter partneren så må en gå inn i seg selv, for det er der problemet ligger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker sjalusien min henger mye sammen med selvtilitten min. Når jeg begynte å jobbe med den, merket jeg den ble bedre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han fremdeles messenger kontakt med denne kollegaen? 

Jeg forstår at det kan virke litt vondt og sårt. Men han har jo ikke vært utro som du sier. 

Anonymkode: a7b04...9e0

Vel, jeg nektet han egentlig å ha kontakt. Men hun sendte han en morsom video, og han sendte et par kommentarer på det. Å jeg eksploderte når jeg fant det ut, fordi han ikke hadde sagt noe om det. Han hadde lagret chaten for å vise meg det når ting var blitt bedre mellom oss... 

Nå er vel kanskje avtalen at han skal si i fra med en gang hvis hun tar kontakt, og jeg har da lovet at jeg skal tenke at det er bra han sier fra og ikke reagere no mer enn det.. Forslag fra terapeuten vår.

Han får ikke lov å kontakte henne. 

Ja, kall meg kontrollerende, det syns mannen min at jeg er også. Men... han får velge, kontakt med henne eller fortsette å være gift med meg. Så langt har han valgt meg. 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er bekymringsfullt altfor mange her inne som mener at mannen har gjort noe galt. 

Det handler ikke om at en har brytt ei grense når han ikke sier noe, eller at han garantert skjuler noe siden han ikke sa noe om den kaffen. Det handler nettopp om hva mannen sier: han gadd ikke si noe fordi han visste det kom til å bli rabalder.

Sjalu partnere framtvinger partnere som må lyve om småting. Istedet for å gå etter partneren så må en gå inn i seg selv, for det er der problemet ligger. 

Men mitt spørsmål er jo, hvorfor han velger å ta en kaffekopp og ha messengermeldinger med henne, når han vet at kona hans ikke ville likt det, og blitt lei seg?! 

TS

Anonymkode: a7b04...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...