Gå til innhold

Er det bare jeg som er lei av politiske korrekte serier, filmer og standup på Netflix?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er ikke krenket. Synes bare det gjør innholdet dårligere.

Anonymkode: 51ab0...cbb

Da er du jo rasist, om du synes innholdet blir dårlige fordi det er med personer som ikke er hvit. Så enkelt er det faktisk. Og da er det jo du som er problemet.

Anonymkode: 3c549...bbf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så på haugevis av boyband videoer fra 90-tallet på YouTube en kveld. Det var kvotert inn en av en annen farge i hver eneste video. Men det var ingen som klikka i vinkel for det den gangen. 

Anonymkode: 78090...b22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere sånn egentlig? At det ikke skal være mangfold, med svarte, homofile og andre med i rollene? Hva er problemet? 

Anonymkode: a7d89...7c7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt irriterende. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Bridgerton. Det var ikke svart adel på 1800-tallet. Lag heller bra serier fra nåtid med rollefigurer fra flere etnisiteter. 

Anonymkode: 55fbe...245

Ikke helt riktig, det eksisterte svart adel på 1800 tallet men det var en ekstremt liten del av adelen.

Anonymkode: 9d7f8...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vil dere sånn egentlig? At det ikke skal være mangfold, med svarte, homofile og andre med i rollene? Hva er problemet? 

Anonymkode: a7d89...7c7

Problemet er at de bare gjør svarte og homofile til kopier av hvite heterofile menn.

De lager ikke originale karakterer som er svarte eller homofile de bare forandrer hvite heterofile mannlige karakterer til svarte og homofile karakterer.

 

Anonymkode: 9d7f8...8ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Bridgerton: hele greien er jo urealistisk både når det gjelder handling, bekledning, historie... I likhet med flere andre kostymedrama. Men at det er mørkhudete karakterer - det er plutselig et stort problem. Forstå det den som kan. Jeg mener det er rasistiske og forhistoriske holdninger.

 

Serier som er basert på bestemte historiske hendelser i en hvit tid/sted som for eksempel Chernobyl på HBO bør ha en historisk korrekt cast. Men dette gjelder altså helt andre typer serier enn Bridgerton.

Anonymkode: f61d3...915

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg så på haugevis av boyband videoer fra 90-tallet på YouTube en kveld. Det var kvotert inn en av en annen farge i hver eneste video. Men det var ingen som klikka i vinkel for det den gangen. 

Anonymkode: 78090...b22

Ja dette med kvotering har holdt på lenge.  Charles Heston fikk ikke lov av skuespillernes fagforening å spille i Miss Saigon siden han er hvit. Det var over 30 år siden. 

Mulig kvoteringen er mer ekstrem nå, men det har alltid vært viktig å være politisk korrekt i filmer. Standupen som ble vist på TV var heller aldri spesielt kontroversiell. 

NRK hadde kringastingsmonopol i Norge frem til 80-tallet. Det var jo nettopp for at nordmenn ikke skulle se noe myndighetene mente var kontroversielt. 

Anonymkode: 35892...cae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vil dere sånn egentlig? At det ikke skal være mangfold, med svarte, homofile og andre med i rollene? Hva er problemet? 

Anonymkode: a7d89...7c7

Har ikke noe i mot mangfold men tingenes herre hadde blitt litt ødelagt om alle hobbitene var forskjellige et etnisiteter og Gimli kom ut av skapet på et random sted i filmen og dom ikke hadde noe med handlingen å gjøre. Skjønner du hva jeg mener? 

Anonymkode: 51ab0...cbb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke noe i mot mangfold men tingenes herre hadde blitt litt ødelagt om alle hobbitene var forskjellige et etnisiteter og Gimli kom ut av skapet på et random sted i filmen og dom ikke hadde noe med handlingen å gjøre. Skjønner du hva jeg mener? 

Ok.
Men skjedde det ikke i Ringenes Herre.

Kan du ikke heller peke på et ekte eksempel, istedenfor å finne opp noe som ikke skjedde? Det bør jo være en smal sak, siden dette tydeligvis er et så stort problem. 

Anonymkode: 1b63e...b8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok.
Men skjedde det ikke i Ringenes Herre.

Kan du ikke heller peke på et ekte eksempel, istedenfor å finne opp noe som ikke skjedde? Det bør jo være en smal sak, siden dette tydeligvis er et så stort problem. 

Anonymkode: 1b63e...b8b

Skjedde ikke det i Ringenes herre? Er du sikker? Du skjønte poenget mitt så ikke lek dum. Star Wars, der har du eksemplet ditt. 

Anonymkode: 51ab0...cbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus har vel stort sett blitt spilt av en hvit mann, uten at noen klikket i vinkel av den grunn. 

Anonymkode: 78090...b22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skjønte poenget mitt så ikke lek dum. Star Wars, der har du eksemplet ditt. 

Hva er problemet med Star Wars? Begrunn gjerne hvorfor de filmene er dårlige pga. identitetspolitikk.

Anonymkode: 1b63e...b8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis jeg forstår deg riktig så mener du at det er irriterende med identitetspolitikk i serier/filmer på Netflix. Så problemet er altså at det er plagsomt å se svarte i vanlige roller som hvite pleide å ha, homofile i rollene hvor deres legning blir normalisert og kanskje muslimer i rollene som vanlige folk? Jeg skjønner ikke at det skal gjøre vondt. Det representerer bare realiteten og den er ikke hvit lenger. Det er jo bare flott at verden går videre. Den stopper ikke å utvikle seg bare fordi noen ikke liker det. 

Anonymkode: a7d89...7c7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS, hvis jeg forstår deg riktig så mener du at det er irriterende med identitetspolitikk i serier/filmer på Netflix. Så problemet er altså at det er plagsomt å se svarte i vanlige roller som hvite pleide å ha, homofile i rollene hvor deres legning blir normalisert og kanskje muslimer i rollene som vanlige folk? Jeg skjønner ikke at det skal gjøre vondt. Det representerer bare realiteten og den er ikke hvit lenger. Det er jo bare flott at verden går videre. Den stopper ikke å utvikle seg bare fordi noen ikke liker det. 

Anonymkode: a7d89...7c7

Du er på bærtur. Har ikke noe problem med å se svarte, homofile eller andre marginaliserte grupper på skjermen. 

Anonymkode: 51ab0...cbb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Star Wars, James Bond, Harry Potter, Ringenes Herre, Marvel-universet, osv. Alle de største  franchisene har hele  tiden fokusert på realisme, på det politisk ukorrekte og å få deg til å reflektere over de type spørsmålene. Skjønner godt at folk blir skuffa når kvinner og minoriteter får roller i disse filmene. Da forsvinner all realismen. 

Anonymkode: 35892...cae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Problemet er at de bare gjør svarte og homofile til kopier av hvite heterofile menn.

De lager ikke originale karakterer som er svarte eller homofile de bare forandrer hvite heterofile mannlige karakterer til svarte og homofile karakterer.

 

Anonymkode: 9d7f8...8ff

Skjønner du egentlig hva du sier nå? Homofile og svarte menn er like forskjellige som hvite menn samtidig som de kan være helt like som hvite, heterofile menn. Problemet har heller vært motsatt: rollene svarte og homofile har fått har vært og er fortsatt basert på steriotyper og fordommer. Nesten aldri er det en film om en mann som "tilfeldigvis" er farget eller homofil, nei, disse menneskene kan kun spille en viss type karakter, resten av de "vanlige" menneskene er spilt av hvite menn. 

Anonymkode: 7691d...cc6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forenklet rasistisk bullshit. "Det er ikke lov å ha med hvite lenger"? Hvilken stein lever du under?

Anonymkode: 25403...3af

Hun skrev "det ikke lov å ha med BARE hvite lenger". Det er noe annet enn det du siterer.

Anonymkode: 2bcae...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har fortsatt Curb your Enthusiasm på HBO!

Anonymkode: f61d3...915

Da ser jeg heller på Eastenders og Hollyoaks ass.. 

Anonymkode: 7260c...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og alle som er enige: Skjønner dere ikke at den representasjonen vi ser mer av i dag ikke føles som om noe som blir påtvunget oss av noe PK greier, det føles for de fleste av oss som "Endelig!" Det viser jo bare kommentarene her inne.

Endelig kan jeg selv, eller broren min eller vennen min eller kollegaen min se en karakter på en main stream kanal som har samme hudfarge eller legning som meg, til og med som en hovedkarakter ikke bare en "black sidekick" eller en festlig homofil venn. 

Kan anbefale "It's a Sin forresten" på HBO forresten. Ingen påtvunget kvotering, bare en sann representasjon av de menneskene som faktisk levde på 1980-tallet under AIDS epidemien. Nå har vi et mulighetsrom for at historien deres blir fortalt, og det er bare fint.

Anonymkode: 23640...a72

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: samma her. Ser akkurat en serie hvor veldig mye handler om å vise afrikanske integrerte personer i malplasserte roller hvor de høres ut som typiske klassiske 5. generasjons engelske godseiere. Tydeligvis viktig budskap i serien. Hva blir det neste. Gjenger med sjuskete hvite ungdommer som drømmer om å bli rappere med store gullkjeder, som trakasserer rike afrikanere i BMW? Hvorfor ikke? 

Anonymkode: ddd03...d17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...