Gå til innhold

Er det bare jeg som er lei av politiske korrekte serier, filmer og standup på Netflix?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok.
Og hvor ofte, i serier og filmer, finner du hvite karakterer som "ikke passer inn" eller "har noe med handlingen å gjøre?"
Merker du at det skjer like ofte? Er det like problematisk? Eller er det kun dårlig fordi de er mørkhudede?

Anonymkode: 1b63e...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, kanskje du vil like "North and South" fra midten av 80-tallet? Den er historisk korrekt med hvite i alle "helterollene" og svarte i alle rollene som slaver eller frigitte/rømte slaver.

Anonymkode: 83b42...9df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Netflix har et mangfold av serier, men ja, mange av de nye seriene er opptatt av mangfold. Det ser jeg ikke helt problemet med siden samfunnet består av ulike etnisiteter og hvorfor skulle det ikke være serier der de fokuserer på en spesiell etnisitet?  At man inkluderer andre grupper enn hvite heterofile mennesker er også bra siden samfunnet består av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bridgerton. Det var ikke svart adel på 1800-tallet. Lag heller bra serier fra nåtid med rollefigurer fra flere etnisiteter. 

Anonymkode: 55fbe...245

Bridgerton er da ikke historisk heller. Mer en alternativ tidslinje. Det ser du bare på kostymene og hvordan folk oppfører seg i serien. Så dette er ett dårlig eksempel.

Anonymkode: 4a0dc...026

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har ikke noe i mot mangfold men tingenes herre hadde blitt litt ødelagt om alle hobbitene var forskjellige et etnisiteter og Gimli kom ut av skapet på et random sted i filmen og dom ikke hadde noe med handlingen å gjøre. Skjønner du hva jeg mener? 

Anonymkode: 51ab0...cbb

Ringenes herre er basert på en bok og er relativt tro mot boken så det du skisserer her er urealistisk. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Star Wars, James Bond, Harry Potter, Ringenes Herre, Marvel-universet, osv. Alle de største  franchisene har hele  tiden fokusert på realisme, på det politisk ukorrekte og å få deg til å reflektere over de type spørsmålene. Skjønner godt at folk blir skuffa når kvinner og minoriteter får roller i disse filmene. Da forsvinner all realismen. 

Anonymkode: 35892...cae

Hvorfor forsvinner realismen når det er kvinner og andre minoriteter med? 

Det er såvidt meg bekjent flere kvinnelige karakterer i for eksempel både Ringenes herre og Harry Potter. Skulle disse ikke vært med da? 

Dessuten, fokusert på realisme? Eh, nei, dette er fantasy filmer, sci-fi og superhelter. Noe som er så langt unna realisme som man kan komme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i filmer i fra i dag som handler om en gruppe venner som drar på tur som må alle personene i gruppen ha forskjellig hudfarge, en må være transe, en dverg, og en handikap . Hvis ikke er filmen rasistisk og diskriminerende.

Anonymkode: 51ab0...cbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det morsomme her er jo at nå har det blitt sånn at mange blir krenket FORDI en mørkhudet person er med.

Anonymkode: 1b63e...b8b

Skulle akkurat til å skrive det samme, det er så komisk med folk som snakker om krenking, når det faktisk er de som er mest krenket.

Som vedkommende over her et sted, som skriver at hn "er dritlei av HBO, hvor alt mulig skal være med" 

Anonymkode: 6d3f6...b9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle i filmer i fra i dag som handler om en gruppe venner som drar på tur som må alle personene i gruppen ha forskjellig hudfarge, en må være transe, en dverg, og en handikap . Hvis ikke er filmen rasistisk og diskriminerende.

Anonymkode: 51ab0...cbb

Det har jeg aldri sett. Har du eksempel? 

Men om serien er amerikansk for eksempel, hvorfor er det da rart at karakterene har ulike etnisiteter? Det er et land som er bygget opp av ulike etnisiteter så det er egentlig rart om det bare var hvite der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle i filmer i fra i dag som handler om en gruppe venner som drar på tur som må alle personene i gruppen ha forskjellig hudfarge, en må være transe, en dverg, og en handikap . Hvis ikke er filmen rasistisk og diskriminerende.


Det skjer heller aldri.

Du gadd ikke å bruke tid på begrunne det "ordentlige" valget ditt, men du er komfortabel med å fortsette å bruke tid på finne opp ting i stedet?

Anonymkode: 1b63e...b8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Skjønner du egentlig hva du sier nå? Homofile og svarte menn er like forskjellige som hvite menn samtidig som de kan være helt like som hvite, heterofile menn. Problemet har heller vært motsatt: rollene svarte og homofile har fått har vært og er fortsatt basert på steriotyper og fordommer. Nesten aldri er det en film om en mann som "tilfeldigvis" er farget eller homofil, nei, disse menneskene kan kun spille en viss type karakter, resten av de "vanlige" menneskene er spilt av hvite menn. 

Anonymkode: 7691d...cc6

Akkurat som øst-europeere i filmer er enten alkiser eller horer. Meget fordomsfullt. Hvorfor skal det være sånn? 

Anonymkode: 6d53c...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - jeg skjønner hva du ville med posten, du trodde at holdningene dine skulle få mer medhold, og er skuffet fordi folk ikke er enige med deg. Men i stedet for å føle deg angrepet så kan du velge å tenke litt over hvorfor du føler at å se karakterer som ikke ser ut som deg skal ha noe å si på kvaliteten av en film eller serie. 

Anonymkode: 25403...3af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at en film er dårlig fordi det er folk som har annen hudfarge enn meg i filmen og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig og tolke meg slik. 

Anonymkode: 51ab0...cbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som klager over mangel på mangfold i kinesiske filmer ?

Anonymkode: 9d7f8...8ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det krenka.no hvis det ikke er med

1 x asiatisk utseende

1 x mørk/svart

1 x lesbisk/homo

1 x transe

1 x overvektig

1 x jente/dame med hijab

og gjerne noen «visdomsord» som i kristenserien 7th heaven 😂😂

Anonymkode: 5ba22...c00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Politisk korrekthet eller filmer/tv-serier som faktisk speiler vårt heterogene samfunn?

Tidligere samfunnet mindre multikulturelt, og de homofili var fortsatt tabu så de homofile var i skapet. 

I stort sett alle norske skoleklasser finner vi flere med andre hudfarger enn hvit. Sånn er vårt samfunn.

Og så klager man på at dette også representeres i moderne film/tv? Å klage på dette er simpelthen rasisme.
 

 

Anonymkode: f61d3...915

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er det krenka.no hvis det ikke er med

1 x asiatisk utseende

1 x mørk/svart

1 x lesbisk/homo

1 x transe

1 x overvektig

1 x jente/dame med hijab

og gjerne noen «visdomsord» som i kristenserien 7th heaven 😂😂

Ofte er disse også fremhevet som "enere" eller mer talentfulle og smartere enn folk som ikke er forskjellige på den måten. Tåpelig og irriterende.

Anonymkode: 83aa6...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå er det krenka.no hvis det ikke er med

1 x asiatisk utseende

1 x mørk/svart

1 x lesbisk/homo

1 x transe

1 x overvektig

1 x jente/dame med hijab

og gjerne noen «visdomsord» som i kristenserien 7th heaven 😂😂

Anonymkode: 5ba22...c00

Dette er jo teit hvis det skal forekomme i hver serie. Men så langt har jeg bare sett noe lignende bare én gang, og det var i den norske «humor»serien Familien Lykke. Hvor er alle de andre seriene?

Anonymkode: 78090...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Bridgerton. Det var ikke svart adel på 1800-tallet. Lag heller bra serier fra nåtid med rollefigurer fra flere etnisiteter. 

Anonymkode: 55fbe...245

Jeg elsket den serien! 😍 Og hva så om det ikke var svart adel korrekt etter historien? Blir da lagd masse fiksjon som ikke stemmer med virkeligheten hele tiden, tenk på alle action-filmene, bare det liksom. Om vi skulle droppet alt som ikke stemmer måtte vi latt vær å se 80% av alle filmer lagd noen gang!

Anonymkode: a5e4d...b08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Samfunnet framstilles langt mer multikulturelt på film enn hva det er i virkeligheten.

Anonymkode: 9d7f8...8ff

Jaha? Så "samfunnet" består av bare hvite amerikanere eller europeere mener du? Resten eksisterer ikke? 

Anonymkode: a5e4d...b08

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...