Gå til innhold

Mistet kontrollen på bilen og frontkolliderte med en politibil


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

Sommarfuggel skrev (4 minutter siden):

Det er helt irrelevant å lese artikkelen, fordi uhell skjer ikke på veien. Det er alltid fører av minst ett kjøretøy sin skyld.

Det kan jeg absolutt være enig i, men samtidig forstår jeg prinsippet. Det føles nok veldig urettferdig å miste førerkortet for å ha gjort noe som for ham var kontrollert, mens noen andre som har mistet kontrollen får beholde førerkortet. Spesielt når man ser utfallet av hendelsene, altså ingenting kontra frontkollisjon.

Rettferdighetsprinsippet får seg en ripe i lakken av slike motsetninger. Når man i tillegg vet at kvinner generelt sett straffes mildere enn menn så blir det ytterligere skade.

At en mister lappen i en hendelse et sted og at en annen ikke mister den i en annen hendelse et annet sted bryter ikke med rettferdighetsprinsippet. Man kan tenke det i noen sekunder, men om man tenker seg godt om er det ingen motsetning i det. 

Det er to ulike hendelser. 

Anonymkode: b3726...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommarfuggel skrev (5 minutter siden):

Jo, de skal absolutt ta førerkortet ditt selv om du ikke samtykker.

De har ingen rett til å ta på det ved vanlige rutinekontroll osv, men de har rett til å se på det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (Akkurat nå):

Poliet trenger kun å ta et bittelite søk på sitt nett om personen har førerkort eller ikke. Politiet kontakter alltid snuter på stasjonen foran dataen om å søke på bil nummer og personen uansett

1. Politiet kan søke det på telefonen eller nettbrettet sitt, i tillegg til over samband.

2. De tar førerkortet fysisk fordi de dobbeltsjekker ikke alle førerkort - de melder ikke inn alle førerkort for å se om de er gyldige. Det er bare de som kjører uten - enten de har glemt eller blitt fratatt - som de sjekker opp. Det hadde skapt mye dobbeltarbeid og vært tidkrevende for bilistene om de skulle dobbeltsjekke alle fysiske førerkort.

Sett deg litt mer inn i hvordan politiet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At en mister lappen i en hendelse et sted og at en annen ikke mister den i en annen hendelse et annet sted bryter ikke med rettferdighetsprinsippet. Man kan tenke det i noen sekunder, men om man tenker seg godt om er det ingen motsetning i det. 

Det er to ulike hendelser. 

Anonymkode: b3726...87c

Jo, det gjør faktisk det, fordi uhell skjer ikke på veien. Har du forårsaket en frontkollisjon så skal du miste førerkortet for en periode. Det er særdeles urettferdig at man kan beholde førerkortet etter å ha forårsaket en frontkollisjon når folk mister det for å sladde på tomme parkeringsplasser. Og jeg vet at i TS sitt tilfelle var den ikke tom, men det er mange som har mistet førerkortet for sladding på tomme parkeringsplasser.

Galdhøpiggen skrev (Akkurat nå):

De har ingen rett til å ta på det ved vanlige rutinekontroll osv, men de har rett til å se på det

Problemstillingen var jo hvorvidt de hadde lov til å fysisk inndra det selv om du ikke samtykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommarfuggel skrev (5 minutter siden):

I en trafikkontroll er appen absolutt gyldig legitimasjon.

Den er vel ikke det? Står store oppslag om det på feks apoteket at appen i seg selv ikke er gyldig legitimasjon. Men er kanskje det i trafikken. 

Anonymkode: b3726...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommarfuggel skrev (2 minutter siden):

1. Politiet kan søke det på telefonen eller nettbrettet sitt, i tillegg til over samband.

2. De tar førerkortet fysisk fordi de dobbeltsjekker ikke alle førerkort - de melder ikke inn alle førerkort for å se om de er gyldige. Det er bare de som kjører uten - enten de har glemt eller blitt fratatt - som de sjekker opp. Det hadde skapt mye dobbeltarbeid og vært tidkrevende for bilistene om de skulle dobbeltsjekke alle fysiske førerkort.

Sett deg litt mer inn i hvordan politiet fungerer.

Mener bestemt at jeg har lest dette på aviser tidligere at de ikke har rett til å ta på det. Om systemet til snuten er så dårlig at det ikke kommer opp automatisk når de søker på bil og person så bør politiet oppdatere seg litt istedenfor å fly ute og ta sertifikater til uskyldige 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommarfuggel skrev (1 minutt siden):

Jo, det gjør faktisk det, fordi uhell skjer ikke på veien. Har du forårsaket en frontkollisjon så skal du miste førerkortet for en periode. Det er særdeles urettferdig at man kan beholde førerkortet etter å ha forårsaket en frontkollisjon når folk mister det for å sladde på tomme parkeringsplasser. Og jeg vet at i TS sitt tilfelle var den ikke tom, men det er mange som har mistet førerkortet for sladding på tomme parkeringsplasser.

Problemstillingen var jo hvorvidt de hadde lov til å fysisk inndra det selv om du ikke samtykket.

Vis meg gjerne hvor det står at førerkort skal tas ved slike ulykker. Da må du lete lenge. Jurister har et eget opplagsverk for beslag av førerkort og det er en vurdering fra gang til gang. 

Anonymkode: b3726...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommarfuggel skrev (1 minutt siden):

Jo, det gjør faktisk det, fordi uhell skjer ikke på veien. Har du forårsaket en frontkollisjon så skal du miste førerkortet for en periode. Det er særdeles urettferdig at man kan beholde førerkortet etter å ha forårsaket en frontkollisjon når folk mister det for å sladde på tomme parkeringsplasser. Og jeg vet at i TS sitt tilfelle var den ikke tom, men det er mange som har mistet førerkortet for sladding på tomme parkeringsplasser.

Problemstillingen var jo hvorvidt de hadde lov til å fysisk inndra det selv om du ikke samtykket.

Ja der er vi enige, om det blir besluttet førerkortbeslag har de rett til å ta det, men de har ikke rett til å ta på det ved en vanlig trafikkontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (1 minutt siden):

Mener bestemt at jeg har lest dette på aviser tidligere at de ikke har rett til å ta på det. Om systemet til snuten er så dårlig at det ikke kommer opp automatisk når de søker på bil og person så bør politiet oppdatere seg litt istedenfor å fly ute og ta sertifikater til uskyldige 

Som det ble nevnt over - de sjekker ikke alltid opp hver enkelt når de bare kan få frem ist førerkort. Systemet er bra nok, men det er ikke tilfeldig at enhver plikter å ha med førerkort når de kjører. 

Anonymkode: b3726...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den er vel ikke det? Står store oppslag om det på feks apoteket at appen i seg selv ikke er gyldig legitimasjon. Men er kanskje det i trafikken. 

Anonymkode: b3726...87c

Hva tror du appen er laget for om den ikke er å anse som gyldig legitimasjon i en trafikkontroll? 🙂 

Galdhøpiggen skrev (1 minutt siden):

Mener bestemt at jeg har lest dette på aviser tidligere at de ikke har rett til å ta på det. Om systemet til snuten er så dårlig at det ikke kommer opp automatisk når de søker på bil og person så bør politiet oppdatere seg litt istedenfor å fly ute og ta sertifikater til uskyldige 

Hvordan skal man fysisk inndra et førerkort uten å fysisk ta på det?

Systemet er ikke dårlig, men døgnet har bare 24 timer. I stedet for å se på førerkortet, som tar et par sekunder, må du da vente på at betjenten taster inn fødselsnummeret ditt for å sjekke at du fortsatt har førerrett.

Det er problemet de ville fått om de ikke inndro førerkort fysisk selv om du ikke samtykket. Du er forøvrig ikke uskyldig slik du har presentert fakta i din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommarfuggel skrev (1 minutt siden):

Hva tror du appen er laget for om den ikke er å anse som gyldig legitimasjon i en trafikkontroll? 🙂 

Hvordan skal man fysisk inndra et førerkort uten å fysisk ta på det?

Systemet er ikke dårlig, men døgnet har bare 24 timer. I stedet for å se på førerkortet, som tar et par sekunder, må du da vente på at betjenten taster inn fødselsnummeret ditt for å sjekke at du fortsatt har førerrett.

Det er problemet de ville fått om de ikke inndro førerkort fysisk selv om du ikke samtykket. Du er forøvrig ikke uskyldig slik du har presentert fakta i din sak.

Hvis det blir bestemt førerkortbeslag skal de kunne ta på det, men i en vanlig rutinekontroll uten mistanke om noe har de ikke rett til det men mange gir de lappen for det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vis meg gjerne hvor det står at førerkort skal tas ved slike ulykker. Da må du lete lenge. Jurister har et eget opplagsverk for beslag av førerkort og det er en vurdering fra gang til gang. 

Anonymkode: b3726...87c

Jeg ordla meg litt dårlig - det var mitt ønske at man skal miste førerkortet når man har forårsaket en frontkollisjon.

Likevel så bommer du på poenget - jeg snakker om rettferdighetsprinsippet. Det finnes ikke rettferdig på noen som helst måte at noen som har forårsaket en frontkollisjon ikke mister førerkortet, mens en som sladder på en tom parkeringsplass på vinterstid mister det. Da er det andre motiver enn rettferdighet og likhet for loven som ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (Akkurat nå):

Hvis det blir bestemt førerkortbeslag skal de kunne ta på det, men i en vanlig rutinekontroll uten mistanke om noe har de ikke rett til det men mange gir de lappen for det

Hva er hensikten med å ikke gi dem førerkortet fysisk under kontroll...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommarfuggel skrev (1 minutt siden):

Jeg ordla meg litt dårlig - det var mitt ønske at man skal miste førerkortet når man har forårsaket en frontkollisjon.

Likevel så bommer du på poenget - jeg snakker om rettferdighetsprinsippet. Det finnes ikke rettferdig på noen som helst måte at noen som har forårsaket en frontkollisjon ikke mister førerkortet, mens en som sladder på en tom parkeringsplass på vinterstid mister det. Da er det andre motiver enn rettferdighet og likhet for loven som ligger til grunn.

Dersom to helt identiske hendelser hadde hatt ulikt utfall er jeg enig. Men det er to ulike settinger hvor ikke engang forsettet er det samme - så jeg synes det blir feil å sammenligne direkte. 

Anonymkode: b3726...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommarfuggel skrev (Akkurat nå):

Hva er hensikten med å ikke gi dem førerkortet fysisk under kontroll...?

Jeg kommer hvertfall ikke til å gjøre dette lenger etter dette justismordet. 

Bla nesten alle tungtransport sjåfører gjør nettopp dette, pga de har null tillit til snuten spesielt i ulykker de er innblandet i som helt klart ikke er demmes skyld. Førerkortet til tungtransport sjåfører tas alltid uansett kollisjon 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom to helt identiske hendelser hadde hatt ulikt utfall er jeg enig. Men det er to ulike settinger hvor ikke engang forsettet er det samme - så jeg synes det blir feil å sammenligne direkte. 

Anonymkode: b3726...87c

OK, det er din mening. Jeg synes det ødelegger rettferdighetsprinsippet. Jeg synes det blir som sette noen i fengsel for å stjele en Snickers, mens man gir bot til en som har knust tennene til noen andre - for å eksemplifisere hvordan jeg mener politiet håndhever vegtrafikkloven.

Galdhøpiggen skrev (5 minutter siden):

Jeg kommer hvertfall ikke til å gjøre dette lenger etter dette justismordet. 

Bla nesten alle tungtransport sjåfører gjør nettopp dette, pga de har null tillit til snuten spesielt i ulykker de er innblandet i som helt klart ikke er demmes skyld. Førerkortet til tungtransport sjåfører tas alltid uansett kollisjon 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommarfuggel skrev (19 minutter siden):

Hva er hensikten med å ikke gi dem førerkortet fysisk under kontroll...?

Hensikten er jo at de ikke skal stikke av med lappen på urettferdig vis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (10 minutter siden):

Hensikten er jo at de ikke skal stikke av med lappen på urettferdig vis

OK. Hva tenker du få ut av dette? Om de inndrar førerretten din og du nekter å overgi førerkortet har du fortsatt ikke lov til å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske utroligt at man må sitte og forklare en voksen mann hvordan man skal oppføre seg i trafikk.

Jobben din kunne absolutt ikke ha vært viktig nok for deg om du risikerer å leke deg rundt når du er avhenging av jobben.

At du sammenligner å leke kjøre og uhell er helt idiotisk.

Du har bare deg selv å takke for at du mistet lappen, og lær deg å ta ansvar for dine handlinger.

Jeg er egentlig imponert over at du egentlig har lappen, for jeg begynner virkelig å lure på om du har jukset deg til den, eller bare lager historier for og provosere folk.

Men at noen kan være så dum som du, det viste jeg ikke.

Og at hun havnet på motsatt kjøreside kan være mange tilfeller:

1. Det kunne ha vært glatt, at hun mistet kontrollen over dekkene, det skal ikke mye til når det er glatt.
2. Det kunne ha kommet noe i veien sånn at hun MÅTTE sveve over

Igjen, jeg får ikke lest avis innlegget, men om hun fikk beholde lappen, så tyder det at noe som hun ikke kunne fortuse eller forandre på gjorde at hun fikk beholde den.

Det du derimot driver med, er idioti leking. Dette kan du så absolutt gjøre på isbanen der det faktisk er lov.

Det er ikke politiet sin feil, eller andre sin feil at du mistet lappen, det er DIN egen feil.

At du sitter der og prøver og finne unnsklydninger for noe du gjorde og ble tatt på fersken, er så kvalmt at det er ekkelt

Endret av Ryzorman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sladding og irriterende rånekjøring og herjing inne hadde vært ulovlig, hvordan tror dere, TS, og alle dere rånere at trafikkbildet hadde vært?

Fri flyt av grisekjøring, 25 stk som står og spøler og herjer, sladder osv på parkeringsplassen hver dag. Kø og kork overalt fordi alle skal tøffe seg  i trafikken og slenge med bilen overalt.

Men TS mener vel at det kan være lovlig for han og kompisene... og bare dem.

De som liker grisekjøring, det finnes baner å kjøre på. De er laget for dette formålet. Dra nå dit da ffs. 

Uhell kan skje de aller fleste, det er bare et spm om når. En oppegående sjåfør vet at de ikke er uovervinnelig. Noen ganger blir det for glatt eller hva enn som skjer. Det er menneskelig å feile. Å råkjøre med overlegg er ikke det samme som å miste kontrollen.

Anonymkode: 4e3f6...faa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...