AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #121 Skrevet 15. januar 2021 Ikke over streken, men litt for belærende kanskje. Som sagt tidligere her tenkte hun på det beste for barnet Anonymkode: 59940...aed
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #122 Skrevet 15. januar 2021 Manolo skrev (7 timer siden): Så det å trasse igjennom viljen sin, er det samme som å få være med å bestemme? Ikke i min bok. Hvorfor trasser de tenker du? Tror du unger er programert til å irritere foreldrene sine ved 2 års alder? Det er ting barn MÅ da de ikke forstår konsekvensene av utfallet som feks tannpuss. Så er det de tingene som ikke spiller noen rolle som feks hvilken strømpebukse de vil bruke i dag. Det å kjøre over et barn bare fordi det er du som bestemmer og uten grunn vil ikke føre til noe snillere unger. De er små, men de fortjener da respekt alikevel, og det er sunt for de å føle at de også kan få velge noe i hverdagen. Hvorfor skal du egentlig absolutt nekte en 3 åring å ha på en rosa strømpebukse i stedet for en blå? Det er jo ikke noen annen grunn enn for at du vil bestemme det. Anonymkode: fb8d9...30d 9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #123 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Selvfølgelig er det forskjell på å gå i tynn jakke og gå i trusa. Jeg satt det på kanten fordi det blir for dumt å si at barnet tar skade av at en voksne bestemmer hva barnet skal ha på seg. Jeg skjønner ikke hvordan Norge skal klare seg, for det virker som 99% oppdrar ungene sine til å bli snøflak. Tåler ingen motstand, bruker ikke hodet selv og knekker totalt sammen i en bitteliten oppoverbakke. Anonymkode: 4ae6f...3df At folk ikke takler motstand har lite å gjøre med at de fikk viljen sin noen ganger som 2 åring... Manolo skrev (8 timer siden): Jeg synes det var fint at hun sa noe, og ikke bare jattet med, som de fleste andre. Hvordan tror du det blir neste gang han ikke vil noe? Hvor går grensen? Han blir nok en drøm å få som elev i 1.klasse vil jeg tro. "Nei, du skjønner at han vil ikke bruke blyant, kun fargeblyant, så da må han nesten få lov til det." "Hvorfor han har pizza i matpakka? Jo, jeg brukte to timer på å få i han middag han ikke ville ha i går, så den kampen gidder jeg ikke å ta igjen." "Lille Brat ville ikke være med på tur i dag, så vi brukte en hel voksen på å underholde han alene her på skolen." Du sammenligner en 2 åring og en 6 åring. Du har ikke barn selv? Anonymkode: fb8d9...30d 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #124 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Trassalder er da for pokker ikke et «negativt ladet» ord🙄 Gi deg. Snart kan man ikke bruke ordet nei engang for det kan gi traumer🙄 Anonymkode: 1fbac...968 Vis meg den personen som synes ordet trassalder er et positivt ord 🙄 Anonymkode: fb8d9...30d
Maleficenta Skrevet 15. januar 2021 #125 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vis meg den personen som synes ordet trassalder er et positivt ord 🙄 Anonymkode: fb8d9...30d Må man alltid kun bruke positive ord? Trassalderen er ikke akkurat supergøy 2
bolla92 Skrevet 15. januar 2021 #126 Skrevet 15. januar 2021 Jeg skjønner deg godt! Man må velge sine kamper, og 100 m i en tynn jakke tenker jeg går helt fint, når alternativet kanskje hadde vært en veldig sint og lei toåring. Unødvendig av pedleder å kommentere dette. Håper du ikke bryr deg om de som sier du ikke er en god mor. Jeg syns du høres kjempe flink ut, og jeg er sikker på at du tok det rette valget for ingen din! 1
Gjest Albbas Skrevet 15. januar 2021 #127 Skrevet 15. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Mann 32 år, dømt for å ha drept en mann med kniv, mener årsaken ligger i en tynn jakke han fikk gå med da han var 2 år. 🤷♀️ Anonymkode: fb8d9...30d 🤭🤭🤭
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #128 Skrevet 15. januar 2021 Syns det var litt spesielt å si at hun ikke hadde latt deg ta med barnet. Når det er sagt... Det er enda mer spesielt å la barnet bestemme at det skal ha på seg klær som er altfor tynne når det er iskaldt. Det er foreldre som bestemmer slike ting, ikke en 2 åring. Hadde vært flau om det var meg som lot 2 åringen styre og bestemme på denne måten. Barnet kan få bestemme andre ting, ikke slike ting som altfor tynne ytterklær når det er iskaldt. Anonymkode: 1f812...b54 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #129 Skrevet 15. januar 2021 Jeg har kun opplevd motsatt i barnehagen mine barn går i. Har en svært viljesterk gutt. Dette har endt med at han har blitt sendt ut i ale for lite klær av barnehagen fordi de har latt han bestemme. De har forsøkt lenge og bytter gjerne personal på han også, men de har også gitt opp. Han er tre. Jeg har derimot aldri gitt opp på den måten, får ikke gå tynnkledd ute uansett. Vil han ikke, så holder jeg han og kler på selv. Han rekker ikke kle av seg igjen for når jeg har kledd på han, går vi direkte ut. Trøsten var at det er flere som sliter og det kan like gjerne være barnehagen.. Anonymkode: 80926...13d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #130 Skrevet 15. januar 2021 For det første; jakken skal jo ikke være på i bilstolen uansett. Så regner med du hadde på noe tykkere under? En ullgenser under, så er det jo helt ok at barnet har en tynn jakke over for vær og vind. En god løsning kanskje så slipper du kampen og «dumme» kommenterer. For det andre; meget spesiell måte å kommentere på av ped.leder. Her kan man vel si at hun bommet helt på kommunikasjonen! Og samtidig så føler jeg det sier litt om hvordan hun ser på deg som foreldre, om hun føler hun kan bestemme om du får ta med barnet i bilen eller ikke på grunnlag av ei jakke. Ped.leder i vår barnehage hadde aldri brydd seg om hvilken jakke barnet hadde når vi gikk ut, for jeg vet hun kjenner meg som foreldre og at klær og utstyr er på stell og at jeg tilpasser bekledning etter årstid/vær/vind. Hadde hun sett gutten i en tynn jakke i -5 og vi skulle hjem, så hadde hun nok ikke reagert mer enn at hun mest sannsynlig forsto at det var en god grunn til det valget, og at jeg ikke lar barnet fryse. Samtidig så hadde jeg ikke latt barnet gå så tynnkledd, uavhengig av trass, men valgt løsningen som over; barnet får ha tynn jakke, men da med tykkere genser under! DET er medbestemmelse! Anonymkode: b294b...890
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #131 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For det første; jakken skal jo ikke være på i bilstolen uansett. Så regner med du hadde på noe tykkere under? En ullgenser under, så er det jo helt ok at barnet har en tynn jakke over for vær og vind. En god løsning kanskje så slipper du kampen og «dumme» kommenterer. For det andre; meget spesiell måte å kommentere på av ped.leder. Her kan man vel si at hun bommet helt på kommunikasjonen! Og samtidig så føler jeg det sier litt om hvordan hun ser på deg som foreldre, om hun føler hun kan bestemme om du får ta med barnet i bilen eller ikke på grunnlag av ei jakke. Ped.leder i vår barnehage hadde aldri brydd seg om hvilken jakke barnet hadde når vi gikk ut, for jeg vet hun kjenner meg som foreldre og at klær og utstyr er på stell og at jeg tilpasser bekledning etter årstid/vær/vind. Hadde hun sett gutten i en tynn jakke i -5 og vi skulle hjem, så hadde hun nok ikke reagert mer enn at hun mest sannsynlig forsto at det var en god grunn til det valget, og at jeg ikke lar barnet fryse. Samtidig så hadde jeg ikke latt barnet gå så tynnkledd, uavhengig av trass, men valgt løsningen som over; barnet får ha tynn jakke, men da med tykkere genser under! DET er medbestemmelse! Anonymkode: b294b...890 *jakken deretter av i bilstolen. Anonymkode: b294b...890
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #132 Skrevet 15. januar 2021 Albbas skrev (8 timer siden): Å nekte det av prinsipp er langt mer trassig fra den voksnes side enn fra barnets. Å nekte fordi barnet potensielt kan bli vanskelig om 5 år er dårlig begrunnelse, og må virkelig falle inn under trass. Ser at mange voksne nekter barna sine ting "bare fordi". Trassige er de. Mon tro hvor de har lært det fra? Egen barndom? Særlig konstruktivt er det ikke... Det er faktisk eit godt poeng! Anonymkode: e51cd...192 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #133 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 21.19): Vi har en sønn på 2 år som er midt i verste trassalder, og har lagt sin elsk på en tynn parkas. Jeg er fullstendig klar over at denne er for tynn til å brukes nå, og har prøvd iherdig å få han til å bruke en annen jakke uten hell. Det blir så mange kamper nå for tia med mat, tannpuss, legging osv at akkurat denne kampen med jakka har vi lagt litt på hylla siden han egentlig bare bruker den til og fra bilen og barnehagen. Det er ca 100 meter til barnehagen fra parkeringsplassen. I dag kledde jeg på barnet og ped.leder sier: "har du varm bil på parkeringsplassen?" i en veldig spørrende og litt klandrene tone. Svarte at det hadde jeg. Skjønte ikke helt hvorfor hun spurte men tenkte ikke mer over det. Så sier hun: "ok. Ja hadde du ikke hatt det hadde jeg ikke latt deg ta han med deg altså, den jakka er alt for tynn!". Ble paff og svarte henne at det er jeg såklart klar over men nå er det den eneste jakka han aksepterer og han er utrolig bestemt. Så lirer hun ut at det tror hun på men at vi som foreldre må bare bestemme og at sånn er det bare. Ble sjokkert av hele greia, følte jeg måtte forsvare meg selv og synes det er veldig uprofesjonelt å true med å holde igjen barnet mitt, uten å i det hele tatt spørre om hvorfor han går i den jakka og ikke noe annet. Senest på søndag hadde jeg en kamp på over 1 time for å få på han vinterdress, guttungen vrir seg og river av seg klæra og føler jo ikke akkurat at jeg kan brekke armene hans inn i jakka heller. Er jo ikke det at jeg driter i, men føler at for den korte turen på 2 min har det ikke så mye å si, men vi har jo såklart prøvd veldig mange ganger med tykkere jakke. Han har t-skjorte og en litt tykkere genser under denne tynne parkasen. Var dette uprofesjonelt eller er det bare meg? Føler med utilstrekkelig nok som det er, så følte ikke helt at jeg fortjente den. Spesielt ikke når jeg har prøvd ganske mange ganger. Anonymkode: 023d2...35d Ja huff liker ikke når de bryr seg om hvor mye klær de har på. Det er 10 minus men vi er jo norske Anonymkode: 005d2...cd0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #134 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Trassalder er da for pokker ikke et «negativt ladet» ord🙄 Gi deg. Snart kan man ikke bruke ordet nei engang for det kan gi traumer🙄 Anonymkode: 1fbac...968 Bruken av ordet "trass" når det gjelder små barn en uting, og handler om mangel på kunnskap, og vitner om enkelte holdninger til barn vi ikke trenger i dag. "Trass" er et annet ord for et barns danningsprosess, som handler om at barnet skal prøve å finne sin plass i en hverdag hvor ALT blir bestemt for barnet. Hvis jeg hadde kommet hjem til deg, og bestemt dette Når du skal legge deg, når du skal stå opp, hva du skal ha på deg, hva du skal spise, hva du kan ha med deg på jobb, hva du har med til lunsj, når og hvor lenge du får ettermiddagsluren din, hvor lenge du skal se på tv eller ipad, hvilken middag du skal spise, når og hvordan du skal pusse tenner, hvilke klær du skal sove i, hva du skal spise til kveldsmat. Minner det deg om noe? Jo, det er faktisk sånn det er i fengsel Selv der får de velge egne klær 😂 Dette er selvfølgelig satt på spissen, jeg sammenligner IKKE barneoppdragelse med fengsel, men du ville ikke godtatt dette uten videre i voksen alder med mindre noe lå til grunn for det. Hvorfor skal barnet alltid godta dette? Forstår du greia? "Trassalder" vitner om mangel på forståelse for hvorfor barn i den alderen ønsker å utforske, teste og utvikle seg. Det er selvstendighetsalder, som noen før meg skrev. Uten utvikling kommer vi jo ingen steder. Du som alle oss andre sitter vel gjennom et digitalt medie å skriver på et forum, men det var tusenvis som var og er skeptisk til internett, pc, digitale medier osv. Hva tror du hadde skjedd dersom verden aldri gikk videre, utviklet seg, fikk ny kunnskap? Anonymkode: 98482...c12 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #135 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 21.40): Har du barn? Anonymkode: e51cd...192 Har du? Anonymkode: 005d2...cd0
Manolo Skrevet 15. januar 2021 #136 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor trasser de tenker du? Tror du unger er programert til å irritere foreldrene sine ved 2 års alder? Det er ting barn MÅ da de ikke forstår konsekvensene av utfallet som feks tannpuss. Så er det de tingene som ikke spiller noen rolle som feks hvilken strømpebukse de vil bruke i dag. Det å kjøre over et barn bare fordi det er du som bestemmer og uten grunn vil ikke føre til noe snillere unger. De er små, men de fortjener da respekt alikevel, og det er sunt for de å føle at de også kan få velge noe i hverdagen. Hvorfor skal du egentlig absolutt nekte en 3 åring å ha på en rosa strømpebukse i stedet for en blå? Det er jo ikke noen annen grunn enn for at du vil bestemme det. Anonymkode: fb8d9...30d Barn kan gjerne være med å bestemme, men det kan ikke være etter at forelderen allerede har sagt hva de forventer. Da må man være litt mer gjennomtenkt. Man kan ikke først si, "du skal ha på dress", men når ungen krangler om det så kan de plutselig "bestemme selv". Om en strømpebukse er blå eller rosa, er vel klinkende likegyldig for de fleste, så der har du jo noe ungen faktisk kan være med å bestemme selv. Mulig det bare er meg, men jeg mener det er ganske innlysende, og en helt grunnleggende del av barneoppdragelse.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #137 Skrevet 15. januar 2021 Manolo skrev (2 minutter siden): Barn kan gjerne være med å bestemme, men det kan ikke være etter at forelderen allerede har sagt hva de forventer. Da må man være litt mer gjennomtenkt. Man kan ikke først si, "du skal ha på dress", men når ungen krangler om det så kan de plutselig "bestemme selv". Om en strømpebukse er blå eller rosa, er vel klinkende likegyldig for de fleste, så der har du jo noe ungen faktisk kan være med å bestemme selv. Mulig det bare er meg, men jeg mener det er ganske innlysende, og en helt grunnleggende del av barneoppdragelse. Det er vel for en grunn at det man sikter til er ikke å bestemme, men MEDbestemmelse. Mange foreldre forstår ikke forskjellen tror jeg... feks; om barnet vil ha på den tynne jakken, ja da må du ha en tykk ullgenser under. Feks. Det er medbestemmelse, og det all pedagogikk snakker om. Ikke bestemmelse. Anonymkode: b294b...890
Gjest miaw Skrevet 15. januar 2021 #138 Skrevet 15. januar 2021 Jeg er enig i at det var litt tankeløs kommentar, men tenk hvor mye dårlig bekledning ped.lederen opplever. Spesielt i disse dager når det er så kaldt. Også synes jeg det er litt dårlig gjort faktisk, ovenfor de ansatte i barnehagen og sende med den tynne jakka. Det er naturlig at barnet vil fortsette å gå med den i utetida, og da gir du egentlig bare kampen videre mens du selv tok den enkleste løsningen.
*Marihøna* Skrevet 16. januar 2021 #139 Skrevet 16. januar 2021 Her må jo du TS ta tak. Rydd bort klær som ikke passer til sesongen, da fjerner du også denne problemstillingen. Toåringen min ville kun ha pannebånd på, men når det var for kaldt så rydda jeg det bort, nettopp for å unngå konflikt om påkledning. Var en morgen med surmuling men så gikk det over, barnet fikk velge lue istedenfor. Fikk samme spørsmålet 4335 ganger om hvor pannebåndet er og svarte enkelt og greit at pannebånd er for kaldt, så det er lagt vekk til det blir varmere. Sank inn til slutt. Fjern det som er uaktuelt å ha på seg ifht vær og la barnet bestemme mellom det som er passende å ha på seg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #140 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruken av ordet "trass" når det gjelder små barn en uting, og handler om mangel på kunnskap, og vitner om enkelte holdninger til barn vi ikke trenger i dag. "Trass" er et annet ord for et barns danningsprosess, som handler om at barnet skal prøve å finne sin plass i en hverdag hvor ALT blir bestemt for barnet. Hvis jeg hadde kommet hjem til deg, og bestemt dette Når du skal legge deg, når du skal stå opp, hva du skal ha på deg, hva du skal spise, hva du kan ha med deg på jobb, hva du har med til lunsj, når og hvor lenge du får ettermiddagsluren din, hvor lenge du skal se på tv eller ipad, hvilken middag du skal spise, når og hvordan du skal pusse tenner, hvilke klær du skal sove i, hva du skal spise til kveldsmat. Minner det deg om noe? Jo, det er faktisk sånn det er i fengsel Selv der får de velge egne klær 😂 Dette er selvfølgelig satt på spissen, jeg sammenligner IKKE barneoppdragelse med fengsel, men du ville ikke godtatt dette uten videre i voksen alder med mindre noe lå til grunn for det. Hvorfor skal barnet alltid godta dette? Forstår du greia? "Trassalder" vitner om mangel på forståelse for hvorfor barn i den alderen ønsker å utforske, teste og utvikle seg. Det er selvstendighetsalder, som noen før meg skrev. Uten utvikling kommer vi jo ingen steder. Du som alle oss andre sitter vel gjennom et digitalt medie å skriver på et forum, men det var tusenvis som var og er skeptisk til internett, pc, digitale medier osv. Hva tror du hadde skjedd dersom verden aldri gikk videre, utviklet seg, fikk ny kunnskap? Anonymkode: 98482...c12 Dette vil jeg gjerne lese mer om. Har du noe anbefalt lesning. Dette perspektivet er det manko på i Norge. Anonymkode: 73905...564
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå