Gå til innhold

Gikk ped.leder over streken her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er nok møkk lei av at du lar en 2 åring styre sånn ! De blir vanskelige i barnehagen også om dere går på tå hev for dem 

Anonymkode: ad207...1ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd motsatt psykologi? Oi det er er helt ny jakke..den får du ikke ha på deg nå! ikke før neste uke. Å hå nei du og den har dinosaur på..

Anonymkode: adab1...f00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så latterlig. Av mange kommentarer her inne og ikke minst av ped.leder.

Jeg er veldig glad for at vår ped.leder ikke snakker slik til oss når det er noe hun stiller spørsmål ved hvertfall.

Vår 3åring lager også enorme problemer ut av det meste. Og det forstår jeg så utrolig godt. Det er jo vi voksne som bestemmer absolutt alt og selvfølgelig vil hen også bestemme noe.

Vår lille nekter å ha på seg lue. Får til nøds ta på hen lue på toppen av hodet, men helt uaktuelt å ha over ørene. Null problem for de i barnehagen selvfølgelig. 
Uansett så er det mange kamper jeg ikke tar med hen. Og barnet har ikke vært forkjølet en eneste gang hele vinteren foreløpig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De er nok møkk lei av at du lar en 2 åring styre sånn ! De blir vanskelige i barnehagen også om dere går på tå hev for dem 

Anonymkode: ad207...1ca

Å la en 2åring bestemme jakke til og fra barnehagen er ikke ensbetydende med at foreldrene lar barnet styre. Mest sannsynlig er foreldrene gode, sterke, kloke og rause ledere. Det å ikke ta alle kamper (alltid og samtidig) skaper i de fleste tilfeller barn som vil, kan og ønsker å samarbeide med sine foreldre. Foreldreskap er en balansekunst mellom det faste og gode. Og da må barna innimellom få velge selv. Når foreldrene organiserer, leder, har struktur og er god tåler barn fint å få velge smått og mindre smått, og større etterhvert, og stort til slutt. Fordi de har lært det hjemme. Ikke med autoritet og kampsaker, men med klokhet, trygghet og med lederskap som fremmer samarbeid. 
For det er det alle foreldre vil. At barna skal samarbeide. Det vil barna også og da må vi lære dem det på en klok måte. Og så sparer vi kampene til de større sakene☺️

Anonymkode: 54c7e...57e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishm skrev (1 time siden):

Var frekk tone av ped leder, men du er ikke helt god mor som lar ungen bestemme hva den skal ha på? Når du selv vet hva som er riktig

noen ring barnevernet 

Ro ned. Hva med å informere ts, hun spør om hjelp og trenger råd. Man trenger ikke gjøre rabalder av alt.

Anonymkode: c10b2...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke noe fan av bruken av ordet "trassalder", fordi det er ganske negativt ladet og assosiasjonene virker å være knyttet til små barn som ikke "hører etter". Det handler ikke om at barnet nekter å høre, det handler i stor grad om at barn, og da særlig små barn, tester hvor skapet står. Det er helt normalt, og egentlig ganske bra, at de tester og prøver. Det er deres måte å finne ut av hvem de er i en verden med voksenpersoner som alltid skal diktere hva de skal gjøre, hva de skal ha på seg, når de skal legge seg, spise og mye mer. Hadde ikke du blitt litt smålei av å hele tiden bli fortalt alt du skal gjøre, ha på deg, og spise, og når du skal sove, på den måten? Selvfølgelig hadde du det, det er ingen voksne mennesker som liker å få høre hva de skal gjøre til enhver tid, så hvorfor skal barn like det da? I tilfellet med barn, så trenger de veiledning, men de skal også oppleve å bli hørt og sett. De skal ha en trygg hverdag med voksne som setter grenser, men samtidig er omsorgsfulle og varme. 

Jeg ser ikke problemet. Jakken er til og fra barnehagen, og barnet er veldig glad i jakken. Det kan nesten funke som et slags overgangsobjekt, fra mamma/hjemme til barnehagen, og at det skillet representeres gjennom jakken. Jeg tror nok ped.leder bare tenkte at det er kaldt ute, og kanskje hun ikke visste hvordan jakken ble brukt? Jeg tenker det er lurt at du sier i fra, TS :) Jeg regner med at du setter grenser for barnet ditt på andre måter, for barn trenger grensesetting! 

Anonymkode: 98482...c12

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Skjønner godt du ikke gidder å ta den kampen, det er nok av annet å velge i. Mi nekter ofte å kle på seg inne i garderoben. Så jeg lar henne ofte gå ut av bhg så lenge hun har sko på. Ute finner hun fort ut at hun vil ha klær på, det tar 1- 2 min. Mye mer effektiv og hyggelig måte å komme seg ut av bhg på og barnet lærer hvor viktig klær er. 

 

 

Anonymkode: 39085...604

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er egentlig ikke noe fan av bruken av ordet "trassalder", fordi det er ganske negativt ladet og assosiasjonene virker å være knyttet til små barn som ikke "hører etter". Det handler ikke om at barnet nekter å høre, det handler i stor grad om at barn, og da særlig små barn, tester hvor skapet står. Det er helt normalt, og egentlig ganske bra, at de tester og prøver. Det er deres måte å finne ut av hvem de er i en verden med voksenpersoner som alltid skal diktere hva de skal gjøre, hva de skal ha på seg, når de skal legge seg, spise og mye mer. Hadde ikke du blitt litt smålei av å hele tiden bli fortalt alt du skal gjøre, ha på deg, og spise, og når du skal sove, på den måten? Selvfølgelig hadde du det, det er ingen voksne mennesker som liker å få høre hva de skal gjøre til enhver tid, så hvorfor skal barn like det da? I tilfellet med barn, så trenger de veiledning, men de skal også oppleve å bli hørt og sett. De skal ha en trygg hverdag med voksne som setter grenser, men samtidig er omsorgsfulle og varme. 

Jeg ser ikke problemet. Jakken er til og fra barnehagen, og barnet er veldig glad i jakken. Det kan nesten funke som et slags overgangsobjekt, fra mamma/hjemme til barnehagen, og at det skillet representeres gjennom jakken. Jeg tror nok ped.leder bare tenkte at det er kaldt ute, og kanskje hun ikke visste hvordan jakken ble brukt? Jeg tenker det er lurt at du sier i fra, TS :) Jeg regner med at du setter grenser for barnet ditt på andre måter, for barn trenger grensesetting! 

Anonymkode: 98482...c12

Trassalder er da for pokker ikke et «negativt ladet» ord🙄 Gi deg. Snart kan man ikke bruke ordet nei engang for det kan gi traumer🙄

Anonymkode: 1fbac...968

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trassalder er da for pokker ikke et «negativt ladet» ord🙄 Gi deg. Snart kan man ikke bruke ordet nei engang for det kan gi traumer🙄

Anonymkode: 1fbac...968

Det heter selvstendighetsalder, barnets hjerne er ikke enda ferdig utvikla og de skal nå finne ut hvem de er. Og valgene de tar eller ikke vil ta er ikke alltid de beste. Her må barnet møte voksne som kan veilede de. Og litt gråt er ikke farlig, da utvikles hjernen og barnet blir tryggere på deg som voksen. Hurra for alle foreldre som ikke lar barnet alltid få det som det vil.

Anonymkode: d473f...08f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer bare litt å sånn generelt, ble litt større pågang enn jeg regnet med her. 

Så i følge enkelte her så er det altså slik at det å la guttungen få lov å bestemme litt selv i blandt gjør han uoppdratt og meg til en dårlig mor.. Kjære vene, da er det virkelig ikke håp.

Selvfølgelig tar jeg kamper som alle andre men jeg synes virkelig at hver eneste en kamp er verdt det. Jeg synes det er viktig å ha ett barn som kan spørre "hvorfor?" istedet for å blindt følge alle kommandoer og ordre uten å tenke selv. Det er ingen nikkedukke jeg oppdrar, jeg ønsker å gi han verktøy til å tenke selv her i livet istedet for å blindt følge flokken og alltid gjøre som alle andre. Og det innbærer å la han få lov å velge litt selv i blandt. Får aldri barna deres lov å bestemme noe som helst? 

Han har regler, rammer og rutiner som alle andre toåringer. Og som mor er jeg omsorgsfull, streng der det trengs, og jeg er også rettferdig. Påstandene om at jeg angivelig er en dårlig mor fordi jeg ikke med makt kler på sønnen min det han ikke vil ha på, når han strengt tatt egentlig ikke trenger det er det dårlig hold i. Skal jeg virkelig holde fast alt jeg makter for å tvinge på han en jakke han skal ta av igjen om 100 meter? Synes det høres mer skadelig ut enn å la han bestemme litt selv. 

Når det er sagt så man kan absolutt aldri vite, det kan godt hende ped.leder spøket og jeg misforstod, men tonefallet jeg oppfatter var ikke humoristisk. Jeg kjenner ikke ped.leder så godt fordi omgangen har vært begrenset på grunn av korona.

Selvfølgelig har gutten en god, varm vinterdress i barnehagen, noe som helst annet ville såklart vært uansvarlig. 

Omvendt psykologi har vi prøvd på, men det kan vi såklart prøve en gang til. Noe som ikke funker ene dagen har en tendens til å funke en annen dag så det skal vi helt klart forsøke igjen. 

Anonymkode: 023d2...35d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig tar jeg kamper som alle andre men jeg synes virkelig at hver eneste en kamp er verdt det.

Mente synes virkelig ikke at hver eneste kamp er verdt det 

Anonymkode: 023d2...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mente synes virkelig ikke at hver eneste kamp er verdt det 

Anonymkode: 023d2...35d

Og det er selvfølgelig helt riktig. Man skal ikke ta hver eneste lille ubetydelige kamp, kun av prinsipp. Til neste gang; stol på magefølelsen din og dropp å ta det opp på KG, her er det mye rart🙂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde en kamp med min 2 åring for noen år siden. Hjem fra bhg! Holdt på i en halvtime.... så sier ene ped.lederen... " Her hadde jeg bare tatt med meg barnet under armen og gått". Dagen etter nevnte jeg episoden for en annen ansatt, og at poden var å trassig. Hun sa " Så bra at du stod i det og ikke ga deg"!! 

Anonymkode: 2fcc0...85d

Et barn har ikke godt av kamper og krangler som varer i en halv time. Det er skadelig for barnet å oppleve dette. Helt enig i at den voksne må handle og bare ta med seg barnet, selvfølgelig uten å være sint. Da løser man opp i situasjonen og unngår kamper. 

Hva i alle dager er positivt ved at barnet skal ha det jævlig i en halv time bare for at man som voksen ikke skal gi seg? Handler det om å knekke barnets vilje da?

Anonymkode: 2d35e...758

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det pedlærere tillater seg å snakke sånn til? Tviler sterkt på at hun hadde brukt de ordene til en BVansatt, lege, advokat ol. Det ville ikke skjedd. Så de får snakke med samme respekt til alle. Ikke true med å holde igjen barnet. Hun skulle sagt ting på en annen måte, om hun nå var bekymret.

Dere som snakker om BV her tar jeg ikke alvorlig ett sekund. Herregud 😄

Men det lureste er å legge bort denne jakka, og ta kampen. Men som flere skriver : til og fra bilen rekker de knapt å bli kalde, om det bare er noen meter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et barn har ikke godt av kamper og krangler som varer i en halv time. Det er skadelig for barnet å oppleve dette. Helt enig i at den voksne må handle og bare ta med seg barnet, selvfølgelig uten å være sint. Da løser man opp i situasjonen og unngår kamper. 

Hva i alle dager er positivt ved at barnet skal ha det jævlig i en halv time bare for at man som voksen ikke skal gi seg? Handler det om å knekke barnets vilje da?

Anonymkode: 2d35e...758

Skadelig for barnet å bli tatt vare på? 

Bedre at ungen flyr ut i trusa i - 10 enn at ungen blir kledd? For da blir ikke barnet skadet av 30 min "kamp" med å få på klær. 

Anonymkode: 4ae6f...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har en sønn på 2 år som er midt i verste trassalder, og har lagt sin elsk på en tynn parkas. Jeg er fullstendig klar over at denne er for tynn til å brukes nå, og har prøvd iherdig å få han til å bruke en annen jakke uten hell. Det blir så mange kamper nå for tia med mat, tannpuss, legging osv at akkurat denne kampen med jakka har vi lagt litt på hylla siden han egentlig bare bruker den til og fra bilen og barnehagen. Det er ca 100 meter til barnehagen fra parkeringsplassen. 

I dag kledde jeg på barnet og ped.leder sier: "har du varm bil på parkeringsplassen?" i en veldig spørrende og litt klandrene tone. Svarte at det hadde jeg. Skjønte ikke helt hvorfor hun spurte men tenkte ikke mer over det. Så sier hun: "ok. Ja hadde du ikke hatt det hadde jeg ikke latt deg ta han med deg altså, den jakka er alt for tynn!".

Ble paff og svarte henne at det er jeg såklart klar over men nå er det den eneste jakka han aksepterer og han er utrolig bestemt. Så lirer hun ut at det tror hun på men at vi som foreldre må bare bestemme og at sånn er det bare. 

Ble sjokkert av hele greia, følte jeg måtte forsvare meg selv og synes det er veldig uprofesjonelt å true med å holde igjen barnet mitt, uten å i det hele tatt spørre om hvorfor han går i den jakka og ikke noe annet. Senest på søndag hadde jeg en kamp på over 1 time for å få på han vinterdress, guttungen vrir seg og river av seg klæra og føler jo ikke akkurat at jeg kan brekke armene hans inn i jakka heller. Er jo ikke det at jeg driter i, men føler at for den korte turen på 2 min har det ikke så mye å si, men vi har jo såklart prøvd veldig mange ganger med tykkere jakke. Han har t-skjorte og en litt tykkere genser under denne tynne parkasen. 

Var dette uprofesjonelt eller er det bare meg? Føler med utilstrekkelig nok som det er, så følte ikke helt at jeg fortjente den. Spesielt ikke når jeg har prøvd ganske mange ganger. 

Anonymkode: 023d2...35d

Den der var ekkel! 

Anonymkode: 06f28...929

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går det an å finne noe som ligner, i varmere versjon? 

Anonymkode: 06f28...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Trassalder er da for pokker ikke et «negativt ladet» ord🙄 Gi deg. Snart kan man ikke bruke ordet nei engang for det kan gi traumer🙄

Anonymkode: 1fbac...968

Trassalder er et dårlig begrep fordi det ikke beskriver hva det faktisk handler om. Trass handler om å ikke oppføre seg som man skal "bare fordi", uten å ha en god grunn, kanskje omså bare for å være slem. For små barn handler det ikke om trass, det handler om behov for selvstendighet, og at deres forventinger kræsjer fullstendig med våre. De blir ikke sinte for å være vrange (eller for å teste grenser) men fordi det er fullstendig opprivende for en umoden hjerne at forventingene ikke møtes. 

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Skadelig for barnet å bli tatt vare på? 

Bedre at ungen flyr ut i trusa i - 10 enn at ungen blir kledd? For da blir ikke barnet skadet av 30 min "kamp" med å få på klær. 

Anonymkode: 4ae6f...3df

Vet du hva, la nå ungen fly ut i trusa i 10 minus hvis det eneste alternativet er 30 minutter med kamp. Jeg lover deg at den ungen kommer KJAPT inn igjen. Et halvt minutt i ti minus gjør INGEN skade. La barna fysisk kjenne på hvorfor de ikke kan fly ute i trusa. 

Nå er det jo et hav av forskjell på å gå til bilen i bare trusa, og fullt påkledd med en tynn jakke også, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Trassalder er et dårlig begrep fordi det ikke beskriver hva det faktisk handler om. Trass handler om å ikke oppføre seg som man skal "bare fordi", uten å ha en god grunn, kanskje omså bare for å være slem. For små barn handler det ikke om trass, det handler om behov for selvstendighet, og at deres forventinger kræsjer fullstendig med våre. De blir ikke sinte for å være vrange (eller for å teste grenser) men fordi det er fullstendig opprivende for en umoden hjerne at forventingene ikke møtes. 

Vet du hva, la nå ungen fly ut i trusa i 10 minus hvis det eneste alternativet er 30 minutter med kamp. Jeg lover deg at den ungen kommer KJAPT inn igjen. Et halvt minutt i ti minus gjør INGEN skade. La barna fysisk kjenne på hvorfor de ikke kan fly ute i trusa. 

Nå er det jo et hav av forskjell på å gå til bilen i bare trusa, og fullt påkledd med en tynn jakke også, da. 

Hvilken verden lever du i som tror at ett barn kommer inn igjen så fort? Her hadde barnet blitt værende ute mye lenger.....

Anonymkode: 2fcc0...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Her rydder jeg bort tynne ytterklær når det blir kaldt. 

Ungen min bestemmer IKKE hva yttertøy han skal ha på, iallefall ikke når var 2 år. 

Trass er et helvete og noen kamper er ikke verdt å ta. Yttertøy på vinteren i minusgrader er ikke en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...