Gå til innhold

Gikk ped.leder over streken her?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

For noe bullshit. Vi har alltid på kun ullbody, ullstrømpebukse, jakke og støvler på vei til og fra barnehagen, uansett utetemperatur. Jenta vår er supervarm av seg og svetter i hjel i bilen om hun har mer på seg.

Anonymkode: 18c5e...075

Javel? Bruker hun også kun dette ute om vinteren siden hun koker av varme?

Anonymkode: 1fbac...968

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi har en sønn på 2 år som er midt i verste trassalder, og har lagt sin elsk på en tynn parkas. Jeg er fullstendig klar over at denne er for tynn til å brukes nå, og har prøvd iherdig å få han til å bruke en annen jakke uten hell. Det blir så mange kamper nå for tia med mat, tannpuss, legging osv at akkurat denne kampen med jakka har vi lagt litt på hylla siden han egentlig bare bruker den til og fra bilen og barnehagen. Det er ca 100 meter til barnehagen fra parkeringsplassen. 

I dag kledde jeg på barnet og ped.leder sier: "har du varm bil på parkeringsplassen?" i en veldig spørrende og litt klandrene tone. Svarte at det hadde jeg. Skjønte ikke helt hvorfor hun spurte men tenkte ikke mer over det. Så sier hun: "ok. Ja hadde du ikke hatt det hadde jeg ikke latt deg ta han med deg altså, den jakka er alt for tynn!".

Ble paff og svarte henne at det er jeg såklart klar over men nå er det den eneste jakka han aksepterer og han er utrolig bestemt. Så lirer hun ut at det tror hun på men at vi som foreldre må bare bestemme og at sånn er det bare. 

Ble sjokkert av hele greia, følte jeg måtte forsvare meg selv og synes det er veldig uprofesjonelt å true med å holde igjen barnet mitt, uten å i det hele tatt spørre om hvorfor han går i den jakka og ikke noe annet. Senest på søndag hadde jeg en kamp på over 1 time for å få på han vinterdress, guttungen vrir seg og river av seg klæra og føler jo ikke akkurat at jeg kan brekke armene hans inn i jakka heller. Er jo ikke det at jeg driter i, men føler at for den korte turen på 2 min har det ikke så mye å si, men vi har jo såklart prøvd veldig mange ganger med tykkere jakke. Han har t-skjorte og en litt tykkere genser under denne tynne parkasen. 

Var dette uprofesjonelt eller er det bare meg? Føler med utilstrekkelig nok som det er, så følte ikke helt at jeg fortjente den. Spesielt ikke når jeg har prøvd ganske mange ganger. 

Anonymkode: 023d2...35d

Det var en litt provoserende måte å si det på, så forstår reaksjonen, men du lar barnet bestemme og det vil jo da prøve deg, og andre, på det meste. Det blir slitsomt både for barnet og alle rundt. Du kunne bare puttet den tynne jakken på loftet/lagt den vekk så hadde den vært ute av verden, og annen jakke hadde vært eneste alternativ. 

Den voksne bestemmer klær. Vil ikke barnet ha på dressen hadde jeg tredd den på allikevel. Det trenger hverken være sur stemning eller noe, bare beskjed om at dressen skal på og gjør han det ikke selv så gjør du det, men på skal den.  2 åringer vil masse. Du må si opp jobben din om du skal få tid til å bruke timer på hva han finner for godt av klær og andre ting, for da får du ikke tid til annet. I barnehagen må de ha på klærne som blir valgt, og alle skal ut. Det er ikke noe alternativ der å ikke ha på klær. Han spiller deg fordi du muliggjør det. 

Anonymkode: 518d5...88b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde meldt deg til bv for dårlig sikkerhet i bil. Man skal ikke ha dress eller jakke i bilstol! 

Anonymkode: 73905...564

Du kommer ikke så langt da. Mine unger  slipper å sitte i bilstol siden de er voksne. 

Anonymkode: 3844d...e8a

• Liker 5
Skrevet

Har akkurat samme kamp med min 2 åring , heldigvis aksepterer han en boblejakke. Han vil ofte gå ut uten lue men det aksepterer jeg ikke.. og har helt sperrer mot å sende han ut i en tynn jakke.. da måtte han ha en veldig tjukk genser på under. Selv om det er kort vei kan man lett få «frost i seg..» men når det er sagt så skjønner jeg veldig at du må velge dine kamper. Her hyler toåringen på vei ut av døra og inn i bilen hver morgen nå - på ingen måte gøy

Anonymkode: 10508...030

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her:

Ja for all del, barnevernet er hjertelig velkommen på både kaffe og kake her, jeg vet godt at jeg ikke forsømmer barna mine på noe vis så barnevernet er strengt tatt ingen trussel for meg. Jeg føler virkelig ikke at enhver kamp er verdt å ta. Da det hverken er fare for liv eller helse den korte veien bort til bilen, ser jeg heller ikke hva som er det store problemet. Skulle vi vært lenger ute hadde jeg såklart ikke slått meg til ro med den tynne jakka. Og som flere nevner må man jo også kle av barnet dersom jakka er tykk eller barnet har på seg vinterdress før det settes i bilen. 

Jeg tenker jo også at det er en positiv ting innenfor rimelighetens grenser at toåringen er i stand til vite hva han vil og tenke litt selv også. Styrer dere hvert eneste aspekt av livet til barna deres til punkt og prikke? 

Dere med konstruktive tips: takk! Vi får vi forsøke å rådet å gjemme jakka, og heller fortelle at den kommer tilbake når det er varmere vær. 

Anonymkode: 023d2...35d

Jeg tenker som deg her, at jeg bestemmer de viktige tingene som toåringen ikke er i stand til å ta ansvar for, men at på mindre viktige områder, er det fint for dem å bestemme selv. De skal jo helst bli selvstendige en dag, og det er det de jobber med når de krangler på jakkene. 

Jeg blir egentlig litt nysgjerrig på om ped.lederen mente det var skadelig å gå til bilen i den tynne jakka eller om det handlet om at barnet bestemte? Kan det ha vært ment litt spøkefullt, uten at det helt kom fram? Det kan kanskje være mulig at han har sagt selv at han fryser med den jakken til de ansatte i barnehagen, eller at de har brukt mye tid på å ta på han noe annet der akkurat den dagen, og at det var derfor ped.lederen kommenterte? 

Sandalene til vesla her i huset, måtte til slutt gå opp på loftet og legge seg for å sove der da det begynte å bli vått ute i høst, for da orket jeg ikke den samme runden med at "ja, de er fine de sandalene, men nei, du kan ikke ha dem på i dag for da blir du våt og kald på føttene" hver eneste morgen. Men den tynne kaninjakken lar jeg være med gjennom vinteren som nettopp til og fra bil jakke siden ungen er så glad i den. 

Anonymkode: 82429...d5b

• Liker 7
Skrevet

Hadde en kamp med min 2 åring for noen år siden. Hjem fra bhg! Holdt på i en halvtime.... så sier ene ped.lederen... " Her hadde jeg bare tatt med meg barnet under armen og gått". Dagen etter nevnte jeg episoden for en annen ansatt, og at poden var å trassig. Hun sa " Så bra at du stod i det og ikke ga deg"!! 

Anonymkode: 2fcc0...85d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er denne tynne jakka med i barnehagen i det hele tatt? Hva når barnet skal kle seg for utetid? Foreldre nå til dags er så tafatte og skaper bortskjemte drittunger.

Anonymkode: 450e1...28a

Ganske vanlig å la barnet gå med jakke i staden for dress til og fra bil. Ser at fleire av dei som kjem i bil gjer det. Eventuelt ulldress. Vi går til og fra bhg, og jenta går i vinterdressen. Men eg forstår godt at folk ikkje gidd å kle av  barna dressen når dei kjem fram til bilen. Tjukkare jakke hadde vore bedre så klart, men det er tydelig at barnet har lagt sin elsk på denne tynne jakken. Er det virkelig så viktig? Ts seier at det er kort veg til bilen.

Anonymkode: e51cd...192

• Liker 5
Skrevet

Tenker at du må prøve en annen metode enn den du bruker nå for å få på barnet de klærne som trengs etter temperatur ute. Rådfør deg med helsesøster.

Anonymkode: 4c4bb...b9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså,  her fremstår du som en dårlig mor. Jeg hadde glatt meldt deg til BV om du ikke kler ungen din ordentlig. Det er kaldt ute. At du lar ungen vinne ved å ta på en annen jakke tyder på dårlig oppdragelse. punktum!

Spar deg for oppgulpet. Er det rart at folk er redde for bv når det brukes som trussel og hersketeknikk? 

JA det ta gjorde var bedritent, barnet bør ha på seg jakke. Men melde det her til barnevernet er du helt ute å kjøre?

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde meldt deg til bv for dårlig sikkerhet i bil. Man skal ikke ha dress eller jakke i bilstol! 

Anonymkode: 73905...564

Melde for bruk av tynn jakke i bil, og melde for bruk av jakke i bil..  altså..  har verden gått helt av skaftet? 

Pass deres egne saker og ikke plage bv med slikt vås. Ts spurte om noe. Ikke la det bli negativt å spørre om råd eller synspunkter. Den dagen folk slutter å spørre, da blir det en overvekt av dårlig løsningshåndtering. 

Melde til bv over en jakke..  for noen skruller!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er denne tynne jakka med i barnehagen i det hele tatt? Hva når barnet skal kle seg for utetid? Foreldre nå til dags er så tafatte og skaper bortskjemte drittunger.

Anonymkode: 450e1...28a

Det er pga slike bv-fanatikere som står klare til å sende bekymringsmeldinger at foreldre blir tafatte og derfor ikke tør å ta kamper mot barna.

• Liker 3
Skrevet

Mulig at det var en spøk, mulig hun mente det som en liten bemerkning om at du må begynne å ta kamper med barnet ditt. Det er umulig for oss å si noe om, ettersom vi hverken hørte tonefallet eller var vitne til situasjonen. Om det var en spøk var det nok ment som nettopp dét - en spøk. Om det ikke var det, kan det godt hende at hun kommer med en sånn bemerkning fordi hun selv og andre ansatte i barnehagen sliter med å kle på barnet ditt. Om det er sånn at barnet ditt er i en veldig trassende periode, og motsetter seg ting som f.eks. påkledning, så er det ønskelig at du og de ansatte i barnehagen jobber sammen om å sette grenser for barnet ditt i denne perioden. Dere må jo jobbe på lag. Men i så fall burde den ansatte sagt det på en mer seriøs måte, og med nettopp den undertonen.

• Liker 5
Skrevet

Herregud, dette var da å overdrive. Hvorfor tror dere ped.lederen spurte om dette med jakken? For å være sikker på at barnet ikke skulle fryse på veien hjem. Det var vel ingen ONDE intensjoner ved dette regner jeg med, tvert i mot spurte hun nok fordi hun var opptatt av barnets beste. Og er ikke det kjempebra?! 

Nå var ikke vi der og hørte tonen eller kommunikasjonen, men dette er ikke noe å henge seg opp i. Jeg hadde hvert fall ikke reagert, hadde bare kommentert noe tilbake som: ja, hadde vi gått hjem i dag måtte jeg virkelig pakket han inn!. 

Folk mener generelt ikke noe negativt med slike kommentarer altså. Prøv å ikke ta det i verste mening. 

Anonymkode: 68c80...eca

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Altså,  her fremstår du som en dårlig mor. Jeg hadde glatt meldt deg til BV om du ikke kler ungen din ordentlig. Det er kaldt ute. At du lar ungen vinne ved å ta på en annen jakke tyder på dårlig oppdragelse. punktum!

Herregud. 

Hvis vi først skal drive med ekstreme tiltak hadde jeg glatt anmeldt deg til politiet for sløsing av barnevernets meget begrensede ressurser. 

(Tåpelig? Ja nettopp) 

Hva i all verden folkens, hva er det dere er så redde for skal skje på vei TIL BILEN? 

Skrekk og gru, her har vi en mor som velger sine kamper og lar toåringen bestemme en ganske så uvesentlig detalj. Selvfølgelig skal toåringer få bestemme noe. Hva de har på seg til bilen er så fullstendig ikkesak at jeg seriøst ikke skjønner hva mange her inne bærer seg sånn over? Man skulle tro nordmenn var litt mer hardbarka når det kom til kulde, men neida. Er det like farlig som Den Store Trekken? 🤨

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Javel? Bruker hun også kun dette ute om vinteren siden hun koker av varme?

Har ikkje bil, så er ingen ekspert på temaet... Men pleier det ikkje vanligvis å vere litt varmare inne i bilen enn utandørs? 🤔

Anonymkode: e51cd...192

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull! 100 meter i den jakka går helt fint. Ts må selvfølgelig fortsette å ta den kampen, men det passer da mye bedre å ta det hjemme, når man har god tid og ikke har folk rundt seg.

Anonymkode: 6c0c3...85b

• Liker 4
Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

Herregud. 

Hvis vi først skal drive med ekstreme tiltak hadde jeg glatt anmeldt deg til politiet for sløsing av barnevernets meget begrensede ressurser. 

(Tåpelig? Ja nettopp) 

Hva i all verden folkens, hva er det dere er så redde for skal skje på vei TIL BILEN? 

Skrekk og gru, her har vi en mor som velger sine kamper og lar toåringen bestemme en ganske så uvesentlig detalj. Selvfølgelig skal toåringer få bestemme noe. Hva de har på seg til bilen er så fullstendig ikkesak at jeg seriøst ikke skjønner hva mange her inne bærer seg sånn over? Man skulle tro nordmenn var litt mer hardbarka når det kom til kulde, men neida. Er det like farlig som Den Store Trekken? 🤨

Nemlig. Det er 100 meter det er snakk om. Dere vet at det finnes toåringer (og 80 åringer) som isbader, og ikke blir syke av det? 

Anonymkode: 518d5...88b

• Liker 5
Skrevet
theTitanic skrev (5 minutter siden):

Melde for bruk av tynn jakke i bil, og melde for bruk av jakke i bil..  altså..  har verden gått helt av skaftet? 

Pass deres egne saker og ikke plage bv med slikt vås. Ts spurte om noe. Ikke la det bli negativt å spørre om råd eller synspunkter. Den dagen folk slutter å spørre, da blir det en overvekt av dårlig løsningshåndtering. 

Melde til bv over en jakke..  for noen skruller!

👏🏼 Veldig godt poeng!

Anonymkode: 4cc30...1d3

• Liker 1
Skrevet

Om ped.leder har krysset en grense eller ei kommer helt ann på tonen det ble sagt i. Og kanskje hva slags dialog dere har hatt tidligere. I utgangspunktet ser jeg ikke det helt store problemet, og går ut i fra at hun ikke faktisk mente at hun kom til å holde barnet igjen hvis du ikke hadde varm bil ventende. En litt flåsete ting å si, men er det i «rett» tone burde det ikke være noe å hisse seg opp over. 

Hun vet jo ikke nødvendigvis noe om du hadde bil med deg i det hele tatt, det kunne jo være at dere skulle gå et stykke? 

At hun videre kommenterte at det er foreldrene som må være sjefene synes jeg egentlig også er helt greit å si. Jeg skal på ingen måte sitte på noen høy hest, jeg har tapt mang en kamp mot mine unger. Som du sier er ikke alle kamper verd å ta, og hvis man selv anser det som ufarlig at ungen får viljen sin er det av og til beste løsning. 

Anonymkode: 3870c...cfa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at hun lar en unge på 2 år bestemme. Det tyder på dårlig oppdragelse og resulterer i en bortskjemt drittunge det kommer til å stå noe om i avisa. Da ikke i positiv sammenheng. 

Herlighet, du må slutte å sparke ut sånn, det er jo bare flaut🙈🙈

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...