Gå til innhold

Gikk ped.leder over streken her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 22.22):

Det var en litt provoserende måte å si det på, så forstår reaksjonen, men du lar barnet bestemme og det vil jo da prøve deg, og andre, på det meste. Det blir slitsomt både for barnet og alle rundt. Du kunne bare puttet den tynne jakken på loftet/lagt den vekk så hadde den vært ute av verden, og annen jakke hadde vært eneste alternativ. 

Den voksne bestemmer klær. Vil ikke barnet ha på dressen hadde jeg tredd den på allikevel. Det trenger hverken være sur stemning eller noe, bare beskjed om at dressen skal på og gjør han det ikke selv så gjør du det, men på skal den.  2 åringer vil masse. Du må si opp jobben din om du skal få tid til å bruke timer på hva han finner for godt av klær og andre ting, for da får du ikke tid til annet. I barnehagen må de ha på klærne som blir valgt, og alle skal ut. Det er ikke noe alternativ der å ikke ha på klær. Han spiller deg fordi du muliggjør det. 

Anonymkode: 518d5...88b

Hva er egentlig mest misshandling? Og utøve tvang og maktbruk over barnet ved å tvinge på barnet og bruke fysisk makt for å holde et ålende barn stille for å tre på dressen mot høylytte protester, eller å la ungen gå jakkeløs for å få erfare hvor fort det blir ubehagelig kaldt? 

Du vet ikke hvor vondt det er å brenne deg før du har gjort det. Noen ting må erfares, og ikke alle kamper er verdt å ta. 

Anonymkode: bec81...e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns det var litt spesielt å si at hun ikke hadde latt deg ta med barnet. 
Når det er sagt... Det er enda mer spesielt å la barnet bestemme at det skal ha på seg klær som er altfor tynne når det er iskaldt. Det er foreldre som bestemmer slike ting, ikke en 2 åring. Hadde vært flau om det var meg som lot 2 åringen styre og bestemme på denne måten. Barnet kan få bestemme andre ting, ikke slike ting som altfor tynne ytterklær når det er iskaldt. 

Anonymkode: 1f812...b54

Hvordan mener du det skader barnet å gå 100 meter med tynn jakke? Vi har ikke akkurat arktisk kulde heller. 

Å så om barnet blir sykt? Kald=syk er i så fall god erfaring for å bruke jakke. Så slipper man slike kamper. 

Anonymkode: bec81...e13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Manolo said:

Barn kan gjerne være med å bestemme, men det kan ikke være etter at forelderen allerede har sagt hva de forventer. 

Hvorfor ikke? Forventer du det samme av voksne? 

Sjef: Jeg forventer at du skriver denne rapporten nå. 

Du: Men jeg har et vedtak å skrive som haster mer, jeg mener jeg må prioritere det. 

Sjef: Synd. Nå har jeg allerede bedt deg skrive rapport så det kan jeg ikke gå tilbake på. 

Er det logisk? Er det en god måte å lære barn å kommunisere på? Er det sånn du vil at fireåringen skal behandle vennene sine? At når A er sagt, så kan man ikke gå tilbake på det? 

Jeg syns du har en veldig negativ holdningen til barn, der du tydeligvis mener at alt du sier skal være loven og barna må værsågod bare innrette seg. Her i hus er det hvertfall rom for diskusjon ved uenighet. At jeg foreslår jakke Y betyr ikke at barna ikke kan foreslå jakke X. Noen ganger kan de ikke bestemme, og da er jeg tydelig på det, men om ungen er uenig i jakkevalg koster det meg ingenting å la de "vinne" diskusjonen.

Barn er ikke små vesener der målet skal være å få de til å tape enhver uenighet. De skal ut i et samfunn der de skal forholde seg til uenighet og valg hele tiden, ikke lær dem å være bastante drittunger hvis hovedargument er "FORDI JEG HAR BESTEMT DET!". 

Fireåringen min er hvertfall en svært medgjørlig gutt selv om han har fått bestemme enkelte ting. Trooor ikke han blir drapsmann som voksen. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krenkefesten 2021 

La kidden bestemme å call politi lensmann å prest.

rart vi får drittkids eller??? lol du er fab

Anonymkode: b9f15...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobben til pedleder det når du ikke ser det selv sorry to say du er under lupen nå så sjerpins . barnevernet neste

Anonymkode: b9f15...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Å så om barnet blir sykt? Kald=syk er i så fall god erfaring for å bruke jakke. Så slipper man slike kamper. 

Anonymkode: bec81...e13

En på 2 år klarer vel ikke nødvendigvis å tenke handling og konsekvens på den måten? Tviler på at en på den alderen lærer av å bli syk 🤷‍♀️🤔

Anonymkode: f012b...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (13 minutter siden):

 

Barn er ikke små vesener der målet skal være å få de til å tape enhver uenighet. De skal ut i et samfunn der de skal forholde seg til uenighet og valg hele tiden, ikke lær dem å være bastante drittunger hvis hovedargument er "FORDI JEG HAR BESTEMT DET!". 

 

👆🏻🙌🏼
 

Anonymkode: f012b...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å glemme det uten å ha pratet med ped.lederen. Hun mente det kanskje ikke bokstavelig, men hun truet faktisk med å holde igjen barnet ditt.

Jeg hadde sagt klart i fra, på en fin og bestemt måte, at dette godtar jeg ikke. Skulle hun likevel true med det en gang til, hadde jeg tatt det videre med styrer.

Anonymkode: 6eb4a...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke? Forventer du det samme av voksne? 

Sjef: Jeg forventer at du skriver denne rapporten nå. 

Du: Men jeg har et vedtak å skrive som haster mer, jeg mener jeg må prioritere det. 

Sjef: Synd. Nå har jeg allerede bedt deg skrive rapport så det kan jeg ikke gå tilbake på. 

Er det logisk? Er det en god måte å lære barn å kommunisere på? Er det sånn du vil at fireåringen skal behandle vennene sine? At når A er sagt, så kan man ikke gå tilbake på det? 

Jeg syns du har en veldig negativ holdningen til barn, der du tydeligvis mener at alt du sier skal være loven og barna må værsågod bare innrette seg. Her i hus er det hvertfall rom for diskusjon ved uenighet. At jeg foreslår jakke Y betyr ikke at barna ikke kan foreslå jakke X. Noen ganger kan de ikke bestemme, og da er jeg tydelig på det, men om ungen er uenig i jakkevalg koster det meg ingenting å la de "vinne" diskusjonen.

Barn er ikke små vesener der målet skal være å få de til å tape enhver uenighet. De skal ut i et samfunn der de skal forholde seg til uenighet og valg hele tiden, ikke lær dem å være bastante drittunger hvis hovedargument er "FORDI JEG HAR BESTEMT DET!". 

Fireåringen min er hvertfall en svært medgjørlig gutt selv om han har fått bestemme enkelte ting. Trooor ikke han blir drapsmann som voksen. 🤭

Ingen som har påstått at noen blir drapsmann. 

Nei, jeg venter selvfølgelig ikke det samme av voksne. Hvorfor spør du om det? Likestiller du en voksen med en to-åring? I så fall er jeg veldig enig med deg, vi har veldig forskjellig oppfatning av barn, og hvilken dynamikk det bør være mellom barn og foreldre.

Du trenger ikke bli krakilsk og skrike med store bokstaver. Det trenger ikke jeg gjøre til mine barn, de vet når de kan være med å bestemme og når de må følge beskjed. Nå vet jeg ikke om du bruker en time på å få på barnet ditt uteklær, slik tilfellet var her, men hvis du ikke gjør det, hva er egentlig problemet? Det ble litt mye store bokstaver i innlegget ditt, "aldri", "alt", værsågod""jeg bestemmer". Det er ikke sånn at man må være en drittsekk, selv om man er leder. Så lenge man får et barn som er såpass veloppdragent, at man kan ta det med hvor som helst uten problemer, så er det mange muligheter til hvordan man legger det opp. 

Mamma hadde ei venninne med en sønn som skulle diskutere om absolutt alt i oppveksten. En helt ufyselig liten fyr å forholde seg til. Den dama brukte timevis på laaaaange diskusjoner om leggetid, hvilket rom han skulle sove på, hva han skulle spise, om han skulle på skolen, hvor dumme lærerne var som ikke ville være med på de evinnelige argumentasjonene hans, hvor de skulle på ferie etc. etc. Jeg må si jeg lo godt da jeg fikk høre at den mannen nå er politiker 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Manolo said:

Ingen som har påstått at noen blir drapsmann. 

Nei, jeg venter selvfølgelig ikke det samme av voksne. Hvorfor spør du om det? Likestiller du en voksen med en to-åring? I så fall er jeg veldig enig med deg, vi har veldig forskjellig oppfatning av barn, og hvilken dynamikk det bør være mellom barn og foreldre.

Du trenger ikke bli krakilsk og skrike med store bokstaver. Det trenger ikke jeg gjøre til mine barn, de vet når de kan være med å bestemme og når de må følge beskjed. Nå vet jeg ikke om du bruker en time på å få på barnet ditt uteklær, slik tilfellet var her, men hvis du ikke gjør det, hva er egentlig problemet? Det ble litt mye store bokstaver i innlegget ditt, "aldri", "alt", værsågod""jeg bestemmer". Det er ikke sånn at man må være en drittsekk, selv om man er leder. Så lenge man får et barn som er såpass veloppdragent, at man kan ta det med hvor som helst uten problemer, så er det mange muligheter til hvordan man legger det opp. 

Mamma hadde ei venninne med en sønn som skulle diskutere om absolutt alt i oppveksten. En helt ufyselig liten fyr å forholde seg til. Den dama brukte timevis på laaaaange diskusjoner om leggetid, hvilket rom han skulle sove på, hva han skulle spise, om han skulle på skolen, hvor dumme lærerne var som ikke ville være med på de evinnelige argumentasjonene hans, hvor de skulle på ferie etc. etc. Jeg må si jeg lo godt da jeg fikk høre at den mannen nå er politiker 😂

 

Det er du som sier at når man først har gitt en beskjed bør man ikke kunne gå tilbake på innholdet i beskjeden. Det er jeg dypt uenig i. Det betyr ikke at man trenger å bruke en time på å diskutere. Det kan være så enkelt som "her er jakka jeg vil du skal bruke. Å, vil du bruke parkasen i stedet? Ok." TS har tydeligvis funnet ut at det funker bedre enn å krangle og fysisk kjempe, mens du synes det er helt uhørt å gå tilbake på en sånn beskjed. Det synes jeg vitner om en uheldig holdning til barn. 

Å være villig til å gå tilbake på noen av beskjedene sine vil jo nettopp stoppe de evige diskusjonene på en del punkter. Type jakke i bilen er uvesentlig, så null vits i å skape og bevare en konflikt. Barnet har ikke vondt av å se at voksne kan ta barnets meninger til etterretning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lang utdanning innenfor dette feltet, og jeg syntes ikke hun gikk over streken.

Anonymkode: 0c3d2...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (3 timer siden):

Det er du som sier at når man først har gitt en beskjed bør man ikke kunne gå tilbake på innholdet i beskjeden. Det er jeg dypt uenig i. Det betyr ikke at man trenger å bruke en time på å diskutere. Det kan være så enkelt som "her er jakka jeg vil du skal bruke. Å, vil du bruke parkasen i stedet? Ok." TS har tydeligvis funnet ut at det funker bedre enn å krangle og fysisk kjempe, mens du synes det er helt uhørt å gå tilbake på en sånn beskjed. Det synes jeg vitner om en uheldig holdning til barn. 

Å være villig til å gå tilbake på noen av beskjedene sine vil jo nettopp stoppe de evige diskusjonene på en del punkter. Type jakke i bilen er uvesentlig, så null vits i å skape og bevare en konflikt. Barnet har ikke vondt av å se at voksne kan ta barnets meninger til etterretning. 

Men nå var det ikke det som var saken i dette tilfellet. Hun hadde kranglet med barnet, og derfor gitt opp. Det har ingenting med den situasjonen du maler opp å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Manolo said:

Men nå var det ikke det som var saken i dette tilfellet. Hun hadde kranglet med barnet, og derfor gitt opp. Det har ingenting med den situasjonen du maler opp å gjøre. 

Det var jo ikke i barnehagen hun kranglet med barnet. Jeg ser ikke problemet med at mor innser at krangelen er tåpelig, og innser at det faktisk ER helt i orden at barnet bestemmer valg av jakke i bilen. 

Selvfølgelig er det greit å ta et steg tilbake og gi opp en krangel hvis man innser at prinsippet faktisk ikke er noe å krangle om. Det er jo også tilfeller man MÅ ta kampen (for eksempel hvis man skal på fjelltur), mens det er andre tilfeller der man kan la barnet bestemme (for eksempel mellom barnehagen og bilen). Jeg skjønner fortsatt ikke hva du synes er problematisk her? Det er så unaturlig tilnærming til et lite menneske, og jeg syns fortsatt holdningen du forsvarer er veldig trassig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...