Gå til innhold

Gikk ped.leder over streken her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 2 år som er midt i verste trassalder, og har lagt sin elsk på en tynn parkas. Jeg er fullstendig klar over at denne er for tynn til å brukes nå, og har prøvd iherdig å få han til å bruke en annen jakke uten hell. Det blir så mange kamper nå for tia med mat, tannpuss, legging osv at akkurat denne kampen med jakka har vi lagt litt på hylla siden han egentlig bare bruker den til og fra bilen og barnehagen. Det er ca 100 meter til barnehagen fra parkeringsplassen. 

I dag kledde jeg på barnet og ped.leder sier: "har du varm bil på parkeringsplassen?" i en veldig spørrende og litt klandrene tone. Svarte at det hadde jeg. Skjønte ikke helt hvorfor hun spurte men tenkte ikke mer over det. Så sier hun: "ok. Ja hadde du ikke hatt det hadde jeg ikke latt deg ta han med deg altså, den jakka er alt for tynn!".

Ble paff og svarte henne at det er jeg såklart klar over men nå er det den eneste jakka han aksepterer og han er utrolig bestemt. Så lirer hun ut at det tror hun på men at vi som foreldre må bare bestemme og at sånn er det bare. 

Ble sjokkert av hele greia, følte jeg måtte forsvare meg selv og synes det er veldig uprofesjonelt å true med å holde igjen barnet mitt, uten å i det hele tatt spørre om hvorfor han går i den jakka og ikke noe annet. Senest på søndag hadde jeg en kamp på over 1 time for å få på han vinterdress, guttungen vrir seg og river av seg klæra og føler jo ikke akkurat at jeg kan brekke armene hans inn i jakka heller. Er jo ikke det at jeg driter i, men føler at for den korte turen på 2 min har det ikke så mye å si, men vi har jo såklart prøvd veldig mange ganger med tykkere jakke. Han har t-skjorte og en litt tykkere genser under denne tynne parkasen. 

Var dette uprofesjonelt eller er det bare meg? Føler med utilstrekkelig nok som det er, så følte ikke helt at jeg fortjente den. Spesielt ikke når jeg har prøvd ganske mange ganger. 

Anonymkode: 023d2...35d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett ett barn gå i bare en tynn joggedress til bil fra barnehage og uten sko november i fjor. 
 

Så d er flere som sliter😀😁

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså,  her fremstår du som en dårlig mor. Jeg hadde glatt meldt deg til BV om du ikke kler ungen din ordentlig. Det er kaldt ute. At du lar ungen vinne ved å ta på en annen jakke tyder på dårlig oppdragelse. punktum!

Anonymkode: 3844d...e8a

For noe bullshit. Vi har alltid på kun ullbody, ullstrømpebukse, jakke og støvler på vei til og fra barnehagen, uansett utetemperatur. Jenta vår er supervarm av seg og svetter i hjel i bilen om hun har mer på seg.

Anonymkode: 18c5e...075

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke ha jakke på seg i bilen uansett. Jeg tar bare på ungen min ulldress og lue på vei fra barnehagen og bilen

Anonymkode: e8282...16a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også reagert på dette, og ped-lederen hadde antagelig reagert på bekledningen til min toårige datter. 

Det er ikke alltid bare bare å få på henne klær når hun er sliten etter barnehagen og vi skal forte oss ut av garderoben pga. koronarestriksjoner. Men det at hun oftest går til bilen i en relativt tynn favoritt-jakke med kaniner på, og til og med løper til bilen i bare ullundertøy innimellom, er ikke fordi jeg ikke orker å ta kampen, men fordi jeg vurderer at det er helt ok. Jeg har ikke på meg jakke selv heller. 

Anonymkode: 82429...d5b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var merkelig å legge seg opp i. Og jeg har også en 2-åring, og at man må velge sine kamper. Min har også en tynn jakke han elsker (type allværsjakke), men om han får bruke den til bhg, må han ha tykk ullgenser under, altså. Tynn ullgenser, tykk ullgenser, lue, hals, votter og så den tynne jakka. Det er ikke alltid det er selve jakka som er det viktigste, men hva som er under er jo et poeng, da. Jeg lar gjerne sønnen min få bestemme enkelte ting, men å lære å kle seg fornuftig i kulda er samtidig en del av oppdragelsen. Så jeg prøver å lage et slags kompromiss. Men at en ansatt legger seg opp i hva han har på den korte veien til bilen, var uansett spesielt. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes hun var krass. Er uansett ikke anbefalt å bruke tykke jakker osv. i bilstol, vi har som regel på mindre klær i bilen enn ellers. Har selv en toåring og hun holder på på akkurat samme måte. Et tips er å gjemme jakka godt etter han har lagt seg og finne frem en annen jakke. Så må dere nesten bare tvangskle noen dager, det må vi gjøre (når hun ikke vil ha på seg yttertøy i det hele tatt.) Men dere har kanskje allerede prøvd å gjemme den, husker han den om han ikke ser den?

Anonymkode: 8ab1a...b15

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta alt negativt. Det er mulig at hun mente at hun ville ha bedt deg/tilbudt at du gikk og varmet opp bilen før du tok ham med deg. Uansett er det helt vilt å la en 2åring velge jakke på vinterstid.

Anonymkode: 6b5a2...0e1

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var frekk tone av ped leder, men du er ikke helt god mor som lar ungen bestemme hva den skal ha på? Når du selv vet hva som er riktig

noen ring barnevernet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er galt i denne situasjonen er at du lar en 2 åring bestemme hva han skal ha på seg selv!!!! Fjærn alternativet og ta kampen uansett om det tar en time eller en mnd!!!! 

Anonymkode: c5e0c...515

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså,  her fremstår du som en dårlig mor. Jeg hadde glatt meldt deg til BV om du ikke kler ungen din ordentlig. Det er kaldt ute. At du lar ungen vinne ved å ta på en annen jakke tyder på dårlig oppdragelse. punktum!

Anonymkode: 3844d...e8a

Seriøst? 

Her ser eg ungar til og frå bilen i hettejakke, utan vottar, utan lue... Og til langt utpå hausten: Barbeint. Kan ikkje falle meg inn at bhg kommenterer det. Pedagogen gikk klart over streken. 

Vi går til og frå barnehagen, og må kle oss godt. Eg har heldigvis ikkje problem med å få på jenta vinterdress. Men ts har eit godt poeng. Vel dine kampar. Om dei kjem seg raskt inn i bilen, er det ikkje farleg å gå tynnkledd. (Om dei surrar rundt og tek seg god tid på veg fra bhg, slik som me gjer, er det ei anna sak)  🙂

Vinterdress, boblejakke el likn er heller ikkje anbefalt i bil. Beltet sit da ikkje tett nok på kroppen. 

Anonymkode: e51cd...192

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spesielt av pes. leder. Vi hadde samme kampen med vår gutt på den alderen bare at han nektet å ha på jakke. Noen barn har sterkere temperament enn andre. Blei anbefalt av pedagog til å la gutten gå uten jakke så han kjente det var kaldt. Gikk ikke lang tid før han skjønte det var lurt med jakke. 
 

Til anonym bruker 3844d...e8a: Useriøst å ta opp barnevernet for dette (troll?), kun en kort tur fra parkeringsplassen og inn i barnehagen.

Anonymkode: fc424...c8d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishm skrev (4 minutter siden):

Var frekk tone av ped leder, men du er ikke helt god mor som lar ungen bestemme hva den skal ha på? Når du selv vet hva som er riktig

noen ring barnevernet 

Har du barn? 

Anonymkode: e51cd...192

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke jakke i bilen uansett, og hvilken jakke man bruker de sekundene bort til bilen har jo ingenting å si. Ulldress på og evt teppe liggende i bilen er fint (har unge på samme alder som stort sett alltid nekter ha på pledd/dyne i bil, men da får hun heller være litt kald i fem minutter, for jakke er uaktuelt). 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var unødvendig av ped. leder å henge seg opp i. Har selv opplevd lignende stikk fra barnehageansatte. Vi parkerer rett  utenfor porten og har ca 20 meter å gå.  I bilen bruker ikke barnet tykk jakke pga sikkerhet. Så hadde tatt på henne ullundertøy, tykk ullgenser, lue og fleecebukse over ullstilongsen. En ansatt kommenterte "det der er altfor kaldt". Gadd ikke engang heve øyenbrynent, for jeg vet at barnet ikke led noen nøyd. Hadde brukt lenger tid å stå på parkeringsplassen og ta på jakke, enn å gå 20m uten jakke. Noen skal alltid ha noe å henge seg opp i...

Anonymkode: 29974...276

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...