Gå til innhold

Lage middag til venner - Vipps eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde ikke krevd det nei, men med så hyppige og store middager, burde gjestene som er de samme hver gang ta initiativ selv til å vippse. Eller ta med seg ei flaske vin etc 

Anonymkode: d0ab8...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må få påpeke at det er lov å takke nei til middagsinvitasjon også! For alle dere som klager på forventninger og prisen.. dere kan takke nei! Det er jo faktisk ikke sånn at ts tvinger folk til å komme. Hvis de synes 250 for en treretters med vin er for mye, så kan de bli hjemme og spise grandis. Det er jo ingen overraskelse for gjestene til ts hvilken stil hun kjører, men de velger å komme likevel. 

Anonymkode: 87753...d81


Jo, men det er jo nettopp det - antakelig følger gjestene, som altså er vennene, på et sosialt press for å komme på disse middagene.

Utfra hva TS forteller, så er det i hovedsak hjemme hos henne hele gjengen har plass til å samles.

Sier en nei takk, så sier en også nei takk til å omgås vennene sine.

For jeg går utfra at med 4-5 middagsinvitasjoner i måneden, så har denne vennegjengen i starten av 30-åra neppe særlig mange andre treffpunkt. 


Om fokuset egentlig er å omgåes vennene sine, og ha det hyggelig sammen så trenger ikke TS stå for full middag for å invitere gjengen til å samles.

Det enkleste hadde vært å heller be folk brettspillkveld, der alle tar med litt snacks og drikke f.eks. Eller en kveld med ost/kjeks/vin der alle tar med en ost og drikke.

 

Anonymkode: dce32...917

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke krevd det nei, men med så hyppige og store middager, burde gjestene som er de samme hver gang ta initiativ selv til å vippse. Eller ta med seg ei flaske vin etc 

Anonymkode: d0ab8...c65


Eller så burde TS roe ned gourmet-kokken i seg, og heller invitere venner over til hyggelige sammenkomster uten at det må diskes opp med tre retter fordi hun synes det er så gøy å lage mat av dyre råvarer.

Ikke alle synes det er ok å bruke mye penger på mat.

Men i denne gjengen blir jo nærmest tvunget til det, om en skal møte vennene sine.

Anonymkode: dce32...917

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (8 timer siden):

jeg leste HI, hvor det kom frem at TS ikke var så fornøyd med å bli servert suppe og Grandiosa.  Jeg håper  og tror at de fleste kokker er mest glad for besøket, og ikke har store forventninger til andre om hva de skal servere. 

 

Jeg spiser ikke posesuppe eller Grandiosa en travel hverdag en gang, da matglede og kvalitet betyr mye for meg. Så om jeg hadde fått servert noe slikt på besøk ville jeg blitt ekstremt skuffet.. Ville selvfølgelig ikke sagt noe, og spist normalt. 

Anonymkode: 37ad7...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bli flinkere til å si at de må ha med egen vin / dessert. 

Du høres ut som en fantastisk person 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår gjeng er spleiselag fortsatt vanlig, og vi er i starten av 30 åra. Alle vennene mine sier "hvor mye skal jeg vippse?" Etter mat, det er en automatikk i det. Eller enda oftere, vi lager mat sammen og alle tar med noe hver.

Men skjønner at det virker urimelig at vennene dine får beskjed om å vippse 150-250 etter maten. Skjønner at du syns det er gøy å lage fancy mat, men hva med å lage mat sammen og at alle tar med noe? (Ikke i disse dager da). Og så kan du heller invitere på fancy middag som de slipper å betale for et par ganger i året, hvis du har råd til det. Da kan du evt be noen om å ta med vin, snacks eller noe sånn. 

Anonymkode: 752fd...40a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gladelig vippset- for en luksus! Du høres ut som en god kokk- heldige vennene dine. Og jeg er endel eldre enn dere også...

Faktisk foretrekker jeg vippskrav enn å måtte ta med sånn idiotisk "vertinnegave" hver gang en skal på middag el... 

Jeg hadde faktisk latt være å invitere de som ikke inviterer tilbake, om jeg var deg. Det er helt innafor å be om penger for maten- dere er i etableringsfasen alle mann, og vennene dine er heldig. 

Anonymkode: f807c...f9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også mat, er interessert i vin og synes det skal være på et visst nivå. Jeg forstår deg. Men jeg forstår også rådene du får, og de er gode.

Når du har fått slike kommentarer som de du forteller om, har du rett og slett ikke noe valg: Du må justere kursen. Men jeg hadde kanskje ikke snakket så mye om det. Jeg sier ikke at det er feil å snakke om det med folk jeg betrakter som venner, men jeg er slik av legning at jeg foretrekker å gjøre en del ting mer i det stille og heller kommunisere mellom linjene.

Her tror jeg løsningen kan være noe sånt som dette:

Reduser antall middager. 3-5 ganger i måneden er uansett mye - det er som om man skulle ha spist middag i ditt hjem ukentlig. Du sier jo at det som regel er den samme gjengen som kommer, og siden det er vin til maten er det kanskje i helgene? Er det i såfall rimelig å forvente at folk skal ønske å spise hjemme hos deg hver helg? Jeg synes at én gang i måneden er mye riktigere, selv om det også ikke er sjelden.

Hvis du går ned på frekvensen går du også ned på kostnadene. Her er jeg enig med de andre som har uttalt seg: Hvis man inviterer, spanderer man. Med mindre dere er enige om å danne en mat- og vinklubb med regler om rotasjon og kostnadsramme, er det slik: Den som inviteres forventer gratis oppvartning. Det må du rett og slett forstå.

Kompromisset er at du inviterer, forteller hva menyen er, og ber den enkelte om å ta med selv det de ønsker å drikke. Det åpner for dårligere match og lavere nivå enn du ønsker (eller alkoholfritt for noen!), men det er jo bare dem det går utover. Du velger jo selv hva du har i ditt eget  glass. Kanskje kjøper du, for egen regning, inn et par flasker ekstra, for å kunne friste gjestene med en smak av det du mener er riktig drikke? 

Uansett: Her har du fått noen hint og må bare endre kursen. Det burde gå helt fint.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:


Jo, men det er jo nettopp det - antakelig følger gjestene, som altså er vennene, på et sosialt press for å komme på disse middagene.

Utfra hva TS forteller, så er det i hovedsak hjemme hos henne hele gjengen har plass til å samles.

Sier en nei takk, så sier en også nei takk til å omgås vennene sine.

For jeg går utfra at med 4-5 middagsinvitasjoner i måneden, så har denne vennegjengen i starten av 30-åra neppe særlig mange andre treffpunkt. 


Om fokuset egentlig er å omgåes vennene sine, og ha det hyggelig sammen så trenger ikke TS stå for full middag for å invitere gjengen til å samles.

Det enkleste hadde vært å heller be folk brettspillkveld, der alle tar med litt snacks og drikke f.eks. Eller en kveld med ost/kjeks/vin der alle tar med en ost og drikke.

 

Anonymkode: dce32...917

Vet du hva, disse vennene har faktisk også et ansvar for å skape alternativer om det plager dem sånn å gå på middag hos ts. DE kan selv ta initiativ og invitere på brettspill, ost og vin, men jeg mistenker at det gjør de gjerne ikke, for det er alt i alt behagelig å overlate til andre å stelle i stand. Å komme til dekket bord og så gå hjem... herlig. 

Jeg skal innrømme at jeg var som ts engang, men denne tråden minner meg på hvorfor jeg slutta. Å skulle være vennegjengens gratis gourmetrestaurant og samlingspunkt, det var en lite takknemlig oppgave. Folk både klaga og forventa, det var helt umulig for meg å finne en balanse. Gikk jeg for enkel servering, så ble det hinting om at de savna de lekre treretteren jeg brukte å ha, gikk jeg gourmet ble det "spøkt" om at jeg tjente penger på dem...  

Anonymkode: 87753...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg må få påpeke at det er lov å takke nei til middagsinvitasjon også! For alle dere som klager på forventninger og prisen.. dere kan takke nei! Det er jo faktisk ikke sånn at ts tvinger folk til å komme. Hvis de synes 250 for en treretters med vin er for mye, så kan de bli hjemme og spise grandis. Det er jo ingen overraskelse for gjestene til ts hvilken stil hun kjører, men de velger å komme likevel. 

Anonymkode: 87753...d81

Det er ikke så greit å takke nei når det er så hyppige middager. En gang i blant kan man vel finne på en unnskyldning, men det blir vel ikke oppfattet så bra om det ofte takkes nei.

Jeg mener at TS kan trappe ned på aktiviteten, eller i hvert fall ta det mye enklere til vanlig, og så heller slå til med en fin middag en gang i blant. Det er helt tydelig at flere av vennene synes dette blir både dyrt og unødvendig. Hovedpoenget må da være at man samles og har det sosialt, ikke at mat og økonomi rundt matlaging skal stå i høysetet og skape irritasjon.

Anonymkode: f74b7...d9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde starte en meetup gruppe og invitere til popuprestaurant.  Da alle i gruppa melde seg på på forhånd og de vet de skal betale. 

Veldig kjekt, jeg var med på et par slike middager i Bergen for et par år siden. 

Anonymkode: b8af4...914

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av TS, egentlig? Jeg er veldig interessert i å høre hva vedkommende tenker om tilbakemeldingene her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så greit å takke nei når det er så hyppige middager. En gang i blant kan man vel finne på en unnskyldning, men det blir vel ikke oppfattet så bra om det ofte takkes nei.

Jeg mener at TS kan trappe ned på aktiviteten, eller i hvert fall ta det mye enklere til vanlig, og så heller slå til med en fin middag en gang i blant. Det er helt tydelig at flere av vennene synes dette blir både dyrt og unødvendig. Hovedpoenget må da være at man samles og har det sosialt, ikke at mat og økonomi rundt matlaging skal stå i høysetet og skape irritasjon.

Anonymkode: f74b7...d9d

Hvis de ikke tør takke nei, så kan de jo faktisk kanskje selv invitere til et sosialt lag? Men ts sier jo hun blir veldig sjelden invitert og da tolker jeg det som at det faktisk ikke blir noe, om hun ikke er primus motor. Alternativ blir hun bevisst utelatt fra å bli invitert til andre, men i såfall bør hun bare droppe de vennene asap. 

Forøvrig sier ts i hovedinnlegg at alle inviterte er klar over at det er spleiselag. Da er det rett og slett uforskammet å komme med slengkommentarer. 

Anonymkode: 87753...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

du burde starte en meetup gruppe og invitere til popuprestaurant.  Da alle i gruppa melde seg på på forhånd og de vet de skal betale. 

Veldig kjekt, jeg var med på et par slike middager i Bergen for et par år siden. 

Anonymkode: b8af4...914

Det høres ut som en bra ide. Når det kalles restaurant så blir forventningene tydeligere.  For det å betale for middager hos venner, i allefall jevnlig, kan føles litt rart. 
 

Og er det restaurant, så blir det kanskje ikke noen forventning om at jeg selv må gjenta det hele og invitere til god middag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg sitter med et lite dilemma, og tenkte jeg kunne høre litt deres tanker. Og jeg håper dere kan lese igjennom hele før dere svarer.

Jeg er 30 år og er en person som elsker å kokkelere på kjøkkenet. Jeg har et stort spisebord, og det hender relativt ofte (3-5 ganger i måneden) at jeg inviterer gjester til middag. Alt fra fire til ti personer, og det er som regel de samme 10-15 personene som kommer på besøk. Når jeg først lager mat, blir det alt fra tre-retters, biff, ferske sesongvarer og andre gode råvarer. Av og til serverer jeg med utvalgt vin, og råvarer kan raskt koste 150-250 kr pr middag i snitt. I snitt har jeg regnet ut at jeg bruker ca 3-3500 kr/mnd i mat på venner (bare nyttårsaften ble 5 000 kr). 3500x12= 42 000 kr. Men av alle disse menneskene jeg inviterer til hyggelige vennekvelder, mottar jeg sjeldent eller aldri noen invitasjon tilbake. Og dersom jeg gjør det, er det som regel til suppe, eller Grandiosa. De som kommer, er fullt vitende om at det er spleiselag. Og det er ofte de selv spør «når kan vi komme på middag til deg?». Når jeg selv er på middag hos dem, vipper jeg gladelig over en hundrings for et suppemåltid.

 

Allikevel opplever jeg relativt ofte at de har begynt å slenge bemerkninger «Vi tar ikke betalt når vi har venner på besøk», eller «Regner med at jeg får et solid Vippskrav etter dette måltidet her, ja». Dette er kommentarer som gjør meg veldig usikker og kanskje også litt såret. Er det slik at vennene mine har en forventning om at jeg skal drive en slags gratis restaurant, og hvor man ikke trenger å invitere tilbake?

 

Og jeg står igjen med fire dilemmaer:
1. Innse at jeg har blitt 30 år, slutte å spleise på maten og gladelig bruke over 40 000 kr på å spandere mat på venner i året
2. Slutte å invitere de som ikke inviterer meg tilbake
3. Slutte helt å invitere til felles mat&vinkvelder
4. Fortsette som i dag, hvor de gjøres oppmerksom på at jeg handler inn felles

Anonymkode: f2f08...ed8

Her ville jeg sluttet å slå på stortromma hver gang jeg inviterer, men bare laget noe enkel gryte av kokekjøtt eller noe og begynt å bedt dem bringe med seg drikken sin selv. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så opptatt av mat, og flink til å lage mat, vil jeg anbefale å bruke kreativiteten til å finne ting som er relativt billig, og invitere på dette en gang i mnd. Et par ganger i halvåret slår du på stortromma, inviterer til "restaurant" der de som inviterers opplyses om meny og pris før de tar stilling til om de vil komme. Opprett gjerne event, men f.eks plass til max 12, og det er førstemann til mølla. 

Med denne løsningen får du litt utløp for gourmetkokken i deg, uten at vennene sponser hobbyen din hver uke. Samtidig får du møtt vennene, og du gir dem mulighet (tid) til å invitere selv de ukene du ikke legger beslag på. 

Anonymkode: 8d611...989

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å søke etter noen som vil være med på 4 stjerners middag i feks Facebook grupper for matinteresserte? Så tar dere i gruppen en måned, hvor dere inviterer de tre andre på middag en lørdag hver feks. (Eller en lørdag pr mnd). Da blir du også kjent med andre matinteresserte, og dere kan lære noe av hverandre.

Så kan du ha 1-4 store vennemiddager i året, hvor du inviterer med menyen klar (og evt setter en ca pris pr person som vippses i forkant. Hvorvidt du vil sponse noe av summen eller ikke, får du kjenner på selv, men avklar det i invitasjonen.)

Også kan du heller samle vennegjengen på brettspill og snacks, så kan dere likevel fortsette å møtes ofte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo man må avklare på forhånd hva man skal betale.

Kan ikke komme etterpå med å kreve penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i å lage mat og har venner jeg jevnlig inviterer på middag. MEN, ikke så ofte som TS gjør. På disse middagene lager jeg ofte 3-retters, men forventer ikke å få det når jeg evt. blir invitert tilbake på middag.

Vi har også en stående regel i vennegjengen at alle tar med drikke til maten. Så da velger de selv om de ønsker dyr vin, øl eller bare brus/vann.

Jeg ber aldri om vipps når jeg inviterer. Får tilbake det jeg bruker i andre tjenester fra våre venner. Noen er f eks elektriker og noen er snekker. Så da jevner dette seg fint ut over litt tid.

Det viktigste er at vi som venner kan samles (gleder meg til korona-pandemien er over) og ha det gøy sammen.

Jeg anbefaler derfor at du ikke inviterer oftere enn du føler du har råd til. Og lar du det gå litt tid mellom hver middag har kanskje de andre gjestene tid innimellom til å invitere også ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er tilbake.

Voldsomt engasjement. Det setter jeg pris på. Jeg har lest absolutt alt, men prøver å svare i korthet. Først og fremst, var ikke dette en invitasjon til våre nyutdannede epidemologer her på forumet, som skal lage nok en corona-diskusjon. Dette er en problemstilling som har vært i flere år, og ikke noe som er nyoppstått.

For å oppklare et par ting; Det er ikke slik at det er treretters med vin hver gang. I snitt er det 150-200 kr/ hode som jeg ber om på Vipps(runder heller ned). Kun ved nyttårs/julebord/17 mai har det blitt noe særlig mer.  Jeg har fått inntrykk av at mange synes det er greit med spleiselag, men det er kommentarer fra tre-fire personer som har plaget meg og fått meg til i opprette denne tråden. Vertinnegave får jeg aldri, men forventer ikke/ønsker ikke når det er et spleiselag. Jeg spanderer mer enn gjerne hjemmelaget pizza, øl eller snacks når jeg har besøk av en liten gjeng. Det skulle bare mangle.

Jeg leter absolutt ikke etter noen «balansering» av vennskapene mine, men når alt har gått enveis over flere år, har jeg funnet ut at spleising har vært den enkleste løsningen. Det skal sies at det er et par-tre venner som er flinke til å invitere tilbake, og de sender jeg aldri vippskrav til.

Det har blitt en slags forventning om at det er jeg som skal stille opp og lage. Og det er helt greit, fordi jeg synes det er hyggelig å være superlimet i vennegjengen. De som kommer VET på forhånd at det er et spleiselag. Mange her inne har antydet at jeg sender et overraskelsesvippskrav i etterkant. Det er IKKE tilfelle. Det som gjør at jeg ofte har tatt initiativ til dette, er fordi at gjester selv nærmest inviterer seg hjem til meg. «Kan ikke du feire nyttårsaften i år?» (Noe jeg har gjort fire år på rad), «Kan ikke du arrangere 17 mai-fest?», «Kan ikke du lage julebord da?», «Kan ikke du lage Crispy Duck snart?», - som regel med henvisning til retter jeg har laget før, de gjerne vil at jeg skal lage til de på nytt igjen. Og det er derfor jeg sitter igjen med inntrykket av at de veldig gjerne vil komme(men ikke spleise), fordi det er hyggelig, og av og til har jeg opplevd at folk har blitt skuffet hvis de ikke har fått bli med. Noen her har påpekt at jeg har misforstått - at kanskje det sosiale er viktigere enn maten. Og det er absolutt noe jeg må reflektere over.

Jeg har ingenting i mot at jeg ikke får invitasjon tilbake. Jeg har inntrykk av at det er en kombinasjon av frykt for å ikke kunne levere tilbake og mangel på gode fasiliteter. Det gjør meg absolutt ingenting, men tenker at da er det enklest å spleise på råvarene. De færreste av vennene mine er etablerte, og bruker gladelig 1 000 kr på byen, relativt ofte. Så jeg har ikke inntrykk av at det er pengene det står på.

 

Sitat

 

Anonym bruker

Det virker som du skal ha betalt av vennene dine for din hobby.

 

For å utfordre påstanden tilbake, så lurer jeg på hva som er forskjellen på om en venn lager middag til 100-150 kr hjemme til seg selv en lørdag, kontra å vippse 150 kr for råvarer og samtidig slippe å lage maten?

Sitat

 

Anonym bruker

Jeg skal innrømme at jeg var som ts engang, men denne tråden minner meg på hvorfor jeg slutta. Å skulle være vennegjengens gratis gourmetrestaurant og samlingspunkt, det var en lite takknemlig oppgave. Folk både klaga og forventa, det var helt umulig for meg å finne en balanse. Gikk jeg for enkel servering, så ble det hinting om at de savna de lekre treretteren jeg brukte å ha, gikk jeg gourmet ble det "spøkt" om at jeg tjente penger på dem...  

 

Du beskriver akkurat slik jeg føler det nå. Det er kanskje den retningen jeg burde gå også

Sitat

 

Pipaluk

Det jeg lurer litt på TS, er hvilken motivasjon du har for å invitere på middag? Ønsker du sosialt samvær? treffe folk igjen? Eller ønsker du å kokkelere og få skryt for dine ferdigheter? Få like bra mat på gjenbesøk?

 

I hovedsak fordi det er veldig hyggelig å samle venner, drikke vin og ha det hyggelig. Jeg trives veldig godt med vertinnejobben, og det er jo hyggelig at folk setter pris på det man lager. Men det er selvsagt spennende å av og til teste ut nye oppskrifter. Jeg forventer absolutt ikke noe bra mat på gjenbesøk, fordi jeg vet at det kan gi ubehagelig forventningspress.

Flere har sagt at jeg burde rett og slett tatt en prat med vennene mine. Og det er noe jeg må gjøre. Men har synes at det har vært vanskelig å starte en samtale rundt det. Kall meg gjerne konfliktsky.

For å oppsummere, så bør jeg i en periode forsøke å kutte kraftig ned på både på hyppighet og antall personer. Og kanskje invitere til billigere måltider jeg har råd til å spandere.

 

Anonymkode: f2f08...ed8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...