Gå til innhold

Lage middag til venner - Vipps eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Inviter med eksplisitt spleiselag i innbydelsen i ny og ne, ellers inviter på litt rimeligere og enklere mat. Hadde virkelig ikke villet lagt flere tusen kroner på venne middager i mnd. Tenk hva du kunne spart 😊

Anonymkode: f80eb...02e

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Inviter til mat, og be dem ta med drikke selv. Da reduserer du utgiftene dine, og ber dem bidra med sitt.

Anonymkode: c8d63...a1c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pipaluk

Det jeg lurer litt på TS, er hvilken motivasjon du har for å invitere på middag? Ønsker du sosialt samvær? treffe folk igjen? Eller ønsker du å kokkelere og få skryt for dine ferdigheter? Få like bra mat på gjenbesøk?

Du får nok annerkjennelse for dine kunstner, men det kan også slå negativt ut i forhold til gjestene dine.  Får du servert en tre retters middag hos en venninne, eller annet bekjentskap, så vil du tenke på hvordan du kan gjøre gjengjeld.  Og er  man som meg, ingen superkokk, så avstår jeg heller fra middagen. Spesielt om jeg får følelsen av at fokuset er gjengjeldelse, enten å diske opp noe tilsvarende, eller betale full  pris . Det er slike forventninger som kan være ganske ubehagelige, da det ikke blir kommunisert i forkant. Jeg husker at en i vennegjengen pleide å invitere på mange fancy middager for en del år siden. Jeg satt der hele tiden og ble grepet av en fortvilelse over at det jeg kunne bidra med, ikke ble langt nær så bra.  Jeg turde ikke å invitere henne hjem, da jeg fikk prestasjonsangst. Nå fikk hun mann og barn etter det, så kom korona, så alt har blitt satt på vent. 

I min venninnegjeng, så gjør vi det enkelt. Noen kjøper inn noe felles ( vippsoppgjør), eller vi kommer med ulike retter.  Så da ender vi opp med fryktelig mye mat til slutt, men det er jo bare et pluss til neste dag:) En av grunnene til at jeg velger å gjøre det enkelt, er også  for å ta hensyn til venner som er kronisk syke, eller har fysisk funksjonshemming. Jeg ønsker ikke å legge opp til noe, som gjør at de da backer ut, fordi de ikke kan komme med noe tilsvarende. Det kan fort bli veldig ubalansert, og ikke bra på sikt. Så da blir det mye  supper, og noe veldig enkle saker.  Så på min bursdag så inviterte min venninne ( som er sterkt funksjonshemmet) meg på tomatsuppe, egg og rundstykker.  For meg så var det helt topp!. jeg ble veldig glad over at hun valgte å gjøre det sånn.  Jeg visste også at bare det å stelle i stand disse tingene for henne, var noe hun måtte bruke en del energi på, og det var rørende at det var for meg hun brukte den.   Jeg tenker at hvis jeg hadde stilt opp med gourmetmåltid hos meg, så hadde kanskje ikke hun turt å invitere meg på noe enkelt hos henne.  Så sånt kan gå begge veier. Jeg tror ikke at man nødvendigvis får flere venner, eller gjester jo flinkere man er til å kokkelere.  Man må være obs på gjestenes behov, og at det blir balansert. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
14 minutter siden, Pipaluk said:

Det jeg lurer litt på TS, er hvilken motivasjon du har for å invitere på middag? Ønsker du sosialt samvær? treffe folk igjen? Eller ønsker du å kokkelere og få skryt for dine ferdigheter? Få like bra mat på gjenbesøk?

Du får nok annerkjennelse for dine kunstner, men det kan også slå negativt ut i forhold til gjestene dine.  Får du servert en tre retters middag hos en venninne, eller annet bekjentskap, så vil du tenke på hvordan du kan gjøre gjengjeld.  Og er  man som meg, ingen superkokk, så avstår jeg heller fra middagen. Spesielt om jeg får følelsen av at fokuset er gjengjeldelse, enten å diske opp noe tilsvarende, eller betale full  pris . Det er slike forventninger som kan være ganske ubehagelige, da det ikke blir kommunisert i forkant. Jeg husker at en i vennegjengen pleide å invitere på mange fancy middager for en del år siden. Jeg satt der hele tiden og ble grepet av en fortvilelse over at det jeg kunne bidra med, ikke ble langt nær så bra.  Jeg turde ikke å invitere henne hjem, da jeg fikk prestasjonsangst. Nå fikk hun mann og barn etter det, så kom korona, så alt har blitt satt på vent. 

I min venninnegjeng, så gjør vi det enkelt. Noen kjøper inn noe felles ( vippsoppgjør), eller vi kommer med ulike retter.  Så da ender vi opp med fryktelig mye mat til slutt, men det er jo bare et pluss til neste dag:) En av grunnene til at jeg velger å gjøre det enkelt, er også  for å ta hensyn til venner som er kronisk syke, eller har fysisk funksjonshemming. Jeg ønsker ikke å legge opp til noe, som gjør at de da backer ut, fordi de ikke kan komme med noe tilsvarende. Det kan fort bli veldig ubalansert, og ikke bra på sikt. Så da blir det mye  supper, og noe veldig enkle saker.  Så på min bursdag så inviterte min venninne ( som er sterkt funksjonshemmet) meg på tomatsuppe, egg og rundstykker.  For meg så var det helt topp!. jeg ble veldig glad over at hun valgte å gjøre det sånn.  Jeg visste også at bare det å stelle i stand disse tingene for henne, var noe hun måtte bruke en del energi på, og det var rørende at det var for meg hun brukte den.   Jeg tenker at hvis jeg hadde stilt opp med gourmetmåltid hos meg, så hadde kanskje ikke hun turt å invitere meg på noe enkelt hos henne.  Så sånt kan gå begge veier. Jeg tror ikke at man nødvendigvis får flere venner, eller gjester jo flinkere man er til å kokkelere.  Man må være obs på gjestenes behov, og at det blir balansert. 

Så hvis man er flink til å lage mat (og da mener jeg flink, ikke sånn helt ok som de fleste er) bør man enten ikke invitere venner på middag eller underprestere og gjøre det enkelt med posesuppe og grandis sånn at vennene ikke skal få prestasjonsangst.... Bortsett fra om du er mann, er du mann så har du lov å være superkokk og briljere med det. 

Anonymkode: 87753...d81

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge

Jeg hadde elsket at jeg hadde en venn som laget slike middager, og hadde ikke hatt det minste problem med at kostnadene ble fordelt. 

Noe lignende er forøvrig veldig populært i en del land, der man via interessegrupper også inviterer ukjente. 

Jeg anbefaler deg å fortsette med at det er spleising TS, men lag gjerne en gruppe for dette, og arrangementer der pris og meny er oppgitt på forhånd. Så melder de seg på om de vil være med, fullt klar over meny og kostnader. Samt at du har full oversikt over hvor mange du skal lage til. 

Ha gjerne flere kjente med i gruppa enn du faktisk kan invitere også, men oppgi grense for antall, så har du flere å spille på enn at folk føler at de alltid må møte opp. Da blir det et helt klart valg å delta, og siden de har valgt det med meny og pris burde det ikke komme noen kommentarer om hva det vil koste under middagen. 

Jeg hadde som nevnt satt stor pris på å bli invitert til noe slikt, men en gang i uken hadde blitt litt mye, så hadde vært greit med gruppe og arrangementer man kunne melde seg på eller ikke. Med kjent meny og pris. 

Fantastisk at du gidder synes jeg. Lurer på hvor jeg kan skaffe meg en slik venn. 😍

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Pipaluk skrev (31 minutter siden):

Noe så rart. Å ikke by på det beste man har i redsel for å krenke. Ja, vi er noe for oss selv, vi nordmenn.

Anonymkode: c8d63...a1c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pipaluk
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så hvis man er flink til å lage mat (og da mener jeg flink, ikke sånn helt ok som de fleste er) bør man enten ikke invitere venner på middag eller underprestere og gjøre det enkelt med posesuppe og grandis sånn at vennene ikke skal få prestasjonsangst.... Bortsett fra om du er mann, er du mann så har du lov å være superkokk og briljere med det. 

Det jeg ville frem til er at  forventningene må være klare.  Skal de vipse hver gang, eller går det på rundgang? Og ønsker de som byr på mat at de andre skal by på like god mat neste gang? Samme stil? Eller er fokuset bare at de man møtes og har det hyggelig? sånne uavklarte forventninger kan være ganske ubehagelige. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
3 minutter siden, Pipaluk said:

Det jeg ville frem til er at  forventningene må være klare.  Skal de vipse hver gang, eller går det på rundgang? Og ønsker de som byr på mat at de andre skal by på like god mat neste gang? Samme stil? Eller er fokuset bare at de man møtes og har det hyggelig? sånne uavklarte forventninger kan være ganske ubehagelige. 

Altså å avklare om man skal betale noe, den er grei. Resten er bare sært. Hvor skjør er man hvis man ikke kan gå på middag uten å føle seg krenka av at verten er god å lage mat? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pipaluk
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså å avklare om man skal betale noe, den er grei. Resten er bare sært. Hvor skjør er man hvis man ikke kan gå på middag uten å føle seg krenka av at verten er god å lage mat? 

jeg har ikke noe problemer med at verten lager god mat. Jeg betaler gjerne for maten om jeg får en pekepinn på hva det koster før måltidet.  Problemet oppstår når det er forventning om at en selv må diske opp med tilsvarende retter  for å holde det gående.  Jeg føler det blir litt feil å gå på mange slike middager, uten å kunne lage noen gode retter selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, Pipaluk said:

jeg har ikke noe problemer med at verten lager god mat. Jeg betaler gjerne for maten om jeg får en pekepinn på hva det koster før måltidet.  Problemet oppstår når det er forventning om at en selv må diske opp med tilsvarende retter  for å holde det gående.  Jeg føler det blir litt feil å gå på mange slike middager, uten å kunne lage noen gode retter selv.

De forventningene dikter de fleste opp i eget hode, så kanskje de bør gå litt i seg selv. Det er i hvertfall ikke greit å tiilegge de gode kokkee disse holdningene, for det stemmer faktisk ikke. Vi vil gjerne bare være gjest! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CorvusCorax

Du må jo informere om at det er spleiselag før du inviterer, ikke komme med vippskrav i ettertid. Det var en post her i slutten av desember hvor noen opprettet en tråd om nettopp dette. TS hadde fått vippskrav etter en middag. Var det du som serverte pinnekjøtt kanskje? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De forventningene dikter de fleste opp i eget hode, så kanskje de bør gå litt i seg selv. Det er i hvertfall ikke greit å tiilegge de gode kokkee disse holdningene, for det stemmer faktisk ikke. Vi vil gjerne bare være gjest! 

jeg leste HI, hvor det kom frem at TS ikke var så fornøyd med å bli servert suppe og Grandiosa.  Jeg håper  og tror at de fleste kokker er mest glad for besøket, og ikke har store forventninger til andre om hva de skal servere. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

TS, du sier det blir dyrt for deg å invitere på bra mat så ofte, og det blir det jo.

Men har du tenkt på at det blir jo også dyrt for gjestene dine? 4-5 middager per måned blir vel fort 1000 kr i Vipps-krav? 2000 kr for et par?

Det er mye penger å ‘legge beslag på’, fordi du synes det er hyggelig å invitere på fin mat.

Det er som hovedregel ikke greit å invitere på vennemiddag, og forvente at gjestene betaler.

Eneste ganger det er greit, er om en sammen planlegger en happening. F.eks når vår gjeng har ei helg der helstekt gris er ett av flere høydepunkt.

Ville fokusert på å lage rimeligere mat selv, og fortsatt å invitere når jeg hadde lyst. Men hovedsaklig stått for utgiften. Kanskje bedt andre ta med dessert, snacks ol. Gjør det til mer en vennegreie igjen, enn at vennene dine går på privat restaurant hos deg - for det er hva du holder på med nå.

Ta heller opp rundt bordet om det er noe spesielt du har lyst til å lage en gang i blant, som blir veldig dyrt i råvarer. Spør vennene dine om dette er noe de kunne ha lyst til å spleise på for å få til - eller ikke.

Ta vennene dine på alvor som venner rett og slett :) 

Anonymkode: dce32...917

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jif
CorvusCorax skrev (33 minutter siden):

Du må jo informere om at det er spleiselag før du inviterer, ikke komme med vippskrav i ettertid. Det var en post her i slutten av desember hvor noen opprettet en tråd om nettopp dette. TS hadde fått vippskrav etter en middag. Var det du som serverte pinnekjøtt kanskje? 

Tenkte på det samme😃

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trolltunge
Pipaluk skrev (1 time siden):

Jeg har en vennekrets hvor det er veldig ulike evner angående å lage mat. Interesse for å stå en hel dag på kjøkkenet også. 

Jeg og min mann er en av dem som disker mye opp, fordi vi liker det (dog ikke så ofte som ts). En venninne tok opp at det var litt flaut at hun aldri kunne invitere på tilsvarende, og jeg er glad for at hun delte at det plaget henne litt, for da kunne vi gi beskjed om at vi absolutt ikke forventer at alle verken kan eller vil gjøre det samme, og vi er like glad for å bli invitert likevel. Det gjør ingenting at det er suppe eller bestilt pizza. Det mener jeg helt ærlig. 

Å ha venner er en stor glede. Å bli invitert og regnet med er fantastisk. Det er å treffe venner vi er opptatt av, og selv om vi liker å lage til større måltider er det ikke noe vi forventer at andre skal gjøre. Det er noe vi velger å gjøre, ikke noe vi forventer av andre. 

Det som hadde vært trist var å ikke bli invitert. Hva som serveres er totalt uvesentlig i forhold til det. 

Jeg hadde synes det var fantastisk å ha en venn som ts, men minst like mye for å treffe alle jevnlig. Om verten likte å lage mat hadde jeg gjerne betalt for kostnader, og syntes det var fantastisk at hun/han delte gleden ved god mat med oss andre. Hadde vi blitt invitert på grandis hadde det vært fantastisk kjekt at verten laget et selskap på sine premisser.

Jeg hadde kost meg med venner uansett. Ikke tenkt annet om det enn at vi er forskjellige. Hvilket er bra. 

Endret av Trolltunge
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Lag det du har råd til uten å måtte tenke på å motta vips fra dine gjester. 

Jeg er også den mest gastronomi interesserte i min krets, hvilket gjenspeiles i måltidene. Men aldri om jeg har tenkt på å motta kompensasjon.

Anonymkode: d6524...e07

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
makkarella skrev (9 timer siden):

vennskap ikke handler om at alt skal gå opp og være likt hele tiden.

Jeg har kommet fram til at det er viktigere for meg å være sammen med vennene mine enn at vi skal betale like mye for alt. De bidrar på andre måter, ved å ta initiativ til filmkveld, tur, dele boktips eller bare være kule mennesker i mitt liv. Å invitere på middag er forhåpentligvis et av mine positive bidrag til gjengen, og det er helt greit for meg å ha den rollen.

Veldig godt innlegg! Viktig å ikke glemme dette. Virker kanskje litt som at TS har glemt at disse menneskene faktisk er vennene hennes? Så anbefaler TS å flytte fokus vekk fra hobby over til det sosiale igjen. 

Anonymkode: 3ea14...d0a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg må få påpeke at det er lov å takke nei til middagsinvitasjon også! For alle dere som klager på forventninger og prisen.. dere kan takke nei! Det er jo faktisk ikke sånn at ts tvinger folk til å komme. Hvis de synes 250 for en treretters med vin er for mye, så kan de bli hjemme og spise grandis. Det er jo ingen overraskelse for gjestene til ts hvilken stil hun kjører, men de velger å komme likevel. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...