Gå til innhold

Lage middag til venner - Vipps eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et lite dilemma, og tenkte jeg kunne høre litt deres tanker. Og jeg håper dere kan lese igjennom hele før dere svarer.

Jeg er 30 år og er en person som elsker å kokkelere på kjøkkenet. Jeg har et stort spisebord, og det hender relativt ofte (3-5 ganger i måneden) at jeg inviterer gjester til middag. Alt fra fire til ti personer, og det er som regel de samme 10-15 personene som kommer på besøk. Når jeg først lager mat, blir det alt fra tre-retters, biff, ferske sesongvarer og andre gode råvarer. Av og til serverer jeg med utvalgt vin, og råvarer kan raskt koste 150-250 kr pr middag i snitt. I snitt har jeg regnet ut at jeg bruker ca 3-3500 kr/mnd i mat på venner (bare nyttårsaften ble 5 000 kr). 3500x12= 42 000 kr. Men av alle disse menneskene jeg inviterer til hyggelige vennekvelder, mottar jeg sjeldent eller aldri noen invitasjon tilbake. Og dersom jeg gjør det, er det som regel til suppe, eller Grandiosa. De som kommer, er fullt vitende om at det er spleiselag. Og det er ofte de selv spør «når kan vi komme på middag til deg?». Når jeg selv er på middag hos dem, vipper jeg gladelig over en hundrings for et suppemåltid.

 

Allikevel opplever jeg relativt ofte at de har begynt å slenge bemerkninger «Vi tar ikke betalt når vi har venner på besøk», eller «Regner med at jeg får et solid Vippskrav etter dette måltidet her, ja». Dette er kommentarer som gjør meg veldig usikker og kanskje også litt såret. Er det slik at vennene mine har en forventning om at jeg skal drive en slags gratis restaurant, og hvor man ikke trenger å invitere tilbake?

 

Og jeg står igjen med fire dilemmaer:
1. Innse at jeg har blitt 30 år, slutte å spleise på maten og gladelig bruke over 40 000 kr på å spandere mat på venner i året
2. Slutte å invitere de som ikke inviterer meg tilbake
3. Slutte helt å invitere til felles mat&vinkvelder
4. Fortsette som i dag, hvor de gjøres oppmerksom på at jeg handler inn felles

Anonymkode: f2f08...ed8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå for alternativ 3! Ihvertfall nå som det er korona og vi ikke har lov til å ha middagsgjester.

Anonymkode: 0e245...1a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk litt med dem, da? Jeg er som deg, det er her vi samles og jeg som er kokken, og kommer vel ikke akkurat ut med overskudd. Men med dem som vi møter ofte, så fordeler vi litt. Kanskje de tar med dessert, de tar alltid med sin egen drikke, og setter gjerne igjen en flaske vin. Men her er de flinke til å spørre om hva de skal bidra med. 

Så mitt "råd" blir i allefall ikke å slutte å lage til hyggelige sammenkomster, du er nok limet i gruppa, og det er utrolig fint å være en vennegjeng som samles, ta vare på det. Så dermed gjenstår det om du skal legge ut og få tilbake, eller om du skal være mindre nøyen på kostnadene. Din økonomiske situasjon har jo litt å si, men det burde jo heller ikke være noe problem for venner å spleise heller. Snakk med den eller de som står deg nærmest og legg frem dilemmaet, så kan hun/han ta det videre og en kan få på plass en spleis uten at en skal måtte få frekke kommentarer om det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare sært å be om vipps så ofte eller i det hele tatt når man er så gammel. Du inviterer fordi du liker å lage mat,  men å kreve penger fra gjester så ofte er for meg svært. Slutt og lag mat enkelt å greit. Er tydeligvis flere av dine venner som reagerer på dette 

Anonymkode: 3f85e...941

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke vennene dine med seg noe når de kommer på besøk? Jeg er veldig ofte den som inviterer selv, men jeg har venner som er godt oppdratt som tar med en god flaske vin til vertinnen i tillegg og føler ting går opp i opp. Ber aldri om vipps. 

Anonymkode: 1169b...334

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er beløpet som er problemet? Du sier jo at hos de andre er det relativt billig mat, og når jeg er med på spleiselag blir det aldri 150-250kr på hver. Dette er altfor mye. Enten må du lage luksusmat fra egen lomme eller roe ned kostnadene, evt be de ta med egen vin. 

Anonymkode: 5bd40...b59

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder å starte en liten restaurant-greie? Det kunne jo passet ypperlig da du liker det du gjør. Her i nærheten er det en kokk som har startet opp noe lignende i hjemmet sitt, kjempekoselig, plass til bare noen få, eksklusivt og en opplevelse.

Anonymkode: f8531...dce

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleiselag er det lenge siden jeg har vært i. Er 29 år. Hvis vi inviterer gjør vi det fordi det er hyggelig og vi liker å lage mat. Forventer hverken vipps eller annet, men det hender gjestene spør om de skal ta med noe og da kan vi feks si drikke til maten, noe snacks utover kvelden om de ønsker det. Nå inviterer vi riktignok ikke så ofte som det du gjør, og vi blir ofte invitert tilbake. Jeg tror jeg ville kuttet ut antall middager og samtidig ikke laget noe mer enn du har råd til. Du trenger jo ikke å diske opp med flere enn en rett. Og hvorfor vippser du tilbake til de om de ikke nevner det eller gjør det tilbake til deg? 

Anonymkode: dbafe...870

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å inviter dem til grandiosa og blir de skuffa forteller du hvorfor! 😄 Barnslig og lite hyggelig av dem å ikke betale litt.

Anonymkode: 22b79...1ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes som du bommer litt på standarden gjengen ønsker. Om du er den eneste som styrer på slik, og det kommer slike kommentarer, er jo det et hint om at dette ikke er ønskelig? 

Vi er selv veldig mat- og vinglade. Løsningen da vi ble så "voksne" at spleis bare er sært, er at vi med felles interesse for slikt har den type samlinger. Da går det naturlig på rundgang. De som synes 500 per pers er dyrt for et hjemmelaget måltid møter vi heller til filmkveld, eller på på restaurant. 

Anonymkode: 37ad7...ae8

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke dette venner av deg? Snakk med dem. Du kan ikke bruke så mye penger på dem, så det er to valg. Slutt på herlige middager, eller at de bidrar med det råvarene koster. Noe annet er helt urimelig. Hadde dette vært en-to ganger pr år, hadde det vært noe annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har startet fra litt feil ende her dessverre.

Spleiselag blir man enig om på forhånd, og hvilken sum som gjelder/er maks.

Også om alkohol er inkludert eller ikke.

Slutt å invitere en stund, svar at det blir så dyrt - og du føler at det kanskje blir feil å forelå spleiselag først nå.

Om ingen da foreslår spleiselag har de faktisk ikke lyst. 

 

Anonymkode: 4346a...20c

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at de er fullt klar over at det er et spleiselag, men er du sikker på det? Eller hvordan ble dere enige om å ha spleiselag på middag, og hyppighet, budsjett osv.? For det høres jo ut som du i teorien kan bruke så mye du vil, og bare dele prisen på antall gjester? 

I vår gjeng så er det ikke vanlig med mindre man blir enige om det på forhånd. Hvis ikke annet blir presisert, så er det den som inviterer som er vertinne, og som ber resten på mat hun har råd til å spandere. Det er dog vanlig å ha med vertinnegave i ny og ne til litt større anledninger, f. Eks nyttårsaften osv. Vin, mat, blomst osv. 

Og her er det helt ok at noen av oss inviterer oftere, eller bruker dyrere råvarer osv. De som inviterer til gulrotsuppe på en onsdag gjør det som passer deres økonomi og prioriteringer. Og jeg syns selv det er helt supert å være gjest når det er 7 retters og vin, og når det er hjemmelaga pizza. Det er jo god mat og godt selskap. Noen bruker mye penger på mat, andre ikke. Noen digger å preppe dagesvis i forveien, og noen har mer fokus på å samle gjengen og gjøre dem mette. 

Det hender en sjelden gang at vi blir enige om spleiselag, kanskje om vi har en litt større gjeng enn de vanlige, eller det er overraskelsesfest for noen eller lignende. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker jeg ville lagt opp til enklere og rimeligere middager (det kan også være en utfordring for en hobbykokk), gjerne også redusert antallet også. Venner som aldri inviterer tilbake hadde jeg latt være å invitere på middag og heller møtt i andre sammenhenger.

Blir det spørsmål om hvorfor det er slutt på gourmetmiddagene, får du være ærlig å si at økonomisk ble det en belastning og at du følte at de fleste ikke satte pris på disse middagene uansett. I tillegg er det lov å si at du faktisk savner å være gjest selv... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gå for alternativ 3! Ihvertfall nå som det er korona og vi ikke har lov til å ha middagsgjester.

Anonymkode: 0e245...1a1

Når skal folk begynne å skjønne at det er fullt lovlig med besøk? Det er stooor forskjell på et forbud og at noe ikke er anbefalt!

Anonymkode: 1e07b...d2b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg er 31 og har hus så krever jeg ingen betaling om jeg inviterer. Om det ble ofte  ville jeg   spurt venner om vi skulle møtes og ta med litt mat hver! Og sagt at jeg kan lage salat og steke kjøtt. Hvem tar med dessert, kanskje vi skule hatt poteter, ris, saus, sopp, grønnsaker! Hvem tar med hva? 
inviterer man tenker ikke jeg på å få betaling etterpå i alle fall.  

Anonymkode: 265ed...b0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...