Gå til innhold

Lage middag til venner - Vipps eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4-5 ganger i måneden. Altså en gang i uken i gjennomsnitt.  Jeg hadde synes det blir litt for slitsomt og dyrt i lengden og for ofte hvis det var meg. Det virker ikke som om det er vennene dine som har lagt opp til dyre middager.  kanskje synes de det er litt kleint og blir brydd av at det er biff, kamskjell   vin og dyre salater når de selv ikke har eller ønsker å ta seg råd til samme standard. Hadde det vært viktig for dem med fin mat,  hadde de gjerne lagt like mye av sjelen i det , men det virker ikke som de synes det er verdt det 

Anonymkode: 56cea...0b6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begrens til 2 ganger i året, uten å be om penger til maten. 

Anonymkode: 62dd0...5dc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

4-5 ganger i måneden. Altså en gang i uken i gjennomsnitt.  Jeg hadde synes det blir litt for slitsomt og dyrt i lengden og for ofte hvis det var meg. Det virker ikke som om det er vennene dine som har lagt opp til dyre middager.  kanskje synes de det er litt kleint og blir brydd av at det er biff, kamskjell   vin og dyre salater når de selv ikke har eller ønsker å ta seg råd til samme standard. Hadde det vært viktig for dem med fin mat,  hadde de gjerne lagt like mye av sjelen i det , men det virker ikke som de synes det er verdt det 

Anonymkode: 56cea...0b6

Tenker jo også at TS sier hen bikker 30, de fleste i den alderen begynner da å bli etablert, og har en god del andre ansvar og utgifter enn å spise dyre middager en dag i uka i snitt.... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å samle vennene i en felles gruppechat på messenger, så sender du de noe ala denne meldingen her:

Som dere vet, så er jeg veldig glad i å lage mat, og gjerne litt fancy mat. Dette koster mye penger, og jeg har dessverre ikke mulighet til å bruke 40-50000 i året på å spandere middag. Derfor foreslår jeg nå at de av dere som setter pris på disse middagene jeg steller i stand, gir meg en lyd om dere ønsker at jeg skal fortsette, sammen med en melding om hvor mye dere er villig til å spleise med pr middag, og hvor ofte dere ønsker å delta på fancy middag. Jeg har innsett at ikke alle er like interesserte i å bruke like mye penger på mat, som det jeg selv er.

Hvis jeg ikke hører noe, vil jeg avslutte disse fancy middagene, og heller invitere på feks pizzakveld av og til slik at vi likevel kan samles til hyggelig lag. :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titten skrev (11 minutter siden):

Hva med å samle vennene i en felles gruppechat på messenger, så sender du de noe ala denne meldingen her:

Som dere vet, så er jeg veldig glad i å lage mat, og gjerne litt fancy mat. Dette koster mye penger, og jeg har dessverre ikke mulighet til å bruke 40-50000 i året på å spandere middag. Derfor foreslår jeg nå at de av dere som setter pris på disse middagene jeg steller i stand, gir meg en lyd om dere ønsker at jeg skal fortsette, sammen med en melding om hvor mye dere er villig til å spleise med pr middag, og hvor ofte dere ønsker å delta på fancy middag. Jeg har innsett at ikke alle er like interesserte i å bruke like mye penger på mat, som det jeg selv er.

Hvis jeg ikke hører noe, vil jeg avslutte disse fancy middagene, og heller invitere på feks pizzakveld av og til slik at vi likevel kan samles til hyggelig lag. :)

Da hører hun nok ikke noe. Og blir sur og såret..  

Anonymkode: 50b6c...1e5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å invitere på 3-retters med vin for 10 pers 4-5 ganger i måneden er jo ekstremt mye. Når du begynner å få slibrige kommentarer om vipps-kravene dine, så er det jo tydelig at folk er litt misfornøyde med ordningen. Da tenker jeg i utgangspunktet det finnes tre løsninger;

1. De slutter å komme om de ikke er villige til å betale

2. Du slutter for å spare pengene du legger ut

3. Dere kommuniserer om forventningene som ligger til grunn for disse middagene. Aka diskutere hvorvidt du skal fortsette med disse hyppige middagene, og hvorvidt de er villige til å betale for de.

En mellomting: du reduserer antall middager og setter deg et max-budsjett som du er villig til å "spandere", inkludert nok til f.eks et glass vin per pers. Vil de ha mer vin, så får de ta med selv.

Anonymkode: e6228...5b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gått for alternativ 5: Fortell dem det du skriver her. At du elsker å lage mat, men at det blir altfor dyrt i lenden.

Du kan ikke sende vippskrav i ettertid, men kan fint gjøre det på forhånd. Så forklar videre at du har veldig lyst til å fortsette å invitete og kokkelere, men fra nå kommer til å invitere og at de som ønsker å komme sier ifra og da samtidig vippser. Understrek at du skal ikke tjene en krone på dette, bare dekke de ekstra kostnadene.

Si også at du selvfølgelig da gjerne vil ha tilbakemelding på matønsker og hbis det er noe det blir gor mye eller for lite av.

Jeg hadde gledelig vippset min del av kostnadene for å få et bedre måltid siden jeg selv er en ekendig kokk.

Anonymkode: 754d3...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1 eller 4 vil jeg si. Har venner vi ofte blir invitert til middag hos, ikke at det er fancy ingredienser. Men er rart å da ikke ta med dessert, vin, spørre om man skal bidra med noe eller gjøre gjengjeld en annen gang. Kan være du har skjemt bort gjestene dine litt. Samtidig så kan du ikke forvente at man er like interessert i mat som du og at når man inviterer tilbake så blir det hva de velger å legge i menyen. Jeg sliter hver gang jeg skal be dette venneparet tilbake fordi hun er kokk og jeg har begrensa kokkekunnskaper, da blir det gjerne noe «enkelt» som ost og kjeks feks. Syntes det er viktigere med samværet en hva man spiser egentlig...

Anonymkode: fb189...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha spleiselag må dere bli enige om dette på forhånd. Hva som skal serveres, og hva prisen blir for hver enkelt å betale. Så må de som ønsker å delta, gi beskjed. 

Ellers synes jeg du har middagssammenkomster svært ofte. De andre kan jo ikke få tid til å invitere tilbake. Jeg vet at jeg aldri hadde kunnet delta på alle disse sammenkomstene. Faktisk hadde jeg nesten blitt litt irritert, og tenkt neeei, ikke nå igjen. Og jeg hadde iallfall ikke hatt mulighet til å invitere tilbake innimellom alle dine middager, samtidig som jeg kanskje hadde følt det som en plikt å stille i dine middager siden du tydeligvis legger mye arbeid i det. 

Noen synes kanskje du legger lista svært høyt. Og har ikke mulighet til å følge opp ut fra økonomi eller kokkeegenskaper, og lar være å invitere av den grunn. 

Synes du skal slappe litt av. Ikke be så ofte. Spør hvordan de andre vil ha det. Akkurat nå, synes jeg det kan virke som de er lei middagene dine. Og du irriterer deg over dem fordi de ikke bidrar med like mye som deg. 

Anonymkode: 853a3...70f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra på forhånd "de som vil ha mat kan vipse meg xxx for råvarene" også har du kanskje noe gratis snaks ellers som de får uansett. Synes det selvfølgelig er helt innafor at de ikke skal få det gratis når du disker opp for dem. 

Anonymkode: 8603e...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hører hun nok ikke noe. Og blir sur og såret..  

Anonymkode: 50b6c...1e5

Hadde jeg vært med i den gruppa, hadde jeg meldt meg ut. Jeg hadde syntes at det var ubehagelig

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha spleiselag, så bør jo det være noe dere bør bli enige om på forhånd.  Som i at alle er med på det. Her virker det som om du ber om penger når du inviterer til middag, og det blir litt merkelig. Du inviterer ofte, og du gjør mye ut av det, sannsynligvis mye mer enn nødvendig. Senk lista litt, og ikke inviter så ofte. Det blir jo penger ut av det, både for deg og for dem. Og når de kommer med kommentarer, så er det jo tydelig at de reagerer på fremgangsmåten her.

Endret av Kokeshi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at du får mange tips om å avtale pris på forhånd, snakke med vennene dine om dette og slutte å invitere så ofte, og er nok enig i mye av det som blir foreslått.

MEN

Så vil jeg også advare deg mot å la dette handle for mye om økonomi og hvem som har invitert flest og færrest ganger og alt sånn. Nå kjenner jo ikke jeg deg, og vet lite annet enn at du er på omtrent samme alder som meg. Å være 30 kan fremdeles bety veldig forskjellig livssituasjon. Jeg er nok litt som deg, liker å invitere og setter pris på å lage noe litt spesielt. Av og til kan jeg ta meg selv i å surmule litt i etterkant, kjenne på at det ikke var noen som tok med noe, at de ikke tilbød seg å hjelpe til eller at vi "aldri" blir invitert på tilsvarende tilbake. Da prøver jeg å minne meg selv på at jeg og mange av dem jeg inviterer har ganske ulikt utgangspunkt, og at vennskap ikke handler om at alt skal gå opp og være likt hele tiden. Noen er arbeidsledige, noen studerer igjen, noen er bare veldig dårlige på matlaging. Hvis ikke jeg inviterer på middag, blir det ikke middag.

 

Jeg har kommet fram til at det er viktigere for meg å være sammen med vennene mine enn at vi skal betale like mye for alt. De bidrar på andre måter, ved å ta initiativ til filmkveld, tur, dele boktips eller bare være kule mennesker i mitt liv. Å invitere på middag er forhåpentligvis et av mine positive bidrag til gjengen, og det er helt greit for meg å ha den rollen.

 

Når det er sagt: Til nyttår vippset alle en sum til meg for mat på forhånd, det gikk helt fint fordi det var en tydelig avtale med i invitasjonen, og alle virket fornøyde med det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vips. Du er ikke en restaurant. Folk forventer ikke at du skal vipps heller når du er på middagsbesøk hos noen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

I min vennekrets er det en av oss som har mulighet til å invitere opptil 12 personer - redusert til 4 nå i koronatiden. Vi andre har ikke samme muligheten og heller ikke energien til å gjøre det. Tidligere var det slik at vi fikk i oppgave å ta med noe til bordet. Dette fungerte ikke fordi folk har veldig forskjellig syn på hva det innebærer. Tar man med en flaske vin for å ruge på den selv, eller konfekt nok til tre personer og tror man har bidratt?

Så vi har gått over til Vipps. Og når vertinnen står for både maten og drikken - som jeg da slipper å stå i kø for på polet, bære med meg hjem og deretter til vertinnen, ja da er jeg bare glad for at jeg kan Vippse min andel av beløpet.

Men det skal sies at vi ikke her snakker om fire retters middag. Vi snakker om middag og som regel enkel dessert. Det er avklart på forhånd hva som serveres. Vi møtes - pre korona - gjerne 1 til 3 ganger i kvartalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er din hobby og lidenskap, du må sette grenser selv for hva du har råd til. Ja, vennene dine får et godt måltid, men: Det er jo ikke sikkert vennene dine kommer til deg bare for maten? (Det hadde jo vært leit). De har gitt uttrykk for at de reagerer på spleisingen, da må du respektere det. Du får gi deg selv utfordringen, og lage rimeligere småfancy middager, ikke oftere enn du har råd til. Og ved spesielle anledninger, som nyttårsaften, er det innafor med vipps, men da avtales det på forhånd. 

Og angående korona: I min kommune er det forbud mot besøk og alle private tilstelninger, og da er det jo relevant, for da må man la være å invitere uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gjestene skal være med å betale for mat og drikke du serverer, så må det være tydelig avtalt på forhånd. Pris også. Noe annet er helt uhørt. 
Aldri send vippskrav i etterkant, da blir du fort kjent som hun gjerrige og sære. 
Det virker ikke som vennene dine ønsker å delta i disse spleiselagene, her må du ta hintene deres. 

Anonymkode: 47fc2...d00

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uavhengig av diskusjonen om spleising, Vipps og økonomi, tenker jeg at å invitere cirka de samme menneskene på middag nesten hver uke, er i overkant når man er ferdig med studentlivet og har diverse forpliktelser. Du mener det nok godt, men jeg hadde virkelig følt meg kvalt hvis mine venner hadde forventet at jeg stilte på middag hos dem flere ganger i måneden. 

Anonymkode: be459...494

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...