Gå til innhold

Lage middag til venner - Vipps eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS, du sier det blir dyrt for deg å invitere på bra mat så ofte, og det blir det jo.

Men har du tenkt på at det blir jo også dyrt for gjestene dine? 4-5 middager per måned blir vel fort 1000 kr i Vipps-krav? 2000 kr for et par?

Det er mye penger å ‘legge beslag på’, fordi du synes det er hyggelig å invitere på fin mat.

Det er som hovedregel ikke greit å invitere på vennemiddag, og forvente at gjestene betaler.

Eneste ganger det er greit, er om en sammen planlegger en happening. F.eks når vår gjeng har ei helg der helstekt gris er ett av flere høydepunkt.

Ville fokusert på å lage rimeligere mat selv, og fortsatt å invitere når jeg hadde lyst. Men hovedsaklig stått for utgiften. Kanskje bedt andre ta med dessert, snacks ol. Gjør det til mer en vennegreie igjen, enn at vennene dine går på privat restaurant hos deg - for det er hva du holder på med nå.

Ta heller opp rundt bordet om det er noe spesielt du har lyst til å lage en gang i blant, som blir veldig dyrt i råvarer. Spør vennene dine om dette er noe de kunne ha lyst til å spleise på for å få til - eller ikke.

Ta vennene dine på alvor som venner rett og slett :) 

Anonymkode: dce32...917

Og skulle vi brukt 2000,- på middag hos noen, så hadde jeg nok antagelig foretrukket å bruke de pengene på en restaurant der jeg selv kan  velge hva jeg vil bruke pengene på. Folk spiser jo alt for å være høflige, det er ikke derimot sikkert at de egentlig har lyst på det om blir servert, og skal man da i tillegg betale for det, ja da vil nok mange kanskje foretrekke å bli hjemme eller gå på restaurant.

Anonymkode: 0e245...1a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som kommer VET på forhånd at det er et spleiselag. Mange her inne har antydet at jeg sender et overraskelsesvippskrav i etterkant. Det er IKKE tilfelle. Det som gjør at jeg ofte har tatt initiativ til dette, er fordi at gjester selv nærmest inviterer seg hjem til meg. «Kan ikke du feire nyttårsaften i år?» (Noe jeg har gjort fire år på rad), «Kan ikke du arrangere 17 mai-fest?», «Kan ikke du lage julebord da?», «Kan ikke du lage Crispy Duck

Syns det høres ut som du har tenkt mye over saken, så det kan godt hende jeg spør litt dumt nå 🙈 men kan du forklare litt hvordan dere har blitt enig om dette spleiselaget? For det kan hende det ligger en misforståelse eller noen nyanser her som skaper litt ulike forventninger. Har hele vennegjengen din snakket sammen en gang for lenge siden om at når dere inviterer, så skal totalsummen for råvarer deles på antall gjester? Og det er ingen øvre grense på sum eller hyppighet? Sånn at det er det samme om det er nyttårsaften eller en onsdag i mars: så lenge de vil komme så gjelder spleiseregelen? Eller er det sånn at hver gang du inviterer noen, så avtales spleising på forhånd? 

Jeg skjønner at du føler at det forventes av deg å være vertinne, lage mat osv., da du tydeligvis har denne rollen og har hatt den lenge. Men tror du virkelig de forventer 4-5 ganger i måneden, altså hver uke? Jeg ser for meg at de kanskje syns det er en forskjell på de gangene de inviterer seg selv, som du sier, og de gangene du ber de på fredags idag. F. Eks "kan du ha nyttårsmiddag i år også?" dette høres ut som en typisk spleise situasjon, at de tenker at du gjør dem en tjeneste ved å være vertinne og stå for matlagingen, men at alle er med og betaler. Mens hvis du uka etter spør om de vil komme til deg på middag i helgen, at det er mer du som byr, på en måte? 

Uansett så tror jeg ikke du må tenke på at de f. Eks bruker 1000 kr. på byen eller sånne ting. Det viser jo bare at vi har forskjellige prioriteringer. De har råd til bytur nettopp fordi de nedprioriterer råvarer og fancy mat. 

Skjønner at det ikke er en samtale du har lyst til å ta, men det høres nesten ut som du må det for å kunne trives. Kanskje dere må "oppdatere og bekrefte" spleiselagavtalen, slik at alle er enig i hva den innebærer. Kan hende noen tenker det bør være en øvre grense på sum eller hyppighet, eller at de vil vite ca. sum på forhånd? 

Personlig hadde jeg nok sett på en middagsinvitasjon (utenom spesielle anledninger) som en sosial greie, og at du i første omgang ville se meg. Jeg syns det er deilig at vi "aldri" har spleiselag på sånt, selv om jeg sikkert taper på det i det lange løp. Jeg inviterer ikke fler/oftere enn jeg har råd til å spandere. Jeg kan bruke en tusenlapp per kuvert om jeg finner det for godt, eller jeg kan be dem på selvfisket torsk. Ingen forskjell på situasjonen. Nå skal det sies at vi i gjengen spiser sammen kanskje en gang i mnd eller noe, og de fleste andre også inviterer nesten like ofte. Veldig imponert over at dere prioriterer hverandre såpass at dere treffes hver uke! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Inviterer du til middag, så betaler du. Ferdig snakket. Det er helt ok å si «kan dere ta med en flaske vin» men å be folk betale er bare frekt. Det er også ganske frekt å vipse over en hundrings etter å ha spist suppe hos noen (jeg ville blitt kjempefornærmet om noen gjorde det mot meg). 
 

Når vi planlegger å gå på restaurant så tenker vi «er dette noe vi vil bruke penger på nå?». Men når en venn inviterer på middag, hører det ikke hjemme noen plass at man må ta den samme vurderingen («har jeg råd til å gå på denne vennemiddagen»). Hvis du ikke har råd til å invitere så ofte, så inviter sjeldnere. Eller gjør det klart at folk skal chippe inn (kan du ta med vin, kan noen stikke innom slakteren å ta med biff etc). 
 

Som nevnt tidligere i denne tråden, det virker som om du gjør dette for deg selv først og fremst. Hvis man ikke har lyst å bruke mange tusen på vennemiddag i måneden, kan man ikke være din venn/komme på middagsfestene dine da?

Anonymkode: 67aeb...40f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei. Inviterer du til middag, så betaler du. Ferdig snakket. Det er helt ok å si «kan dere ta med en flaske vin» men å be folk betale er bare frekt.

Hva er forskjellen på å ta med en flaske vin til 150 kr, kontra å vippse 150 kr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du bruker 42 000,- på mat i året til 10-15 venner. Dersom denne summen deles på 15 stykker er det 2800 kr. i året, deles den på 10 så er det 4200,- per person. Er det et par du inviterer så kan summen altså komme opp i 8400,- i året for et par, og det er MYE penger ! Det tilsvarer vel det totale matbudsjettet for 1,5 måned, og viser jo tydelig at du serverer mat som overgår et alminnelig matbudsjett temmelig ofte. Veldig mange har ingen interesse av å bruke så mye penger på mat, og i alle fall dersom de ikke selv kan bestemme hva de skal spise. Var jeg deg ville jeg ha kuttet ned hyppigheten på middagsinvitasjonen kraftig, samt redusert prisen på menyen slik at du enten har råd til å dekke utgiften eller folk kan delta uten å blakke seg.

Anonymkode: 9c261...9b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har vi en diskusjon gåendeom akkurat dette. En av oss er lei av å diske opp og være gratis restaurant. Den andre inviterer nærmest for å provosere alle de som aldri gidder å gjøre noe for andre. 

Anonymkode: c8d63...a1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at vennene dine burde være voksne nok til å ta dette opp med deg på en ordentlig måte. Hvis det er noe de har problemer med så må de jo si ifra sånn at du får mulighet til å gjøre noe med det , finne en løsning sammen så slipper man misforståelser og misnøye. Ikke være passiv-aggressiv og bare slenge ut spydige kommentarer - det bør man ha vokst ifra seg når man er i 30-årene, ærlig talt. Det er egentlig dette jeg reagerer mest på

Anonymkode: c4530...4e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis de ikke tør takke nei, så kan de jo faktisk kanskje selv invitere til et sosialt lag? Men ts sier jo hun blir veldig sjelden invitert og da tolker jeg det som at det faktisk ikke blir noe, om hun ikke er primus motor. Alternativ blir hun bevisst utelatt fra å bli invitert til andre, men i såfall bør hun bare droppe de vennene asap. 

Forøvrig sier ts i hovedinnlegg at alle inviterte er klar over at det er spleiselag. Da er det rett og slett uforskammet å komme med slengkommentarer. 

Anonymkode: 87753...d81


Du hopper jo over en viktig del - TS forteller hun har plass til alle 10-12 rundt langbordet, og det har ikke de andre i gjengen.

Ikke så mange unge, nyetablerte har så god plass til at en vennegjeng på 10-12 kan møtes.

Derfor er det naturlig at de møtes hos henne.

Anonymkode: dce32...917

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:


Du hopper jo over en viktig del - TS forteller hun har plass til alle 10-12 rundt langbordet, og det har ikke de andre i gjengen.

Ikke så mange unge, nyetablerte har så god plass til at en vennegjeng på 10-12 kan møtes.

Derfor er det naturlig at de møtes hos henne.

Anonymkode: dce32...917

Hun sier også at hun ikke alltid har alle, at det er mindre grupper ut fra denne gruppen med venner. Med andre ord faller det argumentet vekk, for det er tydligvis ikke alle eller ingen alltid. 

Anonymkode: 87753...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke slik at det er treretters med vin hver gang. I snitt er det 150-200 kr/ hode

Mener du virkelig at 150–200 kr per person er lite?! Hva er da kostnadene når du inviterer til treretters? Hva i all verden er det egentlig du serverer? Hvis dere stapper i dere så store mengder hummer og fet ost hver eneste uke, må dere da trille av gårde?

Tips til deg, TS: å lage mat av dyre råvarer gjør deg ikke nødvendigvis til en god kokk. Derimot er den som kan lage virkelig god mat av hverdagslige råvarer en god kokk. 

Anonymkode: 3ea14...d0a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun sier også at hun ikke alltid har alle, at det er mindre grupper ut fra denne gruppen med venner. Med andre ord faller det argumentet vekk, for det er tydligvis ikke alle eller ingen alltid. 

Anonymkode: 87753...d81

TS her. Nå blir det fryktelig mye spekulasjoner! Dette dreier seg mer om de som i siste liten vil slenge seg på. Eller at jeg planlegger å ha middagskveld med fem stykker, og så er det en som spør «hva skal du i kveld?» og deretter får en invitasjon. Men føler dette blir en avsporing fra debattens kjerne

Anonymkode: f2f08...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS er tilbake.

Voldsomt engasjement. Det setter jeg pris på. Jeg har lest absolutt alt, men prøver å svare i korthet. Først og fremst, var ikke dette en invitasjon til våre nyutdannede epidemologer her på forumet, som skal lage nok en corona-diskusjon. Dette er en problemstilling som har vært i flere år, og ikke noe som er nyoppstått.

For å oppklare et par ting; Det er ikke slik at det er treretters med vin hver gang. I snitt er det 150-200 kr/ hode som jeg ber om på Vipps(runder heller ned). Kun ved nyttårs/julebord/17 mai har det blitt noe særlig mer.  Jeg har fått inntrykk av at mange synes det er greit med spleiselag, men det er kommentarer fra tre-fire personer som har plaget meg og fått meg til i opprette denne tråden. Vertinnegave får jeg aldri, men forventer ikke/ønsker ikke når det er et spleiselag. Jeg spanderer mer enn gjerne hjemmelaget pizza, øl eller snacks når jeg har besøk av en liten gjeng. Det skulle bare mangle.

Jeg leter absolutt ikke etter noen «balansering» av vennskapene mine, men når alt har gått enveis over flere år, har jeg funnet ut at spleising har vært den enkleste løsningen. Det skal sies at det er et par-tre venner som er flinke til å invitere tilbake, og de sender jeg aldri vippskrav til.

Det har blitt en slags forventning om at det er jeg som skal stille opp og lage. Og det er helt greit, fordi jeg synes det er hyggelig å være superlimet i vennegjengen. De som kommer VET på forhånd at det er et spleiselag. Mange her inne har antydet at jeg sender et overraskelsesvippskrav i etterkant. Det er IKKE tilfelle. Det som gjør at jeg ofte har tatt initiativ til dette, er fordi at gjester selv nærmest inviterer seg hjem til meg. «Kan ikke du feire nyttårsaften i år?» (Noe jeg har gjort fire år på rad), «Kan ikke du arrangere 17 mai-fest?», «Kan ikke du lage julebord da?», «Kan ikke du lage Crispy Duck snart?», - som regel med henvisning til retter jeg har laget før, de gjerne vil at jeg skal lage til de på nytt igjen. Og det er derfor jeg sitter igjen med inntrykket av at de veldig gjerne vil komme(men ikke spleise), fordi det er hyggelig, og av og til har jeg opplevd at folk har blitt skuffet hvis de ikke har fått bli med. Noen her har påpekt at jeg har misforstått - at kanskje det sosiale er viktigere enn maten. Og det er absolutt noe jeg må reflektere over.

Jeg har ingenting i mot at jeg ikke får invitasjon tilbake. Jeg har inntrykk av at det er en kombinasjon av frykt for å ikke kunne levere tilbake og mangel på gode fasiliteter. Det gjør meg absolutt ingenting, men tenker at da er det enklest å spleise på råvarene. De færreste av vennene mine er etablerte, og bruker gladelig 1 000 kr på byen, relativt ofte. Så jeg har ikke inntrykk av at det er pengene det står på.

 

For å utfordre påstanden tilbake, så lurer jeg på hva som er forskjellen på om en venn lager middag til 100-150 kr hjemme til seg selv en lørdag, kontra å vippse 150 kr for råvarer og samtidig slippe å lage maten?

Du beskriver akkurat slik jeg føler det nå. Det er kanskje den retningen jeg burde gå også

I hovedsak fordi det er veldig hyggelig å samle venner, drikke vin og ha det hyggelig. Jeg trives veldig godt med vertinnejobben, og det er jo hyggelig at folk setter pris på det man lager. Men det er selvsagt spennende å av og til teste ut nye oppskrifter. Jeg forventer absolutt ikke noe bra mat på gjenbesøk, fordi jeg vet at det kan gi ubehagelig forventningspress.

Flere har sagt at jeg burde rett og slett tatt en prat med vennene mine. Og det er noe jeg må gjøre. Men har synes at det har vært vanskelig å starte en samtale rundt det. Kall meg gjerne konfliktsky.

For å oppsummere, så bør jeg i en periode forsøke å kutte kraftig ned på både på hyppighet og antall personer. Og kanskje invitere til billigere måltider jeg har råd til å spandere.

 

Anonymkode: f2f08...ed8

Da misforsto jeg noe du skrev i HI. jeg tolket det som om du ikke var fornøyd med å få servert suppe eller Grandiosa selv. 

Det viktigste er at du liker å kokkellere, og være sosial. Jeg synes ikke at du skal slutte med å  være primus motor i vennegjengen, de trenger et møtested. Du må derimot justere det økonomiske. Det er mulig å få god mat på lavbudsjett også.  Hva med å lage gryteretter? enkle tapasretter? Og får laget mange slike gode retter på billig budsjett, så lag gjerne en blogg, så andre også kan lære av det:)

Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med at man selv tar med seg en rett. Ville det blitt kræsj for deg, om du sto for en stek av noe slag, og en annen fikk en oppgave med å lage salat, som vedkommende tok med hjemmefra? En annen tok med dessert? Er det du opptatt av at du skal stå for hele maten selv, eller er det greit at det blir samarbeid rundt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det er uhørt å be om penger når man inviterer. Du får invitere sjeldnere/færre/lage rimeligere mat. Noen fremstiller det som om valget står mellom luksus treretters med ditto vin og Grandiosa. Det stemmer jo ikke. Du kan lage pastaretter, supper, gryteretter, paier, omeletter osv. Jeg synes det virker som om denne «kokke»-rollen har gått deg litt til hodet og du liksom skal overgå deg selv. Da blir det også vanskeligere for andre å invitere deg. Ro deg ned, oppfør deg som folk og ikke som om du driver restaurant.

Anonymkode: 7ae31...6ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det er tydelig på forhånd har jeg ingen problemer med å betale. Og hadde gjerne kommet på luksusmiddag jeg slapp å lage:) men jeg hadde aldri fått meg til å lage spleiselag selv. Vi har ofte venner på middag, og det er flere som ikke inviterer så ofte tilbake. Det er ok. Men alle er flinke og spørre om de skal ta med noe, og det har jeg begynt å takke ja til. 

TS: skjønner det er vanskelig, men jeg ville enten spurt de som kommer med «stikk» rett ut. Eller, sluttet å invitere de som ikke inviterer tilbake og sluttet og ta betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt splittet.

Jeg synes du inviterer veldig ofte, og så ofte behøver man jo ikke å spise "finere" middag borte. Hyggelig at gjengen kan samles hos deg som har plass, men gjør som de andre, lag en suppe eller gryterett, og hold det enkelt. Eller rett og slett be de komme etter middagstid, og ta med egen drikke. Så har dere fremdeles det sosiale. 

Om vennene dine spør om dere kan ha nyttårsaften hos deg, 17. mai osv, så synes jeg det er helt innafor å spleise på dette. Jeg hadde ALDRI giddet å arrangere slike middager flere ganger, det får gå på rundgang, eller så får man spleise. Man kan ikke forvente at en stakkar skal sitte med disse kostnadene alene gang på gang. Men bli da gjerne enige om en pris på forhånd, enten via en chat/event el. Da ser du hva folk er villig til å betale. Du kan jo f.eks også komme med to menyforslag med to forskjellige priser, så ser man jo fort hva folk er villig til å betale.

Om du på eget initiativ inviterer,  så synes jeg du står for kalaset. Da tilpasser du meny og gjester etter hva du har råd til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sammen med en fyr,som ofte var på middag og grillkvelder hos et vennepar av ham. Også på merkedager.  Han sa alltid at det ikke var nødvendig å ta med noe til vertskapet....Sånn er ikke jeg,, så jeg tok alltid med noe.  Dessert,,blomster,,grillmat... Denne eksen inviterte heller aldri selv... Men glad i å bosse i seg hos andre... Forsøkte å dra ham litt opp  sånn sett...men det funka lite...noen er bare free loadere...🙄

Anonymkode: af496...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/11/2021 at 11:54 AM, AnonymBruker said:

TS er tilbake.
 

For å utfordre påstanden tilbake, så lurer jeg på hva som er forskjellen på om en venn lager middag til 100-150 kr hjemme til seg selv en lørdag, kontra å vippse 150 kr for råvarer og samtidig slippe å lage maten?

 

Anonymkode: f2f08...ed8

Tatt i betraktning resten av innlegget ditt så synes jeg du har ditt på det tørre, og det er merkelig at noen reagerer. Om de vet at det er spleiselag, så står de fritt til å takke nei.

Men må bare kommentere dette. Selv om man spiser middag hjemme uansett, så er det ikke gitt at man bruker 150 kr på denne middagen. Jeg har aldri brukt så mye på middag bare til meg selv. Bruker vanligvis mindre på middag til hele familien.

Jeg hadde ikke hatt råd til å bruke så mye på å dra på middag hos noen så ofte. Men jeg hadde selvsagt bare takket nei, ikke deltatt for så å komme med tåpelige kommentarer om vippskrav.

Anonymkode: b5806...1df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 11.54):

For å utfordre påstanden tilbake, så lurer jeg på hva som er forskjellen på om en venn lager middag til 100-150 kr hjemme til seg selv en lørdag, kontra å vippse 150 kr for råvarer og samtidig slippe å lage maten?

Anonymkode: f2f08...ed8

Når jeg lager mat til meg selv hjemme, koster det ingen steder i nærheten av 100 kr. Middag til 100 kr er en utskeielse, og jeg gjør det sjelden.

Anonymkode: 121ae...f4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når jeg lager mat til meg selv hjemme, koster det ingen steder i nærheten av 100 kr. Middag til 100 kr er en utskeielse, og jeg gjør det sjelden.

Anonymkode: 121ae...f4e

Hvordan greier du? Kun en pakke karbonadedeig koster 60 kr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mrala said:

Hvordan greier du? Kun en pakke karbonadedeig koster 60 kr....

Ikke meg du spør, men jeg skrev noe lignende. Kjøper aldri karbonadedeig. Kjøper inn kjøttdeig når det er på tilbud til 30-35 kr.

Om jeg hadde kjøpt karbonadedeig hadde jeg uansett ikke brukt en hel til middag til bare meg selv. Da hadde jeg hatt middag i 3 dager.

Anonymkode: b5806...1df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...