Gå til innhold

Lage middag til venner - Vipps eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skriver jo at de er inneforstått med at det er spleiselag. Hvordan er de det? 

Jeg tenker i alle fall at hvis du skal fortsette med dette vær tydelig i forkant på at det er spleiselag, og hva prisen blir. Da kan de selv velge om de bil bli med. 

Selvfølgelig er det ikke naturlig at du skal invitere til stadighet uten å få noe igjen, med mindre du er rik og det føles greit for deg. 

Er du enslig? Om noen spør kan du i så fall si at det koster å være alene og at du ikke har mulighet til å sponse dyre middager til andre så ofte. 

Anonymkode: 51ce4...dd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inviter dem på middag snart og server Grandiosa!! Lat som ingenting og sjekk ut reaksjonene deres. 🙈🙈🙈🙈 Du må jo få noe tilbake for all denne maten da. 🙈🙈🙈

Anonymkode: fdb20...422

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når skal folk begynne å skjønne at det er fullt lovlig med besøk? Det er stooor forskjell på et forbud og at noe ikke er anbefalt!

Anonymkode: 1e07b...d2b

De ønsker ikke å komme med forbud, men det er svært ønskelig at alle følger anbefalingene. Akkurat nå anbefales det sterkt å ikke ha noe besøk i det hele tatt, med mindre man bor alene, da kan man få besøk av en eller to nærkontakter.

Anonymkode: 86439...6ea

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell på å invitere noen på middag, og det å «lage middag sammen». Den siste er ofte spleiselag, alle tar med litt hver.

Jeg tenker om du inviterer noen på middag, så «inviterer du på middag», da skal ikke gjestene betale. Som til jul ol. ingen betaler for maten der, selv om pinnekjøtt er dyrt. Men det er høfflig å ha med en «vert/vertinne-gave» på slike besøk.

Jeg tenker at du kanskje skal være ærlige med dem, du kaller de jo venner. Si til dem at du har sett over budsjettet, at det fort blir en del tusenlapper i året, og at du derfor kommer til å invitere sjeldnere på middag, og ofte til en billigere taco kveld. Da kan det hende, om du setter en prislapp på det, at noen får litt dårlig samvittighet, og sier at de fint er med på spleising. Av og til forventer man for mye av folk, de tenker ikke, og vippser ikke. 

Du velger hva du gjør det til. Glem 3 retters neste gang. Server noe enkelt, og billig. Se hva de sier.

Anonymkode: 4f32e...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke mer glad av å få servert dyr treretters luksusmiddag med dyr vin, enn jeg blir for å få pizza (grandis eller hjemmelaget, spiller ingen rolle) og ta med noen pils selv. Jeg smaker ikke forskjell på dyre og billige råvarer eller dyr og billig vin, så for meg er det bortkastede penger å bruke så mye penger på noe som skal fortæres. Dette er din hobby, og hvis det skal være et spleiselag så bør det avtales på forhånd hvor mye som skal brukes. Jeg kan godt være med på å betale innimellom, men da vil jeg også ha noe jeg skulle sagt om pris. 500 kr per pers er altfor dyrt. Og jeg inviterer ikke på fancy middag tilbake, for jeg liker ikke å lage mat.

Anonymkode: 1e569...2da

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville snakket med vennene dine om dette, kanskje du når du inviterer kan si hva menyen er og komme med et estimat med pris per kuvert? 

Ikke heng deg opp i at andre ikke inviterer. Dette er din hobby, du elsker å kokkelere, og du inviterer jo fordi du liker det.  Jeg synes det er greit med vippskrav (så lenge man er informert og du ikke blir furt dersom noen sier at det ble litt for dyrt denne gang så de står over), men du kan ikke forvente eller kreve at andre skal drive og lage middager til deg for å betale tilbake "tjenesten" din.

Anonymkode: eba7a...819

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inviterer jeg står jeg for kostnadene det medfører. Har jeg ikke råd til de kostnadene, så inviterer jeg heller ikke inn. 

Spleiselag har vi ikke hatt siden tidlig tyve årene. 

Anonymkode: ee281...6e1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inviterer på middag for å så sende vippskrav? Det syntes jeg er veldig spesielt.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pinto2013 said:

Du skriver jo at de er fullt klar over at det er et spleiselag, men er du sikker på det? Eller hvordan ble dere enige om å ha spleiselag på middag, og hyppighet, budsjett osv.? For det høres jo ut som du i teorien kan bruke så mye du vil, og bare dele prisen på antall gjester

I vår gjeng så er det ikke vanlig med mindre man blir enige om det på forhånd. Hvis ikke annet blir presisert, så er det den som inviterer som er vertinne, og som ber resten på mat hun har råd til å spandere. Det er dog vanlig å ha med vertinnegave i ny og ne til litt større anledninger, f. Eks nyttårsaften osv. Vin, mat, blomst osv. 

Og her er det helt ok at noen av oss inviterer oftere, eller bruker dyrere råvarer osv. De som inviterer til gulrotsuppe på en onsdag gjør det som passer deres økonomi og prioriteringer. Og jeg syns selv det er helt supert å være gjest når det er 7 retters og vin, og når det er hjemmelaga pizza. Det er jo god mat og godt selskap. Noen bruker mye penger på mat, andre ikke. Noen digger å preppe dagesvis i forveien, og noen har mer fokus på å samle gjengen og gjøre dem mette. 

Det hender en sjelden gang at vi blir enige om spleiselag, kanskje om vi har en litt større gjeng enn de vanlige, eller det er overraskelsesfest for noen eller lignende. 

Dette!!! For øvrig enig i alt, men spesielt det uthevede avsnittet.

Anonymkode: 4e052...97c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte synes jeg du er fryktelig sær som kommer med vippskrav etter et middagsbesøk. Jeg hadde fått bakoversveis. Siden vennene dine fortsatt kommer når de blir invitert (og hvis jeg forstår riktig så betaler de også, selv om de fleiper litt) så synes de vel det er ok

Anonymkode: 90eab...00a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke spleiselag er avtalt på forhånd så er det jo egentlig...som du inviterer vennene dine på en privat restaurant.

Høres koselig ut , men å betale for Mar hos deg 3-5 ganger i mnd+ kanskje gå it på date night alene kan bli kostbart.

ville snakket med dem å høre hva de synes, kanskje en hang i mnd er nok og at de da er enig om spleiselag.eventuelt annenhver måned 

Anonymkode: 4e543...b95

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir invitert på middag, tar jeg alltid med egen alkoholholdig drikke, og spør verten om det er noe jeg skal ta med. Tar gjerne med noe snacks eller godt å drikke til verten. 
 

Når jeg inviterer på middag, tar gjestene med drikke selv, om de vil ha noe annet enn sukkerfri cola. Også spør de om det er noe de skal ta med. Så har de gjerne med noe dessert da. 
 

Så hender det at jeg har med øl og noen drikker rødvin, da hender det jeg spør om det er mulig å bomme et lite glass. Får ikke noe vippskrav, men jeg gir gjerne bort en øl eller tre om noen vil ha! 
 

Da en som pleier å lage overdådige middager en gang i året var usikker på om det ble noe av et år, tilbød vi henne å vippse om det var økonomien det stod på. 
 

For TS sin del er det jo noen alternativer her som kan brukes: 

la gjestene medbringe drikke selv

Lag billigere mat

Inviter sjeldnere. 

Anonymkode: 8ebc4...66c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du elsker å kokkelere, så virker dette som en hobby for deg. Så inviterer du venner som skal betale for maten du har lyst til å tilberede. Det virker rart. Og når de kommer med kommentarer om vippskrav, så er det tydeligvis ikke opplagt for dem at det er spleis.

Jeg syns hele greia med spleis er helt koko når man som voksen inviterer på middag. At unge mennesker og studenter gjør det, er jo greit. Men ikke som voksen med eget bosted og jobb/inntekt. Det virker både frekt og smålig.

Har du ikke råd til å invitere, så får du la være. Du skal jo ikke invitere kun for å kunne lage måltider du vil, men også for å samle venner for hygge. 

Må legge til at det er ganske normalt at venner tar med vin el da. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre i 70 årene var i en vennegjeng som inviterte til hverandre 1-2 ganger i året. Der var det en som sendte regning etter selskapet, til tross for at hun hadde spist gratis hos alle de andre. Hun var nokså bemidlet, men over 10 år etter ble dette aldri glemt! 
 

Jeg er selv hobbykokk, og råder deg til å legge om strategien. Det er flere muligheter, men noen handlinger kan bli passiv aggressiv og oppfattet negativt. 

Anonymkode: 182fd...d0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med et lite dilemma, og tenkte jeg kunne høre litt deres tanker. Og jeg håper dere kan lese igjennom hele før dere svarer.

Jeg er 30 år og er en person som elsker å kokkelere på kjøkkenet. Jeg har et stort spisebord, og det hender relativt ofte (3-5 ganger i måneden) at jeg inviterer gjester til middag. Alt fra fire til ti personer, og det er som regel de samme 10-15 personene som kommer på besøk. Når jeg først lager mat, blir det alt fra tre-retters, biff, ferske sesongvarer og andre gode råvarer. Av og til serverer jeg med utvalgt vin, og råvarer kan raskt koste 150-250 kr pr middag i snitt. I snitt har jeg regnet ut at jeg bruker ca 3-3500 kr/mnd i mat på venner (bare nyttårsaften ble 5 000 kr). 3500x12= 42 000 kr. Men av alle disse menneskene jeg inviterer til hyggelige vennekvelder, mottar jeg sjeldent eller aldri noen invitasjon tilbake. Og dersom jeg gjør det, er det som regel til suppe, eller Grandiosa. De som kommer, er fullt vitende om at det er spleiselag. Og det er ofte de selv spør «når kan vi komme på middag til deg?». Når jeg selv er på middag hos dem, vipper jeg gladelig over en hundrings for et suppemåltid.

 

Allikevel opplever jeg relativt ofte at de har begynt å slenge bemerkninger «Vi tar ikke betalt når vi har venner på besøk», eller «Regner med at jeg får et solid Vippskrav etter dette måltidet her, ja». Dette er kommentarer som gjør meg veldig usikker og kanskje også litt såret. Er det slik at vennene mine har en forventning om at jeg skal drive en slags gratis restaurant, og hvor man ikke trenger å invitere tilbake?

 

Og jeg står igjen med fire dilemmaer:
1. Innse at jeg har blitt 30 år, slutte å spleise på maten og gladelig bruke over 40 000 kr på å spandere mat på venner i året
2. Slutte å invitere de som ikke inviterer meg tilbake
3. Slutte helt å invitere til felles mat&vinkvelder
4. Fortsette som i dag, hvor de gjøres oppmerksom på at jeg handler inn felles

Anonymkode: f2f08...ed8

Jeg har svart på et tilsvarende innlegg før, men kan repetere det jeg skrev da. 
 

Her er du nødt til å ta signalene de sender ut. De har ikke lyst til å betale hver gang, å lage middager kan gå på rundgang. De ønsker forutsigbarhet med tanke på økonomi  

Et annet moment er at ikke alle er like flinke på kjøkkenet som du er, eller orker å sette av så mye tid til det. Hvis du går med en forventning om at de skal diske opp med et tilsvarende måltid og i samme prisklasse kan det være nok til at de enten ikke inviterer deg, eller velger noe veldig enkelt, nærmest i protest. For poenget er vel å samles for det sosiale, ikke for å spise gourmetmat? For hvis luksusmat er poenget så kan dere dra på restaurant??

Så hva om du legger deg på enkelt nivå prismessig og lager noe enkelt? Folk kan ta med vin selv. Alternativt kan du invitere til koldtbord, hvor alle har med en rett, eller kjøper inn noe.  Sistnevnte gjør vi som regel blant mine venner. Det blir mindre styr for verten. Hvis verten står for alt, så blir det vanligvis ikke noe vippskrav, da det ikke er så dyre ting  

Det hadde vært interessant om du fikk flere invitasjoner og mindre prat om penger og Vipps om du senket kravene til deg selv og andre, Bare en tanke  

 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sier sånne ting at du føler deg såret, eller lurer på hva de mener, så spør dem rett ut hva de selv mener og tenker. Si at du er så glad i å ha selskap og lage mye mat, men at det koster når du gjør det så ofte. Så enten må du jo be sjeldnere, eller at alle blir enige om hva det blir å spleise på.

Jeg er som deg. Akkurat nå etter coronatideen så har det jo ikke blitt, men ellers har jeg sagt at jeg gjerne lager mat for 200 kr pr person. Alle som vil er velkommen. Så bare til  si til meg på forhånd, så klart. Så kan vi avtale en dag og med hvem. Koselig.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med et lite dilemma, og tenkte jeg kunne høre litt deres tanker. Og jeg håper dere kan lese igjennom hele før dere svarer.

Jeg er 30 år og er en person som elsker å kokkelere på kjøkkenet. Jeg har et stort spisebord, og det hender relativt ofte (3-5 ganger i måneden) at jeg inviterer gjester til middag. Alt fra fire til ti personer, og det er som regel de samme 10-15 personene som kommer på besøk. Når jeg først lager mat, blir det alt fra tre-retters, biff, ferske sesongvarer og andre gode råvarer. Av og til serverer jeg med utvalgt vin, og råvarer kan raskt koste 150-250 kr pr middag i snitt. I snitt har jeg regnet ut at jeg bruker ca 3-3500 kr/mnd i mat på venner (bare nyttårsaften ble 5 000 kr). 3500x12= 42 000 kr. Men av alle disse menneskene jeg inviterer til hyggelige vennekvelder, mottar jeg sjeldent eller aldri noen invitasjon tilbake. Og dersom jeg gjør det, er det som regel til suppe, eller Grandiosa. De som kommer, er fullt vitende om at det er spleiselag. Og det er ofte de selv spør «når kan vi komme på middag til deg?». Når jeg selv er på middag hos dem, vipper jeg gladelig over en hundrings for et suppemåltid.

 

Allikevel opplever jeg relativt ofte at de har begynt å slenge bemerkninger «Vi tar ikke betalt når vi har venner på besøk», eller «Regner med at jeg får et solid Vippskrav etter dette måltidet her, ja». Dette er kommentarer som gjør meg veldig usikker og kanskje også litt såret. Er det slik at vennene mine har en forventning om at jeg skal drive en slags gratis restaurant, og hvor man ikke trenger å invitere tilbake?

 

Og jeg står igjen med fire dilemmaer:
1. Innse at jeg har blitt 30 år, slutte å spleise på maten og gladelig bruke over 40 000 kr på å spandere mat på venner i året
2. Slutte å invitere de som ikke inviterer meg tilbake
3. Slutte helt å invitere til felles mat&vinkvelder
4. Fortsette som i dag, hvor de gjøres oppmerksom på at jeg handler inn felles

Anonymkode: f2f08...ed8


ok, så du sender vippskrav nå? Og er såret over at de tuller og harselerer med at du krever penger for middagen. De andre serverer enklere mat. Du sier at du betaler gladelig 100kr for suppe. 
 

Her lurer jeg på: 1.) hva er det meste du har krevd i vipps av vennene dine?

2.) de som serverer suppe, ber de virkelig om at det skal vippses, eller er det du som bare er «villig til det» men de krever det ikke?

- Jeg er enig i at det høres spesielt ut å sende vippskrav. Om du ber om høye summer, for eksempel 300kr per pers (og la oss si du inviterer er par) - så synes kanskje de det er merkelig å punge ut 600kr for å komme på middagsbesøk hos deg, 

- Jeg er som deg, jeg elsker å lage store middager, og er nok en som har servert flere middager enn de jeg har fått servert. Det kommer både av interesser (jeg ser på dette som en hobby) - og kanskje litt økonomiske forskjeller. Ikke alle har økonomi til middag for 5-600kr flere ganger i måneden. 

Det kunne aldri falt meg inn å sende vippskrav fordi noen får servert middag av meg hyppigere enn jeg får av dem. Men; jeg ser jo an om jeg føler at vennskapet i helhet er balansert. Det skal ikke være «enveis». de som spiser middag ofte med oss har absolutt «gitt tilbake» på andre måter; de fleste har som regel alltid med ei eller to flasker vin. Noen har tilogmed spandert på meg restaurantbesøk i retur, siden de ikke er så glad i å lage mat selv. Noen har hjulpet til med noe, andre tar med en del «snacks» som koster litt ekstra.

Om de andre vennene dine lager enkle middager uten å be om penger for det ville jeg tolket dette som en litt «stille protest» mot de dyre og overdådige middagene. 
 

Jeg skjønner at du ønsker balanse i vennskapene du har, det er naturlig. Men det er ikke sikkert du oppnår det via å sende vippskrav. Du kan som andre sier: be dem ta med drikke selv, be dem ta med tilbehør, kanskje tone ned at det er så overdådig flott og heller spare det til litt spesielle Anledninger (din bursdag, juleselskap osv) 

Jeg synes du skal fortsette å lage mat og invitere, men finn en balanse. Plutselig står du der med en fireretters du egentlig ikke makter eller ønsker å tilberede fordi du er sint og bitter på vennene dine du opplever som snyltere. Og de på sin side er invitert på en overdådig middag de overhodet ikke har bedt om. Alt de ønsket egentlig, var å nyte selskapet ditt. 

;) 

 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med et lite dilemma, og tenkte jeg kunne høre litt deres tanker. Og jeg håper dere kan lese igjennom hele før dere svarer.

Jeg er 30 år og er en person som elsker å kokkelere på kjøkkenet. Jeg har et stort spisebord, og det hender relativt ofte (3-5 ganger i måneden) at jeg inviterer gjester til middag. Alt fra fire til ti personer, og det er som regel de samme 10-15 personene som kommer på besøk. Når jeg først lager mat, blir det alt fra tre-retters, biff, ferske sesongvarer og andre gode råvarer. Av og til serverer jeg med utvalgt vin, og råvarer kan raskt koste 150-250 kr pr middag i snitt. I snitt har jeg regnet ut at jeg bruker ca 3-3500 kr/mnd i mat på venner (bare nyttårsaften ble 5 000 kr). 3500x12= 42 000 kr. Men av alle disse menneskene jeg inviterer til hyggelige vennekvelder, mottar jeg sjeldent eller aldri noen invitasjon tilbake. Og dersom jeg gjør det, er det som regel til suppe, eller Grandiosa. De som kommer, er fullt vitende om at det er spleiselag. Og det er ofte de selv spør «når kan vi komme på middag til deg?». Når jeg selv er på middag hos dem, vipper jeg gladelig over en hundrings for et suppemåltid.

 

Allikevel opplever jeg relativt ofte at de har begynt å slenge bemerkninger «Vi tar ikke betalt når vi har venner på besøk», eller «Regner med at jeg får et solid Vippskrav etter dette måltidet her, ja». Dette er kommentarer som gjør meg veldig usikker og kanskje også litt såret. Er det slik at vennene mine har en forventning om at jeg skal drive en slags gratis restaurant, og hvor man ikke trenger å invitere tilbake?

 

Og jeg står igjen med fire dilemmaer:
1. Innse at jeg har blitt 30 år, slutte å spleise på maten og gladelig bruke over 40 000 kr på å spandere mat på venner i året
2. Slutte å invitere de som ikke inviterer meg tilbake
3. Slutte helt å invitere til felles mat&vinkvelder
4. Fortsette som i dag, hvor de gjøres oppmerksom på at jeg handler inn felles

Anonymkode: f2f08...ed8

Du vippser altså uoppfordret når du har spist hos andre, er det slikt å forstå?

 

Altså, når man inviterer noen på middag så tar man ikke betalt for det. Du kan da seriøst ikke holde på å sende ut vippskrav etterpå!

Om du skal invitere på middag, står du selv for utgiften dette innebærer. Om kostnaden er for stor for så hyppige sammenkomster, kutt ned på disse. 3-5 hver måned er ofte asså. Du har ikke det som alt 5: Redusere antall middager. Når skal liksom vennene ha anledning til å invitere når du allerede 'okkuperer' en kveld i uka?? Det får da være måte på.

 

Det virker som du skal ha betalt av vennene dine for din hobby. Ikke rett!

Anonymkode: bcbb0...d97

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå for alternativ 3! Ihvertfall nå som det er korona og vi ikke har lov til å ha middagsgjester.

Anonymkode: 0e245...1a1

Drit i å la alt handle om korona. Ts forteller om et problem og spør ikke om dine koronameninger. Det er en helt annen sak.

Jeg liker ikke spleisemiddager. Blir man invitert så føler man at man bør gå. Selv om det blir dyrt med så mange spleisemiddager. Du setter dem i en klemme og lar dem betale for din hobby. Når noen sier " vi mottar nok et solid vippskrav etter dette", så tyder det på en irritasjon som har ligget der lenge, som noen prøver å formidle uten å få gehør. Og det tyder på at sum ikke er avtalt på forhånd og at de ofte har blitt overrasket over den høye summen. Jeg syntes ikke noe om spleiselag men om så skal skje er det to regler: opplys på forhånd at det er spleiselag og hva som skal serveres. Opplys sum på forhånd. 

Det er 1) ikke gøy å betale for en meny man ikke liker. På restaurant får man velge noe man liker i menyen. Her får man ikke velge i det hele tatt. 2) ingen liker betalingsoverraskelser. 

Og: om andre serverer enkelt så skal du ikke si noe på det. Poenget er å komme sammen og ha det hyggelig. Til info er det flere som aldri inviterer fordi de tenker at de ikke kan by på noe som er bra nok. Det er dumt. Det er bedre å invitere på grandis og ha en hyggelig kveld enn å ikke ha invitert i det hele tatt. Samvær i fokus, ikke evner på kjøkkenet. Noen liker ikke lage mat heller. 

Anonymkode: 50b6c...1e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du invitere så ofte kan du forlange at gjestene tar med vin og 100 kr pr person. Det virker ikke som dine venner er så så interessert i dyr mat. Det er like hyggelig med kylling som det er med and. 

Anonymkode: acb33...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...