Gå til innhold

Ja til å innføre portforbud i Norge


tonelise10

Anbefalte innlegg

tonelise10 skrev (7 timer siden):

Når folk ikke klarer å holde seg i ro og ta innover seg at smitten kommer ved å være ute blant folk så er det bare en ting gjøre - Ja til å innføre portforbud i Norge.

Jeg vil før være innestengt noen uker fremfor å være blandt folk som går med smitten, fremfor å bli smittet også få konsekvenser.

Jeg er selv i risikogruppe derfor dennne ordlyden.... for dere som ikke er det forstår vel ikke dette så det hjelper ikke å si det ene eller andre for det når ikke inn...

Jeg tenker at man holder grensen stengt og ilegger karanteneplikt ved kryssing der og skjermer de som er i faregruppa så får resten leve som normalt. 

Slik de holder på nå står vi i fare for å utvikle alvorlige psykiske problemer, rasere en hel verdensøkonomi og tape langt mere enn bare de svake.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at man holder grensen stengt og ilegger karanteneplikt ved kryssing der og skjermer de som er i faregruppa så får resten leve som normalt. 

Slik de holder på nå står vi i fare for å utvikle alvorlige psykiske problemer, rasere en hel verdensøkonomi og tape langt mere enn bare de svake.

Dette er å sparke inn åpne dører, karanteneplikten har ligget der lenge nå, men smitten øker lokalt uansett. 

Ja, verdensøkonomien blir rasert, det er allerede for sent å reversere utviklingen. Har begynt bunkring av viktige varer for å si det sånn, og neste steg blir evt. våpen og midler til forsvar hvis utviklingen fortsetter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (18 minutter siden):

Da blir man kanskje kvitt all festingen, folk som har sammenkomster osv. Ja smitte skjer selvfølgelig på dagen også . Men folk skal på jobb , handle mat, til leger , apotek osv .Hvis de skulle gjøre som Spania måtte folk ha attester på alt. Det blir sikkert ikke sånn i Norge. Ikke sånn jeg forsto det ut i fra det som sto i media i hvert fall. Dette er kun en krise plan, hvis det blir krise. Vi er ikke der heldigvis! 

Man treffer ikke de som fester uansett, når de har gitt blaffen i regler tidligere, så vil de gi blaffen i portforbud også, det finnes ikke akkurat kapasitet til å fly rundt å banke på alles dører for å sjekke om de har gjester etter et gitt tidspunkt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (25 minutter siden):

Da blir man kanskje kvitt all festingen, folk som har sammenkomster osv. Ja smitte skjer selvfølgelig på dagen også . Men folk skal på jobb , handle mat, til leger , apotek osv .Hvis de skulle gjøre som Spania måtte folk ha attester på alt. Det blir sikkert ikke sånn i Norge. Ikke sånn jeg forsto det ut i fra det som sto i media i hvert fall. Dette er kun en krise plan, hvis det blir krise. Vi er ikke der heldigvis! 

hjelper ingenting mot alle polakkene som skal hit..som får komme hit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Dette er å sparke inn åpne dører, karanteneplikten har ligget der lenge nå, men smitten øker lokalt uansett. 

Ja, verdensøkonomien blir rasert, det er allerede for sent å reversere utviklingen. Har begynt bunkring av viktige varer for å si det sånn, og neste steg blir evt. våpen og midler til forsvar hvis utviklingen fortsetter. 

Det hjelper lite at den har ligget der når de importerer arbeidskraft som slipper karantene og dermed står fritt i å poste denne smitten til resten av befolkningen. 

Når det er sagt er det langt mindre andel folk som faktisk blir syke av denne sykdommen enn de først troddee. Mange av de som blir syke er også folk som hadde blitt alvorlig syke av vanlig influensa som forøvrig er utryddet dette året. 

Ang. økonomien er den tapt og hva skjer den dagen vi virkelig får en farlig pandemi på jorda når vi har brukt alle resursser på denne?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (36 minutter siden):

Nei det var ro rimelig ekstremt.  Har et slikt forbud, som bare hindrer at folk drar andre steder på kveld/natt, så mye for seg?  Er det ikke like viktig å hindre at folk er sosiale på dagtid🤔

 

Nei smitter tydeligvis bare på natta covid-19 :Knegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i portforbud hvis det bare øker, blir veldig mye smitte, og man ikke klarer å få smitten ned. Hvis en portforbud er det eneste som kan hjelpe.  Men jeg håper folk følger tiltakene for å få smitten ned igjen, så vi kan unngå portforbud. Det blir helt feil å si at folk i risikogruppene skal isolere seg for alle andre skal leve livet. Det er ikke greit. Det må gå an å respektere hverandre og gjøre sitt beste for å ikke smitte andre og for å få ned smittet, sånn at ikke noen få må isolere seg mens andre får leve livet. Få ned smitten er noe vi alle bør gjøre sammen. 

Det er bedre at alle må isolere seg tenker du? 

Sosialister skuffer aldri. Alle skal ha det like jævlig. Gud forby om de som faktisk er i risiko må ta ansvar for å beskytte seg selv. 

Hvorfor skal alltid ansvaret for eget liv lempes over på og ødelegge andres liv? Kan du svare på det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Det hjelper lite at den har ligget der når de importerer arbeidskraft som slipper karantene og dermed står fritt i å poste denne smitten til resten av befolkningen. 

Når det er sagt er det langt mindre andel folk som faktisk blir syke av denne sykdommen enn de først troddee. Mange av de som blir syke er også folk som hadde blitt alvorlig syke av vanlig influensa som forøvrig er utryddet dette året. 

Ang. økonomien er den tapt og hva skjer den dagen vi virkelig får en farlig pandemi på jorda når vi har brukt alle resursser på denne?

Det første er jeg for så vidt enig i, men ser heldigvis ut til at de har strammet litt mer til for denne gruppen arbeidsinnvandrere nå, slik at de ikke slipper like billig unna som de har gjort i størstedelen av dette. Så da er karantenekortet allerede spilt og grensene i praksis lukket for vanlige folk som ikke kan ta 10 dagers karantene. (Bortsett fra de velbemidlede med hjemmekontor eller som ikke trenger å jobbe selvsagt, de borgerlige har jo naturlig nok tilrtettelagt godt for dem slik at de kan reise rundt som normalt - man tør jo ikke risikere viktige stemmer når valget er i år).

Nettopp, og derfor skurrer det med noen av tiltakene. Men her skal samfunnet i kne koste hva det koste vil (bortsett fra de velbemidlede og rike selvsagt).

Ja, den er nok tapt for alltid. Regningen blir stygg og kan føre til borgerkrig i verste fall.  

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Det første er jeg for så vidt enig i, men ser heldigvis ut til at de har strammet litt mer til for denne gruppen arbeidsinnvandrere nå, slik at de ikke slipper like billig unna som de har gjort i størstedelen av dette. Så da er karantenekortet allerede spilt og grensene i praksis lukket for vanlige folk som ikke kan ta 10 dagers karantene. (Bortsett fra de velbemidlede med hjemmekontor eller som ikke trenger å jobbe selvsagt, de borgerlige har jo naturlig nok tilrtettelagt godt for dem slik at de kan reise rundt som normalt - man tør jo ikke risikere viktige stemmer når valget er i år).

Nettopp, og derfor skurrer det med noen av tiltakene. Men her skal samfunnet i kne koste hva det koste vil (bortsett fra de velbemidlede og rike selvsagt).

Ja, den er nok tapt for alltid. Regningen blir stygg og kan føre til borgerkrig i verste fall.  

Dette skulle vært gjort for 9 mnd. siden uavhengig hva andre land har gjort. Obligatorisk karanteneplikt ved kryssing av grense og stengte grenser ville livet vært omtrent normalt her nå til de aller fleste. 

Sluttregningen kommer om ca. 4 år. Den blir ikke fin. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (5 timer siden):

Nei det er ikke bedre. Jeg er ikke i risikogruppa men jeg sitter med glede isolert en stund hvis det er det eneste som kan hjelpe, med portforbud. Så lenge det hjelper å få ned smitte så ikke folk i risikogruppene får det. Det er det viktigste. Min frihet er ikke viktigere enn andres frihet. 

Det er ikke noe som heter frihet fra sykdom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Dette skulle vært gjort for 9 mnd. siden uavhengig hva andre land har gjort. Obligatorisk karanteneplikt ved kryssing av grense og stengte grenser ville livet vært omtrent normalt her nå til de aller fleste. 

Sluttregningen kommer om ca. 4 år. Den blir ikke fin. 

Joda, men det er nå ingen garanti. Flere land har hatt ennå strengere tiltak enn Norge, inkludert innreiseforbud for de aller fleste, og likevel hatt en verre utvikling. Når smitten er der lokalt så går det galt på et eller annet tidspunkt uansett. 

Nei, det blir ikke pent. Det er ikke tilfeldig at jeg ser etter bolig utenfor tettbygde strøk med mulighet for å dyrke egen mat i verste fall.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er reglene til en plass som nå har lockdown, og det er nok noe slikt vi kan risikere å få her vil jeg tro. (Om det blir uunngåelig. 

What's considered an essential reason?

Receiving or providing essential medical care.

Exercise — but only in your local neighbourhood. This can also be done with one other person, or with the people in your household.

Essential work, volunteering, or study — but only if it cannot be done remotely.

Essential shopping in your local area — but only to buy food and necessary supplies. Authorities are pleading with people not to "panic buy".

Other exceptions include child custody arrangements, legal obligations, visits for end-of-life or to attend a funeral or wedding.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å feire 17 mai kommer man nå fremover til å feire 12 mars og koronaloven..? Med munnbind og god avstand i toget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen her som leste at portforbud skulle gjelde på kveld/ natt og inntil 3 uker og kun hvis helsevesen bryter sammen ?  Vi har tiltak nå som antagelig vil virke. Oslo sykehusene kan antagelig slite først for de fleste innlagte er jo der. Men da må de vel prøve mer målrettede lokale tiltak først. Raymond Johansen vurderer tiltak på bydelsnivå. Selvsagt tull hvis folk ikke kan gå ut på lite sted med null smitte til nå når smitten florerer på Stovner. Jeg synes det er tydelig kommunisert ut at portforbud blir kun i en ekstrem situasjon når alt annet er prøvd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (Akkurat nå):

Er det ingen her som leste at portforbud skulle gjelde på kveld/ natt og inntil 3 uker og kun hvis helsevesen bryter sammen ?  Vi har tiltak nå som antagelig vil virke. Oslo sykehusene kan antagelig slite først for de fleste innlagte er jo der. Men da må de vel prøve mer målrettede lokale tiltak først. Raymond Johansen vurderer tiltak på bydelsnivå. Selvsagt tull hvis folk ikke kan gå ut på lite sted med null smitte til nå når smitten florerer på Stovner. Jeg synes det er tydelig kommunisert ut at portforbud blir kun i en ekstrem situasjon når alt annet er prøvd. 

Ja, vi har jo fått med oss strategien om "bare noen uker" til nå. Den sosiale nedstengningen av Oslo før jul som skulle vare "noen uker" har nå vart i to måneder og varer minst til 18 januar, og da snakker vi nærmere 2.5 måneder. 

Blir det først portforbud må man regne med at det blir langvarig. 

Lurer litt på hvordan de skal "stimulere" folk til å holde seg hjemme også. Kanskje planlegges det å stanse kollektivtransporten på kvelden, stoppe taxinæringe osv. Da kan jo heller folk fryse i hjel på vinteren for å komme seg hjem i kulda :ironi:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i risikogruppen, og totalt imot portforbud.

For å være helt ærlig begynner jeg å nærme meg tålegrensen for tiltakene vi har nå. For all del, det hadde vært kjedelig å bli syk, men den skadeskutte økonomien (både min personlige, den private til bekjente, og den til bedriftseiere jeg kjenner) begynner å bli alvorlig problematisk. Jeg har alltid sett på meg som relativt introvert, og kan gjerne gå en stund uten noe særlig sosial kontakt, men føler virkelig på at uker og måneder er mer enn jeg tåler. Som singel og aleneboende, i en relativt liten leilighet, føles det som å være i fengsel til tider.

Det kan selvsagt være jeg hadde sett annerledes på det om jeg hadde hatt en trygg jobb, enebolig og samboer. Jeg mistenker imidlertid at de fleste som hives under bussen med disse tiltakene er folk som meg, og de fleste som ønsker strengere tiltak nettopp er de godt etablerte.

Jeg begynner oppriktig å lure på om regjeringen har noe endgame her. Det hadde vært svært interessant å se Høie fortelle oss hvor grensen går; hvor de faktisk må innrømme at viruset er kommet for å bli, og det er på tide å bare la ting gå sin gang. Jeg mistenker at de faktisk ikke har noen langsiktig plan, men bare tar det fra uke til uke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capt. Obvious skrev (13 minutter siden):

Ja, vi har jo fått med oss strategien om "bare noen uker" til nå. Den sosiale nedstengningen av Oslo før jul som skulle vare "noen uker" har nå vart i to måneder og varer minst til 18 januar, og da snakker vi nærmere 2.5 måneder. 

Blir det først portforbud må man regne med at det blir langvarig. 

Lurer litt på hvordan de skal "stimulere" folk til å holde seg hjemme også. Kanskje planlegges det å stanse kollektivtransporten på kvelden, stoppe taxinæringe osv. Da kan jo heller folk fryse i hjel på vinteren for å komme seg hjem i kulda :ironi:

Lovforslaget regjeringen har sendt på høring til Stortinget gjelder for 3 uker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

J.E skrev (7 timer siden):

Men helsemyndigheter forventer mer normal hverdag fra sommeren av , når de fleste i den voksne befolkning er vaksinert. Er de også naive da? 

De gjør ikke det i følge debatten 6. januar: 

«Dersom alle tiltak, testing og sporing stanser etter at risikogruppene er vaksinert, vil vi få en smittetopp der det er sannsynlig at 1 000 personer under 65 havner på intensiven og flere hundre vil dø.»

(så vi skal altså ødelegge livet for hundretusner av mennesker for å hindre at noen hundre dør...)

 

J.E skrev (2 timer siden):

Det jeg leste var portforbud som innebærer innetid på kvelden/ natten. Dette kunne vare i inntil i 3 uker, og kun i en ekstrem krise hvis helsevesen er full eller nærmer seg fullt.  Selvfølgelig kan folk som skal på jobb, lufte hund, trenger helsehjelp osv forlate hjemmet. Sårbare skulle også ivaretas. Tror neppe at vi trenger og tenke portforbud typ det Spania hadde med attest for og forlate hjemmet  og politi på hvert hushjørne.

Men hva er poenget med det? Er det noe som tilsier at mesteparten av smitten skjer utenfor hjem eller jobb og om natten? 

marykay skrev (1 time siden):

Om det innføres portforbud i landet blir du dessverre nødt til å innrette deg. Med mindre du bor i gokk. Håper ikke det skjer da.

Åh? Tror du politiet kommer til å sveise igjen dørene og vinduene til folks boliger? Hvis ikke kan de jo prøve å holde alle i hele landet innesperret 🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (4 minutter siden):

Lovforslaget regjeringen har sendt på høring til Stortinget gjelder for 3 uker. 

Med mulighet til utvidelse i to uker til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

 

«Dersom alle tiltak, testing og sporing stanser etter at risikogruppene er vaksinert, vil vi få en smittetopp der det er sannsynlig at 1 000 personer under 65 havner på intensiven og flere hundre vil dø.»

(så vi skal altså ødelegge livet for hundretusner av mennesker for å hindre at noen hundre dør...)

 

 

Så vaksinen er altså ikke redningen ennå. De mener da at flere yngre  kommer til å dø etter at risikogruppen er vaksinert? Det er mest svært gamle som har dødd. Og over 40 000 med registrert positiv test har ikke blitt innlagt. Så det betyr da at det blir minst et år til med påbud/forbud/tiltak.

etter vaksinen kom virker det som regjeringen vil ha ennå strengere regler..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...