Gå til innhold

Ja til å innføre portforbud i Norge


tonelise10

Anbefalte innlegg

Pingvinboogie skrev (21 minutter siden):

Jeg er i en risikogruppe og helt imot portforbud. Å være i en risikogruppe betyr ikke nødvendigvis at man ønsker at matmor Erna skal stenge oss inne, beskytte oss fra den skumle verden, slippe oss ut i hagen for å tisse en gang om dagen og gi oss godbiter når vi er flinke.

Enig med han i advokatforeningen som sier at det vil være det samme som soning med fotlenke, og det er faktisk ikke greit i å straffe befolkningen på denne måten. I tillegg vil det flytte grensene for hva myndighetene kan tillate seg av drakoniske bestemmelser, og den grensen er allerede flyttet altfor langt.

Isolasjon dreper.

Word

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Hadde bare ett fåtall driti i smittevern så kanskje smittetallene hadde vært enda lavere? Jeg er enig i at man bør få en skikkelig bot for festing. 10000-20000 er ikke nok.

Slik er at det når ungdommer fra velstående familier fester. Pappa betaler tenker man.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Hadde bare ett fåtall driti i smittevern så kanskje smittetallene hadde vært enda lavere? Jeg er enig i at man bør få en skikkelig bot for festing. 10000-20000 er ikke nok.

Det finnes nyanser mellom det å feste hardt, og være isolert. De aller fleste følger og respekterer tiltakene, inkludert meg selv. De som er flinke med hygiene, ansiktsmaske, jobber hjemmefra og alt annet man gjør i disse dager, men som likevel treffer noen få venner av og til skal ikke måtte lide for egoister uansett hva slags type egoister det er. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Example said:

Da isolerer du deg selv. 

Det hjelper jo ikke så mye, når hen i isolasjon detter ned fra gardintrappa og ender opp med et komplisert brudd. Og ikke får behandling, fordi sykehusene har mer enn fullt belegg av koronapasienter (de som liksom ikke skulle bli alvorlig syke).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke fordi folk driter i tiltakene at det øker. De fleste er flinke med tiltakene. Og jeg er helt ærlig litt lei av at de i risikosonen skal få oppføre seg normalt, mens vi andre må passe på. Virker som at risikosonen ikke behøver ta det ansvaret vi andre tar. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
clyde skrev (Akkurat nå):

Det finnes nyanser mellom det å feste hardt, og være isolert. De aller fleste følger og respekterer tiltakene, inkludert meg selv. De som er flinke med hygiene, ansiktsmaske, jobber hjemmefra og alt annet man gjør i disse dager, men som likevel treffer noen få venner av og til skal ikke måtte lide for egoister uansett hva slags type egoister det er. 

Portforbud er det eneste riktig. Ikke nasjonalt portforbud, men lokal portforbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godhelg2019 skrev (Akkurat nå):

Portforbud er det eneste riktig. Ikke nasjonalt portforbud, men lokal portforbud!

Uenig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er lenge før et portforbud kan settes ut i livet, det sitter langt inne. MEN jeg har ingen problem om det blir det, jeg er kun hjemme og på jobb nå og har vært det lenge. Så bring it on, for meg innebærer det null problem. Og dessuten ; det blir aldri langvarig. Om folk gidder å gjøre en innsats da og ikke fortsetter og bryte anbefalinger og påbud og forlenger hele pandemien. Det er virkelig de som benekter at pandemien er alvorlig som bringer andre i problemer ; de er ansvarlig for mange sin død, mange sin arbeidsløshet, mange sin dype ensomhet osv. ANDRE får problemer pga dem ; DET er egoisme av en annen verden! 

Endret av Gagaen
feilskriving
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
clyde skrev (1 minutt siden):

Uenig. 

Velstående familier vil fremdeles tenke på sitt eget beste. Å betale 20.000 er lite for dem, når man har en inntekt på flere hundre tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle bruker munnbind som byttes jevnlig, vasker og spriter hendene ofte, holder avstand til andre som ikke er nærmeste krets, så blir det ikke smitte. Men folk er slapp og gidder ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (4 minutter siden):

Velstående familier vil fremdeles tenke på sitt eget beste. Å betale 20.000 er lite for dem, når man har en inntekt på flere hundre tusen.

Dette er bare tull, ingen vil ha en bot på 20.000

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (6 minutter siden):

Velstående familier vil fremdeles tenke på sitt eget beste. Å betale 20.000 er lite for dem, når man har en inntekt på flere hundre tusen.

Jeg er uansett uenig i ditt ønske om portforbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marykay skrev (4 minutter siden):

Dette er bare tull, ingen vil ha en bot på 20.000

De færreste vil, men for noen er nok slikt status.

Uansett, om du er veldig rik er 20000 noe du ikke merker noe særlig til.

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Godhelg2019
marykay skrev (1 minutt siden):

Dette er bare tull, ingen vil ha en bot på 20.000

Det er sant. Men 20.000 er ingenting om du har lønn på 200.000 kroner i måneden.

Du kan risikere at du som arrangør får en bot på 20.000, men deltakerne får kun 5.000.  For ungdommer fra velstående familier er dette småpenger. I tillegg har muligheten til private helsetjenester, og derfor burde heller boten vært inntekt basert, slik at det svir like mye på økonomi uavhengig av om du har høy inntekt eller ikke.

 

20.000 er mye om du har en normal lønn på 40.000. Forstår du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

De færreste vil, men for noen er nok slikt status.

Uansett om du er veldig rik er 20000 noe du ikke merker noe særlig til.

Første gang jeg er enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marykay skrev (3 minutter siden):

Dette er bare tull, ingen vil ha en bot på 20.000

Ja, hvem vil ha en bot på 20.000? :ler:

Jeg fester uansett ikke, ikke bare pga. faren for bot men fordi at dette ikke er tiden for å feste. De fleste er anstendige mennesker som vil at pandemien skal gå over samtidig som at samfunnet ikke er blitt fullstendig ødelagt, men lockdown er ingen løsning her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godhelg2019 skrev (2 minutter siden):

Første gang jeg er enig med deg!

Gratulerer. Det burde skjedd langt før!

Neida, av og til er til og med de uenige enige :)

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosendiva

De jeg kjenner  ( foruten  en som bor i usa) har blitt smittet på jobb. En jobb som ikke kommer til å bli ramma av portforbud.  De jobber innen helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Warrior skrev (1 time siden):

Jeg er enig i portforbud hvis det bare øker, blir veldig mye smitte, og man ikke klarer å få smitten ned. Hvis en portforbud er det eneste som kan hjelpe.  Men jeg håper folk følger tiltakene for å få smitten ned igjen, så vi kan unngå portforbud. Det blir helt feil å si at folk i risikogruppene skal isolere seg for alle andre skal leve livet. Det er ikke greit. Det må gå an å respektere hverandre og gjøre sitt beste for å ikke smitte andre og for å få ned smittet, sånn at ikke noen få må isolere seg mens andre får leve livet. Få ned smitten er noe vi alle bør gjøre sammen. 

Bedre å isolere risikogruppene enn alle. Klart nei til portforbud. Det er galskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan vi ikke stenge oss ute fra resten av verden. Det hjelper kortsiktig men vil aldri hjelpe langsiktig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...