Gå til innhold

Ja til å innføre portforbud i Norge


tonelise10

Anbefalte innlegg

Gjest 123 eller noe

Men at man ikke har lov å reise hjem mes portforbudet varer? Så hvis jeg går en midtvakt og slutter 20 (eller kveldsvakt til stengetid), og portforbudet begynner fra feks 19 til neste morgen, skal jeg da sitte og sove i bilen til det blir åpnet neste dag? Kan jo like greit bare kjøre hjem og være med familien heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skruttveig skrev (3 minutter siden):

Jeg har en samfunnskritisk jobb, men jobber mest på kveld så vi slipper å sende ungen i smittebingen (barnehagen). Avogtil tar jeg vakter på veldig kort varsel også, så da har de ikke ført meg inn i systemet med timeliste enda og jeg har ingen bevis på at jeg skal være ute på jobb. Ser for meg skrekkscenarioer at de tar meg med til glattcella/avhør pga dette, og det er stressende å tenke på.

Permanent opphold på jobb, uten tillatelse til å besøke hjemmet, vil effektivt beskytte deg mot risiko for å bli stoppet av politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
13579 skrev (4 minutter siden):

Permanent opphold på jobb, uten tillatelse til å besøke hjemmet, vil effektivt beskytte deg mot risiko for å bli stoppet av politiet.

Nei takk, jeg "besøker" hjemmet mitt når jeg vil, det kommer aldri til å gå så langt. Da brekker jeg heller beinet på meg selv og får meg en digital langvarig sykemelding :) Distriktssjefen sier vi har fylkets dårligste miljø fordi det jobber veldig mange unge jenter der som baksnakker og mobber "oss outsidere". Aldri faen om jeg hadde giddet å bo med den gjengen! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (På 15.1.2021 den 11.24):

Men er det så mange som er så positive til det da? (jeg har ikke lest hele tråden). 

Jeg vil ikke at det skal bli portforbud, men skulle det ende slik så innretter jeg meg etter det.

Noen er det, ja. Men flesteparten her virker ganske enig. Men det er vel enkelte som ikke aner konsekvensene av at et slikt forslag i det hele tatt har blitt vurdert, og rettferdiggjør og bagatelliserer det med at "vi bor i et demokrati", "de må få jo få lov til å bli hørt."

Så når regjeringen har mistillit til befolkningen er det ok. Mistillit i befolkningen er det siste man nå trenger, og sender signaler om at den kollektive dugnaden - som du og jeg - har vært med på i et år, ikke er bra nok.

Det regjeringen sier er at det er befolkningen som er problemet, og ikke deres egne "halveistiltak" (blant annet åpne grenser, null test ved innreise, åpne kjøpesentre, kafeer osv.) og dårlige formuleringer av tiltakene der det så stadig anbefales og oppfordres til det ene etter det andre. Dette resulterer i den største inngripen i privatlivet siden krigen, der vi risikerer å bli sanksjonert  ved å gå ut av våre egne hjem. Men vil dette utgjøre en forskjell for smittespredningen i samfunnet? Neppe.

Nå som fagfolk har fått sagt hva de mener, så er det oppsiktsvekkende at de ikke har trukket dette forslaget tilbake enda. Så hva er det som gjør at regjeringen ikke vil høre på eksperter? Hvor langt kan de tøye strikken?

Endret av Little Diva
Autokorrekt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (48 minutter siden):

 

Nå som fagfolk har fått sagt hva de mener, så er det oppsiktsvekkende at de ikke har trukket dette forslaget tilbake enda. Så hva er det som gjør at regjeringen ikke vil høre på eksperter? Hvor langt kan de tøye strikken?

men det er ikke fagfolkene som bestemmer, det er våre folkevalgte. Det er ikke noe galt i å legge dette frem for de folkevalgte på Stortinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

men det er ikke fagfolkene som bestemmer, det er våre folkevalgte. Det er ikke noe galt i å legge dette frem for de folkevalgte på Stortinget.

Et slikt svar tydeliggjør og bekrefter nettopp det jeg har skrevet. 

Når du siterer noen og svarer, så kan det være hensiktsmessig å se det i sammenheng med resten av teksten, eller så blir det lite relevant, og fåfengt å diskutere videre. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruttveig skrev (På 15.1.2021 den 13.59):

Nei takk, jeg "besøker" hjemmet mitt når jeg vil, det kommer aldri til å gå så langt. Da brekker jeg heller beinet på meg selv og får meg en digital langvarig sykemelding :) Distriktssjefen sier vi har fylkets dårligste miljø fordi det jobber veldig mange unge jenter der som baksnakker og mobber "oss outsidere". Aldri faen om jeg hadde giddet å bo med den gjengen! 😄 

Det er nok en risiko for at politikerne ikke har guts nok til å innse at et slikt tiltak er nødvendig, og at det dermed ikke blir innført. Således får du nok viljen din, men befolkningen må betale prisen som er tallrike syke og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (På 15.1.2021 den 13.43):

Portforbud vil ha best effekt på dagtid når det ellers ville vært flest utenfor hjemmet. Forbudet må derfor innføres døgnkontinuerlig, og alle som ikke har en samfunnskritisk jobb, må permitteres eller sies opp. De som skal være på jobb, må forbys hjemreiser så lenge portforbudet varer. Portforbud på kveld/natt slik de har i mange land, er en vits.

Høres bare idiotisk ut! Ikke noe jeg ville funnet meg i! Folk som kan må få jobbe, samfunnskritisk eller ikke! Folk har ikke råd til å miste jobb på den måten. Samfunnet fungerer ikke på den måten der. Godt det ikke ble noe av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonelise10 skrev (På 9.1.2021 den 13.20):

Når folk ikke klarer å holde seg i ro og ta innover seg at smitten kommer ved å være ute blant folk så er det bare en ting gjøre - Ja til å innføre portforbud i Norge.

Jeg vil før være innestengt noen uker fremfor å være blandt folk som går med smitten, fremfor å bli smittet også få konsekvenser.

Jeg er selv i risikogruppe derfor dennne ordlyden.... for dere som ikke er det forstår vel ikke dette så det hjelper ikke å si det ene eller andre for det når ikke inn...

Akkurat når ble vi innlemmet i Folkerepublikken Kina? Jeg må ha misset det memoet... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (32 minutter siden):

Akkurat når ble vi innlemmet i Folkerepublikken Kina? Jeg må ha misset det memoet... 

12.03.2020.
Nei det var lite fanfare rundt det. Lite diskusjon også, i motsetning til f.eks medlemskap i EU.....
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (På 16.1.2021 den 13.44):

men det er ikke fagfolkene som bestemmer, det er våre folkevalgte. Det er ikke noe galt i å legge dette frem for de folkevalgte på Stortinget.

Vel, det er kritikkverdig uansett, fordi loven aldri bør bli noe av. Jeg tror det er lurt for regjeringen å innse sin feil her. Men nå har det antagelig gått litt prestige i det for Mæland og co. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

Vel, det er kritikkverdig uansett, fordi loven aldri bør bli noe av. Jeg tror det er lurt for regjeringen å innse sin feil her. Men nå har det antagelig gått litt prestige i det for Mæland og co. 

Loven blir nok vedtatt skal du se, for retningen er staket ut. Det betyr at når man først har begynt en samfunnsutvikling med flere og flere restriksjoner, så er det vanskelig å stoppe, og det vil bli vanskelig å åpne opp igjen. Dette vil ta mange år. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (På 17.1.2021 den 13.18):

Høres bare idiotisk ut! Ikke noe jeg ville funnet meg i! Folk som kan må få jobbe, samfunnskritisk eller ikke! Folk har ikke råd til å miste jobb på den måten. Samfunnet fungerer ikke på den måten der. Godt det ikke ble noe av!

Dersom restriksjonene innføres som et pålegg, spiller det ingen rolle hva du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruttveig skrev (På 15.1.2021 den 13.47):

Jeg har en samfunnskritisk jobb, men jobber mest på kveld så vi slipper å sende ungen i smittebingen (barnehagen). Avogtil tar jeg vakter på veldig kort varsel også, så da har de ikke ført meg inn i systemet med timeliste enda og jeg har ingen bevis på at jeg skal være ute på jobb. Ser for meg skrekkscenarioer at de tar meg med til glattcella/avhør pga dette, og det er stressende å tenke på.

Glattcelle gidder de ikke. Der er det uansett fyllt opp med andre politikerprosjekter.

Men en saftig bot, det kommer du til å få! Så blir det kamp om å få den omgjort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

×
×
  • Opprett ny...