Gå til innhold

Ja til å innføre portforbud i Norge


tonelise10

Anbefalte innlegg

theTitanic skrev (1 minutt siden):

Bedre å isolere risikogruppene enn alle. Klart nei til portforbud. Det er galskap. 

hvordan får man til det? Mange risikogrupper, eks folk på sykehjem, har folk til å pleie seg. Skal man isolere disse samt vennene og familien deres, folk i klassen til barna deres osv. Man kan ikke stenge folk inne slik. Mange i risikogrupper har en jobb de trengs i, skal de bare være hjemme å få hjelp av nav? Nei, dette er galskap! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

marykay skrev (2 minutter siden):

Dessverre kan vi ikke stenge oss ute fra resten av verden. Det hjelper kortsiktig men vil aldri hjelpe langsiktig. 

Det hjelper å stoppe smittekjeder! Om folk ikke går ut og smitter andre så går smitten ned, det er tull å tro på noe annet. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (48 minutter siden):

Hvis du tror det blir en mer normal hverdag igjen om noen måneder, hvis vi stenger ned, så er du utrolig naiv. 

Men helsemyndigheter forventer mer normal hverdag fra sommeren av , når de fleste i den voksne befolkning er vaksinert. Er de også naive da? 

Endret av J.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
theTitanic skrev (7 minutter siden):

Bedre å isolere risikogruppene enn alle. Klart nei til portforbud. Det er galskap. 

Nei det er ikke bedre. Jeg er ikke i risikogruppa men jeg sitter med glede isolert en stund hvis det er det eneste som kan hjelpe, med portforbud. Så lenge det hjelper å få ned smitte så ikke folk i risikogruppene får det. Det er det viktigste. Min frihet er ikke viktigere enn andres frihet. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun dårlig vær som kan forhindre meg i å være utendørs. Folk er allerede alt for lite i fysisk aktivitet og det er kanskje en av de største problemene for folkehelsen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (12 minutter siden):

Bedre å isolere risikogruppene enn alle. Klart nei til portforbud. Det er galskap. 

Prøv og isoler 1,2 millioner nordmenn. Mange av disse er faktisk i jobb. Man må isolere deres familie også , fordi de kan bringe smitten inn. Det ville vært helt umulig. 

Endret av J.E
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gagaen skrev (4 minutter siden):

Det hjelper å stoppe smittekjeder! Om folk ikke går ut og smitter andre så går smitten ned, det er tull å tro på noe annet. 

 

Ja, det hjelper kortsiktig som jeg sa. Men vi lever på en klode der resten av verden har høyere smitte og før eller siden kommer den hit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Warrior skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke bedre. Jeg er ikke i risikogruppa men jeg sitter med glede isolert en stund hvis det er det eneste som kan hjelpe, med portforbud. Så lenge det hjelper å få ned smitte så ikke folk i risikogruppene får det. Min frihet er ikke viktigere enn andres frihet. 

Fint du trives hjemme, men portforbud fjerner ikke viruset. Det må nok gå sin naturlige gang slik som alle andre virus. Å leve sånn i lang tid fær store konsekvenser. Som er verre enn viruset. 

 

J.E skrev (1 minutt siden):

Prøv og isoler 1,2 millioner nordmenn. Mange av disse er faktisk i jobb. Man må isolere deres familie også , fordi de kan bringe smitten inn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, theTitanic said:

Bedre å isolere risikogruppene enn alle. Klart nei til portforbud. Det er galskap. 

Bent Høie antyder at 1,6 millioner kan befinne seg i risikogruppene. Hva er planen din for å isolere 1,6 millioner nordmenn?

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie-advarer-1-6-millioner-nordmenn-kan-befinne-seg-i-risikogruppen/s/12-95-3424035241

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Følgene for menneskene blir for store. Jeg synes ikke vi skal gamble psyken til barn og ungdom som sitter isolert og er hjemme fra skole, jobbene til store deler av befolkningen, ta ifra dødssyke mennesker behandlingen de trenger og isolere friske sterke mennesker bare for å skåne om gamle mennesker og en ørliten gruppe med de som er i risikogruppa.

Risikogruppa og pensjonistene er ikke fremtiden vår. Barna og de unge er - og dette her ødelegger dem. Det er de som får det tøffest med å komme inn i arbeidslivet igjen, det er de som er skjørest psykisk, det er barna hjemme i vanskelige hjem som har mistet rettighetene sine og fristedet sitt og fremtiden sin. 
Vi har ofret de som skal bidra og som bidrar til samfunnet for å redde de som ikke kan bidra eller som bidro for flere år siden.

ja også friske mennesker kan bli langvarig syke av Corona, men flesteparten opplever det som en vanlig influensa og blir helt friske igjen.

Jeg var helt for nedstengningen i mars, men nå er det nok. Det har kostet for mye. Det er ikke verdt det. 

De som er livredde for dette viruset får isolere seg frem til de får vaksine, så kan resten av oss prøve å få landet opp på fotene igjen og prøve å reparere skadene som er gjort for barn og unge. 
 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinasjonen er vel clouet her. Så ikke bruk alt for mye tid til å vurdere hvem som bør få vaksinen først.

JUST DO IT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elhaym said:

Det er jo ikke fordi folk driter i tiltakene at det øker. De fleste er flinke med tiltakene. Og jeg er helt ærlig litt lei av at de i risikosonen skal få oppføre seg normalt, mens vi andre må passe på. Virker som at risikosonen ikke behøver ta det ansvaret vi andre tar. 

Så ikke denne før nå, men jeg må nesten spørre deg hvorfor du mener at risikogruppa får oppføre seg normalt , mens alle andre må passe på. Risikogruppa har de samme reglene som andre og risikerer de samme bøtene.

Hvilket ansvar tar du som risikogruppa lurer seg unna?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Har ikke folk som ikke er i risikogruppene ansvar med å få ned smitten? Syns det blir for enkelt å si at "bare isoler deg" til folk som tar viruset alvorlig. 

Dette handler om at noen selv er redde for å bli smittet. Hva en kan gjøre for å unngå å bli smittet selv og å få ned smittetallene generelt, er to forskjellige ting. 

Er man redd, må man gjøre noe med det selv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

T-Rex skrev (2 timer siden):

Det hjelper jo ikke så mye, når hen i isolasjon detter ned fra gardintrappa og ender opp med et komplisert brudd. Og ikke får behandling, fordi sykehusene har mer enn fullt belegg av koronapasienter (de som liksom ikke skulle bli alvorlig syke).

Det var vel ikke det som var det TS var redd for heller. Ulykker kan skje uansett. 

Samtidig er vi så langt unna det scenariet der, at det blir useriøst. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example said:

Det var vel ikke det som var det TS var redd for heller. Ulykker kan skje uansett. 

Samtidig er vi så langt unna det scenariet der, at det blir useriøst. 

Nå prøver du å ro deg i land. Overbelastning av helsevesenet har vært skrekken hele veien. En så stor skrekk at myndighetene har innført ekstremt strenge tiltak. Helt riktig gjort, mener jeg, basert på det vi har sett andre steder i verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (1 minutt siden):

Nå prøver du å ro deg i land. Overbelastning av helsevesenet har vært skrekken hele veien. En så stor skrekk at myndighetene har innført ekstremt strenge tiltak. Helt riktig gjort, mener jeg, basert på det vi har sett andre steder i verden.

Så du er i grunn uenig med TS, og at dagens tiltak er tilstrekkelige nå. Det er bra :)

Og nei, jeg svarte på akkurat det som stod i åpningsposten. Den handlet om å være redd for å bli smittet selv, og ikke at sykehusene skulle bli fulle. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tonelise10 skrev (3 timer siden):

Når folk ikke klarer å holde seg i ro og ta innover seg at smitten kommer ved å være ute blant folk så er det bare en ting gjøre - Ja til å innføre portforbud i Norge.

Jeg vil før være innestengt noen uker fremfor å være blandt folk som går med smitten, fremfor å bli smittet også få konsekvenser.

Jeg er selv i risikogruppe derfor dennne ordlyden.... for dere som ikke er det forstår vel ikke dette så det hjelper ikke å si det ene eller andre for det når ikke inn...

Dersom du bruker munnbind til enhver tid når du er ute blant folk, spriter hendene før og etter du har tatt på noe, vasker hendene med det samme du kommer hjem og holder minst 1 meters avstand til andre er det nærmest fysisk umulig for deg å bli smittet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på noen av oss i militæret da.. Har hatt 15 ukers portforbud i militæret.. :( Ikke sett familie og frihet på måneder.. Innestengt på leir. 
 

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøv det.... når jeg se det kommer fly på fly med utlendinger som skal hit og jobbe...særlig det kommer til å funke for oss... smitten vil ikke bli mindre. Det lurer jeg på oss kommuner som har karantene hoteller vil positive der medregent som oss bosatt i kommunen så syns jeg det blir feil at vi skal rette oss etter en haug med restriksjoner når det sitter 50 stk med positiv test på ett karantene hotell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan naturligvis ikke kreve at en gruppe isolerer seg mens alle andre slipper tiltak. Det skulle tatt seg ut hvis det for eksempel viste seg at en etnisk gruppe var mer utsatt for alvorlig sykdom enn andre, og at de ble sperret inne på bakgrunn av hudfarge eller opprinnelse.
Å tvangsisolere folk fordi de er eldre eller har underliggende tilstander er akkurat like diskriminerende.

Frivillig isolasjon for de som er veldig redde og velger å isolere seg blir selvfølgelig noe helt annet, og høres i alle fall fornuftig ut for meg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...