Gå til innhold

Ja til å innføre portforbud i Norge


tonelise10

Anbefalte innlegg

Når folk ikke klarer å holde seg i ro og ta innover seg at smitten kommer ved å være ute blant folk så er det bare en ting gjøre - Ja til å innføre portforbud i Norge.

Jeg vil før være innestengt noen uker fremfor å være blandt folk som går med smitten, fremfor å bli smittet også få konsekvenser.

Jeg er selv i risikogruppe derfor dennne ordlyden.... for dere som ikke er det forstår vel ikke dette så det hjelper ikke å si det ene eller andre for det når ikke inn...

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tonelise10 skrev (21 minutter siden):

Når folk ikke klarer å holde seg i ro og ta innover seg at smitten kommer ved å være ute blant folk så er det bare en ting gjøre - Ja til å innføre portforbud i Norge.

Jeg vil før være innestengt noen uker fremfor å være blant folk som går med smitten, fremfor å bli smittet også få konsekvenser.

Jeg er selv i risikogruppe derfor denne ordlyden.... for dere som ikke er det, forstår vel ikke dette, så det hjelper ikke å si det ene eller andre, for det når ikke inn...

Det har vært behov for å innføre døgnkontinuerlig portforbud i mer enn 9 mnd her allerede. All ferdsel utendørs må straks forbys! Vi har nå en galopperende smitte med mange hundre døde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som blir sagt over. Du har mulighet til å isolere deg selv. Jeg kjenner flere i risikogruppen som har valgt å gjøre det. I et tilfelle så er det snakk om en 4 år gammel gutt som sammen med mor er isolert fra far og eldre søsken fordi at de er på jobb og skole, så de ønsker ikke å ta sjansen på noe. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (11 minutter siden):

Det har vært behov for å innføre døgnkontinuerlig portforbud i mer enn 9 mnd her allerede. All ferdsel utendørs må straks forbys! Vi har nå en galopperende smitte med mange hundre døde.

Useriøst svar...

Endret av NorthernLight
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er i risikogruppen så holder du deg hjemme. Jeg forstår av innlegget ditt at du er et egoistisk menneske, men alle skal ikke danse etter din pipe. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 minutter siden):

Da isolerer du deg selv. 

Har ikke folk som ikke er i risikogruppene ansvar med å få ned smitten? Syns det blir for enkelt å si at "bare isoler deg" til folk som tar viruset alvorlig. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (2 minutter siden):

Hvis du er i risikogruppen så holder du deg hjemme. Jeg forstår av innlegget ditt at du er et egoistisk menneske, men alle skal ikke danse etter din pipe. 

Er vedkommende egoistisk  når hun tar viruset alvorlig og er redd for å bli syk??

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da isolerer du deg selv. 

Jeg er ganske forsiktig nå og er nesten ingen plasser, men jeg er mye ute å går for å være i aktivitet. Er på butikken en dag i uken for å ikke ødelegge for meg og alle andre, men dessverre så er det mange som ikke forstår alvoret i dette, som skal bare... 

Men det å innføre portforbud er ganske alvorlig. Vet du hvor skummelt det kan være? Jeg tenker ikke for vanlige oppegående mennesker som har det helt topp, men for de som sliter med psyken. Meg blandt annet og mange mange andre. Jeg er avhengig av å kunne bruke naturen rundt meg da jeg jobber med å få det bedre med meg selv og stoppe å drikke. Hvis det blir satt igang en portforbud, så kan man lenger ikke bare ferdes ute i naturen når det passer seg. Det vil bli strengt regulert. 

Jeg er redd for at et portforbud skal komme, fordi da kan veien til flaska bli kort. Og min psykiske helse kan forverres drastisk. For de som har vært gjennom personlige livskriser i 2020 og 2021, eller den saks skyld sliter med psykisk helse, så kan portforbud være ganske farlig om de velger den strengeste varianten. Om man kun får lov til å dra på jobb, skole og handle det nødvendigste av varer.  

Og jeg vet at det er maaange fler som også vil slite enda mer. Derfor det er så skummelt

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en risikogruppe og helt imot portforbud. Å være i en risikogruppe betyr ikke nødvendigvis at man ønsker at matmor Erna skal stenge oss inne, beskytte oss fra den skumle verden, slippe oss ut i hagen for å tisse en gang om dagen og gi oss godbiter når vi er flinke.

Enig med han i advokatforeningen som sier at det vil være det samme som soning med fotlenke, og det er faktisk ikke greit i å straffe befolkningen på denne måten. I tillegg vil det flytte grensene for hva myndighetene kan tillate seg av drakoniske bestemmelser, og den grensen er allerede flyttet altfor langt.

Isolasjon dreper.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En by i Australia tar en 4 dagers for å stanse den engelske varianten (en rengjører ble smittetpå karantenehotell). Om det ikke virker blir det forlenget. Det blir spennende å følge med. De har hatt gleden av et fritt samfunn veldig lenge nå og er visstnok motivert for å ha det slik igjen.

Endret av 2ro
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Er vedkommende egoistisk  når hun tar viruset alvorlig og er redd for å bli syk??

Ja, man er en egoist dersom man ønsker enorme konsekvenser for andre mennesker kun fordi en selv kan bli syk. Hun kan isolere seg selv, men kan ikke forvente at alle andre skal gjøre det. Noen dør pga. isolasjon, men det er det mange som gir faen i ser jeg 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Har ikke folk som ikke er i risikogruppene ansvar med å få ned smitten? Syns det blir for enkelt å si at "bare isoler deg" til folk som tar viruset alvorlig. 

Alle tar sitt eget ansvar som å være nøye med håndhygiene, være mest mulig hjemme, men alle er avhengig av å komme seg ut til tider. Som en annen påpeker så for mange, mange, mange i andre risikogrupper (som nevnt over med veien til flaske) så er det ekstremt alvorlig med isolasjon. 

Hvis man er redd for korona på et nivå der man ikke ønsker å gå ut, så må man ta et eget ansvar. Man har kun seg selv å passe på. Selv så bruker jeg kveldene til å løpe i skogen, ofte 3-6 kilometer i høy hastighet. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (8 minutter siden):

Ja, man er en egoist dersom man ønsker enorme konsekvenser for andre mennesker kun fordi en selv kan bli syk. Hun kan isolere seg selv, men kan ikke forvente at alle andre skal gjøre det. Noen dør pga. isolasjon, men det er det mange som gir faen i ser jeg 

hva med folk som gir faen i smittevern, ikke holder avstand, fester i hopetall, møter mange osv.. Er de egoister eller? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

hva med folk som gir faen i smittevern, ikke holder avstand, fester i hopetall, møter mange osv.. Er de egoister eller? 

Ja, det er de. De ligger på samme nivå som egoistiske i risikogruppen, og bør bøtelegges hardt for festing, møte mange ++

Men at et fåtall gjør disse aktivitetene forsvarer ikke lockdown på noe som helst vis. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Warrior

Jeg er enig i portforbud hvis det bare øker, blir veldig mye smitte, og man ikke klarer å få smitten ned. Hvis en portforbud er det eneste som kan hjelpe.  Men jeg håper folk følger tiltakene for å få smitten ned igjen, så vi kan unngå portforbud. Det blir helt feil å si at folk i risikogruppene skal isolere seg for alle andre skal leve livet. Det er ikke greit. Det må gå an å respektere hverandre og gjøre sitt beste for å ikke smitte andre og for å få ned smittet, sånn at ikke noen få må isolere seg mens andre får leve livet. Få ned smitten er noe vi alle bør gjøre sammen. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da skal man forby nøtter pga. hensyn til nøtteallergikere? Forby kjæledyr så ikke andre blir syke av dyrehår på klærne i feks. Et klasserom?😄

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (1 minutt siden):

Ja, det er de. De ligger på samme nivå som egoistiske i risikogruppen, og bør bøtelegges hardt for festing, møte mange ++

Men at et fåtall gjør disse aktivitetene forsvarer ikke lockdown på noe som helst vis. 

Hadde bare ett fåtall driti i smittevern så kanskje smittetallene hadde vært enda lavere? Jeg er enig i at man bør få en skikkelig bot for festing. 10000-20000 er ikke nok.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...