Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med Chihuahuaen og schæferen?? Er det noen som har reddet opp de? 😟 Det er forferdelig å tenke på at de stakkars dyrene kanskje er livredd og har panikk i gjørme eller er fanget på et eller annet vis eller lider fordi det sitter fast eller noe 😟 

• Liker 9
Skrevet

Leste innlegg på Facebook om savnet mann og kone og deres lille datter. Tårene renner.. håper de blir funnet i live 😢❤️

• Liker 23
Gjest Geirfuglen
Skrevet
Chiccy skrev (Akkurat nå):

Hva med Chihuahuaen og schæferen?? Er det noen som har reddet opp de? 😟 Det er forferdelig å tenke på at de stakkars dyrene kanskje er livredd og har panikk i gjørme eller er fanget på et eller annet vis eller lider fordi det sitter fast eller noe 😟 

Jeg tror chihuahuaen er savnet sammen med eieren sin. Jeg tror ikke den lider. 

Skrevet
Høsta skrev (25 minutter siden):

Dette er så forferdelig og et absolutt mareritt! Får frysninger av å se bilen som står med nødblink fortsatt. Tenker på de  menneskene som ligger begravd. Det er helt ufattelig! Fy faen! 

Kjæledyr kommer tilnærmet aldri til å prioriteres i akutte nødsituasjoner. At man nå (forhåpentligvis) velger å redde Zajka (Dalmantineren) er fordi man har kapasitet til det. Ser mange ville nekte å forlate dyrene sine, men det er ikke et reelt valg du har når det er absolutt nødsituasjon og klokka tikker for å redde flest mulig. Dette er ikke skjønn/vurdering fra redningsmannskapet der og da, det er protokoll og rutine i akutt nødsituasjoner.  

Jo det er et reelt valg, når du ønsker det selv. 

Og angående protokoll og rutine:

https://www.nettavisen.no/nyheter/familiens-desperate-kamp-for-a-finne-savnede-zajka-etter-raset-pa-gjerdrum-vi-haper-pa-et-mirakel/s/12-95-3424068077

Nettavisen tok kontakt med Hovedredningssentralen for om det er vanlig praksis å nekte dyr å bli med i helikopteret.

– Det gjøres vel en vurdering i hver enkelt situasjon. Vi har ingen konkret informasjon om akkurat denne saken, sier Andreas Bull, redningsleder i Hovedredningssentralen Sør-Norge til Nettavisen.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Men å bagatellisere jobben og valgene redningsmannskapene tar er greit? Som noen andre her skreiv så er det ikke snakk om motvilje men en totalvurdering.

Jeg tror ingen bagatelliserer det ene eller det andre, men det er jo en grusom katastrofe som setter i sving mange følelser. Hvis det hadde skjedd med oss, ville jeg jo ønsket at de skulle reddet nabofamilien. Men å måtte forlate hundene våre i en sånn krise, hadde vært tusen ganger verre enn å miste huset vårt. Når vi har snakket om en eventuell brann her hjemme, så har vi jo en plan for hvem som redder barn og hvem som redder hunder. Hvis det hadde stått en brannmann der og sagt at hundene måtte bli, hadde det vært helt hjerteskjærende.

Skrevet
15 minutter siden, Geirfuglen said:

Det er bare helt jævlig. Hvis det er skadde, unger, gamle m eller funksjonshemmede der vil de jo slite med å komme seg helt ut til et helikopter. 😢

Ja, det er jo nå erkjent at barn er blant de savnede, tanken er ikke til å holde ut 😥

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, nomore82 said:

Men å bagatellisere jobben og valgene redningsmannskapene tar er greit? Som noen andre her skreiv så er det ikke snakk om motvilje men en totalvurdering.

Stor forskjell på å BAGATELLISERE og å STILLE ETISKE SPØRSMÅL VED.  Hva om det var et barn? Hvem skal definere hva som har mest verdi for det menneske som må etterlate et levende individ det har kjært? Problemet er at noen skal leve videre med de valgene som ble tatt, og disse som skal leve videre med valgene er ikke først og fremst redningsmannskapet, men eierne av disse kjæledyra. Det er de som har tapt noen. 

• Liker 9
Skrevet
Valeera skrev (3 minutter siden):

Hvorfor fokuserer alle på dyrene?! JA det er forferdelig, men det er BARN som er savnet!!! Da havner chihuahuan ganske langt ned på prioriterslisten

Jeg ser du har lite empati for dyr.

For oss andre er dyr et familiemedlem på linje med resten, -et levende vesen som er avhengig av deg, og som du er ansvarlig for. Selvfølgelig er det viktig å tenke på barna som er savnet, men ikke undergrav folks medfølelse for dyr som er savnet i samme slengen. 

• Liker 24
Skrevet
Vinterjenta skrev (3 minutter siden):

Jo det er et reelt valg, når du ønsker det selv. 

Og angående protokoll og rutine:

https://www.nettavisen.no/nyheter/familiens-desperate-kamp-for-a-finne-savnede-zajka-etter-raset-pa-gjerdrum-vi-haper-pa-et-mirakel/s/12-95-3424068077

Nettavisen tok kontakt med Hovedredningssentralen for om det er vanlig praksis å nekte dyr å bli med i helikopteret.

– Det gjøres vel en vurdering i hver enkelt situasjon. Vi har ingen konkret informasjon om akkurat denne saken, sier Andreas Bull, redningsleder i Hovedredningssentralen Sør-Norge til Nettavisen.

Skjerp deg.  

• Liker 6
Skrevet
Wolff skrev (Akkurat nå):

Stor forskjell på å BAGATELLISERE og å STILLE ETISKE SPØRSMÅL VED.  Hva om det var et barn? Hvem skal definere hva som har mest verdi for det menneske som må etterlate et levende individ det har kjært? Problemet er at noen skal leve videre med de valgene som ble tatt, og disse som skal leve videre med valgene er ikke først og fremst redningsmannskapet, men eierne av disse kjæledyra. Det er de som har tapt noen. 

Tro meg. Redningsmannskap må leve med valgene de og.

• Liker 29
Gjest Geirfuglen
Skrevet
ludden skrev (2 minutter siden):

Herregud,folkens.....her er det pr.nå  11 mennesker savnet,blant de 11 er det små barn,og det dere er mest opptatt av i de siste ti innleggene er en dalmatinerhund,samt kritikk av hjelpemannskaper. Skjerp dere!!

Fordi det var noen som mistet huset sitt som også måtte dra fra hunden sin. Det er en dobbel krise, så jeg syntes det var fint at det var noe positivt i det hele at de faktisk hadde greid å redde ut et levende vesen. Selv om jeg selvsagt håper så inderlig at barna også vil bli reddet ❤️

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Dette er så fryktelig. Det lille barnet det blir delt bilde av. Gråter for Gjerdrum i dag. 

Skrevet
2 minutter siden, Høsta said:

Selvfølgelig er det forferdelig og et tragisk traume! Det er ingen som mener noe annet. Dette er nødsituasjon. Tenk at en familie får vite at redningsmannskapet ikke rakk å redde ut 10 år gamle Lise, fordi de var opptatt med å roe ned/hente en 10 år gammel hund med navn Fido. Det er greit og forståelig å elske et dyr som et familiemedlem, men heldigvis prioriteres det ikke slik når det virkelige gjelder. Det er ikke ondsinnet. 

Jo, men når det er snakk om konkrete episoder hvor eieren av et dyr skal få lov til å reddes ut, men nektes å løfte med seg hunden som er rett i nærheten av eieren. Man må forholde seg til realistiske scenarioer. Det er ikke realistisk at valget står mellom dyr eller mennesker. Ingenting som tyder på at man har vært i nærheten av å måtte ta slike valg i denne konkrete katastrofen. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, nomore82 said:

Tro meg. Redningsmannskap må leve med valgene de og.

Det er noe helt annet å leve med å ha mistet familiemedlemmer.

• Liker 3
Skrevet
Vinterjenta skrev (3 minutter siden):

Jeg ser du har lite empati for dyr.

For oss andre er dyr et familiemedlem på linje med resten, -et levende vesen som er avhengig av deg, og som du er ansvarlig for. Selvfølgelig er det viktig å tenke på barna som er savnet, men ikke undergrav folks medfølelse for dyr som er savnet i samme slengen. 

Jeg ser DU har lite empati for mennesker. Regner med du ikke har familie.. og jo, jeg har dyr. Elsker de, men de hadde ikke blitt prioritert om huset hadd raset og jeg hadde måtte velge mellom sønnen og mannen min. 

• Liker 46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...