Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ble lagt ut et innlegg på facebook nå om at de har hentet opp en dalmatiner-hund, samme rase som hunden til de som måtte la hunden bli igjen. Håper det er den hunden og at de blir gjenforent😭

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (Akkurat nå):

Du vet virkelig ingenting om å jobbe i en krisesituasjon eller hvilke beslutninger som må tas på hvilke grunnlag.

 

Synes virkelig at man kan holde seg for god for å spekulere i innsatsen og vurderingene til de menneskene som jobber på spreng for å redde liv. 

Absolutt enig. Dette er ikke tiden for å kritisere innsatsen. De må gjøre noen prioriteringer. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (14 minutter siden):

Nå er Norge eit Land som forløbi  er blitt spart for kraftige jordskjelv, men kanskje blir "Filmen Skjelvet " ein realitet ein dag, og katastrofen eit faktum. 

I Indonesia forutså Elefantene sunamien  som råket Thailand, og kansje er det  mange dyr som har  en sjuande sans som ikkje menneska er begavet med.

Jeg kjenner en geolog og spurte om akkurat det med Skjelvet, hun sa at akkurat det skal man ikke være redd for. Vi vil oppleve jordskjelv, men ikke like ille som i den filmen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timsy skrev (3 minutter siden):

Jeg utrykker min mening. JEG ville holdt MIN hund i armene i lina, hadde jeg mistet taket, vel vel, da ble det slik. Men å forlate henne ved føttene mine ville jeg aldri gjort. Og hva i all verden vet du om mine erfaringer? Til din opplysning har jeg blitt reddet ut fra et overtent hus, med hunden med meg! Så jo, jeg vet godt hvordan det er å være i et «kriseområde», med huset fullstendig overtent og eneste mulighet var å enten hoppe fra 3 etg eller bli hjulpet ut av en redningsmann. Skulle jeg latt hunden min stå igjen ? 

Du skal få si din mening, men dette handler om mer enn bare deg. Det er folk som i krise må ta avgjørelser på vegne av andre på et blunk. Det er folk som i etterkant må stå for det og forklare seg.  Jeg hadde også selvfølgelig ville tatt med meg dyrene mine i en krise, og så stått for det valget. Og slik du beskriver din krise (selvfølgelig dramatisk å hoppe ut fra 3 etg med en hund) så er det ditt valg alene og ikke et valg som noen har tatt for deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyym97 skrev (6 minutter siden):

Ble lagt ut et innlegg på facebook nå om at de har hentet opp en dalmatiner-hund, samme rase som hunden til de som måtte la hunden bli igjen. Håper det er den hunden og at de blir gjenforent😭

Så flott!

Håper redningsmannskapet har lært av denne hendelsen 💕

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (4 minutter siden):

Du vet virkelig ingenting om å jobbe i en krisesituasjon eller hvilke beslutninger som må tas på hvilke grunnlag.

 

Synes virkelig at man kan holde seg for god for å spekulere i innsatsen og vurderingene til de menneskene som jobber på spreng for å redde liv. 

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet med at folk får med seg kjæledyrene sine? Så vidt jeg har lest, er det ikke snakk om egne redningsoperasjon/sele for dyra. Men at folk ikke fikk holde rundt sine dyr på vei opp i helikopterne? Mesteparten av dyrene som er savnet veier langt under 10 kilo.... Det er ikke St. Bernhardshunder, så vidt jeg kan se. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (8 minutter siden):

Idag skal alt plasseres i en klynge  / sentraliseres, og det har sjølvsagt noko med kostnader å gjera,  og slik blir det når økonomer, og byråkrater har fått all makt

Jeg tror virkelig ikke du skal skylde på byråkratene her!

Det jobber ekstremt mange dyktige fagfolk i f.eks. Plan- og bygningsetatene rundt norske kommuner. Og mange av dem føler seg overstyrt og presset, fordi de møter sterke næringsinteresser og lokalpolitikere som er manisk opptatt av «vekst».

Det er neppe en standhaftig byråkrat som har «funnet på» dette boligfeltet og tvunget det gjennom. Byråkrater er sjelden selvstendige aktører, men representerer et system som skal ta vare på fellesskapets interesser. De fungerer tidvis som en brems overfor politikere og næringsinteresser med store vyer, og blir ofte ansett som en stein i maskineriet. Som regel er dette en indikasjon på at de gjør jobben sin.

Det er for tidlig å spekulere, men jeg drister meg til å komme med en påstand;

Denne hendelsen er neppe en indikasjon på for mye byråkrati.

 

Mvh. byråkrat (med spesialisering innenfor et helt annet fagfelt)

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonyym97 said:

Ble lagt ut et innlegg på facebook nå om at de har hentet opp en dalmatiner-hund, samme rase som hunden til de som måtte la hunden bli igjen. Håper det er den hunden og at de blir gjenforent😭

Det er vel ikke så veldig mange dalmatinere på Gjerdrum, så vi får tro at det er den, og at vi får en happy ending med overstadig hund og eier! 🙂

(Tillater meg et lite smil her, oppi all elendigheten. Jordras er fæle greier.)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
Flovef skrev (3 timer siden):

Takk. Så forsvarsløs følelse at man ikke kan lete til fots. Håper så inderlig de savnede er i live og blir funnet 

Det er bare helt jævlig. Hvis det er skadde, unger, gamle m eller funksjonshemmede der vil de jo slite med å komme seg helt ut til et helikopter. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
T-Rex skrev (13 minutter siden):

Det er vel ikke så veldig mange dalmatinere på Gjerdrum, så vi får tro at det er den, og at vi får en happy ending med overstadig hund og eier! 🙂

(Tillater meg et lite smil her, oppi all elendigheten. Jordras er fæle greier.)

Zajka ble nesten akkurat reddet opp vha Hjemmeveterinær tror jeg 😊 Endelig en god nyhet i alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Miss-Grey skrev (22 minutter siden):

Jeg tror virkelig ikke du skal skylde på byråkratene her!

Det jobber ekstremt mange dyktige fagfolk i f.eks. Plan- og bygningsetatene rundt norske kommuner. Og mange av dem føler seg overstyrt og presset, fordi de møter sterke næringsinteresser og lokalpolitikere som er manisk opptatt av «vekst».

Det er neppe en standhaftig byråkrat som har «funnet på» dette boligfeltet og tvunget det gjennom. Byråkrater er sjelden selvstendige aktører, men representerer et system som skal ta vare på fellesskapets interesser. De fungerer tidvis som en brems overfor politikere og næringsinteresser med store vyer, og blir ofte ansett som en stein i maskineriet. Som regel er dette en indikasjon på at de gjør jobben sin.

Det er for tidlig å spekulere, men jeg drister meg til å komme med en påstand;

Denne hendelsen er neppe en indikasjon på for mye byråkrati.

 

Mvh. byråkrat (med spesialisering innenfor et helt annet fagfelt)

Godt skrevet! 

Som en annen byråkrat, får jeg lyst til å driste meg til å komme med en påstand selv, og det er at vi byråkrater gjerne kommer med faglig funderte rapporter og innsigelser, men at politiske og økonomiske hensyn ofte veier tyngre. Snakker generelt nå siden jeg ikke bor i Gjerdrum, men synes det er usaklig å skylde på byråkrater før man vet noe mer. 

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forferdelig å tvinge folk til å måtte etterlate kjæledyrene sine til den sikre død. Nesten grotesk. For mange er kjæledyr hele livet og noe man virkelig investerer tid og følelser i. Kan tenke meg at folk som måtte etterlate hundene sine vil få store problemer med dette i ettertid. De som bagatelliserer dette vet rett og slett ikke hvor mye kjærlighet man kan føle ovenfor et dyr. Det er akkurat som den kjærligheten man har til et barn. Det ene er ikke mer verdt enn det andre. Det er det subjektive båndet man har, og det er hvert enkelt menneske sin rett å definere hvor verdifullt dette er. Jeg tror jeg hadde gått til grunne om jeg måtte forlate hunden min i en slik situasjon. Leser om ei dame som måtte forlate sin 10 år gamle hund. 10 år!!! Tenk på alle minnene. Nei, jeg hadde ikke utholdt det. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Wolff skrev (Akkurat nå):

Forferdelig å tvinge folk til å måtte etterlate kjæledyrene sine til den sikre død. Nesten grotesk. For mange er kjæledyr hele livet og noe man virkelig investerer tid og følelser i. Kan tenke meg at folk som måtte etterlate hundene sine vil få store problemer med dette i ettertid. De som bagatelliserer dette vet rett og slett ikke hvor mye kjærlighet man kan føle ovenfor et dyr. Det er akkurat som den kjærligheten man har til et barn. Det ene er ikke mer verdt enn det andre. Det er det subjektive båndet man har, og det er hvert enkelt menneske sin rett å definere hvor verdifullt dette er. Jeg tror jeg hadde gått til grunne om jeg måtte forlate hunden min i en slik situasjon. Leser om ei dame som måtte forlate sin 10 år gamle hund. 10 år!!! Tenk på alle minnene. Nei, jeg hadde ikke utholdt det. 

Hunden er reddet opp nå ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...