Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

loveli skrev (33 minutter siden):

Stakkars mennesker. Raset henger kanskje sammen med det våte høst- og vinterværet som har vært de siste årene.., men de savnede menneskene som kanskje er fanget i leiren hadde hatt litt mer sjanse dersom dette skjedde på sommeren.

Jeg håper så inderlig at de fleste kom seg ut eller at husene var tomme pga at folk var på ferie.

Håpet er jo der, men når de ikke har gjort rede for seg så lenge etter raset, så må man være realistisk. Dessverre. 

Men imponert over krisehåndtering og særlig innsatsleder Roger Pettersen fra Politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malika skrev (6 minutter siden):

Håpet er jo der, men når de ikke har gjort rede for seg så lenge etter raset, så må man være realistisk. Dessverre. 

Men imponert over krisehåndtering og særlig innsatsleder Roger Pettersen fra Politiet. 

Enig i det siste der.

Innsatslederen er jeg utrolig imponert over. Stø som en klippe og tydelig uten å si mer enn det som er fakta.

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man kan finne ut om det trengs husrom til folk fra Gjerdrum? Har forsøkt å Google, men finner ikke informasjon eller noe sted man kan melde seg. Vi bor i området, er bortreist og kunne lånt ut huset mens vi er borte.

Endret av Megplussto
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Så også at dyr er savnet, men eierne fikk beskjed om å ikke ta de med? Hvorfor? En ting er nå om de må lete etter de hjemme, men de fleste dyr (hvert fall hunder) er jo nær familien og burde vært mulig å få på et bånd. Evt slippe de løs ut.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undermann skrev (20 minutter siden):

De som ønsker å støtte det lokale hjelpearbeidet, kan gjøre det med:

Vipps til 121010  og merk med Gjerdrum.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2778276345730615&id=1642411892650405

Fantastisk! vippset litt.

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undermann skrev (35 minutter siden):

De som ønsker å støtte det lokale hjelpearbeidet, kan gjøre det med:

Vipps til 121010  og merk med Gjerdrum.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2778276345730615&id=1642411892650405

Flott, men de fleste har nok forsikring. Ser flere vil levere brukt tøy, og det er alltid en fare for at iveren tar over blant giverne, og så sitter de der med masse ubrukbart.

Miss-Grey skrev (4 minutter siden):

Nå har de nedjustert tallet på personer som ikke er gjort rede for til 15: https://www.nrk.no/osloogviken/skredet-pagar-fortsatt-i-gjerdrum_-15-er-ikke-gjort-rede-for-1.15307376

Veldig bra ❤️

0991 skrev (Akkurat nå):

Som geotekniker er jeg sjeleglad for at det nesten ikke eksisterer kvikkleire i min del av landet. Kan tenke meg at de som geoteknisk gikk god for utbygging i dette området for ca. 15 år siden trolig kommer til å slite psykisk selv om de fulgte retningslinjene til NVE. 

I etterspillet må det en politisk beslutning til i forhold til om dagens regler for bygging i kvikkleireområde skal strammes inn. Spørsmålet er hvor mye risiko man som samfunn ønsker å ta? Store områder på Østlandet og i Trøndelag har kvikkleire i grunnen. 

Kvikkleire er som et korthus. 

Interessant. Jeg kan lite om geologi, men hørte Erna la særlig vekt på ROS-analyser i hver enkelt kommune, så dette blir nok satt i ekstra fokus nå. Fy flate for en tid enkelte kommuner går inn i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0991 skrev (44 minutter siden):

Som geotekniker er jeg sjeleglad for at det nesten ikke eksisterer kvikkleire i min del av landet. Kan tenke meg at de som geoteknisk gikk god for utbygging i dette området for ca. 15 år siden trolig kommer til å slite psykisk selv om de fulgte retningslinjene til NVE. 

I etterspillet må det en politisk beslutning til i forhold til om dagens regler for bygging i kvikkleireområde skal strammes inn. Spørsmålet er hvor mye risiko man som samfunn ønsker å ta? Store områder på Østlandet og i Trøndelag har kvikkleire i grunnen. 

Kvikkleire er som et korthus. 

Hvilke områder er det? Er det på Lillestrøm og Østfold? Eller Osloregionen? Kan man sjekke et område  etter det er bygget?

Endret av Kågebruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke områder er det? Er det på Lillestrøm og Østfold? Eller Osloregionen? Kan man sjekke et område  etter det er bygget?

Det gjelder i hvert fall stort sett hele Romerike. Du kan se hvilke områder på Romerike som har høy risiko for ras her: https://www.rb.no/mye-kvikkleire-i-skredomradet-sjekk-hvor-pa-romerike-det-er-hoy-risiko-for-leirskred/s/5-43-1496273

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymsis skrev (Akkurat nå):

Det gjelder i hvert fall stort sett hele Romerike. Du kan se hvilke områder på Romerike som har høy risiko for ras her: https://www.rb.no/mye-kvikkleire-i-skredomradet-sjekk-hvor-pa-romerike-det-er-hoy-risiko-for-leirskred/s/5-43-1496273

Så områder i nærheten av Glomma og Øyeren? Er det en sammenheng? Er det tryggere i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilgang på rb. Men noen som kan sjekke hvordan det ligger an i Høland i Aurskog-Høland kommune? Er dette området også utsatt for kvikkleire? Har flyttet dit i høst så håper ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blålilla skrev (3 timer siden):

Men hvorfor bygges det på kvikkleire? Har inntrykk av at det kan rase hvor som helst, når som helst.

Er det ikke grunnfjell nok?

Bor på vestlandet og her står de fleste hus på fjellgrunn. 
 

 

Store deler av Romerike ligger på gammel havbunn. I sør er det store ravinedaler og store leireforekomster dypt under bakken. Gjerdrum kommune ligger på Romerike, i et område der det har vært flere store jordskred gjennom tidene. En uke før jul gikk et skred i Nannestad lenger nord. Verken bygninger eller mennesker ble rammet, men beboerne i området er fortsatt evakuert. I 2016 gikk et stort jordskred i Sørum. Tre utenlandske arbeidere omkom da de ble fanget i leirmassene. (NRK)

På kommunens kart over faresoner på Romerike, er Ask i Gjerdrum markert med risikoklasse 4 for kvikkleireskred. Området der skredet gikk er klassifisert som høyeste risikoklasse 5.

(kart fra NRK)

Jq9yriuNj7N6x3WikM4ubAN_AolM2SOTDh0J-LdD

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike settinger ser vi hvor ekstremt viktig det er å være folkeregistrert der man bor!! Så ufattelig viktig så nødetatene vet at de skal lete etter deg 😩 Og forsikring. Alle må ha forsikring! 
 

Jeg bor selv i et område med mye leire, som nevnt tidligere er det ganske omfattende når det bygges her. Alle som bor der det har vært isbre bor vel slik? Morene mener jeg de snakket om da jeg gikk på skolen. 
 

Kart fra NVE for interesserte; https://www.nve.no/flaum-og-skred/kartlegging/faresonekart-kommuner/

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honeywell skrev (11 minutter siden):

Har ikke tilgang på rb. Men noen som kan sjekke hvordan det ligger an i Høland i Aurskog-Høland kommune? Er dette området også utsatt for kvikkleire? Har flyttet dit i høst så håper ikke det. 

https://www.nve.no/flaum-og-skred/kartlegging/faresonekart-kommuner/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...