Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Malika skrev (2 timer siden):

Håpet er jo der, men når de ikke har gjort rede for seg så lenge etter raset, så må man være realistisk. Dessverre. 

Men imponert over krisehåndtering og særlig innsatsleder Roger Pettersen fra Politiet. 

Innlegget mitt var originalt mye mer pessimistisk enn det jeg postet til slutt. Jeg følte det ble feil å være så negativ, men etter så lang tid kan jeg si det: du har helt rett, her er det lite håp.

Noe av det jeg slettet var at jeg håper de som er begravet ikke har måttet lide lenge, jeg håper for deres skyld at det har gått fort. Tung og meget tett leire i skred er dessverre så utilgivelig at jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

loveli skrev (3 minutter siden):

Innlegget mitt var originalt mye mer pessimistisk enn det jeg postet til slutt. Jeg følte det ble feil å være så negativ, men etter så lang tid kan jeg si det: du har helt rett, her er det lite håp.

Noe av det jeg slettet var at jeg håper de som er begravet ikke har måttet lide lenge, jeg håper for deres skyld at det har gått fort. Tung og meget tett leire i skred er dessverre så utilgivelig at jeg tror det.

Dette er bare utrolig tragisk ❤️  Uansett hvem som skrev hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vært flere kvikkleireras de siste årene. Konsekvensen av klimaendringer? Mer regn om vinteren, ikke noe frost. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malika skrev (1 minutt siden):

Dette er bare utrolig tragisk ❤️  Uansett hvem som skrev hva. 

Ja, absolutt. Det er forferdelig at man ikke kan hjelpe til når slike ting skjer. Jeg tror utrolig mange ville vært villige til å grave og lete etter folk hvis det var mulig. Men vi må bare vente og håpe. 💔

Fantastisk innsats av nødetatene, jeg er så takknemlig for at vi har et så godt apparat her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frysja skrev (6 minutter siden):

Det er vært flere kvikkleireras de siste årene. Konsekvensen av klimaendringer? Mer regn om vinteren, ikke noe frost. 

Ja, det er en faktor. Vi har ikke samme været her lenger. Vi er vant med frossen jord, kulde og mye snø. Nå har vi hatt snø, regn, snø, regn, snø, regn den siste uka. Her jeg bor har skogen begynt å endre seg også. Det er skummelt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (1 time siden):

Hvilke områder er det? Er det på Lillestrøm og Østfold? Eller Osloregionen? Kan man sjekke et område  etter det er bygget?

Når man utfører grunnundersøkelser er man pliktig å rapportere om eventuelle funn av kvikkleire. NVE har et GIS-basert kart for kvikkleire der du kan se om det er kvikkleire i ditt område: https://temakart.nve.no/tema/kvikkleire

Merk at dette er kartlagte områder. Det kan forekomme kvikkleire andre plasser òg (må være i leire under marin grense - google it). Østlandet og Trøndelag er best kartlagt. 

Endret av 0991
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper de alle kontakter forsikringsselskapet sitt så fort som mulig. En har krav på nødpenger til klær, mat og andre nødvendige ting (som bleier, kontaktlinser, legemidler osv) og en har også rett på penger til å leie seg bosted til forsikringspengene for hus og inventar kommer.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
little fairy skrev (3 timer siden):

Huff! Så også at dyr er savnet, men eierne fikk beskjed om å ikke ta de med? Hvorfor? En ting er nå om de må lete etter de hjemme, men de fleste dyr (hvert fall hunder) er jo nær familien og burde vært mulig å få på et bånd. Evt slippe de løs ut.

Dette syntes jeg og var fælt. Så ut som et helt fjøs stod rett ved kanten og på det ene bildet. 

11 savnede nå, forferdelig å tenke på om faktisk noen er tatt av ras. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg bare grøsser når jeg leser dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eKaana/19-aaringer-saa-bakken-forsvinne-foran-bilen

Det er jo som Bølgen eller en eller annen katastrofefilm, hvor marerittet blir til virkelighet. Jeg bare kan ikke forestille meg hvordan det må ha vært å se bakken bare forsvinne på den måten. Helt vanvittig, helt jævlig. 😨

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nedjusterer antall savnede stadig, men er dette savnede som er funnet i skredet eller har meldt seg fra andre steder i landet? Det er foreløpig ikke meldt om noen døde enda? Har de i det hele tatt funnet noen i jordmassene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (2 minutter siden):

De nedjusterer antall savnede stadig, men er dette savnede som er funnet i skredet eller har meldt seg fra andre steder i landet? Det er foreløpig ikke meldt om noen døde enda? Har de i det hele tatt funnet noen i jordmassene?

Folk som ikke har fått ringt opp politi enda, som nå kommer gjennom. De har ikke vært hjemme, men på hytta/andre familiemedlemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ElectricScum skrev (2 minutter siden):

De nedjusterer antall savnede stadig, men er dette savnede som er funnet i skredet eller har meldt seg fra andre steder i landet? Det er foreløpig ikke meldt om noen døde enda? Har de i det hele tatt funnet noen i jordmassene?

Det stod på Jodel at noen har omkommet, men vet ikke om det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (2 minutter siden):

De nedjusterer antall savnede stadig, men er dette savnede som er funnet i skredet eller har meldt seg fra andre steder i landet? Det er foreløpig ikke meldt om noen døde enda? Har de i det hele tatt funnet noen i jordmassene?

Samme lurte jeg på også. Noen som har hørt om tilstanden til de 4 som har blitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (2 minutter siden):

  Har de i det hele tatt funnet noen i jordmassene?

Utfra denne artikkelen så har de hentet ut folk  (og reddet liv) via helikopter i dag 

https://www.nrk.no/osloogviken/skredet-pagar-fortsatt-i-gjerdrum_-11-er-ikke-gjort-rede-for-1.15307376

 

Får jo håpe de som er et annet sted enn hjemmet eller evakuerte seg selv har meldt seg hvis ikke de er et helt øde sted uten nettforbindelse MEN da tyder det jo dessverre på at det er flere i jordraset

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Louiah skrev (1 minutt siden):

Folk som ikke har fått ringt opp politi enda, som nå kommer gjennom. De har ikke vært hjemme, men på hytta/andre familiemedlemmer.

Ja, var det jeg antok, siden de enda ikke har meldt om folk som er reddet ut fra leirmassene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste oppdatering nå: – Vi mener med ganske stor sikkerhet at det er mennesker i det rasområdet. Om det er elleve personer eller færre, kan vi ikke slå fast med sikkerhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt grusomt. Å se huset sitt forsvinne i skred må være noe av det verste jeg kan tenke meg. Man mister jo alt, selv om det "bare" skulle være ting og ingen liv som går tapt. Den frykten og maktesløsheten. Vite at alt man eide er borte for alltid, alt av minner, alt man har jobbet for, papirer, arv, bilder, gaver.

Sender gode tanker til de som savner noen i raset, og ikke minst de som er savnet.

Tenker også på alle dyrene som enten har gått tapt, ligger under hus/snø/jord, eller har forsvunnet.

Forferdelig. ❤️

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg bor ikke så langt unna og gikk tur med hunden sin akkurat i dette området i går kveld (fikk jeg nettopp vite). Det er jo helt forferdelig å tenke på sett i lys av dagens hendelser. 😨

Tenker også, som tidligere nevnt, på de stakkars kjæledyra. Og hvor hjerteskjærende det må ha vært for eierne å ikke kunne ta dem med seg. 😭

Endret av SPOCA
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...