Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Fyf så trist dette er, sitter på jobb å griner.. Tenker spesielt på barn(et) og hun gravide dama.. Er så hjerterått hele greia

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valeera skrev (1 minutt siden):

Jeg ser DU har lite empati for mennesker. Regner med du ikke har familie.. og jo, jeg har dyr. Elsker de, men de hadde ikke blitt prioritert om huset hadd raset og jeg hadde måtte velge mellom sønnen og mannen min. 

Jo jeg har familie gitt. Og vi er alle enige i at hunden hadde blitt med. 💕

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk hele tråden er råtten! Dette er ikke noe vi skal diskutere på ett nettforum! Tråden burde slettes av respekt for de som står midt oppi dette og har mistet familiemedlemmer!

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Tenk litt over dette.

I Gjerdrum nå pågår det livreddende innsats. Det er utallige profesjonelle og frivillige mannskaper i sving som setter sine egne liv i fare for å redde andre. Alt dette har HRS Sør-Norge det overordnede ansvaret for - og der måtte nettopp redningslederen på HRS faktisk bruke dyrebar tid på å svare en journalist om hvilke retningslinjer de har når det gjelder dyr.

Jeg gjentar - det er pågående livreddende innsats...

Yes. Jeg får ikke sove. Bare oppdaterer avisene for å se om de har funnet de ti. De må finne disse menneskene. Det har snart gått et døgn 😩

Var dette paret med 1-åring også gravide? Mener å ha lest det et sted. Jeg får vondt helt inn i sjela. Han som kjørte utfor i natt, som fant den eldre mannen i sokkelesten som sleit med å komme seg på beina i leira... det slipper ikke tankene mine. Jeg er på en måte glad han kjørte utfor, kanskje den mannen ikke ville kommet seg på beina uten. Så hjelpeløse man er i sin søvn og blir dratt med ned. De første rakk vel ikke evakuere? Dette tenker jeg på. Klarer ikke slippe det. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen måte man kan hjelpe? En innsamling eller noe?

Jeg har fulgt med på nyhetene i hele dag, helt surrealistisk å se de store skadene. Og stakkars menneskene og dyra som er igjen nede i der... Det er en tragedie!

Når blir det egentlig trygt å gå inn til fots i et slikt rasområde? Når man ser kanten på TV, så ser det jo ut som det kan ekspandere en god del til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Geirfuglen skrev (3 minutter siden):

Godt skrevet! 

Som en annen byråkrat, får jeg lyst til å driste meg til å komme med en påstand selv, og det er at vi byråkrater gjerne kommer med faglig funderte rapporter og innsigelser, men at politiske og økonomiske hensyn ofte veier tyngre. Snakker generelt nå siden jeg ikke bor i Gjerdrum, men synes det er usaklig å skylde på byråkrater før man vet noe mer. 

Jeg har dessverre samme erfaringer som deg.

Nå må fokus være på å redde mennesker og dyr i rasområdet, og så vil ettertiden vise hvilke vurderinger som har vært gjort før utbygging av boligfeltet.

Jeg håper at vi på en eller annen måte kan dra lærdom av dette, slik at vi kan bidra til å forhindre tilsvarende ulykker i fremtiden. 

Underforstått - jeg tror at det beste etterspillet etter denne ulykken vil være mer byråkrati, ikke mindre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (Akkurat nå):

Hvor dypt er dette grusomme hullet? :(

Leste på Twitter at det er 30 meter dypt. Og veldig våt myr/gjørme. Leiren har blitt til væske. 

Endret av miss summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

NdeFinnes det noen måte man kan hjelpe? En innsamling eller noe?

Jeg har fulgt med på nyhetene i hele dag, helt surrealistisk å se de store skadene. Og stakkars menneskene og dyra som er igjen nede i der... Det er en tragedie!

Når blir det egentlig trygt å gå inn til fots i et slikt rasområde? Når man ser kanten på TV, så ser det jo ut som det kan ekspandere en god del til...

Hjelpende hender kan vippses: 

87176 

Omsorg Jessheim 121010 Merk «Gjerdrum» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uendelig tragisk situasjon, og for et alvorlig traume for alle de som er berørte. Jeg håper at ingen er døde. 😔💔

 

  • Liker 13
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trynefaktor skrev (Akkurat nå):

Hjelpende hender kan vippses: 

87176 

Omsorg Jessheim 121010 Merk «Gjerdrum» 

Takk for deling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (2 minutter siden):

For en uendelig tragisk situasjon, og for et alvorlig traume for alle de som er berørte. Jeg håper at ingen er døde. 😔💔

 

Jeg frykter at mange er døde om de har sunket ned i kvikksanden. Herregud. Så ufattelig grusomt! Ligge i sin trygge varme seng for så å ende opp i et gjørmehav eller klemt mellom møbler og planker. 😣

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rant skrev (2 minutter siden):

Jeg frykter at mange er døde om de har sunket ned i kvikksanden. Herregud. Så ufattelig grusomt! Ligge i sin trygge varme seng for så å ende opp i et gjørmehav eller klemt mellom møbler og planker. 😣

Umenneskelig tortur 😢🌹

 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Umenneskelig tortur 😢🌹

 

Naturkrefter er mektig og urettferdig. 💔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var der, så tviler jeg på at jeg ville ventet til redningsfolkene kommer og henter meg. Jeg ville tatt med meg familien og hunden og kommet meg så langt unna som mulig.

Min tanke er at neste hus kunne vært min, så det er bedre å komme seg vekk så fort som mulig.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Camlon skrev (1 minutt siden):

Om jeg var der, så tviler jeg på at jeg vill ventet til redningsfolkene kommer og henter meg. Jeg ville tatt med meg familien og hunden og kommet meg så langt unna som mulig.

Ikke alle hadde mulighet for å komme seg bort fra raset for egen maskin, mange sto fast i leiren eller i det som var igjen av huset sitt. 

Stakkars folk og dyr❤️

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (5 minutter siden):

Om jeg var der, så tviler jeg på at jeg ville ventet til redningsfolkene kommer og henter meg. Jeg ville tatt med meg familien og hunden og kommet meg så langt unna som mulig.

Min tanke er at neste hus kunne vært min, så det er bedre å komme seg vekk så fort som mulig.

Redningsfolkene har heist folk opp fra selve raset. Derfra kommer ingen seg uten hjelp. Øvrigheten har forlatt sine hjem i all hast til fots. 
 

lagt til; folk ser ut til å tro at raset har gått ned en åsside. Men det er bakken under husene som har rast nedover og skapt et hull. Så når du er 30 meter under der huset ditt sto, i mengder av vann og gjørme; da MÅ du ha hjelp. 

Endret av miss summers
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (21 minutter siden):

Jeg har dessverre samme erfaringer som deg.

Nå må fokus være på å redde mennesker og dyr i rasområdet, og så vil ettertiden vise hvilke vurderinger som har vært gjort før utbygging av boligfeltet.

Jeg håper at vi på en eller annen måte kan dra lærdom av dette, slik at vi kan bidra til å forhindre tilsvarende ulykker i fremtiden. 

Underforstått - jeg tror at det beste etterspillet etter denne ulykken vil være mer byråkrati, ikke mindre.

Et problem er at en byråkrat ser at et prosjekt ikke oppfyller alle krav og bremser det, men så blir det sendt til politisk behandling og banket igjennom allikevel.  Jeg aner ikke om slikt har skjedd i Gjedrum, men det har skjedd andre steder. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...