Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så på nyhetene nettopp. Forferdelig tragedie! Materielle skader er en ting, men jeg håper ingen har mistet livet. Det har vært noen enorme mengder med snø og regn i området, ikke sant?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celaeno skrev (14 minutter siden):

Bor i Gjerdrum. Dette er helt forferdelig. Har ikke ord. 

Stakkars dere! 😮Er skredet stort? Ikke sett noe kart ennå. Hvor mange boliger er i området?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peggy-Lovise skrev (3 minutter siden):

Skremmende! Kvikkleire er så skummelt! 😨

Men hvorfor bygges det på kvikkleire? Har inntrykk av at det kan rase hvor som helst, når som helst.

Er det ikke grunnfjell nok?

 

Bor på vestlandet og her står de fleste hus på fjellgrunn. 
 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 timer siden):

Så på nyhetene nettopp. Forferdelig tragedie! Materielle skader er en ting, men jeg håper ingen har mistet livet. Det har vært noen enorme mengder med snø og regn i området, ikke sant?

Snøfattig hittil i sesongen, men enorme mengder regn i høst og vinter. Helt ekstremt. 

Blålilla skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor bygges det på kvikkleire? Har inntrykk av at det kan rase hvor som helst, når som helst.

Er det ikke grunnfjell nok?

 

Bor på vestlandet og her står de fleste hus på fjellgrunn. 
 

Dette er svært vanlig på Østlandet. Og skal i utgangspunktet være ok. Men når jorda aldri fryser lenger, det regner ekstremt og bygges mye «overalt», så kan slikt skje. Mye spuntes her jeg bor (Akershus). 

Endret av miss summers
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så utrolig tragisk! Jeg er så redd for de 21 som er savnet nå. Jeg håper håper håper at de blir funnet i god behold. Det ser jo ut som dette er et boligfelt med barnefamilier. Jeg får så vondt i hjertet av å tenke på at det kan være barn som er fanget i jordmassene. At barn har opplevd dette. At barn mister sine lekekamerater, søsken eller foreldre. Huff! Det er så utrolig trist og tragisk! 

Hvis det finnes noen høyere makter, håper jeg de sørger for at dette ender bra. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på Hvorfor de ikke kan bruke redningshunder i line? Sammen med helikopter. De som evt ligger i skredet er nedkjølte, så vanskelig med termokamera o.l....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredhunder jobber sammen med eier/hundefører, og er ikke opplært til å søke systematisk alene, tror jeg. Det er nok bare minehunder som kan det. I teorien kunne kanskje hundeføreren henge i line under helikopter, men hunden ville nok blitt temmelig forvirret av det. Det er ekstremt farlig å gå inn i selve raset nå, så redningspersonell har ikke mulighet for å søke på bakkenivå.

I Norge er det så vidt jeg vet få (ingen?) hunder som er opplært til å søke i sammenraste masser, som etter jordskjelv. De hundene jobber også sammen med fører.

Det jeg ser for meg at kunne vært brukt, er georadar eller noe sånt, for å søke etter luftlommer i hus nede i leirmassene. Men de finnes kanskje ikke utstyr av den typen som kan brukes sammen med helikopter.

Endret av T-Rex
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omo skrev (7 minutter siden):

Herregud så utrolig tragisk! Jeg er så redd for de 21 som er savnet nå. Jeg håper håper håper at de blir funnet i god behold. Det ser jo ut som dette er et boligfelt med barnefamilier. Jeg får så vondt i hjertet av å tenke på at det kan være barn som er fanget i jordmassene. At barn har opplevd dette. At barn mister sine lekekamerater, søsken eller foreldre. Huff! Det er så utrolig trist og tragisk! 

Hvis det finnes noen høyere makter, håper jeg de sørger for at dette ender bra. 

Samme her, tenker på de 21 savnede 😞 Håper de blir funnet i live! 😕 Men det er jo så kaldt, og redningen virker jo å gå så utrolig tregt! Hvorfor kan dem ikke bare begynne å gjøre noe før det er for sent 😕 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Babypus said:

Samme her, tenker på de 21 savnede 😞 Håper de blir funnet i live! 😕 Men det er jo så kaldt, og redningen virker jo å gå så utrolig tregt! Hvorfor kan dem ikke bare begynne å gjøre noe før det er for sent 😕 

Vi får håpe at alle sammen er bortreist, på hytter uten dekning.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
Babypus skrev (3 minutter siden):

Samme her, tenker på de 21 savnede 😞 Håper de blir funnet i live! 😕 Men det er jo så kaldt, og redningen virker jo å gå så utrolig tregt! Hvorfor kan dem ikke bare begynne å gjøre noe før det er for sent 😕 

De kan jo ikke sette livene til redningsmannskapet i fare. Er helt håpløst i den verste sonen, absolutt ikke trygt for noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babypus skrev (3 minutter siden):

Samme her, tenker på de 21 savnede 😞 Håper de blir funnet i live! 😕 Men det er jo så kaldt, og redningen virker jo å gå så utrolig tregt! Hvorfor kan dem ikke bare begynne å gjøre noe før det er for sent 😕 

Så gjør noe du da før det er for sent?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

De kan jo ikke sette livene til redningsmannskapet i fare. Er helt håpløst i den verste sonen, absolutt ikke trygt for noen.

 

Hun mener nok livet til andre burde bli satt i fare virker det som

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
Chiccy skrev (Akkurat nå):

Hun mener nok livet til andre burde bli satt i fare virker det som

Det tror jeg ikke hun mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare avstandsbilder. Ingen bilder fra der helikopter møter ambulanse. 

 dette er en forferdelig tragedie.

😥

Endret av MiniMjau
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars mennesker. Raset henger kanskje sammen med det våte høst- og vinterværet som har vært de siste årene.., men de savnede menneskene som kanskje er fanget i leiren hadde hatt litt mer sjanse dersom dette skjedde på sommeren.

Jeg håper så inderlig at de fleste kom seg ut eller at husene var tomme pga at folk var på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...