Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Dessverre? Du syns det er dumt at mennesker blir reddet først? Herregud!!! 

Hvordan du klarte å lese det ut fra det jeg skrev, får du ta på deg selv. 

Så her; Det er nå engang sånn at man kun kan redde menneskene først. Desverre kan man ikke redde dyrene samtidig. Synd, men sant og veldig forståelig. Bedre nå?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rant skrev (3 timer siden):

Kjenner du noen av de savnende? :(  💔

Søk på konghans Jansen på Facebook så ser du savnet melding med bilder over den lille familien som er savnet 💔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (1 minutt siden):

Søk på konghans Jansen på Facebook så ser du savnet melding med bilder over den lille familien som er savnet 💔

💔😣 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (7 timer siden):

Jeg tror virkelig ikke du skal skylde på byråkratene her!

Det jobber ekstremt mange dyktige fagfolk i f.eks. Plan- og bygningsetatene rundt norske kommuner. Og mange av dem føler seg overstyrt og presset, fordi de møter sterke næringsinteresser og lokalpolitikere som er manisk opptatt av «vekst».

Det er neppe en standhaftig byråkrat som har «funnet på» dette boligfeltet og tvunget det gjennom. Byråkrater er sjelden selvstendige aktører, men representerer et system som skal ta vare på fellesskapets interesser. De fungerer tidvis som en brems overfor politikere og næringsinteresser med store vyer, og blir ofte ansett som en stein i maskineriet. Som regel er dette en indikasjon på at de gjør jobben sin.

Det er for tidlig å spekulere, men jeg drister meg til å komme med en påstand;

Denne hendelsen er neppe en indikasjon på for mye byråkrati.

 

Mvh. byråkrat (med spesialisering innenfor et helt annet fagfelt)

Beklager, men hvem sitter med beslutningsmakten her? Er det en utbygger med mye penger eller er det byråkratene i f.eks. PBE? Med tanke på resten av innlegget ditt, så virker det for meg som om noen byråkrat(er) her ikke har gjort jobben sin. Man kan godt bortforklare det med press fra andre, men hvis de skal bare gi etter presset, så er de ikke egnet til jobben.

 

Jeg håper virkelig at utbygger og byråkratene som ga ham tillatelse for å bygge (samt politikerne som ønsket ''vekst'') sover dårlig nå. Glad jeg bor et sted med trygt grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (26 minutter siden):

Beklager, men hvem sitter med beslutningsmakten her?

I praksis er ikke det nødvendigvis byråkraten/ fagpersonen. 

Vi kan være høyt utdannet og gi gode og faglige funderte råd, men likevel bli overkjørt i beslutningsprosesser. 

Jeg er blant de byråkratene som legger vekt på faglig integritet, men det har mildt sagt ikke vært karrierefremmende.

Jeg har aldri «gitt etter for press» g endret beslutningene mine, men det er mange mekanismer som undergraver den enkelte saksbehandler i slike beslutningsprosesser.

Det er flere som har skrevet om personlige erfaringer med dette i denne tråden.

Vi vet ikke hva som har skjedd i denne saken, men vi skal være veldig forsiktige med å legge ansvaret på enkeltstående personer, enten det er utbygger, politikere eller offentlige saksbehandlere.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 boenheter er tatt av raset.

Det tallet på savnede hadde vært uendelig mye høyere dersom dette ikke skjedde i romjula.

Selv om 10 er 10 for mye. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterjenta skrev (8 timer siden):

Jo det er et reelt valg, når du ønsker det selv. 

Og angående protokoll og rutine:

https://www.nettavisen.no/nyheter/familiens-desperate-kamp-for-a-finne-savnede-zajka-etter-raset-pa-gjerdrum-vi-haper-pa-et-mirakel/s/12-95-3424068077

Nettavisen tok kontakt med Hovedredningssentralen for om det er vanlig praksis å nekte dyr å bli med i helikopteret.

– Det gjøres vel en vurdering i hver enkelt situasjon. Vi har ingen konkret informasjon om akkurat denne saken, sier Andreas Bull, redningsleder i Hovedredningssentralen Sør-Norge til Nettavisen.

Jeg tror nesten ikke det jeg ser. Her jobbes det på spreng, et ekte kappløp mot tiden for å redde mennesker. Så tenker en journalist at det er betimelig å ringe hovedredningssentralen og spørre om hvorfor en damlantiner ikke fikk bli med i helikopteret... 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintage skrev (Akkurat nå):

Jeg tror politiet har sin egen Espen Nakstad i innsatsleder Roger Pettersen. I går sto han stødig og lettforståelig gjennom hele dagen, og i dag er han på plass igjen. 

 

Helt enig!❤ Sitter og ser på NRK nå. R. Pettersen har virkelig en fantastisk flott mann midt oppi alt kaoset!🥰

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (3 minutter siden):

Helt enig!❤ Sitter og ser på NRK nå. R. Pettersen har virkelig en fantastisk flott mann midt oppi alt kaoset!🥰

Veldig enig! Jeg hadde fri fra jobb i går og så en del på nrk. For en stødig, trygg og ryddig mann han er! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørende å se hjertevarmen og rausheten, både til nærmiljøet og alle andre. Det samles inn, doneres og hjelpes. 

Folk har leiligheter til låns, gratis veterinærhjelp, mat, husly, klær, og sikkert enda mye mer som ikke kommer frem i media.

 

 

❣️Gjerdrum ❣️

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellom kl 23:00 og 01:00 i kveld vil det ikke være helikopter over rasområdet av frykt for sikkerheten til mannskapene og evnt oppskyting av raketter i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så grusomt! Bor i en annen kommune på Romerike, og det er uvirkelig at Facebookfeeden fylles opp av kjente som markerer seg selv som trygge (heldigvis). Noen har evakuert og noen kjenner noen som har mistet alt.

Har også folk i familien som er i Gjerdrum nå og bistår på ulike måter. Også flommer nabolagsgruppene på Facebook av muligheter for det hjelpe til og bidra. Det bli så nært selv om man kan prise seg lykkelig over å ikke være mer direkte involvert. Tenk at året skulle avsluttes sånn. 

Dere andre som bor på Romerike, kommer dere til å droppe allerede innkjøpt fyrverkeri i år? 

(Jeg mener selvfølgelig ikke dere som bor så nær at politiet oppfordrer dere til å la være. Det tar jeg som en selvfølge. Ønsker heller ikke at dette sporer av til å blir en diskusjon rundt fyrverkeri og kjæledyr på generell basis). 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolff skrev (9 timer siden):

Forferdelig å tvinge folk til å måtte etterlate kjæledyrene sine til den sikre død. Nesten grotesk. For mange er kjæledyr hele livet og noe man virkelig investerer tid og følelser i. Kan tenke meg at folk som måtte etterlate hundene sine vil få store problemer med dette i ettertid. De som bagatelliserer dette vet rett og slett ikke hvor mye kjærlighet man kan føle ovenfor et dyr. Det er akkurat som den kjærligheten man har til et barn. Det ene er ikke mer verdt enn det andre. Det er det subjektive båndet man har, og det er hvert enkelt menneske sin rett å definere hvor verdifullt dette er. Jeg tror jeg hadde gått til grunne om jeg måtte forlate hunden min i en slik situasjon. Leser om ei dame som måtte forlate sin 10 år gamle hund. 10 år!!! Tenk på alle minnene. Nei, jeg hadde ikke utholdt det. 

Det er snakk om prioritering av ressurser, 1 mennesker 2 dyr. Det beste du gjør i en slik situasjon er å sette hunden eller katten fri ute,  de har en enorm evne til å redde seg selv. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en trist avslutting på et fryktelig år. Jeg hadde håpet på noen gode nyheter i løpet av natten/morgenen. Det ser ut som været har bedret seg i området, stemmer det? Håper så veldig at det blir trygt nok for redningsselskapet å gjøre skikkelig søk. Angående dyr, så ønsker alle at det går bra med disse, men å redde menneskeliv må være førsteprioritet. Jeg har husdyr selv og det berører, men de har en enestående evne til å overleve. Vi får håpe dette også gjelder de savnede dyrene. 

Noe jeg ikke hadde tenkt på var fyrverkeri og at dette er utrygt for helikopter. I tillegg er mange dyr redde for fyrverkeri og om dyrene er skadet eller rømt fra rasstedet kan dette gjøre vondt verre. Håper de i området velger å ikke sende opp fyrverkeri i år. Det blir litt usmakelig når mange har mistet alt og mange fortsatt er savnet... Men det er bare min tanke om saken. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (9 timer siden):

Jeg frykter at mange er døde om de har sunket ned i kvikksanden. Herregud. Så ufattelig grusomt! Ligge i sin trygge varme seng for så å ende opp i et gjørmehav eller klemt mellom møbler og planker. 😣

Jeg ser at mange blir uvel av å lese om hunder som reddes, mens jeg blir uvel av å lese innlegg som dette over her. Det er mildt sagt merkelig å utbrodere/spekulere i forhold rundt eventuelle dødsfall. Særdeles usmakelig.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garderobemannfrue skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at mange blir uvel av å lese om hunder som reddes, mens jeg blir uvel av å lese innlegg som dette over her. Det er mildt sagt merkelig å utbrodere/spekulere i forhold rundt eventuelle dødsfall. Særdeles usmakelig.

Ikke noe mer merkelig enn at du reagerer på det. Det er jo fakta. Mye man skal henge seg opp i - det er viktigere ting - som for eksempel de som er savnet, pårørende, de som har mistet hjemmet sitt og alt annet av usmakelig ting som skjer i verden. Ta det med ro du. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...