Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Ha et frokostbrett med smør, pålegg og en tallerken med oppkuttede grønnsaker (tomat og purre holder seg best) i kjøleskapet. Morgenen blir så mye lettere med frokosten ferdig på brett: Rist brød, ta brettet ut, spis!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

For å unngå rot i sengesøyskapet har jeg fått et tips om å brette dynetrekket, for så å putte det inni putetrekket. Da blir det fin tellekant, putetrekket "forsvinner" ikke, og vil du ha sengetøyet som ligger nederst blir det ikke krøll og rot i resten av bunken. Funker for oss hvertfall. Og viss du bretter dynetrekket på vrangen er det bare til å vrenge det over dyna.

Anonym poster: f369f240a58bd79fa1d8d5bf814b9205

Smart

Skal teste om det går når man har trekk til dobbeltdyne også. Da sparer jeg plutselig masse plass i hylla som jeg desperat behøver til andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Etter tips fra denne tråden kjøpte jeg scotch brite svamp. Den tok ALT! Jeg er frelst!!

Har testet denne jeg også nå og klarer ikke se hva som var så unikt med denne :klo:

Kjøpte en for baderom og en allround, og syns ikke noen av de tar bedre enn vanlig svamp med skureside og/eller klut.

Kostet 35:- for en pakke med to...da kjøper jeg heller en pakke med skuresvamper til 10:- hvor det er 10 svamper i pakka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet denne jeg også nå og klarer ikke se hva som var så unikt med denne :klo:

Kjøpte en for baderom og en allround, og syns ikke noen av de tar bedre enn vanlig svamp med skureside og/eller klut.

Kostet 35:- for en pakke med to...da kjøper jeg heller en pakke med skuresvamper til 10:- hvor det er 10 svamper i pakka

Hva har du brukt den til?

For eksempel er det ingenting som tar fingermerker på skapdører så godt som Scotch Brite-svampene, heller ikke mikrofiberkluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Hva har du brukt den til?

For eksempel er det ingenting som tar fingermerker på skapdører så godt som Scotch Brite-svampene, heller ikke mikrofiberkluter.

Testet litt overalt for å se.

Oppvaskkummen, ovnen, kjøleskapsdøra, veggene i dusjen (fliser) osv.

Syns ikke det var lettere eller vanskeligere enn vanlige skuresvamper og en klut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil nå presentere svigerfars eneste "husmortriks" (som egentlig er et godt gammelt maskinisttriks): Har du sølt motorolje eller annen olje, så vask med ei fille dyppa i vann og vaskepulver for klær. Omo color funker best. Har du olje på hendene, så vask deg med Omo.

Og så mitt eget triks: Bruk engangshansker når du kutter opp chili. Sparer deg for mye smerte neste gang du gnir deg i øynene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvordan jeg kan fjerne flekker fra veggene uten å måtte male? Det er på malt tapet, men det er brukt en slags maling jeg ikke er kjent med fra før. Den er liksom tørr og matt på overflaten, ikke glatt. Sånn at man nesten blir litt hvit på fingrene når man drar hånden over veggen, hvis noen skjønner :klo: Dermed er jeg redd for å skrubbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så mitt eget triks: Bruk engangshansker når du kutter opp chili. Sparer deg for mye smerte neste gang du gnir deg i øynene...

Hihi, det sparer deg også for mye smerte dersom kjæresten din er flink til det føøør dere går på soverommet. :sjokkert:

Anonym poster: 74eb4e5fb9ac564e42fc1d54c97acb03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt overalt for å se.

Oppvaskkummen, ovnen, kjøleskapsdøra, veggene i dusjen (fliser) osv.

Syns ikke det var lettere eller vanskeligere enn vanlige skuresvamper og en klut

Det var rart, men da klarer du deg visst like bra uten?

Dere har ikke lagt merke til at det blir matt der flekkfjernermirakelsvampen har vært?

Jo, det har jeg. Derfor pleier jeg vanligvis bruke litt Zalo på svampen (veldig lite ellers vil det skumme). Med Zalo blir det ikke matt, og svampen tar også flekker mye bedre enn bare med vann. Kanskje det er derfor du Funky Punk ikke syntes den var spesielt bra? Brukte du bare vann?

For sikkerhets skyld kan det muligens være lurt å ikke bruke svampen på overflater som kan bli matte? Jeg vet ikke helt. Selv brukte jeg svampen til å skrubbe malte vegger med, og til dette var den helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Syns også det var rart siden alle skrøyt så av den.

Klarer meg jo fint uten, men hadde vært deilig å hatt noe som gjør at jeg slipper å skrubbe så veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom Scotch-Brite svampen, bruker jeg mikrofiber til det aller meste av rengjøringa. Jeg har også kjøkkenhåndklær i mikrofiber. Det er særlig bra fordi jeg ikke har oppvaskmaskin. Oppvasken blir skinnende blank og lett å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tipset er her i tråden et sted,men orker ikke lese gjennom alt.Hva skal jeg gjøre når jeg har fått "tåkete" merker på bordet mitt.Noen som husker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du te eller kaffesvetter igjen? Gi det til blomstene! :fnise:

Har en bestemor som omtrent bor i et drivhus og blomstene hennes får te med jevne mellomrom. Skal selv prøve det nå...! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du te eller kaffesvetter igjen? Gi det til blomstene! :fnise:

Har en bestemor som omtrent bor i et drivhus og blomstene hennes får te med jevne mellomrom. Skal selv prøve det nå...! :laugh:

Vet du, dette er heller ufrivillig erfaring, men her skal du høre..

Min mor drikker kaffe, trodde jeg, så hver gang hun er her, en sjelden gang i måneden, lager jeg søte små kopper kaffe fra kaffemaskinen min.

Men min mor hater den kaffen, i stede for å si det til meg i fare for å fornærme meg, har hun helt kaffen i en tom potteplante med jord i. Det er bare det at en er ikke tom, det er en Aloe Vera plante som daua, etter utallige kopper kaffe i diverse former, har den spira som aldri før :ler:

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg kjolen i fryseren.

Brekk av så mye stearin som du kan.

Finn fram masse tørkepapir, og et strykejern.

Stryk stearinflekken med så høy varme som kjolen tåler, husk tørkepapir både under og over.

Bytt tørkepapir ofte, og stryk over flekken til du ikke får ut mer stearin.

Vask kjolen.

Anonym poster: 53a4e0755be85ba981c2fac5436f9481

Tørkepapir? Du mener kanskje bakepapir?

Anonym poster: 09d63c1192ac5bdd0244c1e3de7eeaef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du, dette er heller ufrivillig erfaring, men her skal du høre..

Min mor drikker kaffe, trodde jeg, så hver gang hun er her, en sjelden gang i måneden, lager jeg søte små kopper kaffe fra kaffemaskinen min.

Men min mor hater den kaffen, i stede for å si det til meg i fare for å fornærme meg, har hun helt kaffen i en tom potteplante med jord i. Det er bare det at en er ikke tom, det er en Aloe Vera plante som daua, etter utallige kopper kaffe i diverse former, har den spira som aldri før :ler:

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

:ler: hahahaha...! kanskje det jeg skal gjøre med en neste utdødde planten min da! Irriterer meg at den blekner uten å bli bedre som gartneren insturerte meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkepapir? Du mener kanskje bakepapir?

Anonym poster: 09d63c1192ac5bdd0244c1e3de7eeaef

Eh, nei. Det må selvfølgelig være porøst papir som kan suge til seg sølet. Bakepapir vil jo virke mot sin hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Det må selvfølgelig være porøst papir som kan suge til seg sølet. Bakepapir vil jo virke mot sin hensikt.

Vil ikke papiret ta fyr da?

Anonym poster: 09d63c1192ac5bdd0244c1e3de7eeaef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tipset er her i tråden et sted,men orker ikke lese gjennom alt.Hva skal jeg gjøre når jeg har fått "tåkete" merker på bordet mitt.Noen som husker??

Olje og hårføner var det vel?

Nå har jeg lest gjennom hele tråden! Tipset jeg hadde har allerede blitt fortalt.

Uansett, hvis man har glemt å henge opp tøyet som har blitt vasket eller man har tøy som lukter skikkelig ille så kan man helle bakepulver sammen med tøyet og eddik og kjøre maskinen. Jeg har ut i fra denne tråden funnet ut at jeg skal kjøpe en egen eddikflaske som skal brukes hver gang jeg vasker tøy :) Spesielt mørkt tøy for jeg bruker aldri skyldemiddel sammen med olabukser(da mister de stretchen sin og blir dvaske).

Ellers kjøpte jeg i dag en del sånne våtservietter til vasking billig på europris og de ligger nå i forskjellige rom sånn at det bare er å dra over når man ser noe skitt :) Kjøpte noen til badet for en stund siden og nå vasker jeg kjapt over badet hver dag med noen våtservietter og badet vårt har aldri vært så rent! Har også kjøpt engangs våtmopper sånn at det skal bli litt lettere å ta gulvvasken :)

Hvis noen har et godt tips mot et skittent dusjkabinett hvor ingenting fungerer så setter jeg pris på det! Er sånne kalkstriper eller hva det er på alle veggene. Rett og slett hater dusjkabinettet vårt! Prøvde i dag med peelinghanske og skurekrem og det hjalp en del, men er fortsatt skittent :(

Kom på et tips til. Jeg kjøpte en sånn her: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40131909/ sist jeg var på IKEA og i den har vi alt pålegg. Veldig greit når vi skal lage oss frokost eller skal dekke frokostbordet for da er det bare å ta ut hele boksen og finn det man vil ha. Så slipper man å lete gjennom hele kjøleskapet etter pålegg. Er også veldig greit når man skal handle inn så slipper man å kjøpe noe som ligger og gjemmer seg i en krok i kjøleskapet. Har også kjøpt skuffer til å ha i høyskapet hvor jeg har tørrvarer, mye lettere å finne det man skal ha! Og for meg som har melkeallergi da, så handler jeg en del smør hver gang vi er i Sverige. Den ene grønnsaksskuffen er nå til mitt smør og der rullerer vi også :) Så ligger det samlet på et sted uten å ta en masse plass i kjøleskapet. Samtidig som jeg ikke kan kjøpe dobbelt opp av masse grønnsaker, men må bruke opp det vi har først :P

Endret av shoppedilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...