Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du av den typen som liker stekt kjøttdeig finmost? Et egg, en spiseskje potetmel og en dæsj melk eller matfløte blandes godt sammen med kjøttdeigen. Bruk deretter potetmoseren (plast, ikke metall, metall ødelegger stekepanna) til å steke og hakke kjøttdeigen. Resultatet blir garantert fint fint most stekt kjøttdeig, perfekt til taco!!!

Hei! Jeg prøvde dette i dag, men jeg skjønte ikke funksjonen til potetmoseren! Om jeg trykket den ned, ble jo den ellers fine kjøttblandigen kompakt som en løvbiff. Om jeg brukte kanten på siden av potetmoseren for å "hakke" så ble det jo litt bedre, men følte absolutt ikke det var enklere enn å bruke stekespaden. Endte opp med en blanding av finmost og strimlet kjøttdeig, men helt finmost er egentlig det jeg vil ha. Hva gjør jeg feil? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hei! Jeg prøvde dette i dag, men jeg skjønte ikke funksjonen til potetmoseren! Om jeg trykket den ned, ble jo den ellers fine kjøttblandigen kompakt som en løvbiff. Om jeg brukte kanten på siden av potetmoseren for å "hakke" så ble det jo litt bedre, men følte absolutt ikke det var enklere enn å bruke stekespaden. Endte opp med en blanding av finmost og strimlet kjøttdeig, men helt finmost er egentlig det jeg vil ha. Hva gjør jeg feil? :klo:

er det ikke like greit å bruke karbonadedeig da?

(Eller lære seg å dele opp kjøttdeig ordentlig når man steker ;) ).

Karbonadedeig blir fint delt opp, og er sunnere enn kjøttdeig. Mitt husmorstips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke like greit å bruke karbonadedeig da?

(Eller lære seg å dele opp kjøttdeig ordentlig når man steker ;) ).

Karbonadedeig blir fint delt opp, og er sunnere enn kjøttdeig. Mitt husmorstips :P

Karbonadedeig is the shit. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke like greit å bruke karbonadedeig da?

(Eller lære seg å dele opp kjøttdeig ordentlig når man steker ;) ).

Karbonadedeig blir fint delt opp, og er sunnere enn kjøttdeig. Mitt husmorstips :P

Uansett om man kan spise karbonadedeig, så vil jeg gjerne "lære [m]eg å dele opp kjøttet ordentlig når man steker ;)" når det gjelder kjøttdeig. Det blir faktisk en del strimlet selv om man deler på forhånd/putter inn masse hakkearbeid med stekespaden. Trodde det kom ganske klart frem av innlegget mitt.

Men skal huske på det hvis vi skal ha karbonadedeig en gang.

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri del kjøttdeigen på langs, men på tvers, strimlene ligger jo på langs. Klarer du å bare hakke på tvers, blir det jevnt.

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri del kjøttdeigen på langs, men på tvers, strimlene ligger jo på langs. Klarer du å bare hakke på tvers, blir det jevnt.

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Takk! Ja, jeg deler alltid kjøttdeigen på tvers. Med kniv først, sånn at jeg får småstykker til stekepanna (for å unngå koking). Jeg føler at jeg hakker og hakker og hakker litt til, men at jeg fortsatt blir mange strimler. Så jeg tenkte det måtte finnes et husmorstriks. Men jeg får bare hakke videre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Mos kjöttdeigen för du steker den da. Typ bare ha den i en bolle og mos med fingrene. Tar to sekunder

Nå pleier aldri kjöttdeigen jeg bruker se strimlete ut da, så har ikke testet det selv.

Endret av Funky Punk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, jeg deler alltid kjøttdeigen på tvers. Med kniv først, sånn at jeg får småstykker til stekepanna (for å unngå koking). Jeg føler at jeg hakker og hakker og hakker litt til, men at jeg fortsatt blir mange strimler. Så jeg tenkte det måtte finnes et husmorstriks. Men jeg får bare hakke videre. ;)

En runde i denne gjør den lettere å hakke og dele etterpå:

s_9541410.jpg

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg prøvde dette i dag, men jeg skjønte ikke funksjonen til potetmoseren! Om jeg trykket den ned, ble jo den ellers fine kjøttblandigen kompakt som en løvbiff. Om jeg brukte kanten på siden av potetmoseren for å "hakke" så ble det jo litt bedre, men følte absolutt ikke det var enklere enn å bruke stekespaden. Endte opp med en blanding av finmost og strimlet kjøttdeig, men helt finmost er egentlig det jeg vil ha. Hva gjør jeg feil? :klo:

Jeg bruker mest karbonadedeig, men funker på kjøttdeig, svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig også. Det viktige er å ha i egg, potetmel, en dæsj melk, og deretter kjøre det sammen til en fin deig med foodprocessor eller sånne kjøtt-visper til håndmikseren. Har lagt merke til at jeg får det ikke like finmost uten dette.

Deretter er det bare å ha i varm stekepanne og mose i vei som om du lager potetmos når du steker. Ikke la det sitte for lenge å steke uten å mose, når jeg mot slutten har fått det finmost bruker jeg å forsiktig klappe kjøttet utover hele stekepanna som en pannekake, la den steke litt, røre om og gjøre det samme igjen, helt til kjøttet er blitt finmost og stekt gyllent!

Kanskje jeg lager en "how to" video når jeg lager taco senere i kveld! :)

Jeg skal filme! :)

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått stearin på kjolen min :( Noen husmortips hvordan få det bort??

Anonym poster: b0e82018893a1299238cadbb785a58b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått stearin på kjolen min :( Noen husmortips hvordan få det bort??

Anonym poster: b0e82018893a1299238cadbb785a58b6

Legg kjolen i fryseren.

Brekk av så mye stearin som du kan.

Finn fram masse tørkepapir, og et strykejern.

Stryk stearinflekken med så høy varme som kjolen tåler, husk tørkepapir både under og over.

Bytt tørkepapir ofte, og stryk over flekken til du ikke får ut mer stearin.

Vask kjolen.

Anonym poster: 53a4e0755be85ba981c2fac5436f9481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til kjøttdeigstekerne; Ta av selve vispen på en håndvisp (den nederste delen/fjæren om du vil), og bruk buen som blir igjen til å dele kjøttdeigen når du steker deg, kjempeeffektivt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mest karbonadedeig, men funker på kjøttdeig, svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig også. Det viktige er å ha i egg, potetmel, en dæsj melk, og deretter kjøre det sammen til en fin deig med foodprocessor eller sånne kjøtt-visper til håndmikseren. Har lagt merke til at jeg får det ikke like finmost uten dette.

Deretter er det bare å ha i varm stekepanne og mose i vei som om du lager potetmos når du steker. Ikke la det sitte for lenge å steke uten å mose, når jeg mot slutten har fått det finmost bruker jeg å forsiktig klappe kjøttet utover hele stekepanna som en pannekake, la den steke litt, røre om og gjøre det samme igjen, helt til kjøttet er blitt finmost og stekt gyllent!

Kanskje jeg lager en "how to" video når jeg lager taco senere i kveld! :)

Jeg skal filme! :)

Do it! Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn! Oppdaget først da jeg hadde oppi kjøttet at jeg hadde satt på den skakke ødelagte stekepanna, så derfor er den helt vinglete! Mot slutten er kjøttet ferdig fin-most, det som gjenstår er hvor stekt du ønsker det, men gadd ikke filme det. Kjøttet her ble fiiiin-kornet! Håper du ble klokere! ;)

http://m.youtube.com/watch?v=1f1BPVBkPMY

Endret av Darkannie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En runde i denne gjør den lettere å hakke og dele etterpå:

s_9541410.jpg

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Eller man kan kjøpe kjøttdeig uten saltl, den blir også finkornet. Bare å tilsette litt salt etter den er stekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en sånn stor plastgaffel til å dele kjøttdeigen med. Synes det fungerer veldig greit.

Dessuten bruker jeg ikke annet enn selve kjøttdeigen og krydder når jeg lager taco og lignende. Egg og melk? Nei, takk, ikke i taco!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...