Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Olje og hårføner var det vel?

Nå har jeg lest gjennom hele tråden! Tipset jeg hadde har allerede blitt fortalt.

Uansett, hvis man har glemt å henge opp tøyet som har blitt vasket eller man har tøy som lukter skikkelig ille så kan man helle bakepulver sammen med tøyet og eddik og kjøre maskinen. Jeg har ut i fra denne tråden funnet ut at jeg skal kjøpe en egen eddikflaske som skal brukes hver gang jeg vasker tøy :) Spesielt mørkt tøy for jeg bruker aldri skyldemiddel sammen med olabukser(da mister de stretchen sin og blir dvaske).

Ellers kjøpte jeg i dag en del sånne våtservietter til vasking billig på europris og de ligger nå i forskjellige rom sånn at det bare er å dra over når man ser noe skitt :) Kjøpte noen til badet for en stund siden og nå vasker jeg kjapt over badet hver dag med noen våtservietter og badet vårt har aldri vært så rent! Har også kjøpt engangs våtmopper sånn at det skal bli litt lettere å ta gulvvasken :)

Hvis noen har et godt tips mot et skittent dusjkabinett hvor ingenting fungerer så setter jeg pris på det! Er sånne kalkstriper eller hva det er på alle veggene. Rett og slett hater dusjkabinettet vårt! Prøvde i dag med peelinghanske og skurekrem og det hjalp en del, men er fortsatt skittent :(

Kom på et tips til. Jeg kjøpte en sånn her: http://www.ikea.com/...ducts/40131909/ sist jeg var på IKEA og i den har vi alt pålegg. Veldig greit når vi skal lage oss frokost eller skal dekke frokostbordet for da er det bare å ta ut hele boksen og finn det man vil ha. Så slipper man å lete gjennom hele kjøleskapet etter pålegg. Er også veldig greit når man skal handle inn så slipper man å kjøpe noe som ligger og gjemmer seg i en krok i kjøleskapet. Har også kjøpt skuffer til å ha i høyskapet hvor jeg har tørrvarer, mye lettere å finne det man skal ha! Og for meg som har melkeallergi da, så handler jeg en del smør hver gang vi er i Sverige. Den ene grønnsaksskuffen er nå til mitt smør og der rullerer vi også :) Så ligger det samlet på et sted uten å ta en masse plass i kjøleskapet. Samtidig som jeg ikke kan kjøpe dobbelt opp av masse grønnsaker, men må bruke opp det vi har først :P

Jeg har prøvd alt på dusjveggene, og var like misfornøyd som deg. Så i går kjøpte jeg Scotch-Brite svampen ( etter anbelfaling på forumet her) og gjett om jeg fikk blanke dusjvegger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har "mugg"-lignende flekkerprikker på silikonen øverst på badekaret. HVORDAN få dette vekk? Har forsøkt med jif, vann, den rosa "vidunderflasken".. ææ, blir GAL!

Anonym poster: ca921cc614745ef8e9ef034190c9a8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt på dusjveggene, og var like misfornøyd som deg. Så i går kjøpte jeg Scotch-Brite svampen ( etter anbelfaling på forumet her) og gjett om jeg fikk blanke dusjvegger:)

Da må jeg kanskje prøve det ja! De ble litt bedre av skurekrem og peelinghanske, men det var en skikkelig drittjobb og en ting er at man kan skylde av på innsiden. Utsiden derimot er ikke pen nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn "når man får uforusette gjester"tips som ikke har noe særlig med rengjøring å gjøre, men en dag du har tid: Lag en stor porsjon cookiedeig, form til pølser (ca like tykk/lang som kjøttpølse) og putt i frysern. Får du besøk så kutt av noen skiver av den frosne pølsa og putt i ovnen og voila: nybakte cookies!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn "når man får uforusette gjester"tips som ikke har noe særlig med rengjøring å gjøre, men en dag du har tid: Lag en stor porsjon cookiedeig, form til pølser (ca like tykk/lang som kjøttpølse) og putt i frysern. Får du besøk så kutt av noen skiver av den frosne pølsa og putt i ovnen og voila: nybakte cookies!

Oppskrift kreves! :) Det hørtes veldig smart ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å koke pølser i vakuumpakningen, og når de kokes i vann blir ofte smaken utvannet. Mamma lærte meg et supert triks, ha en toppet spiseskje med kjøttbuljong-pulver i kokevannet, så holder smaken seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å koke pølser i vakuumpakningen, og når de kokes i vann blir ofte smaken utvannet. Mamma lærte meg et supert triks, ha en toppet spiseskje med kjøttbuljong-pulver i kokevannet, så holder smaken seg!

Jeg har aldri hørt om noen som koker pølser i vakuumpakningen? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å koke pølser i vakuumpakningen, og når de kokes i vann blir ofte smaken utvannet. Mamma lærte meg et supert triks, ha en toppet spiseskje med kjøttbuljong-pulver i kokevannet, så holder smaken seg!

Hva mener du med vakumoakningen, at du ikke tar de ut av plasten de kom i?

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn "når man får uforusette gjester"tips som ikke har noe særlig med rengjøring å gjøre, men en dag du har tid: Lag en stor porsjon cookiedeig, form til pølser (ca like tykk/lang som kjøttpølse) og putt i frysern. Får du besøk så kutt av noen skiver av den frosne pølsa og putt i ovnen og voila: nybakte cookies!

Oppskrift kreves! :) Det hørtes veldig smart ut

Jupp! Oppskrift må du dele :) Så håper jeg den er lett å lage melkefri. Eneste cookiedougene jeg har laget er ganske flytende så ser for meg at de er vanskelig å lage til en pølse.

Lignende tips for folk med allergi som bor nære svenskegrensa, enkelte frossenkaker er uten melk i Sverige. Jeg bruker å kjøpe noen sånne som jeg har i fryseren, så kan jeg ta opp det når vi får gjester. Eller ta med om vi skal på middag hos noen som blir helt fortvila over at dessert blir umulig :) Frodinge kakene :) Beste er at de er ganske gode og da har man et alternativ til kjøpt kjeks eller kake som noen finner frem når man er på besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Om den du lager er litt flytende så tar du den i plastfolie, snurr sammen endene så du får den slik du vil før du legger den i fryseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som koker pølser i vakuumpakningen? :klo:

Det går helt utmerket å gjøre. Mannen gjør det, de blir kokte og holder bedre på smaken enn ved koking i rent vann, men jeg liker at de "fluffer" seg litt når de er ute av pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt utmerket å gjøre. Mannen gjør det, de blir kokte og holder bedre på smaken enn ved koking i rent vann, men jeg liker at de "fluffer" seg litt når de er ute av pakningen.

Prøv å damp pølsene i buljongvann, da blir det mye smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift kreves! :) Det hørtes veldig smart ut

Jupp! Oppskrift må du dele :) Så håper jeg den er lett å lage melkefri. Eneste cookiedougene jeg har laget er ganske flytende så ser for meg at de er vanskelig å lage til en pølse.

Lignende tips for folk med allergi som bor nære svenskegrensa, enkelte frossenkaker er uten melk i Sverige. Jeg bruker å kjøpe noen sånne som jeg har i fryseren, så kan jeg ta opp det når vi får gjester. Eller ta med om vi skal på middag hos noen som blir helt fortvila over at dessert blir umulig :) Frodinge kakene :) Beste er at de er ganske gode og da har man et alternativ til kjøpt kjeks eller kake som noen finner frem når man er på besøk!

Chocolate Chip Cookies

225 g smør (eller melkefri margarin)

100g sukker

220 g brunt sukker

røres brunt

2 ts vaniljesukker (ekte)

2 egg

blandes inn

400 g mel

5 g natron

5 gram salt

siktes og blandes inn

100 g sjokoladebiter (og her er det bare å slå seg løs med vanlig kokesjokolade, melkefrisjokolade, dajm, smil, krokanrull eller hva du måtte ønske, og det er også mulig å doble sjokolademengden.

Rull sammen deigen til en pølse, og putt i frysern (eller stek der og da)

Steles ved 190 C i 8-10 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er et godt tips til dere:)

Helt siden første gang jeg brukte denne så har den blitt min evig husvenn:)

Jeg kjøper den i Sverige, i en butikk som heter Balkanboden, den heter Arf og det er en type skurekrem, men Jif skurekrem synes ikke jeg gir samme gode effekten, den her er mye mye bedre. Jeg bruker den på alt, på badet: servant, toalettskål, dusjkabinnet og skapdører, alt blir så mye hvitere og ser helt nytt ut, det er ikke tull en gang. :) På dusjkabinett har jeg strevd lenge med å finne noe som blir så rent som med Arf, Cillitbang og diverse er bare barnemat i forhold til denne. Flisene blir speilrene og blanke, for å ikke snakke om fugen.

På kjøkkenet bruker jeg den på skapdører, oppvaskkummen, dører etc..

På bestikk, det blir så blankt. På lysholderene, vinduskarmen, dører.

Alt blir så mye mer blankt, at det er nesten ikke til å tro.

Der hvor jeg vil at det skal være blankt, bruker jeg Arf. :)

Når jeg vasker med denne så bruker jeg kun en klut og et par dråper med denne og skyller ganske godt nøye etterpå, og det er det hele.

Annbefaller denne til alle husmødre og de som måtte ønske, med denne i hånden går husvasken så fort og alt blirså blankt og fint, og holder seg slik lenge.

Anonym poster: 82aa320411ec1a180b0f5db98dffe65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hedgepig

Har "mugg"-lignende flekkerprikker på silikonen øverst på badekaret. HVORDAN få dette vekk? Har forsøkt med jif, vann, den rosa "vidunderflasken".. ææ, blir GAL!

Anonym poster: ca921cc614745ef8e9ef034190c9a8df

Klorin;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Chocolate Chip Cookies

225 g smør (eller melkefri margarin)

100g sukker

220 g brunt sukker

røres brunt

2 ts vaniljesukker (ekte)

2 egg

blandes inn

400 g mel

5 g natron

5 gram salt

siktes og blandes inn

100 g sjokoladebiter (og her er det bare å slå seg løs med vanlig kokesjokolade, melkefrisjokolade, dajm, smil, krokanrull eller hva du måtte ønske, og det er også mulig å doble sjokolademengden.

Rull sammen deigen til en pølse, og putt i frysern (eller stek der og da)

Steles ved 190 C i 8-10 min.

TUSEN TAKK :) den er nå skrevet ned og skal prøves ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har akkurat kjøpt hus, så denne må i mine innlegg! Masse smarte tips, jo! :) Har ikke lest hele tråden, men jeg vet at eddik fjerner vond lukt i klær - sånn hvis det har vært vått for lenge og det har begynt å lukte surt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har noe som er skikkelig fastbrent i kjelen er det lurt og fylle den med varmt vann, helle i litt tøyvaskemiddel, og la stå en stund. Alt løsner og en slipper og gnikke seg ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eh, nei. Det må selvfølgelig være porøst papir som kan suge til seg sølet. Bakepapir vil jo virke mot sin hensikt.

Bruk kaffefilter. Det suger opp stearinet og tåler høy varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...