Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Glassrens og torky!:) Men man må polere, holder ikke bare å tørke av!;)

Takk, da skal de prøves :-)!

Anonym poster: d6af4588fd705bda68d246835ddd3943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cevita

Kunne noen fisket frem oppskriften på cookiedough som man kan fryse ned i en pølse, og skjære skiver av når man får gjester? Jeg finner den ikke! :(

Jeg får vel legge den ut igjen da :)

225g smør

100g sukker

220g brunt sukker

røres brunt

2 ts vaniljesukker

2 egg

blandes inn

400g mel

5g natron

5g salt

ca 100g sjokoladebiter

blandes inn.

Rull til en pølse og putt i frysern, eller trill ut kuler (eller sett røra på bakepapir med to skjeer) og stek v 190 grader i 8-10 min :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne noen fisket frem oppskriften på cookiedough som man kan fryse ned i en pølse, og skjære skiver av når man får gjester? Jeg finner den ikke! :(

Ser du har fått oppskrift, men det der funker med de alle fleste typer småkakedeig. Både typiske amerikanske cookies og noe så tradisjonellt som norske serinakaker og sånt.

Det med serinakakene fant jeg ut da jeg i tåka glemte å vurdere størrelsen på mormors serinakakeoppskrift og endte opp med deig nok til 10-12 brett med dem. Jeg bare frøs deigen, og så hadde vi nybakte småkaker (i en litt annen form så de ikke ble så julete) på et blunk senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel legge den ut igjen da :)

225g smør

100g sukker

220g brunt sukker

røres brunt

2 ts vaniljesukker

2 egg

blandes inn

400g mel

5g natron

5g salt

ca 100g sjokoladebiter

blandes inn.

Rull til en pølse og putt i frysern, eller trill ut kuler (eller sett røra på bakepapir med to skjeer) og stek v 190 grader i 8-10 min :)

Må de tine før de stekes?

Anonym poster: 469873ed2d29165deff7dfe39f77159f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Må de tine før de stekes?

Anonym poster: 469873ed2d29165deff7dfe39f77159f

Neida. Bare skjær pølsa i skiver og legg de på stekebrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått oppskrift, men det der funker med de alle fleste typer småkakedeig. Både typiske amerikanske cookies og noe så tradisjonellt som norske serinakaker og sånt.

Det med serinakakene fant jeg ut da jeg i tåka glemte å vurdere størrelsen på mormors serinakakeoppskrift og endte opp med deig nok til 10-12 brett med dem. Jeg bare frøs deigen, og så hadde vi nybakte småkaker (i en litt annen form så de ikke ble så julete) på et blunk senere.

Takk!:) Jeg endte faktisk opp med en annen ch.chip oppskrift i mellomtiden, stekte to og frøys resten av deigen!:)

Brukte hakket melkesjokolade med m i, DET var godt, det!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klor i forvasken (istedet for vaskemiddel) når man vasker hvitvask holder klærne hvite og fine.

(Hardt for maskinen så gjør det kun en gang i blant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Litt klor i forvasken (istedet for vaskemiddel) når man vasker hvitvask holder klærne hvite og fine.

(Hardt for maskinen så gjør det kun en gang i blant)

Hvis klærne først har blitt gulnede/misfargede da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klærne først har blitt gulnede/misfargede da?

De lysner, er min erfaring. Litt iallefall. :) men er de veldig gule og missfarget er nok å legge i bløt det beste. :)

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

- Sette et glass med eddik om noen skulle finne på å røyke inne.. ( reddet tidligere leilighet til samboer)

- Hvis du har valp og den tisser inne - Eddik igjen!

- Klor, klor klor! Gud hva jeg har reddet med klor.. Alt fra madrasser til vegger og bord.. ( grisa rød hårfarge på hvitt bord, helt flott igjen nå)

- Rengjøre mikro med en bolle med vann og såpe..

- Potetmel på flekker på mørkere tekstiler..

- børster og kammer i varmt vann med oppvaskmiddel..

så har du min nyeste oppdagelse, har langt svart hår. Tørrmopp før vask! Huu det har spart meg for mye.. fysj.. ( takk svigermor )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips! Har skrevet opp mange, og skal ta dem i bruk om få strakser :)

Jeg brukte en NY dobørste for å vaske bort kalk og såperester i dusjkabinettet en gang. Funket kjempegodt!! Husker ikke hvilket middel jeg brukte. Sikkert noe kalkgreier. Fikk god kraft på børsten, og med langt skaft slapp jeg å bli krokrygget.

Ellers bretter jeg posene mine og har de i en korg?

Sorterer bestikket når jeg setter det i oppvaskmaskinen.

Bruker Jordans BADeklut på speil, kun fuktet med vann. Speilet blir skinnenede rent. Har kjøpt våtservietter for baderom, greit å gå over vask og klosett med. Også kjøpt slike engangsmopper, skikkelig greit for et drag på et rom osv..

Ellers?

Bretter sengetøyet vrangt, sånn at jeg vrenger de på bare. Kan også derfor abre vrenge de av! Lært på sykepleierskolen....

Husker ikke mer i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klor i forvasken (istedet for vaskemiddel) når man vasker hvitvask holder klærne hvite og fine.

(Hardt for maskinen så gjør det kun en gang i blant)

Kan ikke deler i vaskemaskinen begynne å ruste da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke deler i vaskemaskinen begynne å ruste da?

Dette er et tips min mor lærte etter flere år på vaskeri. Og det er kun en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Jeg endte faktisk opp med en annen ch.chip oppskrift i mellomtiden, stekte to og frøys resten av deigen! :)

Brukte hakket melkesjokolade med m i, DET var godt, det! ;)

Kan du legge ut den oppskriften også? Noterte meg den andre, men vil gjerne ha flere typer liggende så jeg kan imponere gjestene litt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips! Har skrevet opp mange, og skal ta dem i bruk om få strakser :)

Jeg brukte en NY dobørste for å vaske bort kalk og såperester i dusjkabinettet en gang. Funket kjempegodt!! Husker ikke hvilket middel jeg brukte. Sikkert noe kalkgreier. Fikk god kraft på børsten, og med langt skaft slapp jeg å bli krokrygget.

Ellers bretter jeg posene mine og har de i en korg?

Sorterer bestikket når jeg setter det i oppvaskmaskinen.

Bruker Jordans BADeklut på speil, kun fuktet med vann. Speilet blir skinnenede rent. Har kjøpt våtservietter for baderom, greit å gå over vask og klosett med. Også kjøpt slike engangsmopper, skikkelig greit for et drag på et rom osv..

Ellers?

Bretter sengetøyet vrangt, sånn at jeg vrenger de på bare. Kan også derfor abre vrenge de av! Lært på sykepleierskolen....

Husker ikke mer i farta.

Med sånne våtmopper bør man ikke ha husdyr. Det kan selvfølgelig variere fra merke til merke, men min hund fikk alvorlig pustebesvær av Swiffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

- Sette et glass med eddik om noen skulle finne på å røyke inne.. ( reddet tidligere leilighet til samboer)

- Hvis du har valp og den tisser inne - Eddik igjen!

- Klor, klor klor! Gud hva jeg har reddet med klor.. Alt fra madrasser til vegger og bord.. ( grisa rød hårfarge på hvitt bord, helt flott igjen nå)

- Rengjøre mikro med en bolle med vann og såpe..

- Potetmel på flekker på mørkere tekstiler..

- børster og kammer i varmt vann med oppvaskmiddel..

så har du min nyeste oppdagelse, har langt svart hår. Tørrmopp før vask! Huu det har spart meg for mye.. fysj.. ( takk svigermor )

Eddikk er et vidundermiddel for å fjerne vonde lukter.

Jeg har nylig vasket kjøleskapet med eddikvann for å bli kvitt vond lukt. Det lukter litt av eddik med en gang, men det forsvinner fort. Eddikk er også billigere og mer miljøvennlig enn mange av rengjøringsmidlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg leste på nettet at man kan gni en valnøtt på treverk som har fått riper i seg. Jeg prøvde det på et ripete trebord og kan konstantere at det virker! Det er ingen mirakelkur, bordet blir ikke ripefritt. Men det blir mye bedre! Fettet i valnøtta polerer også bordet. Linjene blir liksom mindre synlige.

Obs: krever heftig støvsuging etterpå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til rengjøring av koketopp?

Den plata jeg har brukt mest har blitt litt skjoldete/mattere. Den er forsåvidt ren, men litt mindre glatt i overflaten. Hva kan jeg gjøre for å få den blank igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Noen som har tips til rengjøring av koketopp?

Den plata jeg har brukt mest har blitt litt skjoldete/mattere. Den er forsåvidt ren, men litt mindre glatt i overflaten. Hva kan jeg gjøre for å få den blank igjen?

Jeg bruker Mr. Muscle keramikkrent. Bittelitt på, smører det utover, tørker av...gjentar ca 2 ganger pr uke.

Bare pass på at det er rent på ovnen før du gjør det, evnt bruk en skrape for å skrape av ting som sitter fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...