Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Det er vel verre å sortere kun svarte sokker i ulik størrelse enn å få litt hjelp av fargene...?

Slik er det i alle fall her, han har bare sorte sokker, jeg har noen sorte sokker. Det å skille mine sorte fra hans sorte kan ta sin tid...

Hos oss sorterer vi også sokkene selv når vi skal bruke dem. Har alle i en egen kurv på vasketommet.

Men å skille mine sokker fra hans er veldig enkelt. Jeg bruker størrelse 36 og han bruker størrelse 47 :P

Av husmortriks har jeg ikke så mange. Tørker støv på kjøkken og bad med billige våtservietter, og har zalo+vann på sprayflaske for enkel rengjøring av bord og vinduskarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det fins råd for dette problemet, men må prøve om dere kloke damer vet:)

Vi kan nesten ikke kjøpe frukt. Kjøper vi frukt så er det ødelagt dagen etter, så her handler vi faktisk ny frukt hverdag (jeg er en skikkelig frukt narkoman).

Vi kjøper altså frukten, for så å sette den på benken. Har fått tips om at epler og bananer ikke burde være sammen, så det har vi tatt hensyn til, men det råtner likevel! Helt fersk fin frukt er brun, og ofte har det prestert å få seg et mugglag også.

Dette skjer ingen andre steder i huset, så tenker det må være noe galt akkurat på kjøkkenet? Eller?

Epler holder seg rundt en uke lengre om du har de i kjøleskap ja:D Ift de andre fruktene (eks banan) bør du kjøpe de som er ganske mot grønne og heller en som er mer fargen du vil spise der og da og la de ligge og modnes til gul:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Har ikke tenkt på å legge eplene i kjøleskap faktisk, for jeg liker de ikke kalde, men det er jo ikke verre enn at man tar de ut en liten stund før man skal spise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker vært tatt opp her før men som som har tips for å få dusjveggen rene for kalkdråper? KJøpte cilid bang og lot den virke litt men ble skuffet, det hjalp ikke så mye. Har prøvd eddik, hvit jif, zalo you name it. Nå skal det sies at jeg er ikke flink til å vaske de så ofte........

Endret av KG dama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest noe av tråden så kanskje det jeg skriver har vært nevnt.

Gummilistene på kjøleskap, fryser og oppvaskmaskin blir fine og rene om man bruker en gammel tannbørste og skrubber ivei med tannkrem.



Anonymous poster hash: f5cbd...ff6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker vært tatt opp her før men som som har tips for å få dusjveggen rene for kalkdråper? KJøpte cilid bang og lot den virke litt men ble skuffet, det hjalp ikke så mye. Har prøvd eddik, hvit jif, zalo you name it. Nå skal det sies at jeg er ikke flink til å vaske de så ofte........

Prøvd sitron? Det hjalp her! Vet ikke om det var innsatsen eller syren som gjorde utslaget, men det ble hvertfall mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen! Har ikke tenkt på å legge eplene i kjøleskap faktisk, for jeg liker de ikke kalde, men det er jo ikke verre enn at man tar de ut en liten stund før man skal spise:)

Det er ingen ting som tåler ligge sammen med epler. Til og med blomster visner fortere hvis de står i nærheten av epler.

Anonymous poster hash: be209...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Prøvd sitron? Det hjalp her! Vet ikke om det var innsatsen eller syren som gjorde utslaget, men det ble hvertfall mye bedre.

Hvordan brukte du det? Sitronsaft i vaskevannet eller ren sitron(saft) rett på veggene? Jeg sliter med det samme, og det hjelper heller ikke at vannet her er hardt (mye kalk i) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan brukte du det? Sitronsaft i vaskevannet eller ren sitron(saft) rett på veggene? Jeg sliter med det samme, og det hjelper heller ikke at vannet her er hardt (mye kalk i) ...

Jeg delte bare sitronene i to og brukte dem som "svamper" jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det er ingen ting som tåler ligge sammen med epler. Til og med blomster visner fortere hvis de står i nærheten av epler. Anonymous poster hash: be209...801

Så rart. Jeg legger eplene i grønnsaksskuffen i kjøleskapet, og har aldri opplevd at noe har blitt dårlig. Andre ting jeg pleier å ha i skuffen er; purre, vårløk, hvitløk, løk, agurk, paprika, bananer, ingefær, sukkererter, koriander, blåbær, bringebær etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker vært tatt opp her før men som som har tips for å få dusjveggen rene for kalkdråper? KJøpte cilid bang og lot den virke litt men ble skuffet, det hjalp ikke så mye. Har prøvd eddik, hvit jif, zalo you name it. Nå skal det sies at jeg er ikke flink til å vaske de så ofte........

Jeg bruker JIP vindusvask.. veldig supert til vinduer og speil også. (gir ikke belegg av noe slag)

Må allikevel skure litt på kalkflekkene med svamp, men dette er det vaskemiddel jeg synes gjør jobben best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker JIP vindusvask.. veldig supert til vinduer og speil også. (gir ikke belegg av noe slag)

Må allikevel skure litt på kalkflekkene med svamp, men dette er det vaskemiddel jeg synes gjør jobben best.

Får du kjøpt dette alene på Kiwi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Mot kalkflekker på fliser, keramikk, emaljerte flater:

Kjøp sitronsyre og bland med (veldig) varmt vann til det har fått en litt grøtaktig konsistens (som JIF skurekrem, bare litt tykkere). Smør det utover flisene, la det virke i et par minutter og skyll/spyl av samtidig som du går over med svamp/tue. Dette funker veldig godt hos meg - og jeg har så mye kalk i vannet at jeg får hvite belegg i kasserollene når jeg koker opp vann.

NB: Ikke bruk dette på krom-eller andre metallflater, da sitronsyra kan angripe overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mot kalkflekker på fliser, keramikk, emaljerte flater:

Kjøp sitronsyre og bland med (veldig) varmt vann til det har fått en litt grøtaktig konsistens (som JIF skurekrem, bare litt tykkere). Smør det utover flisene, la det virke i et par minutter og skyll/spyl av samtidig som du går over med svamp/tue. Dette funker veldig godt hos meg - og jeg har så mye kalk i vannet at jeg får hvite belegg i kasserollene når jeg koker opp vann.

NB: Ikke bruk dette på krom-eller andre metallflater, da sitronsyra kan angripe overflaten.

Tror du dette kan brukes på dusjvegger i glass også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Tror du dette kan brukes på dusjvegger i glass også?

Ja, det vil jeg tro. Det er jo ingen kjemiske forbindelser i glasset som sitronsyra kan reagere med. Men for å være føre var ville jeg ha prøvd på et lite sted først for å se (hvis du f.eks. har et vannglass som det ikke er så farlig med, kan du jo prøve på det). Bare husk på at du bør gå over med nal eller klut etter at du har spylt av sitronsyra, da det er vannet som inneholder kalk, og vanndråper vil følgelig etterlate nye kalkspor.

Lykke til :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro. Det er jo ingen kjemiske forbindelser i glasset som sitronsyra kan reagere med. Men for å være føre var ville jeg ha prøvd på et lite sted først for å se (hvis du f.eks. har et vannglass som det ikke er så farlig med, kan du jo prøve på det). Bare husk på at du bør gå over med nal eller klut etter at du har spylt av sitronsyra, da det er vannet som inneholder kalk, og vanndråper vil følgelig etterlate nye kalkspor.

Lykke til :smilorange:

Ja man skal visst bruke nal hver gang man har dusjet, men æsj så kjedelig! Satse på å vaske de litt oftere enn 6 ganger i året heller. hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist

Ja man skal visst bruke nal hver gang man har dusjet, men æsj så kjedelig! Satse på å vaske de litt oftere enn 6 ganger i året heller. hahaha

Thihihi, stemmer det. Men det går litt raskere med nal enn med tørkeklut. Samtidig har jeg oppdaget at jeg trenger å vaske veggene i dusjen sjeldnere etter at jeg begynte med sitronsyre. Såfremst jeg ikke driver og søler noe forferdelig med shampo, balsam, barberskum og alskens hudsåper vel og bemerke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd, da:)

Sitron til rengjøring, eddik til tøyskyllingog luktfjerning, bakepulver til rengjøring og grønnsåpevann mot bladlus er vel de hyppigste tipsene jeg bruker av denne sorten.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk forresten hit for å se etter tips til hvordan fjerne det umulige fettet over stekeovn (viften over), jeg tror jeg har dummet meg litt ut for den har jeg glemt å vaske siden rett før jul, og nå ser det ikke ut..

Brukt ovn/grill såpe, finnes det enklere måter så tar jeg imot tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har oppvaskemaskin, så kan viftebrettene settes inn der, men du må vel sette på sterkeste innstiling. Jeg visste ikke om at brettene skulle vaskes i det hele tatt (etter å ha bodd her noen år), men satt dem inn på middels styrke og de ble renere, men ikke ren nok. Skal ta det bedre neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...