Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Har du fjøl med rist, så smulene fanges i midten?

Smart! Det skal jeg se etter, takk for tipset :)

Kutt brødet i butikken (om du kjøper brød). Da slipper du ihvertfall smulene som oppstår når du skjærer opp brødet hjemme.

Foretrekker tykkere skiver, skulle ønske man kunne stille inn tykkelsen selv! Men takk for tipset :)

Anonymous poster hash: 072d5...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk vann og salmiakk :)

Her: http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article516624.ece

Anonymous poster hash: 02256...1b7

Jeg lurer på om ikke jeg har lest at man skal varme en stor bolle sitronvann inni ovnen, og at dampen da hjelper på fettet.

Ingenting har funka.... jeg tror jeg har senebetennelse snart av alt jeg har skrubba og gnikka. Moren min sier nå jif skurekrem og baksiden av en sånn svamp (sånn skuresvamp), men jeg er usikker? Sliper ikke det?

Det er helt fastbrent fett jeg vil ha bort...

Endret av Dermika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting har funka.... jeg tror jeg har senebetennelse snart av alt jeg har skrubba og gnikka. Moren min sier nå jif skurekrem og baksiden av en sånn svamp (sånn skuresvamp), men jeg er usikker? Sliper ikke det?

Det er helt fastbrent fett jeg vil ha bort...

Har du prøvd eddik? Det er mitt nye favorittmiddel. Om du lurer på om det kan brukes på materialet så er det bare å sjekke det på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snappet ett eller annet sted opp et råd om å ha en fyrstikk i munnen (med svovelsiden ut, selvsagt) under skjæring av løk for å unngå tårer og svie, og det funker! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette teller, men det å bruke samme glass, tallerken og kaffekopp gjennom hele dagen gjør mindre oppvask.

Æsj!

Anonymous poster hash: 63f17...c3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj!

Anonymous poster hash: 63f17...c3f

Hvorfor er det æsj, jeg bruker også samme vannglass, kaffekopp og tallerk hvis jeg bare har hatt brødskiver på den. Folk er så jævla pripne!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme kaffekopp nesten hele tiden. Bare skyller av den med varmt vann før jeg gir meg selv påfyll. Så får den en runde i oppvaskmaskinen når den skal kjøres (1-2 ganger i uka). Samme gjelder vannglass, tallerkener som det har vært tørr mat på (bare børster bort evt smuler).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd eddik? Det er mitt nye favorittmiddel. Om du lurer på om det kan brukes på materialet så er det bare å sjekke det på nettet.

Det ble (desverre) stålull-pads. Sto at de kunne brukes inni stekeovn, og jeg var yyyyyderst forsiktig:)

Hvordan bruker du eddik?

Endret av Dermika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Har du en sånn gammel lefsekjevle liggende? En sånn med rutemønster?

Bruk den på pizzadeiger og kanelsnurreleiven også, den er genial på å kjevle ut gjærbakst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble (desverre) stålull-pads. Sto at de kunne brukes inni stekeovn, og jeg var yyyyyderst forsiktig:)

Hvordan bruker du eddik?

Det kommer litt an på hva jeg bruker det på da :) Hvis jeg vasker flisene på badet og dusjkabinettet f.eks så tar jeg en del eddik i en tom sprayflaske og blander med vann :) det funker kjempebra! I ovnen eller på flekker som sitter godt fast tar jeg på ren eddik, lar sitte i 2-3 minutter og så vasker jeg av med en klut. Jeg bruker også eddik til å vaske vaskemaskinen(da tar jeg bare eddik rett inni trommelen. Har funket fint til nå). Men ja :) Til vanlig blander jeg det ut(er ikke så nøye med hvor mye) med vann i sprayflaske og på vanskeligere steder tar jeg ren eddik. :) Er relativt miljøvennlig, billig og effektivt! Det har ikke verdens beste lukt de første minuttene da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har tips til hvordan man kan vaske stekepanner for å få bort sterke farger?

Blir ofte et lite belegg f.eks. når jeg har laget taco/curry eller lignende, som fører smaken over neste gang jeg skal bruke stekepannen. Utrolig irriterende, prøver å unngå såpe i panna også...



Anonymous poster hash: be73f...be8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvordan man kan vaske stekepanner for å få bort sterke farger?

Blir ofte et lite belegg f.eks. når jeg har laget taco/curry eller lignende, som fører smaken over neste gang jeg skal bruke stekepannen. Utrolig irriterende, prøver å unngå såpe i panna også...

Anonymous poster hash: be73f...be8

Unngå såpe i panna? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Det har jeg aldri opplevd.

Bruker skikkelig varmt vann og såpe, og skrubber på med børsten.

Er det en slik jernpanne, så smører jeg pannen med olje når den har tørket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå såpe i panna? :klo:

Har lest i flere bruksanvisninger at man ikke skal bruke såpe på stekepanner. Men jeg foretrekker ren stekepanne :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll opp stekepanna med vann, ha oppi et par skjeer oppvaskmaskinpulver, og la det småkoke i 45 minutter. Blir gullende ren! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke om det fins råd for dette problemet, men må prøve om dere kloke damer vet:)

Vi kan nesten ikke kjøpe frukt. Kjøper vi frukt så er det ødelagt dagen etter, så her handler vi faktisk ny frukt hverdag (jeg er en skikkelig frukt narkoman).

Vi kjøper altså frukten, for så å sette den på benken. Har fått tips om at epler og bananer ikke burde være sammen, så det har vi tatt hensyn til, men det råtner likevel! Helt fersk fin frukt er brun, og ofte har det prestert å få seg et mugglag også.

Dette skjer ingen andre steder i huset, så tenker det må være noe galt akkurat på kjøkkenet? Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Mocking: jeg pleier alltid ha frukten i kjøleskapet jeg.

Epler f.eks pleier å holde seg fine minst 2-3 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Bruke klor til å bleke kaffekopper som har blitt brune i bunnen :)

Eller så kan man også bruke litt bakepulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...